Visa fullständig version : En fet revolution kan rädda hälsan
Forskningsgruppen hittade två hittills okända grupper av ämnen, resolviner och protektiner, som bildas från omega-3. De har en kraftfull påverkan på inflammationer. Därför tror forskarna att dessa ämnen är en förklaring till att omega-3 skyddar mot hjärtinfarkt och alzheimer. I förra veckan publicerade de en forskningsstudie i tidskriften The Journal of Clinical Investigation, som visar att ett av dessa protektiner skyddar mot alzheimersplack i möss.Läs artikeln i DN (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=463414&previousRenderType=6)
Mr. Moose
2005-09-18, 18:26
Man lär något nytt var dag. Visste inte att möss hade några större problem med Alzheimers!!
Lustigt Hasse36 (borde inte du vara trettiosju vid det här laget...?), jag läste artikeln i morse och tänkte själv länka till den.
Början på ett nytt allmänt kunnande kanske?
Lite over-the-top är att traditionella lightprodukter säljer allt sämre på USA-marknaden (som ligger året före den svenska (Källa: Nielsen)) och low-carb produkter ökar alltmer. Ännu är inte marken grundad för att förutse en "rätt-fett"-marknad i linje med den light-produkterna innehaft (några nischade undantag finns som Becel mm) men om rätt aktör(er) stämmer i bäcken så kanske kanske....? (Och då kan Sverker sitta på ett guldägg - fettforskare lär få fullt upp).
Tills dess får vi fortsätta att söka i produktdatabaser och vrida och vända på förpackningarna.
Lizard
jean-wim
2005-09-18, 20:36
Och low-carb produkter ökar alltmer. Ännu är inte marken grundad för att förutse en "rätt-fett"-marknad i linje med den light-produkterna innehaft (några nischade undantag finns som Becel mm)Men amerikaner äter ju ingen färsk mat (förutom fast food), utan allting måste komma i kartonger och förpackningar. Det är väl tyvärr svårt att få ner goda fetterna i den färdiglagade maten utan att härda dem. Eller?
Men amerikaner äter ju ingen färsk mat (förutom fast food), utan allting måste komma i kartonger och förpackningar. Det är väl tyvärr svårt att få ner goda fetterna i den färdiglagade maten utan att härda dem. Eller?
Hur det går till får Sverker svara på, men where there's a will - there's a way och kan matindustrin nosa sig till pengar så lär produkterna finnas på hyllan.
F.ö. menade jag inte att amerikaner äter, eller ens försöker äta, bra fetter. Det jag avsåg var att det kan bli så att stora konsumentmassor får upp ögonen för det här och efterfråga nya produkter.
Som kuriosa kan nämnas att det är inte förrän alldeles nyligen som producenter och handlare förstått att konsumenterna letar i allt högre grad efter lite, eller lågglykemiska, kolhydrater. När vi på Kollo är toktrötta på ämnet så kommer produkterna att rasa över oss i butikshyllan. Alla märkta med "lågt GI".
Lizard
Lustigt Hasse36 (borde inte du vara trettiosju vid det här laget...?), jag läste artikeln i morse och tänkte själv länka till den.
Början på ett nytt allmänt kunnande kanske?
LizardJag var inte 36 när jag reggade mig - och jag är inte född 1936. Talet stämmer väl bara på mina överarmar.
Jag tar till mig av det som verkar vettigt. Sedan ca 6 månader så använder jag nästan uteslutande rapsolja vid matlagning. (På pastan så måste jag däremot ha olivolja.)
Det som fick mig att börja med rapsolja var denna lysande metafor av Sverker.
Från Omega - 3 och från Omega - 6 fett bildar kroppen Prostaglandiner och Tromboxaner som har hormonliknade egenskaper. Den ena är gas och den andra är broms.
När vi tex får en blödning så levrar sig blodet. Från Omega - 6 kommer signalen " Täpp till, täpp till " så att jag inte förblöder och från Omega - 3 kommer signalen " lös upp, lös upp " så att jag får fram syre så att jag inte kvävs !
.
.
.
Att bara äta fleromättat fett är ingen bra lösning. Fettet är känsligt för syre och kräver att man äter mer antioxidanter. Mer av det fettet och halterna av fria radikaler ökar och man har inte vunnit någonting ! Har kommer det omättade fettet från rapsolja och nötter in.
Du har inte varit så aktiv här på forumet den senaste tiden så i händelse att du har missat några av de studier som King Grub refererar till - och tolkar - kan de sammafattas med:
- Kasein är lika anabolt som vassleprotein.
- Kolhydrater behövs inte för proteinsyntesen.
- Proteindrinken skall skall tas före passet för effekt efter passet.
- Studien om proteindrink före passet gjordes på personer som inte hade ätit.
Så "Trams med sockerdricka" börjar få vetenskapligt stöd. :D
Herkulez
2005-09-18, 21:44
tack för länken hasse :thumbup:
Blir hajleverolja nästa grej tro... såg att Skip hade börjat sälja det på burk
Blir hajleverolja nästa grej tro... såg att Skip hade börjat sälja det på burk
Produkten skriker A-vitamin. Ska du använda den bör du kolla upp mängden A-vitamin/retinol du får i dig.
Men amerikaner äter ju ingen färsk mat (förutom fast food), utan allting måste komma i kartonger och förpackningar. Det är väl tyvärr svårt att få ner goda fetterna i den färdiglagade maten utan att härda dem. Eller?
Det finns massor med tekniker för att bevara fettet och smaken.
Finns inget enklare än att packa det i brickförpackning. Helt syrefritt och en storlek på förpackningen att den äts upp på 1 - 2 dygn.
Ifall maten inte är flytande går det att fylla förpackningen med kvävgas eller koldioxid. Eiselt gör ju så med sitt proteinpulver. Det håller syret borta och fettet håller i månader
Det finns ju en del bröd idag som innehåller fiskolja. Där är fettet mikroförpackat inuti brödet så att det skall hålla en vecka eller så.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.