Visa fullständig version : Fest och Deff
dunken16
2005-09-18, 15:52
Precis som rubriken lyder, är det ok att dricka alkohol en gång i veckan och ändå minska i vikt?
tigerofsweden
2005-09-18, 15:56
Ja, varför skulle de inte göra det?
hubbabubba
2005-09-18, 15:59
Självklart funkar det men det är ju inte optimalt. Men varför vara optimal då man kan ha kul? ;)
EDIT: ja man kan festa utan alkohol! men ibland slinker nåra pilsner ner
userfriendly
2005-09-18, 16:02
jag skulle inte rekommendera att gå ut o supa under deffen ens på en ätardag om du gör en seriös tävlingsdeff..
en "vanlig" deff kan det vara ok men ta det lungt ;)
dunken16
2005-09-18, 17:41
det är ingen tävlingsdeff, ska bara minska några kilon... Men varje gång jag vaknar eften en fulla känns det som om man har minst 1 kg mer fett på magen samt en extrem plufsighet, vad beror detta på? man kan väl inte lägga på sig så mycket fett så bara?
wintzell
2005-09-18, 17:51
det är ingen tävlingsdeff, ska bara minska några kilon... Men varje gång jag vaknar eften en fulla känns det som om man har minst 1 kg mer fett på magen samt en extrem plufsighet, vad beror detta på? man kan väl inte lägga på sig så mycket fett så bara?
Man svullnar väl upp vid vätskebrist?
dunken16
2005-09-18, 17:52
så det är mest vatten då?
Jag brukar känna mig precis tvärtom... *screwy*
userfriendly
2005-09-18, 18:42
Jag brukar känna mig precis tvärtom... *screwy*
jag oxå ;)
men iaf... om du bara ska ner nåra kilon så ere kanske inte värt att lägga ner ditt sociala liv för det nån ggn i bland :D
Man svullnar väl upp vid vätskebrist?
Kan du förklara detta lite närmre? Jag får inte ihop det med mina fysiologiska kunskaper... Mycket vätska=uppsvullnad... Lite vätska?
dunken16
2005-09-19, 17:07
eftersom att kroppen drar åt sig all vätska den kan få? bara en gissning.
Fatalist
2005-09-19, 17:32
Du är snarare uttorkad efter en fylla (det + vitaminbrist utgör hela bakfyllan i princip).
Visst är man uttorkad efter en rejäl fylla, men man kan ju bli svullen dagen efter - vilket beror på att kolhydrater samlar på sig vätska. Hade uppe en tråd om detta nyligen, med hittar den inte....
mini_Arnold
2005-09-19, 18:53
Visst är man uttorkad efter en rejäl fylla, men man kan ju bli svullen dagen efter - vilket beror på att kolhydrater samlar på sig vätska. Hade uppe en tråd om detta nyligen, med hittar den inte....
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=50911
jag har tråkigt..
Precis som rubriken lyder, är det ok att dricka alkohol en gång i veckan och ändå minska i vikt?
Fylla en gång i veckan :confused:
Jag skulle söka hjälp med att bli av med beroendet.
dunken16
2005-09-19, 20:28
För att jag e 16 år och vill leva och ha kul.
King Grub
2005-09-19, 20:57
Att behöva bli full för att "ha kul" redan när man är 16. :(
dunken16
2005-09-19, 21:00
så är samhället idag, sjukt tråkigt jag vet.
wintzell
2005-09-19, 21:05
Fylla en gång i veckan :confused:
Jag skulle söka hjälp med att bli av med beroendet.
En himla massa ungdomar är enligt din mening beroende av alkohol?
dunken16
2005-09-19, 21:09
ja, det är ytterst få som inte krökar som fan. Men tänk tillbaka själv va ni gjorde på helgerna. Sen beroende och beroende vetifan.
ja, det är ytterst få som inte krökar som fan. Men tänk tillbaka själv va ni gjorde på helgerna. Sen beroende och beroende vetifan.
Jag brukade hitta på andra saker med polarna. Vi drack nog mest té och Cola, även om det blev en del festande på alkohol. Så det är ju knappast omöjligt att kröka lite mindre frekvent(och skylla på samhället... suck! *rolleyes* ). Och jag kan väl också säga att när dom flesta gamla kompisar flyttat för att studera eller jobba, så är det inte stunderna man var dyngraka tillsammans som man saknar.
En himla massa ungdomar är enligt din mening beroende av alkohol?
Ja.
Någon måste ju öppna ögonen på dem som anser att en fylla varje vecka är något normalt. Det är ju bättre att dunken16 blir förbannad på mig än att han/hon blir det på sina närmaste som vill hjälpa.
Pröva att vara nykter nu ett tag.
Du kommer säkert att få mer uppmärksamhet och beundran från dina närmaste ifall du inte dricker fr.o.m. nu :thumbup:
så är samhället idag, sjukt tråkigt jag vet.
Och vad har samhället med saken att göra? Att du inte "kan ha kul" om du inte dricker? :confused:
Inte söp jag varje helg iaf. Jag säger som Sverker, prova att vara nykter ett tag. Jag är ute och festar lika mycket som mina kompisar, utan att dricka.
Villket kvalificerat skitsnack! Jag har inte krökat sen juldan 01, och jag festar med polarna ett par hälger i månaden, har kul på festivaler, grillar på sommaren osv. Jag känner dessutom ett par till som inte dricker all.
Man måste ha tragiska vänner, alternativt vara en mycket torr och tråkig mäniska om man måste bedöva sig med ett nervgift för att kunna umgås och ha roligt.
Härregud, inse att livet handlar om mer än droger, testa ha kul och faktiskt minnas festerna efteråt, slippa må skit/vara bakis, och slippa göra saker man ångrar.
Ok, nykterhet är ingen garanti för att man inte gör saker man ångrar, men det minskar chansen :D
LexSinner
2005-09-20, 10:37
Villket kvalificerat skitsnack! Jag har inte krökat sen juldan 01, och jag festar med polarna ett par hälger i månaden, har kul på festivaler, grillar på sommaren osv. Jag känner dessutom ett par till som inte dricker all.
Man måste ha tragiska vänner, alternativt vara en mycket torr och tråkig mäniska om man måste bedöva sig med ett nervgift för att kunna umgås och ha roligt.
Härregud, inse att livet handlar om mer än droger, testa ha kul och faktiskt minnas festerna efteråt, slippa må skit/vara bakis, och slippa göra saker man ångrar.
Ok, nykterhet är ingen garanti för att man inte gör saker man ångrar, men det minskar chansen :D
Amen to that :bow:
datorjaevel
2005-09-20, 11:20
gaskammare
Meh, dricker nästan varje helg och har gjort det sen jag var 14-15 år. Ser inget fel med det och tror inte jag kommer sluta inom en överskådlig framtid. Tycker inte man behöver se ner på de som dricker bara för att man själv inte tycker om det. Visst, back in the days så var det mycket grisfyllor, drogtestande etc. Kanske inget man är stolt över men jag hade ändå gjort samma sak igen, på den tiden var det nämligen grymt roligt. Bara för att man super en gång i veckan betyder det inte att man inte kan umgås med folk de andra sex dagarna... Därmed inte sagt jag rekomenderar någon att dricka men tycker man kan lämna beslutet till individen. Innan någon drar förhastade slutsatser så kan väl också säga att jag kombinerade festandet med hyffsade betyg och läser nu teknisk fysik på universitet.
Meh, dricker nästan varje helg och har gjort det sen jag var 14-15 år. Ser inget fel med det och tror inte jag kommer sluta inom en överskådlig framtid. Tycker inte man behöver se ner på de som dricker bara för att man själv inte tycker om det. Visst, back in the days så var det mycket grisfyllor, drogtestande etc. Kanske inget man är stolt över men jag hade ändå gjort samma sak igen, på den tiden var det nämligen grymt roligt. Bara för att man super en gång i veckan betyder det inte att man inte kan umgås med folk de andra sex dagarna... Därmed inte sagt jag rekomenderar någon att dricka men tycker man kan lämna beslutet till individen. Innan någon drar förhastade slutsatser så kan väl också säga att jag kombinerade festandet med hyffsade betyg och läser nu teknisk fysik på universitet.
Jag tror det är rätt många som gör det.
Optimalt? Inte en chans!
Märks det på resultaten? Garanterat!
Visst är det i sista hand individen själv som bestämmer om den vill supa eller vara nykter. Men ett gott råd, på detta träningsforum, är att skippa spriten eller åtminstone begränsa sig. Är man någorlunda seriös med träningen och sin egna hälsa så gör man det.
Naturligtvis finns det ju folk som tränar för att kunna flexa sina biceps och pattar på fester och discon, och då ska man naturligtvis supa varje vecka, och göra just det! Då kan man också, med fördel, komma tillbaka till kolozzeum och lipa för att man inte får några bra ökningar, och också köpa en massa tuffa kosttillskott och posta sina träningsupplägg och kostscheman för utvärdering och så vidare.
wintzell
2005-09-20, 13:25
Ja.
Någon måste ju öppna ögonen på dem som anser att en fylla varje vecka är något normalt. Det är ju bättre att dunken16 blir förbannad på mig än att han/hon blir det på sina närmaste som vill hjälpa.
Ett beroende klassas väl som att man inte kan sluta när man vill? Jag tror att de flesta ungdomar som lever med en fylla i veckan kan "sluta" när de vill. Precis som jag, under min gymnasiegång var det ofta en utgång i veckan, men jag hade absolut inga problem att ta det lugnt när jag kände för det.
En fylla i veckan är faktiskt ganska normalt, åtminstone i gymnasietider. Sedan att det inte alls är nyttigt för kroppen är en helt annan sak...
Ett beroende klassas väl som att man inte kan sluta när man vill? Jag tror att de flesta ungdomar som lever med en fylla i veckan kan "sluta" när de vill. Precis som jag, under min gymnasiegång var det ofta en utgång i veckan, men jag hade absolut inga problem att ta det lugnt när jag kände för det.
En fylla i veckan är faktiskt ganska normalt, åtminstone i gymnasietider. Sedan att det inte alls är nyttigt för kroppen är en helt annan sak...
Jag känner massor av rökare som säger "jag kan sluta röka bara jag vill, men jag vill inte"
Det man skall ha i åtanke är att en av delarna i alkoholism är ett förnekande av sin sjukdomsbild, ytterst få alkolohlister kan själva inse att de har problem.
Jag har testat be polare som super regelbundet att ta en vit månad. förvånansvärt många som inte klarar av det utan avbryter, dock ser de inte det som ett problem utan de hade bara inte lust att vara nycktra längre.
wintzell
2005-09-20, 14:11
Jag känner massor av rökare som säger "jag kan sluta röka bara jag vill, men jag vill inte"
Det man skall ha i åtanke är att en av delarna i alkoholism är ett förnekande av sin sjukdomsbild, ytterst få alkolohlister kan själva inse att de har problem.
Jag har testat be polare som super regelbundet att ta en vit månad. förvånansvärt många som inte klarar av det utan avbryter, dock ser de inte det som ett problem utan de hade bara inte lust att vara nycktra längre.
De som röker gör det väl inte bara en gång i veckan? Om de som röker slutar får de ju en himla abstinens. Får dina vänner abstinens om de hoppar över en helgs festande?
Hinner inte skriva mer så kopierar in detta istället:
"Alkoholism är både en fysisk och psykisk sjukdom.
Fysiskt så har en alkoholist det svårt, ibland omöjligt, att sluta dricka (t.ex öl, vin eller sprit) när hon/han väl har börjat. Det finns helt enkelt ingen bromsmekanism. Det kan också handla om en "återställare", där personen i fråga dricker för att bli "normal" igen. Kroppen har vid det laget vant sig så mycket vid alkohol, att alkoholen krävs för att saker och ting ska funka.
Psykiskt handlar det om en besatthet, att till varje pris få i sig alkohol. En del personer hamnar på gatan, för att de inte har råd att betala hyran, just på grund av denna besatthet. Ingenting spelar roll längre, förutom att få i sig alkohol."
- från susning.nu
Stämmer detta in på en helgsupare?
Blir det till ett fysiskt beroende är det kört. Är det som nu endast ett socialt beroende går det fortfarande att göra någonting åt det.
wintzell
2005-09-20, 15:14
Blir det till ett fysiskt beroende är det kört. Är det som nu endast ett socialt beroende går det fortfarande att göra någonting åt det.
Jag tror inte att det kan bli annat än ett socialt beroende med en fylla i veckan.
Btw så har du lyckats ta avataren jag hade på mitt gamla konto Mental, mycket vacker bild. :-P
datorjaevel
2005-09-20, 18:02
låter på vissa som att supa e guds straff te mänskligheten..... GIVAKT !
Karl_alfred
2005-09-20, 20:35
Heregud under deff är det nog inte det bästa att supa men att göra det då och då under uppbyggnad kan väll inte va så farligt bara man inte super sig dyng varje gång. Under de perioder jag druckit som mest har även mina gymresultat vart som bäst, tror det gäller att ha lite distans och inte va så jäkla insnöad på optimalitet.
Heregud under deff är det nog inte det bästa att supa men att göra det då och då under uppbyggnad kan väll inte va så farligt bara man inte super sig dyng varje gång. Under de perioder jag druckit som mest har även mina gymresultat vart som bäst, tror det gäller att ha lite distans och inte va så jäkla insnöad på optimalitet.
Det beror väl precis på hur viktigt drickandet är för dig. Jag kan ha distans till min träning och ändå inte dricka, eftersom att dricka alkohol har i princip noll i värderad viktighet i mitt liv.
Karl_alfred
2005-09-20, 20:44
Det beror väl precis på hur viktigt drickandet är för dig. Jag kan ha distans till min träning och ändå inte dricka, eftersom att dricka alkohol har i princip noll i värderad viktighet i mitt liv.
Naturligtvis :) Poängen var väll mer att ha distans :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.