Visa fullständig version : Äta efter träning
Jag brukar äta nån timme efter träning och vad jag hört ska man äta 45-60 minuter eller så efter träning... men i en artikel i Flex står det att man ska dela upp efter tränings-målet i 2 delar, först ett mindre mål inom 10 minuter, mestadels kolhydrater och sen ska man äta ett andra mål inom 1,5 timme som ska bestå av komplexa kolhydrater och protein.
Nån som vet om det ligger nåt i detta? Det här med 10 minuter efter träning låter ju lite väl tight, räcker väl med att man stretchar efter träning eller duschar så har man missat den tidsperioden...
King Grub
2005-09-18, 09:58
Att ta med en gainer till träningen i en shaker och fylla på med vatten och dricka direkt efter träningen är ett standardförfarande vad gäller näringspåfyllnad efter passet. Mat när man kommer hem.
Flex är inte riktigt inne på det, dom skriver att efter träning är enda gången kroppen behöver enkla kolhydrater som absorberas snabbt, omedelbart efter träning ska man ta 50-100g av enkla kolhydrater som t ex fruktjuice.
Vad det gäller gainer efter träning så är min erfarenhet att det är väldigt mättande, att dra i sig det och sen en halvtimme senare eller nåt käka t ex middag det låter i mesta laget...
King Grub
2005-09-18, 10:24
dom skriver att efter träning är enda gången kroppen behöver enkla kolhydrater som absorberas snabbt,
Ja, druvsocker eller maltodextrin (komplex, men snabb som ögat).
omedelbart efter träning ska man ta 50-100g av enkla kolhydrater som t ex fruktjuice
Fruktjuice är skräp efter styrketräning.
Är inte fruktjuice enkla kolhydrater då
King Grub
2005-09-18, 10:40
Ja, men det är inte så "enkelt" att enkla kolhydrater = snabba och komplexa = långsamma. Det är en missuppfattning. Komplexa, sammansatta kolhydrater från stärkelse är ofta minst lika snabba. Maltodextrin är ett exempel som passar utmärkt efter träning.
Fruktos är ett exempel på enkel kolhydrat, men som har ett GI på 12-15, extremt långsam och mättar levern, inte musklerna, och är ointressant efter styrketräning, som inte tömmer leverglykogen i någon nämnvärd utsträckning.
Men det här med att ta gainer och sen hem för att käka mat, tar man en gainer, t ex rapid recovery så ger det 442 kalorier och 21g protein, skulle inte det vara tillräckligt efter träning? Ska man hem och käka ett par tallrikar ris och kycklingbröst efter det sen?
För mig låter det som det är mer än tillräckligt efter träning och det borde räcka med t ex lunch eller middag 3 timmar senare...
Det behövs bra mycket mer än en Gainer efter träning.
Proteinsyntesen är igång och du behöver fylla på litegrann hela tiden.
Ett bra tips är att äta en gång varje timme i en 3-4 timmars period om du vill ha ut max efter träning.
Det behövs bra mycket mer än en Gainer efter träning.
Proteinsyntesen är igång och du behöver fylla på litegrann hela tiden.
Ett bra tips är att äta en gång varje timme i en 3-4 timmars period om du vill ha ut max efter träning.
Jasså och vad baserar du det på?
Ok, så om jag säger att man ska äta var 20e minut i 6 timmars tid efter träning för bästa resultat då tycker dom flesta nog att det är vettigt, om nån sen undrar vad jag fått det ifrån så kan jag slänga ur mig "kunskap och studier" *screwy*
King Grub
2005-09-18, 12:13
Jasså och vad baserar du det på?
Det faktum att det anabola gensvar som en viss mängd kolhydrater och protein stimulerar inte minskar det anabola gensvaret på motsvarande mängd en timme senare.
Ref: Med Sci Sports Exerc. 2003 Mar;35(3):449-55. Independent and combined effects of amino acids and glucose after resistance exercise.
Jag har nog sett och läst om ett 100-tal proffs inom bodybuilding, INGEN äter som ni förespråkar, utom möjligen Jay Cutler som verkar äta väldigt ofta.
Uppenbarligen vet ni något som alla dessa människor, med världens mest byggda kroppar inte vet...
Jag hoppas att ni själva är levande exempel på att det ni förespråkar också fungerar i praktiken och sitter inne med en fysik av absoluta världsklass.
Kan ni visa på ett enda exempel från verkligheten där person a fått en betydande större muskelökning av att äta som ni säger jämfört med person b som tar en gainer så vill jag gärna höra om den personen, gärna komplett med före och efter-bilder eller liknande. Om inte... ja då är det bara fantasier.
Du har möjligen inte tänkt på att dessa proffs "äter" något mer än mat? *rolleyes*
King Grub
2005-09-18, 12:20
Att äta ett par gånger efter träning, varav en "gainer", är nog mer standard än undantag.
För att stimulera proteinsyntesen krävs essentiella aminosyror. Ett överskott av dessa vid ett visst tillfälle oxiderar. Ytterligare anabol stimulans måste komma från nästa mål. Det går inte att lagra aminosyror för framtida behov.
"Ingestion of the second drink 1 h after ingestion of the first drink stimulated a similar net uptake of amino acids as seen in response to the first drink. The practical implication of this finding is that a supplement or beverage containing amino acids taken after exercise would appear not to diminish the stimulation of muscle protein synthesis that would result, for example, from a meal.
The response to the second drink shows that prior ingestion of a modest amount of amino acids or carbohydrate does not diminish the metabolic response to a second comparable dose ingested 1 h later."
Medicine & Science in Sports & Exercise: Volume 35(3) March 2003 pp 449-455
Jag har nog sett och läst om ett 100-tal proffs inom bodybuilding, INGEN äter som ni förespråkar, utom möjligen Jay Cutler som verkar äta väldigt ofta.
Uppenbarligen vet ni något som alla dessa människor, med världens mest byggda kroppar inte vet...
Jag hoppas att ni själva är levande exempel på att det ni förespråkar också fungerar i praktiken och sitter inne med en fysik av absoluta världsklass.
Kan ni visa på ett enda exempel från verkligheten där person a fått en betydande större muskelökning av att äta som ni säger jämfört med person b som tar en gainer så vill jag gärna höra om den personen, gärna komplett med före och efter-bilder eller liknande. Om inte... ja då är det bara fantasier.
För det första tycker jag att du har en lite otrevlig tendens i din attityd.
Vi (jag iallafall) är här för att diskutera och lära mig saker och ting inte bråka på folk).
Nu till frågan.
Det är inget, absolut INGET som säger att den som är störst/bäst på någon sport eller så måste vara den mest vetande.
Jag tror knappast det finns någon bodybuilder som äter lite, beror ju helt klart på off eller tävlingsform men de äter aldrig lite.
Jag ligger absolut inte inne med någon speciell fysik för tillfället, jag anser mig själv ändå ha lärt mig en massa om kost/träning på senare tid.
Men att tro att en gainer räcker efter träning är på tok fel, det finns nog ingen här som bara drar en gainer efter träning och sen ingen mat.
MVH TT
Du har möjligen inte tänkt på att dessa proffs "äter" något mer än mat? *rolleyes*
Det är knappast relevant, poängen är att Kolozzeum är ett forum för motionärer, där kanske 1 av 100 överhuvudtaget ser ut som han tränar på gym.
Att då sitta och ge nån slags "expert"-råd och slänga ur sig studier hit och dit och förespråka en kost som är så extrem och fanatisk, att inte ens världens proffs ägnar sig åt den, det är ju rena dårpippin.
Det är knappast relevant, poängen är att Kolozzeum är ett forum för motionärer, där kanske 1 av 100 överhuvudtaget ser ut som han tränar på gym.
Att då sitta och ge nån slags "expert"-råd och slänga ur sig studier hit och dit och förespråka en kost som är så extrem och fanatisk, att inte ens världens proffs ägnar sig åt den, det är ju rena dårpippin.
Nu tycker jag du har fel, att sitta och säga att 1 av 100 på Kolozzeum ser ut som de tränar på gym när du har 14 postade inlägg ger mig inte riktig feedback på att du kan ha någon vidare inblick i det hela.
Det är högst individuellt hur folk ser ut här och det är olika efter individens mål. Jag kan säga att BRA många fler än 1 på 100 "ser ut som de tränar på gym".
Jag tror knappast det finns någon bodybuilder som äter lite, beror ju helt klart på off eller tävlingsform men de äter aldrig lite.
Ingen som påstått heller, här diskuterar vi ju hur ofta man ska äta, om Ronnie Coleman inte äter som du förespråkar kanske du borde skicka iväg ett lite mail och ge honom dina expertråd?
Men att tro att en gainer räcker efter träning är på tok fel, det finns nog ingen här som bara drar en gainer efter träning och sen ingen mat.
Gainer är mat. Varför skulle det inte räcka? Om kalorieintaget är högt, om proteinintaget är högt, vad är det som saknas? Rostbiff och potatissallad? Får väl blanda det i shakern också i värsta fall.
Kan du nämna en enda tävlande bodybuilder som äter som du förespråkar? Om du inte kan det, tycker du inte själv det är lite underligt om det nu har så stor betydelse som du hävdar?
Ingen som påstått heller, här diskuterar vi ju hur ofta man ska äta, om Ronnie Coleman inte äter som du förespråkar kanske du borde skicka iväg ett lite mail och ge honom dina expertråd?
Gainer är mat. Varför skulle det inte räcka? Om kalorieintaget är högt, om proteinintaget är högt, vad är det som saknas? Rostbiff och potatissallad? Får väl blanda det i shakern också i värsta fall.
Kan du nämna en enda tävlande bodybuilder som äter som du förespråkar? Om du inte kan det, tycker du inte själv det är lite underligt om det nu har så stor betydelse som du hävdar?
Varför borde jag det? Vet du att Ronnie har samma mål med träningen som jag?
Nej gainer är inte mat, gainer är snabba EAA (Essentiell amino acids) som du tar i samband med träning för att de ska täcka proteinsyntesen tills du kommer hem och kan slänga i dig mat ungefär.
Jag har ingen koll på bodybuilders, jag är inte intresserade av dem då mitt mål inte är att se ut som en.
Nu tycker jag du har fel, att sitta och säga att 1 av 100 på Kolozzeum ser ut som de tränar på gym när du har 14 postade inlägg ger mig inte riktig feedback på att du kan ha någon vidare inblick i det hela.
Det är högst individuellt hur folk ser ut här och det är olika efter individens mål. Jag kan säga att BRA många fler än 1 på 100 "ser ut som de tränar på gym".
Det kvittar. Poängen är din inställning och approach att man ska ha en tillvaro som kretsar kring att stoppa i sig mat varannan timme (som i princip bara Jay Cutler gör i hela världen, ja och du förstås...)
När man sen undrar över vilka fantastiska resultat detta kan tänkas leda till och vad du fått detta ifrån, ja då heter det "Kunskap och studier"
*rolleyes*
Varför borde jag det? Vet du att Ronnie har samma mål med träningen som jag?
Nej gainer är inte mat, gainer är snabba EAA (Essentiell amino acids) som du tar i samband med träning för att de ska täcka proteinsyntesen tills du kommer hem och kan slänga i dig mat ungefär.
Jag har ingen koll på bodybuilders, jag är inte intresserade av dem då mitt mål inte är att se ut som en.
Okej, så du tror kroppen gör skillnad på proteinet som gainern innehåller och det protein som kycklingbröstet innehållet? Du tror kroppen säger "nej usch! nu fick jag protein från gainern! jag väääägrar bygga muskler av det! ge mig kyckling varannan timme resten av kvällen annars strejkar jag!!"
Det kvittar. Poängen är din inställning och approach att man ska ha en tillvaro som kretsar kring att stoppa i sig mat varannan timme (som i princip bara Jay Cutler gör i hela världen, ja och du förstås...)
När man sen undrar över vilka fantastiska resultat detta kan tänkas leda till och vad du fått detta ifrån, ja då heter det "Kunskap och studier"
*rolleyes*
Asså vart har du fått för dig att Jay Cutler är den enda i världen som äter mycket mat?? :laugh:
*rolleyes*
Vart vill du komma? Ja det är bättre att äta mat varannan timme i en 3-4 timmarsperiod efter träning än att bara ta en gainer, tror du mig inte så får du väl slippa.
Ja men ta bara en gainer efter träningen då! Gillar du inte mat eller?
Alla vet att kroppen behöver energi för att fungera! Särskilt viktigt är det när man tränar. Om inte kroppen får tillräckligt mycket energi utifrån så bryter kroppen ner vävnader (fett, muskler) etc. Till och med min mormor vet det och om du vägrar tro på det så vet jag inte vad.
Ja men ta bara en gainer efter träningen då! Gillar du inte mat eller?
Alla vet att kroppen behöver energi för att fungera! Särskilt viktigt är det när man tränar. Om inte kroppen får tillräckligt mycket energi utifrån så bryter kroppen ner vävnader (fett, muskler) etc. Till och med min mormor vet det och om du vägrar tro på det så vet jag inte vad.
Hehe :thumbup:
Niclaaas
2005-09-18, 13:05
1. varför ställer du frågor när du ändå inte tänker lyssna om någon säger nåt annat än det du redan bestämt dig för?
2. varför läser och kommenterar du inte king grubs inlägg? för svårt?
3. vad har du för kunskaper inom kostområdet? flex?
4. hur kan du veta hur alla proffsen äter (och alla andra människor tydligen)? flex?
5. du har alltså lyckats bygga upp en fysik som är bättre än 99% på forumet med ringa kostkunskaper och, vad de låter som, lite mat? upp med en bild
The_RobRoy
2005-09-18, 13:06
han måste ju driva med er..
1. varför ställer du frågor när du ändå inte tänker lyssna om någon säger nåt annat än det du redan bestämt dig för?
4. hur kan du veta hur alla proffsen äter (och alla andra människor tydligen)? flex?
5. du har alltså lyckats bygga upp en fysik som är bättre än 99% på forumet med ringa kostkunskaper och, vad de låter som, lite mat? upp med en bild
:thumbup:
Asså vart har du fått för dig att Jay Cutler är den enda i världen som äter mycket mat?? :laugh:
Det har jag inte fått för mig och ej heller sagt. Vänligen kommentera det jag säger, inte det jag INTE säger, blir lite jobbigt om jag ska försvara saker som jag aldrig sagt nämligen...
Vart vill du komma? Ja det är bättre att äta mat varannan timme i en 3-4 timmarsperiod efter träning än att bara ta en gainer, tror du mig inte så får du väl slippa.
"Ett bra tips är att äta en gång varje timme i en 3-4 timmars period om du vill ha ut max efter träning."
Först ska man äta mat VARANNAN timme i en 3-4 timmarsperiod, sen säger du att man ska äta mat VARJE timme i en 3-4 timmarsperiod, hur ska du ha det?
Ryska_raketen
2005-09-18, 17:26
Ja vad sägs om ungefär varannan timma efter träningen ? låter det som en bra ide ?
Visst lyssnar jag om nån har nåt vettigt att säga. Att slänga ur sig saker som att en gainer inte skulle vara tillräckligt eller inte räknas som mat osv är ju trams.
Läsa vad? Jag har också Google, vad ska jag med honom till?
Det jag undrar över frågar jag om och förhoppningen är att man kan diskutera kring det.
Tja, ett 60-tal videoband med proffs i bokhyllan ger en ganska bra bild, märkligt att ingen äter som forumproffsen förespråkar, tycker du inte?
Ledande frågor.
Ja vad sägs om ungefär varannan timma efter träningen ? låter det som en bra ide ?
Nej med tanke på att jag sover 3 timmar efter träning.
Ryska_raketen
2005-09-18, 17:31
Nej med tanke på att jag sover 3 timmar efter träning.
okey men två små mål då? Själv är ja hemma halv 7, äter, sen äter ja igen klockan 20.15-30 för att lägga mig 21.15-30
Man kan ju hålla på och splitta upp måltiderna frågan är om det får nån praktisk betydelse... lagar man middag t ex känns det ju betydligt trevligare att äta det och inte äta hälften och sen spara halva middagen till senare...
Ryska_raketen
2005-09-18, 17:35
Man kan ju hålla på och splitta upp måltiderna frågan är om det får nån praktisk betydelse... lagar man middag t ex känns det ju betydligt trevligare att äta det och inte äta hälften och sen spara halva middagen till senare...
okey. Du verkar ha bestämt dig. Men varsågod för min råd. Håll dig till din gainer och gå och lägg dig.
Drick din juice, gå och lägg dig o läs Flex...
Jag använder inte ens gainer, som den som läst andra trådar sett. Jag funderar bara på om det skulle vara bekvämt att ta till, det brukar oftast nämnas som det, men om folk har inställningen att uppåt 30gram protein och över 400 kalorier inte skulle räcka efter träningen, ja då vinner man ju ingenting på det... då måste man i alla fall äta 100 gånger sen efteråt...
Tur att vi inte snackar om vad man "måste" äta innan träning också, jag misstänker att det är en riktig cocktail av tillskott som många drar i sig då, självklart är allt tajmat och klart in i minsta detalj...
Jag vet inte riktigt hur ni lever, men jag arbetar mycket, går ut flera gånger i veckan, har ett rikt socialt liv etc. och att omkullkasta allt det, för nån hypotetisk muskelökning (som ingen kan styrka förekommer i verkliga världen...) det känns inte riktigt värt det...
Men jag kan ju prova det nästa gång jag går ut på krogen att be hovmästaren ta halva tallriken och lägga i en doggybag så jag kan värma det i mikron sen...
Niclaaas
2005-09-18, 17:46
Visst lyssnar jag om nån har nåt vettigt att säga. Att slänga ur sig saker som att en gainer inte skulle vara tillräckligt eller inte räknas som mat osv är ju trams.
precis det här jag menar.
-är en gainer efter träning nog?
-nej du bör äta mer
-TRAMS
Läsa vad? Jag har också Google, vad ska jag med honom till?
varför frågar du ens här då? ut och hitta på google med dig. hans forskningsrapporter är ju typ det enda i hela tråden du inte hittar på google
Det jag undrar över frågar jag om och förhoppningen är att man kan diskutera kring det.
det var inte ett svar på min fråga. dessutom har du en otrevlig attityd. tona ner lite så kanske du inte retar upp folk och då går det nog bättre att diskutera det du egentligen vill
Tja, ett 60-tal videoband med proffs i bokhyllan ger en ganska bra bild, märkligt att ingen äter som forumproffsen förespråkar, tycker du inte?
så hur äter proffsen efter träning? gainer sen ingenting i 3 timmar? ingen har väl heller sagt att man måste äta såhär för att kunna lägga på sig muskler. snarare så att den nyare forskningen visar på att detta är det bästa sättet. ingen här var ju ute efter att sätta dit dig direkt, de svarade och ville hjälpa. klart de inte rekommenderar något de tycker är dåligt, eller hur? men visst, en gainer och mat ett tag senare funkar antagligen jättebra. tror dock ingen vill rekommendera dig att äta tre timmar senare när allt tyder på att det är bättre att äta tidigare
Ledande frågor.
ja, det blir lätt så när någon ny kommer in och förolämpar hela forumet
-är en gainer efter träning nog?
-nej du bör äta mer
-TRAMS
Varför skulle detinte vara nog? Är det för lite kalorier? För lite protein? Ska jag dra i 2 kycklingbröst i shakern? 2 burkar tonfisk? Exakt vad är problemet?
varför frågar du ens här då? ut och hitta på google med dig. hans forskningsrapporter är ju typ det enda i hela tråden du inte hittar på google
Då få rman väl söka i samma databas som han använder sig av, klippa och klistra kan vem som helst. So what?
Det säger ju ändå ingenting.
så hur äter proffsen efter träning? gainer sen ingenting i 3 timmar? ingen har väl heller sagt att man måste äta såhär för att kunna lägga på sig muskler. snarare så att den nyare forskningen visar på att detta är det bästa sättet. ingen här var ju ute efter att sätta dit dig direkt, de svarade och ville hjälpa. klart de inte rekommenderar något de tycker är dåligt, eller hur? men visst, en gainer och mat ett tag senare funkar antagligen jättebra. tror dock ingen vill rekommendera dig att äta tre timmar senare när allt tyder på att det är bättre att äta tidigare
Dom flesta äter efter träning och sen återgår samma rutin som resten av dagen, dvs varje 2-3 timmar för dom flesta.
Det är det ju dock inte tal om här, utan här handlar det om att äta efter träning, sen när man kommer hem, sen ytterligare 3-4 gånger varje timme (eller varannan, vilket som nu är sant då personen ifråga gett 2 helt olika svar)
Att proffs kan tänka sig att ägna sig åt sånt kan jag köpa eftersom dom är just proffs, och hela deras liv kretsar kring träning, nu gör dom dock inte det, vilket ytterligare styrker hur fanatiskt och absurt det är, när inte ens proffsen kör på det sättet så är det rätt magstarkt att rekommendera det för vanligt folk...
King Grub
2005-09-18, 18:01
Det är bevisat att det anabola gensvaret på ett mål med kolhydrat+protein efter träning inte minskar den anabola gensvaret på motsvarande dos en timme senare.
Vad är problemet?
Ingen tvingar dig att applicera det på din träning. För dom som vill utnyttja det och stimulera proteinsyntesen två eller fler gånger under den period efter styrketräning som muskelcellerna är som känsligast är det ett utmärkt tillfälle. Om du nöjer dig med ett sådant tillfälle - visst. Men andra kanske vill maximera resultaten av sin träning, eller hur? Något som blir mycket viktigare för en ren amatörbyggare än för ett dopat proffs, tvärtom mot vad du verkar framhålla. En ren byggare kommer inte undan med bibehållna resultat utan att lägga manken till. Näringstajmning kan vara en viktig del i ett komplett upplägg. Sedan är det upp till var och en om han vill lägga tid och energi på det.
Niclaaas
2005-09-18, 18:03
Varför skulle detinte vara nog? Är det för lite kalorier? För lite protein? Ska jag dra i 2 kycklingbröst i shakern? 2 burkar tonfisk? Exakt vad är problemet?
du har missförstått. det är inget problem med gainern, den är jättebra. men:
För att stimulera proteinsyntesen krävs essentiella aminosyror. Ett överskott av dessa vid ett visst tillfälle oxiderar. Ytterligare anabol stimulans måste komma från nästa mål. Det går inte att lagra aminosyror för framtida behov.
det där förklarar precis det du undrar över
Då få rman väl söka i samma databas som han använder sig av, klippa och klistra kan vem som helst. So what?
Det säger ju ändå ingenting.
som sagt... jag tycker det förklarar din fråga väldigt bra.
Dom flesta äter efter träning och sen återgår samma rutin som resten av dagen, dvs varje 2-3 timmar för dom flesta.
Det är det ju dock inte tal om här, utan här handlar det om att äta efter träning, sen när man kommer hem, sen ytterligare 3-4 gånger varje timme (eller varannan, vilket som nu är sant då personen ifråga gett 2 helt olika svar)
Att proffs kan tänka sig att ägna sig åt sånt kan jag köpa eftersom dom är just proffs, och hela deras liv kretsar kring träning, nu gör dom dock inte det, vilket ytterligare styrker hur fanatiskt och absurt det är, när inte ens proffsen kör på det sättet så är det rätt magstarkt att rekommendera det för vanligt folk...
jag håller med om att folk lätt blir fanatiska på kolozzeum och detta är som sagt den nyaste forskningen, klart det funkar ändå. men om man vill/orkar/kan prova på att vara "optimal" så varför inte?
tyvärr missförstod du igen, det gymTT sa var att du skulle äta varje timme i 3-4 timmar efter träningen. inte 3-4ggr/h
Det är bevisat att det anabola gensvaret på ett mål med kolhydrat+protein efter träning inte minskar den anabola gensvaret på motsvarande dos en timme senare.
Vad är problemet?
Ingen tvingar dig att applicera det på din träning. För dom som vill utnyttja det och stimulera proteinsyntesen två eller fler gånger under den period efter styrketräning som muskelcellerna är som känsligast är det ett utmärkt tillfälle. Om du nöjer dig med ett sådant tillfälle - visst. Men andra kanske vill maximera resultaten av sin träning, eller hur? Något som blir mycket viktigare för en ren amatörbyggare än för ett dopat proffs, tvärtom mot vad du verkar framhålla. En ren byggare kommer inte undan med bibehållna resultat utan att lägga manken till. Näringstajmning kan vara en viktig del i ett komplett upplägg. Sedan är det upp till var och en om han vill lägga tid och energi på det.
Finns det nån som testat och jämföra detta i praktiken ?
Forskarrapporterna kan ju komma fram till vad som helst. Kanske är det optimala att äta 2 gånger i halvtimmen 10 timmar om dan, sova 10 timmar och sen spendera 4 timmar på gymet i intervaller...
Men det ska ju dels kunna fungera med ens liv i övrigt, dels ha verkliga praktiska, mätbara, synbara resultat, som dessutom ganska avsevärt, åtminstone klart märkbart och kännbart skilja sig från dom mer vedertagna metoderna...
Annars är det ju bara fjanteri.
Har det överhuvudtaget kommit fram nånting, säg dom sista 5 åren, inom näringslära som har någon praktisk betydelse? Eller handlar det bara om att stapla så många forskarstudier på hög som möjligt?
tyvärr missförstod du igen, det gymTT sa var att du skulle äta varje timme i 3-4 timmar efter träningen. inte 3-4ggr/h
Vad han sa var dels att jag skulle äta varje timme i 3-4 timmar och i ett annat inlägg sa han att jag skulle äta varannan timme i 3-4 timmar...
3-4 gånger i timmen har han a) inte påstått b) har jag inte påstått att han påstått
Det är alltså inte jag som missförstår. Det är du m.fl som missförstår, samt att gymTT skriver 2 helt olika saker.
King Grub
2005-09-18, 18:12
Finns det nån som testat och jämföra detta i praktiken ?
Forskarrapporterna kan ju komma fram till vad som helst.
Studierna är utförda på tränande i praktiken! Med direkt mätning av proteinsyntesen efter styrketräning, vid tillförsel av EAA vid bestämda tidpunkter efter passen. Forskarna har inte bestämt vad som skall skrivas genom att slå tärning, utan genom att direkt mäta upptaget och inbyggandet av aminosyror i muskulaturen.
Och vad fick dom tränade för resultat?
Niclaaas
2005-09-18, 18:16
Vad han sa var dels att jag skulle äta varje timme i 3-4 timmar och i ett annat inlägg sa han att jag skulle äta varannan timme i 3-4 timmar...
3-4 gånger i timmen har han a) inte påstått b) har jag inte påstått att han påstått
Det är alltså inte jag som missförstår. Det är du m.fl som missförstår, samt att gymTT skriver 2 helt olika saker.
utan här handlar det om att äta efter träning, sen när man kommer hem, sen ytterligare 3-4 gånger varje timme
då skrev du fel
Ja det hade tydligen smugit in sig en liten felskrivning där, att äta 3-4 gånger i timmen vore lite väl extremt och det skulle jag inte påstå, my bad
Fredrik_
2005-09-18, 18:21
Lite trollvarning på att ställa en sådan fråga och sen dissa vartenda svar man får som värdelöst.
Och vad fick dom tränade för resultat?Om nu inte forskarstudier som har mätt hur mycket proteinsyntesen stimuleras med hjälp av EAA fungerar för dig, hur vill du då att forskningen ska gå till egentligen?
Kan du nämna en enda tävlande bodybuilder som äter som du förespråkar?
Dricker en gainer och sen äter mat?
Då är det väldigt, väldigt många byggare som gör så bl a samtliga tävlande byggare jag känner plus en bunt nöjesbyggare, styrkelyftare, tyngdlyftare etc.
Mitt utgångsläge är i alla fall
a) dra en gainer direkt efter träning. borde vara tillräckligt med både kalorier och protein. sen efter det 2-3 timmar senare äta vanlig mat, t ex middag. snabbt, billigt, smidigt och enkelt.
detta ska jämföras med
b) dra en gainer. vilket i min erfarenhet är väldigt mättande, sen direkt när man kommer hem äta "vanlig mat" och sen fortsätta att äta varje timme, under 3-4 gånger till. vilket är väldigt krävande, för att inte säga omöjligt om man t ex tränar sent och ska upp tidigt och jobba.
då är det till att detta verkligen gör en ordentlig skillnad i praktiken, om inte, är det inte värt det. frågan är då a) vilka faktiska resultat fick testgruppen jämfört med den första gruppen b) finns det folk på forumet som kör efter detta och vilka resultat har dom fått sen dom började med det
om skillnaderna inte är mätbara på riktigt, dvs inte ger avsevärt högre styrka eller faktist, visuell, muskelökning är det ju ingenting att ha, i mitt tycke
Om nu inte forskarstudier som har mätt hur mycket proteinsyntesen stimuleras med hjälp av EAA fungerar för dig, hur vill du då att forskningen ska gå till egentligen?
Jag vet inte vad proteinsyntes säger dig, men mig säger det ingenting.
Jag vill veta hur mycket folk gått upp i muskelmassa, eller vilka styrkeökningar dom gjort etc. inte att pelle stimulera proteinsyntesen bättre än kalle.
King Grub
2005-09-18, 18:39
Proteinsyntesen är nybildningen av muskelprotein. Styrketräningen stimulerar den , men för att den skall ske i praktiken måste essentiella aminosyror tillföras. Och varje gång dessa tillförs stimuleras proteinsyntes, dvs muskelprotein bildas. En måltid med protein efter styrketräningen, när proteinsyntesen är som mest förhöjd = ett tillväxttillfälle. Två eller tre motsvarande påfyllningar med essentiella aminosyror = två eller tre tillväxttillfällen.
För att ta till mig det där måste jag ha nåt att gå efter, verkliga fakta, verkliga förändringar, väsentliga skillnader etc.
Utan det så talar du förbi mig.
Om inte 2-3 gånger betyder 2-3 gånger bättre resultat, ja då säger det mig ändå i slutändan ingenting då jag omöjligen kan utläsa vad det betyder för en verklig människas verkliga framgångar när han bygger muskler.
Jag kan direkt säga varför ingen pular i sig mat 1 gång i timman i flera timmar efter träning: Magen skulle slitas ut fort med sådan frekvens på ätandet.
Magen behöver vila mellan måltiderna. Magsäckens tömningstid är normalt sett 3 timmar och det betyder inte att du skall äta var tredje timma. Lägg på 1 till 2 timmars vila och du kommer lite närmare vad som är sunt. Det är möjligt att det är optimalare för muskelbygge att stimulera proteinsyntesen oftare men en bra fysik tar ju fortfarande många år att bygga och magen måste ju hålla hela vägen.
Ja låter ju inte helt nyttigt. Ska googla lite och kolla lite utländska forum och se om det finns nån som äter så... här verkar ju ingen kunna rapportera om att dom gör så och fått avsevärt bättre resultat i alla fall, lite märkligt om det nu är så fantastiskt... men det kanske är en ny studie, från förra veckan eller nåt.
Jag använder inte ens gainer, som den som läst andra trådar sett. Jag funderar bara på om det skulle vara bekvämt att ta till, det brukar oftast nämnas som det, men om folk har inställningen att uppåt 30gram protein och över 400 kalorier inte skulle räcka efter träningen, ja då vinner man ju ingenting på det... då måste man i alla fall äta 100 gånger sen efteråt...
Tur att vi inte snackar om vad man "måste" äta innan träning också, jag misstänker att det är en riktig cocktail av tillskott som många drar i sig då, självklart är allt tajmat och klart in i minsta detalj...
Jag vet inte riktigt hur ni lever, men jag arbetar mycket, går ut flera gånger i veckan, har ett rikt socialt liv etc. och att omkullkasta allt det, för nån hypotetisk muskelökning (som ingen kan styrka förekommer i verkliga världen...) det känns inte riktigt värt det...
Men jag kan ju prova det nästa gång jag går ut på krogen att be hovmästaren ta halva tallriken och lägga i en doggybag så jag kan värma det i mikron sen...
Varför skall du hela tiden överdriva och få allt snack till löjligt ?
jag tycker inte jag överdriver, jag tycker ni överdriver. säger nån gainer säger ni "det duger inte!" säger nån ät mat efter träning kontrar ni med "ät 3 gånger efter träning, tre gånger så bra!"
undrar hur folk byggde muskler för 10 år sen, det måste ju varit nästan omöjligt.
jag tycker inte jag överdriver, jag tycker ni överdriver. säger nån gainer säger ni "det duger inte!" säger nån ät mat efter träning kontrar ni med "ät 3 gånger efter träning, tre gånger så bra!"
undrar hur folk byggde muskler för 10 år sen, det måste ju varit nästan omöjligt.
Det fanns mat för 10 år sedan också.
Tjena! ny i tråden. har inte läst längre än detta inlägget..
ohah, du anser alltså att istället för att ge bra råd till andra så borde de som kan sin sak anpassa sig efter de som inte kan lika mycket? Nu råkar det faktiskt vara så att det gäller att svulla rejält efter träningen.. Då kan man väl inte ljuga för den som undrar, enbart för att denne inte ska känna att det han/hon äter inte är tillräckligt?
Jag tycker det var riktigt bra råd av King Grub och GymTT.. Var en gång i tiden då jag var en av de som tyckte "äta? =/ en gainer räcker gott och väl!" :naughty:
Dessutom blir man ju så jäkla trött om man inte käkar efter träning. Jag vet av egen erfarenhet att det inte finns något annat än lathet i vägen för att äta lite extra efter träning. Jag käkar 6-7 mål om dagen, om inget jätteviktigt dyker upp :)
Nu ska jag läsa vidare i tråden! hej
ja men inga studier som sa att man ska äta 36 gånger om dan, före träning, under träning, efter träning innan man duschar, direkt när man kommer hem, en timme senare, en timme senare, en timme senare... innan läggdags, gå upp mitt i natten etc
ohah, du anser alltså att istället för att ge bra råd till andra så borde de som kan sin sak anpassa sig efter de som inte kan lika mycket? Nu råkar det faktiskt vara så att det gäller att svulla rejält efter träningen.. Då kan man väl inte ljuga för den som undrar, enbart för att denne inte ska känna att det han/hon äter inte är tillräckligt?
Jag tycker det var riktigt bra råd av King Grub och GymTT.. Var en gång i tiden då jag var en av de som tyckte "äta? =/ en gainer räcker gott och väl!" :naughty:
Dessutom blir man ju så jäkla trött om man inte käkar efter träning. Jag vet av egen erfarenhet att det inte finns något annat än lathet i vägen för att äta lite extra efter träning. Jag käkar 6-7 mål om dagen, om inget jätteviktigt dyker upp :)
Japp och nu är du grov som bara satan eller hur? Precis som King Grub och dom andra?
Nu råkar det vara så att jag också äter 6 gånger om dagen, med råden i den är tråden skulle det dock bli runt 9 gånger om dagen då man istället för att äta var tredje timme, ska äta varannan + direkt efter träning...
Sen finns det nåt som heter kalorier, jag ligger för närvarande på ca 5,000 om dagen, men det räcker tydligen inte...
Hoppas jag kan öka detta så jag kan bli lika grova som er.
Puss.
Rock'nRoll
2005-09-18, 22:14
Jag vill veta hur mycket folk gått upp i muskelmassa, eller vilka styrkeökningar dom gjort etc. inte att pelle stimulera proteinsyntesen bättre än kalle.
I våras hittade jag Kolozzeum. För två månader sedan började jag verkligen tillämpa vad det står om kost, vila och träning här. Har på dessa två månader gått ifrån att göra en fyra på 90 kg i bänk till att göra en 8a på samma vikt. En 5 på 110 kg i böj har blivit en nia. Och det är bara två exempel.. Jag tycker det är helt ok ökningar ialla fall.
Om du lyssnar på typer som King Grubb, Allan, Arne mfl och tar lärdom av deras kunskap och gedigna erfarenhet så kan du på några veckor spara ÅR av felaktig/dålig/farlig träning och kost.
Ditt problem är att du vägrar lära dig.. Du borde skaffa lånekort på stadsbiblioteket och sen sitta där några timmar i veckan.. Läsa om vad proteinsyntes är.
Du säger att det inte hjälper mig att äta efter träningen? Det ultimata vore alltså att ta en "gainer" som i stort sätt höjer isulintjafset och gör kroppen redo för mer mat, skita i att utnyttja detta tillfälle och förlita mig på att svält tar hand om musklerna?
Det är nog ingen som fattar vad du egentligen vill. Nångonstans i ordet "kosttillskott" kan man ANA att en "gainer" kanske inte är en fullvärdig måltid? Ordet "tillskot" förklarar det mesta iaf för mig.
Du nämnde tidigare att du inte hade 3-4 timmar på dig efter träningspasset att äta, ty du skulle upp och jobba? Du nämner också att du sover 3 timmar efter passet för att sen äta?? Gör så att du äter och sen lägger dig för natten. Dagen efter kan du träna lite tidigare.
PS. King Grub äger.
Japp och nu är du grov som bara satan eller hur? Precis som King Grub och dom andra?
Nu råkar det vara så att jag också äter 6 gånger om dagen, med råden i den är tråden skulle det dock bli runt 9 gånger om dagen då man istället för att äta var tredje timme, ska äta varannan + direkt efter träning...
Sen finns det nåt som heter kalorier, jag ligger för närvarande på ca 5,000 om dagen, men det räcker tydligen inte...
Hoppas jag kan öka detta så jag kan bli lika grova som er.
Puss.
My misstake!! den matplan jag gjort upp täcker bara fram till efter träningspasset. det blir uppemåt 8-9 mål om dagen om jag räknar om :naughty:
"5,000"? Jag hoppas att du menar 5000? annars är fem kcal lite lite (Alla håller kanske inte med mig.).
Hur kan du äta 5000kcal/dag om du inte äter efter träningen?!?! när äter du allting?? seriöst.
Bara du lägger in lite will power i det hela så ska du se att det är ganska enkelt att äta multipla gånger efter träning. Om 3 gånger är för mycket så ät 2 "bara" då?
PS. känner mig jävligt grov av de där extra målen efter träning
:eating: Ba' smäller i biccarna när jag kommer hem efter gymmet :cool: 2 vräkningsbrev av vicevärden pga "störande, höga explosionsljud."
mina biccar det som smäller ;) hahhhahahahahhahaha...
Mat is teh shit
god natt!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.