Visa fullständig version : bröstträning
wabbabi_bb
2005-09-17, 23:35
För er som lyckats träna upp en bra volym på era bröstmuskler. Hur tränar ni? övningar? set? reps? antal ggr/veckan? med mer
dem som lyckats har tränat flera år med varierande träning. Det är det bästa och det ger resultat.
Spannmål
2005-09-18, 00:55
Håller med. Det viktigaste faktorn i deras träning har varit tiden de lagt ned. Du skall se att folk har byggt stora bröst på tusen och ett olika sätt.
Två mycket bra svar.
Kontinuitet, variation, hård träning, vila och mycket mat. Och då kommer resten av kroppen att följa med också.
Två mycket bra svar.
Kontinuitet, variation, hård träning, vila och mycket mat. Och då kommer resten av kroppen att följa med också.
Men, om man gör allt det, och det ändå inte vill funkar?
Men, om man gör allt det, och det ändå inte vill funkar?
Har du tränat i tio år och inte lyckats få till ett hyfsat bröst?
Arne Persson
2005-09-18, 09:52
Kör detta så kan du inte misslyckas! ;)
Bänkpress 88666
Lutande Bänkpress 88666
Lutande Hantelpress 5x8 i superset med
Flyes plan bänk 5x8-10
Om det behöves avsluta med
Cable cross over 3-5 x10
Har du tränat i tio år och inte lyckats få till ett hyfsat bröst?
Tio år?
Bänkpress 88666
Lutande Bänkpress 88666
Flyes plan bänk 5x8-10
Cable cross over 3-5 x10
Det ska jag prova ikväll, tack. Men vad menas med cable cross - over?
Tio år?
Ja? Kontinuiteten skall vara längre än två månader.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31071
MasterChief
2005-09-18, 10:25
Bänkpress 88666
Lutande Bänkpress 88666
Flyes plan bänk 5x8-10
Cable cross over 3-5 x10
För att inge ska missförstå Arne är alltså "Bänkpress 88666" antal arbetset och inte något annat. När du kört dina 88666 set så kör du 88666 set lutande. :thumbup:
Arne Persson
2005-09-18, 10:31
Du kör 88666 enligt följande: Första 8:an skall gå ganska lätt, vila en minut, den 2:a 8:an skall vara max tung därefter kör du de tre 6:orna på samma (max)vikt. Kom ihåg att du inte skall kunna klara fulla sexor nu ibörjan. När du slutligen klarar fulla 6:or så är det dags att öka vikterna i alla stegen. Du vilar 1,5 -2 minuter mellan 6:orna.
Supersetten skall köras så tungt att du endast klarar 2 max 3 st fulla superset. du vilar 1,5 minuter mellan supersetten. När du klarar fulla superset så höjer du vikterna.
bänkpress 2 ggr i veckan med varierat reps/setantal har byggt bra bröst på mig. gått rätt långsamt, har bänkat i 4 år. bara nu de senaste två åren som jag har börjat äta rätt så först nu resultaten verkligen kommit.
kört allt mellan 5 set 10 reps 2 ggr dagligen till 3 set 3 reps 2 ggr i veckan. det som funkat bäst för mig har varit 3 set 6 reps 2 ggr i veckan. bara att mixa tills du hittar det som fungerar för dig!
Ja? Kontinuiteten skall vara längre än två månader.
Hänger inte med. Tio år, två månader, vad menar du?
MvH
super_sorken
2005-09-18, 12:11
MvH
du ska ha tränat mer än 2 månader , det tar tid för kroppen att bli stor .
och allt för ofta ser man "jag har tränat i 4 månader men mina bröst halkar efter osv .. vad ska jag göra"
och det enda svaret på det är att bygga hårt och äta mycket . sen om några år/mån så kommer du se resultat
MvH
Han menar att man får se på det hela på en liten längre tid. Man kan inte gå och träna hårt i 2 månader och förvänta sig att se grymma resultat. Man får se på det på lite längre tid, 2, 5 och t.om 10 år.
wabbabi_bb
2005-09-18, 13:33
Inlägg som. Tänk mindre träna mer. de kommer med tiden. ät mer. och liknande är bara så värdelösa. Tack arne de låter bra. Jag provar de nån månad och ser hur de känns.
Inlägg som. Tänk mindre träna mer. de kommer med tiden. ät mer. och liknande är bara så värdelösa. Tack arne de låter bra. Jag provar de nån månad och ser hur de känns.
Varför är dem värdelösa då? Det är ju så det funkar. Du kan inte träna 1 år och tro att du ska ha värsta biffiga muskler. Ge det 2-5 år och sen kan du se om det hänt nåt.
wabbabi_bb
2005-09-18, 14:12
Men om man tränat i kanske 2 år och fått klart mycket större armar. ben och rygg men inte ett skit har hänt på brösten. Och så menar jag inget ett skit. På två år. Då vill man inte höra såna komentarer. Just därför tackar jag arne och krilleigen för dem är de enda som hjälpt mig. :bow: *kissass*
Men om man tränat i kanske 2 år och fått klart mycket större armar. ben och rygg men inte ett skit har hänt på brösten. Och så menar jag inget ett skit. På två år. Då vill man inte höra såna komentarer. Just därför tackar jag arne och krilleigen för dem är de enda som hjälpt mig. :bow: *kissass*
Vi vill ju bara förklara hur det ligger till. Och om det nu verkligen inte har hänt ett skit som jag tvivlar på så har du kanske inte tränat tillräckligt hårt? Och sen så, hur vet du att det inte hänt ett skit. Du vet man ser inte allt. Därför ska man mäta och ta bilder, för då ser man att det hänt saker. Men du får väl ge det yttligare tid. Alla muskler utvecklas inte innom samma tid. Precis som när du deffar. Du kan förlora fett över magen jätte mycket men knappt nåt över låren, då får du ge det yttligare 2 månader för låren vill säga.
Visst det var bra träningssett som arne gav dig, men du måste fortfarande ge det tid, för det är träning i form av tid som ger resultat.
wabbabi_bb
2005-09-18, 14:55
Vi vill ju bara förklara hur det ligger till. Och om det nu verkligen inte har hänt ett skit som jag tvivlar på så har du kanske inte tränat tillräckligt hårt? Och sen så, hur vet du att det inte hänt ett skit. Du vet man ser inte allt. Därför ska man mäta och ta bilder, för då ser man att det hänt saker. Men du får väl ge det yttligare tid. Alla muskler utvecklas inte innom samma tid. Precis som när du deffar. Du kan förlora fett över magen jätte mycket men knappt nåt över låren, då får du ge det yttligare 2 månader för låren vill säga.
Visst det var bra träningssett som arne gav dig, men du måste fortfarande ge det tid, för det är träning i form av tid som ger resultat.
bra sagt. Men jag har alltid varit deffad och jag har bilder på mig så jag ser själv att de har hänt massor på resten av kroppen. Framförallt på ryggen. Men brösten ser fortfarande ut som pojkbröst. Platta trista och utan volym.
Men jag tror inte att muskler utvecklas så jätte olika.
Jag ser de som att jag tränar brösten fel på nått sätt. För lite för mycket eller dårliga övningar.
bra sagt. Men jag har alltid varit deffad och jag har bilder på mig så jag ser själv att de har hänt massor på resten av kroppen. Framförallt på ryggen. Men brösten ser fortfarande ut som pojkbröst. Platta trista och utan volym.
Jag ser de som att jag tränar brösten fel på nått sätt. För lite för mycket eller dårliga övningar.
Okej. Jorå det gör dem. Dem utvecklas olika. Men kör på Arnes schema så ska det nog hända nåt. Men som sagt ge det iaf ett halvår innan du börja tänka över att det inte hänt nåt. :D
Du har alltså inte blivit ett dugg starkare i brösten på två års seriös hård träning utan uppehåll och med massor av mat medans resten av kroppen har exploderat? Seriöst?
super_sorken
2005-09-18, 16:07
ja just det va det inte du som har byggt dina bröstpass på flyes .. för annars så kopplas massa andra muskler in och lyfter mer vikt ??
wabbabi_bb
2005-09-18, 17:27
Starkare har jag blivit. Men skillnaden på hur mycket jag växt på armarna och brösten är enorm :P
ja just det va det inte du som har byggt dina bröstpass på flyes .. för annars så kopplas massa andra muskler in och lyfter mer vikt ?????????
Har aldrig ens provat flyers en enda gång!
Var det inte du på Hälso.info som sa att man lurade sig själv genom att köra t.ex bänkpress eftersom man hjälper till med triceps?
http://www.halso.info/forum/viewtopic.php/t-15692/highlight-wabbabibb.html
Starkare har jag blivit. Men skillnaden på hur mycket jag växt på armarna och brösten är enorm :P
Då har ju du växt.
Du kan inte jämföra dom olika muskelgrupperna rakt av. Sålänge du blir starkare blir du större.
wabbabi_bb
2005-09-18, 17:36
fancat: vad har de med vad super_sorken sa?
Jorgen: jo. de är i.o.f sant. Jag har inte tängt på de :D
fancat: vad har de med vad super_sorken sa?
Det har väldigt mycket att göra med vad super_sorken sa, täng lite.
Jag antog att eftersom du tycker att man lurar sig själv med bänkpress/hantelpress för att man hjälper till med triceps så kanske du inte kör dom övningarna, utan satsar på flyes istället.
wabbabi_bb
2005-09-18, 17:46
nej jag har inte sagt att bänk och pressövningar e dårliga på nått sätt. Jag sa att man lurar sig själv om att belastningen skulle va högre om man får ta hjälp av fler muskler.
du antog fel.
nej jag har inte sagt att bänk och pressövningar e dårliga på nått sätt. Jag sa att man lurar sig själv om att belastningen skulle va högre om man får ta hjälp av fler muskler.
du antog fel.
Men eftersom belastningen på bröst enligt dig blir lika hög i flyes som i bänkpress så anser du att man bygger bröst lika bra med flyes som bänkpress?
(Överbelastning får muskeln att växa)
wabbabi_bb
2005-09-18, 17:56
inte lika lätt att ta ut sig och en svårare rörelse. De jag sagt är att Max-ot är puckade som säger: ju mer vikt du kan lägga på ju mer överbelastning får du som kommer leda till mer muskler. Och att man inte allt behöver va strikt på nått sätt.
Hur ska bröstet veta att du jobbar med mer vikter om triceps hjälper till med dedär extra vikterna. De blir ju exakt samma sak.
Men du kan får mera överbelastning på bröst med hjälp av basönvningar pga att du använder mycket mera vikt, spelar ingen roll ifall det finns synergister.
De jag sagt är att Max-ot är puckade som säger: ju mer vikt du kan lägga på ju mer överbelastning får du som kommer leda till mer muskler. Och att man inte allt behöver va strikt på nått sätt.
Nu har jag aldrig kört MAX-OT men, jo, desto mera vikt du kan lägga på desto mer växer du. Basövningar får dig att växa mera än isolationsövningar därför att du hanterar mera vikt (måste jag lämna nån källa där eller räcker det inte att erfarna byggare och dom flesta som styrketränar säger det?*rolleyes* ). Och lite kontrollerad cheat är bra.
wabbabi_bb
2005-09-18, 18:06
lämna en källa som säger att en muskel upplever tyngre vikt även fast du får hjälp av andra muskler.
Du ignorerade resten av inlägget.
Varför ska jag uppge någon källa för? Kan du uppge någon källa på att det är som du säger? Fråga vilken byggare som helst så får du höra att basövningar bygger, antagligen därför att man får en högre belastning på muskeln genom att använda synergister.
MasterChief
2005-09-18, 18:14
lämna en källa som säger att en muskel upplever tyngre vikt även fast du får hjälp av andra muskler.
Du har rätt i att Bröstmusklen per se inte utsätts för högre belastning i bänkpress än i flyes. Arbetar man till failure så gör man.
Däremot så har en sammansatt övning en större effekt på grund av att det totala arbetet är större. Det leder till starkare stimuli som i sin tur triggar till större tillväxt.
Oftast är ju en kombination som de flesta rekommenderar.
Du har rätt i att Bröstmusklen per se inte utsätts för högre belastning i bänkpress än i flyes. Arbetar man till failure så gör man.
Jag menade snarare själv vikten i kg, att överbelastningen blir högre på brösten av att köra bänkpress med kanske 60kg sen flyes med 12-15 kg hantlarna.
inte lika lätt att ta ut sig och en svårare rörelse. De jag sagt är att Max-ot är puckade som säger: ju mer vikt du kan lägga på ju mer överbelastning får du som kommer leda till mer muskler. Och att man inte allt behöver va strikt på nått sätt.
Hur ska bröstet veta att du jobbar med mer vikter om triceps hjälper till med dedär extra vikterna. De blir ju exakt samma sak.
Pressar är verkligen inte en svår rörelse. Och triceps hjälper ju inte till grymt mycket. Sen så har du hjälpmuskler med i nästan alla övningar, flyes också hjälper andra muskler till.
Dedär extra vikterna är 14 kg i mitt fall, det är inte så lite endå. Och det är såklart bröstet känner att det är mer belastning eftersom det är bröstet du jobbar med.
wabbabi_bb
2005-09-18, 18:20
Men åååååååh. Känns som att man försöker förklara nått så simpelt för ett litet barn och jag börjar bli tokig för att du värkar ju så korkad som inte fattar att de är samma belsastning för bröstet men att du tar hjälp av triseps och har en kortare hävarm!
måste jag lämna nån källa frågar du. Fråga inte om du inte tänker göra de.
Men åååååååh. Känns som att man försöker förklara nått så simpelt för ett litet barn och jag börjar bli tokig för att du värkar ju så korkad som inte fattar att de är samma belsastning för bröstet men att du tar hjälp av triseps och har en kortare hävarm!
Läs nemds inlägg också. Men du som inte ens kan stava borde inte prata ned till andra.
MasterChief
2005-09-18, 18:29
Jag menade snarare själv vikten i kg, att överbelastningen blir högre på brösten av att köra bänkpress med kanske 60kg sen flyes med 12-15 kg hantlarna.
Eftersom det är betydligt mer muskelmassa som är engagerad i bänkpress är det väl inte konstigt att vikten är högre. Men bröstets arbetskapacitet blir inte högre bara för att du kör bänkpress. Anledningen till att man måste ha lägre vikt i flyes är mycket på grund av ofördelaktig hävstång. Jag hävdar att man till och med kan arbeta mer slut på bröstet i flyes eftersom man inte är begränsad till svagheten i armbågens extension. Däremot tror jag över tiden så ger bänkpressen bättre effekt eftersom den triggar kraftigare stimulans.
wabbabi_bb
2005-09-18, 18:30
MasterChief: TAAACK! ÄNTLIGEN NÅN SOM FATTAR! har försökt övertala folk i månader. Första personen som förstår vad jag menar.
fancat: prata ned?? vad betyder de :D vad sa du om min stavning?
nemd: jag menar att flyers är en svårare rörelse och därmed är svårare att ta ut sig 100% på.
MasterChief
2005-09-18, 18:32
måste jag lämna nån källa frågar du. Fråga inte om du inte tänker göra de.
Skärp dig. Nu försöker folk hjälpa dig genom att med sin tid besvara frågor som du ställer. Även om de har en annan åsikt så hjälper de ju dig eftersom det ställer kravet på dig att rannsaka dina egna idéer.
Anledningen till att man måste ha lägre vikt i flyes är mycket på grund av ofördelaktig hävstång.
Och då blev belastningen mindre. Pratar vi om samma sak? Du pratade väl om övebelastning= kör till fail, jag pratar om att det hamnar mera vikt på muskeln man vill träna.
fancat: prata ned?? vad betyder de :D vad sa du om min stavning?
Du kanske är lika smart som du stavar då :), täng på det. *slap*
MasterChief
2005-09-18, 18:36
Och då blev belastningen mindre. Pratar vi om samma sak? Du pratade väl om övebelastning= kör till fail, jag pratar om att det hamnar mera vikt på muskeln man vill träna.
Men vikten appliceras alltid genom någon form av hävstång. Muskeln vet inte hur stor hantel du håller i, bara vilken kraft den måste utveckla för att klara lyfta vikten.
wabbabi_bb
2005-09-18, 18:39
jag tror inte du vet min och fancats historia på ett annat forum. Han åsikter går ofta ut i personangrepp på mig så du ska inte yttra dig om saker du inte vet nått om. eller hur!?
Och vad har dina sociala problem med mig att göra fancat?
Men vikten appliceras alltid genom någon form av hävstång. Muskeln vet inte hur stor hantel du håller i, bara vilken kraft den måste utveckla för att klara lyfta vikten.
Jag vet. Och jag tror att man måste utveckla mera kraft i bänk.
Ett exempel: Ifall jag kör bänkpress med 60kg, sen flyes med 12-13kg. Det är väl självklart att belastningen på mina bröstmuskler kommer bli större i bänkpress än i flyes, SÅ mycket kommer mina triceps och främre deltoideus hjälpa mig.
MasterChief
2005-09-18, 18:42
jag tror inte du vet min och fancats historia på ett annat forum. Han åsikter går ofta ut i personangrepp på mig så du ska inte yttra dig om saker du inte vet nått om. eller hur!?
Nu är inte jag moderator och jag har väl ingen lust att leka en heller men vad har eran historia med kollo att göra? Hackar han på dig så får du väl pm:a modsen. Vi övriga kanske inte vill läsa om era relationsproblem...
Nåja...Tillbaka till bröstträningen!
wabbabi_bb
2005-09-18, 18:42
men du får fortfarande kortare hävarm och triceps som hjälper dig...de blir desamma för bröstet.
Du verkar vara otrevlig mot alla. Sen var det ju du som kallade mig korkade först så jag vet inte vart du fått det där ifrån.
Inte det där heller.
wabbabi_bb
2005-09-18, 18:48
men dehär har hållt på ett tag på de andra forumet. Så jag vet vad du går för. Och du är inte trevlig mot mig där så jag ser ingen anledning att va de här.
MasterChief
2005-09-18, 18:49
Jag vet. Och jag tror att man måste utveckla mera kraft i bänk.
Ett exempel: Ifall jag kör bänkpress med 60kg, sen flyes med 12-13kg. Det är väl självklart att belastningen på mina bröstmuskler kommer bli större i bänkpress än i flyes, SÅ mycket kommer mina triceps och främre deltoideus hjälpa mig.
Testa att hålla en 10kg hantel på rak arm; känn hur tung den känns. Sen håller du samma hantel precis ovanför axeln. Även om du tripplar vikten på hanteln så kommer din axel få jobba betydligt hårdare när du håller den på rak arm.
En muskel kan bara arbeta så hårt som dess muskelfibrer tillåter. Kör du en isolerad rörelse sjunker givetvis vikten men det vet ju faktiskt inte den enskilde muskelfibern. Den arbetar ju så hårt som den kan eftersom du kräver det.
Om du arbetar till failure i flyes så har du förmodligen taxerat bröstmuskelns fibrer minst lika hårt som i bänkpress. Har du "100 enheter" av kapacitet så har du alltid "100 enheter".
Du kan ju skicka ett PM med länkar till inläggen du tycker jag vart otrevlig i. Du har säkert lyckats missförstå eller nått.
wabbabi_bb
2005-09-18, 18:54
MasterChief: de är precis så jag menar. Men du va lite hetare än mig på att förklara de över internet.
Fatcan: de tänker jag inte göra. Jag bryr mig inte spec mycket om du är otrevlig mot mig eller inte. Känner dig inte och bryr mig inte heller.
Jag tänkte att jag skulle lägga upp några argument för varför jag tycker att hantel/bänkpress är bättre än flyes.
1. Det är enklare att överbelasta bröstet i hantel/bänkpress än vad det är i flyes.
2. Eftersom det är många muskler inblandadde i hantel/bänkpress så frisätts stora mängder testosteron (iallafall jämfört med hantel flyes) vilket leder till större muskel tillväxt i bröstmusklerna och även triceps och axlar.
Att jämföra bänk/hantelpress med flyes är ungefär samma sak som att jämföra knäböj :bow: med benspark.
Så vilken övning tror du wabbabi_bb ger störst lår, knäböj eller benspark?
/Timme
Ungtuppen
2005-09-18, 19:01
wabbabi_bb inse, du har fel.
wabbabi_bb
2005-09-18, 19:03
du värkar ju inte läst igenom allt?
benspark och bencurl vs knäböj. så tror jag att de är lika bra.
wabbabi_bb
2005-09-18, 19:03
ungtuppen: inse att du inte vet ett skit mer än nån annan här.
Fatcan: de tänker jag inte göra.
Antagligen därför att det inte finns några :thumbup:
Testa att hålla en 10kg hantel på rak arm; känn hur tung den känns. Sen håller du samma hantel precis ovanför axeln. Även om du tripplar vikten på hanteln så kommer din axel få jobba betydligt hårdare när du håller den på rak arm.
Jag håller lätt 10kgs hantlarna på rak arm, sätter jag dom i hantelpress/axelpress läge och tripplar vikten till 30kg så skulle det känns mycket mera.
En muskel kan bara arbeta så hårt som dess muskelfibrer tillåter. Kör du en isolerad rörelse sjunker givetvis vikten men det vet ju faktiskt inte den enskilde muskelfibern. Den arbetar ju så hårt som den kan eftersom du kräver det.
Altså det jag försöker säga är att bänkpress på 60kg skulle motsvara att köra flyes på (uppskattat såklart) 22kg hantlar, det pallar iaf inte jag, överbelastningen på bröst BLIR större eftersom man kan ta i mera med bröstet.
du värkar ju inte läst igenom allt?
benspark och bencurl vs knäböj. så tror jag att de är lika bra.
En till snilleblixt.
MasterChief
2005-09-18, 19:09
Jag tänkte att jag skulle lägga upp några argument för varför jag tycker att hantel/bänkpress är bättre än flyes.
1. Det är enklare att överbelasta bröstet i hantel/bänkpress än vad det är i flyes.
2. Eftersom det är många muskler inblandadde i hantel/bänkpress så frisätts stora mängder testosteron (iallafall jämfört med hantel flyes) vilket leder till större muskel tillväxt i bröstmusklerna och även triceps och axlar.
Att jämföra bänk/hantelpress med flyes är ungefär samma sak som att jämföra knäböj :bow: med benspark.
Så vilken övning tror du wabbabi_bb ger störst lår, knäböj eller benspark?
/Timme
Vilken övning kör du för biceps?
MasterChief
2005-09-18, 19:13
Jag håller lätt 10kgs hantlarna på rak arm, sätter jag dom i hantelpress/axelpress läge och tripplar vikten till 30kg så skulle det känns mycket mera.
Altså det jag försöker säga är att bänkpress på 60kg skulle motsvara att köra flyes på (uppskattat såklart) 22kg hantlar, det pallar iaf inte jag, överbelastningen på bröst BLIR större eftersom man kan ta i mera med bröstet.
SÅ du menar att du statiskt kan hålla en vikt på 10 kg längre på rak arm än att statiskt placera än 30kg vikt över axeln (utan rörelse). Tillåt mig tvivla.
Hur kommer det sig att du kan ta i mer med bröstet? Jag är uppriktigt nyfiken eftersom jag var av uppfattningen att en muskelfiber=en viss mängd kraft. Tar du i så hårt du kan i en isolerad rörelse så bör rimligtvis det sätta muskeln under max belastning?!
Ungtuppen
2005-09-18, 19:14
Nej men jag vet mer än dig märker jag. Får jag fråga hur längen du tränat?
Ungtuppen
2005-09-18, 19:14
hahhaa! Ja benspark och bencurl bygger säkert ben lika bra som knäböj :D
*uppdate* *uppdate* *uppdate*
HALLÅ!
Vad ni sysslar med på andra forum skiter jag högakningsfullt i. MEN nu är ni på kolozzeum, följ våra regler eller försvinn.
FÖRSTÅTT!
Ungtuppen
2005-09-18, 19:22
wabbabi_bb har härmed fått mig att ändra inställning till träning helt! Jag ska hädanefter kasta bort knäböj, bänkpress och marklyft och kötta på med bencurls, bensparkar flyes och uppochnedvända marklyft med .. kablar! Som verkligen ISOLERAR muskeln!!
Lillgrabben
2005-09-18, 19:26
Törs man fråga vad herrarna pysslar med?
Jag har läst igenom tråden men finner bara en massa svammel & skitsnack ( förutom inlägg från Masterchief, jörgen, arne & ngn mer som faktiskt försöker hjälpa er).
Det var inte mycket som verkligen handlade om bröstträning.
Vilken övning kör du för biceps?
Chins med underhands fattning och biceps curls med skivstång.
Om jag var tvungen att välja en av dessa övningar för biceps så hade jag utan tvekan valt chins med underhands fattning därför att den övningen ger minst lika bra biceps som biceps curls + att du får en bra rygg.
Sen så tycker jag att det är betydligt lättare att överbelasta biceps i biceps curls än vad det är att överbelasta brösten med flyes pågrund av att det är en betydligt kortare rörelse längd i biceps curls än vad det är i flyes.
/Timme
MasterChief
2005-09-18, 19:35
Chins med underhands fattning och biceps curls med skivstång.
Om jag var tvungen att välja en av dessa övningar för biceps så hade jag utan tvekan valt chins med underhands fattning därför att den övningen ger minst lika bra biceps som biceps curls + att du får en bra rygg.
Sen så tycker jag att det är betydligt lättare att överbelasta biceps i biceps curls än vad det är att överbelasta brösten med flyes pågrund av att det är en betydligt kortare rörelse längd i biceps curls än vad det är i flyes.
/Timme
Bra svar! :thumbup:
Bra svar! :thumbup:
Tack så mycket :)
/Timme
P.S. Vilken övning kör du helst för biceps?
MasterChief
2005-09-18, 21:04
Tack så mycket :)
/Timme
P.S. Vilken övning kör du helst för biceps?
Chins med underhandsfattning är kungen!
wabbabi_bb
2005-09-19, 00:51
jorgen:ber om ursäkt. Ska se till att ha en bättre stil på erat forum.
Ungtuppen: Om du inte tror att de bygger lika bra får du tycka de. Jag har tränat 2 år.
jorgen:ber om ursäkt. Ska se till att ha en bättre stil på erat forum.
Ungtuppen: Om du inte tror att de bygger lika bra får du tycka de. Jag har tränat 2 år.
wabbabi_bb, om du vill ha bra ben så är knäböj den bästa övningen. Jag kan nästan lova att du inte kommer att se några vidare bra resultat av att endast köra lårcurl och benspark. Jag vet att du förmodligen inte endast kör de övningarna men knäböj är fortfarande kungen av alla benövningar.
Läs dessa texterna skrivna av Allan här på forumet.
Knäböj enligt Allan - Del 1
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=11027
och
Knäböj enligt Allan - Del 2
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=11993
Så ut och böj med dig och kom inte och gnäll på att det är för jobbigt! *flex*
/Timme
RobbeliRobban
2005-09-19, 09:16
För er som lyckats träna upp en bra volym på era bröstmuskler. Hur tränar ni? övningar? set? reps? antal ggr/veckan? med mer
Här är två bra pecs-pass (kör då pecs två ggr/vecka)
pass1
Bänkpress 5*5 (försök köra tungt, men ha samma vikt på alla set, när du klarar fulla femmor i varje får du öka vikten)
Lutande bänkpress 2*8-12
På detta passet kör du även axlar, förslagsvis i form av tre-fem set militärpressar.
Pass2
Bänkpress 3*3 (samma princip som på pass 1, fast nu är det treor som gäller)
Bänkpress med axelbrett grepp 5*5-12
På detta passet kör du eventuellt triceps, om du inte anser att de fått nog av föregående övningar.
wabbabi_bb
2005-09-19, 16:08
Timme: nejda. Men jag böjer faktist endå. Om man bara kör curl så får man ju inte med rumpan. Och de vore ju synd att missa den ;) Men tack för ett bra inlägg.
RobbeliRobban: du kör ganska tungt. Är du en av alla dom som tror att styrka och volym hör ihop eller är de av nån annan andelning? Och jag kör alltid själv så jag undrar om du anser att de går lika bra med hantlar?
Chins med underhandsfattning är kungen!
*flex*
:thumbup:
/Timme
Är du en av alla dom som tror att styrka och volym hör ihop eller är de av nån annan andelning?
Styrka och volym hör ihop. Något som är en självklarhet.
wabbabi_bb
2005-09-19, 17:42
jora. Men jag mena mer om han ansåg att ju starkare man är ju större är man eller om han tror att högre repsantal får med fler musklerfibrer och därmed större muskelutväkling.
RobbeliRobban
2005-09-19, 17:52
RobbeliRobban: du kör ganska tungt. Är du en av alla dom som tror att styrka och volym hör ihop eller är de av nån annan andelning? Och jag kör alltid själv så jag undrar om du anser att de går lika bra med hantlar?
Japp, styrka och volym hör ihop. Blir en muskel starkare växer den, blir den svagare krymper den. Sen finns det ju fler faktorer, men det är inget att bry sig om om man inte vill bli nästa Glenn Ross eller dyl. Det finns en annan orsak till att jag vill köra lägre reps också, en helt ovetenskaplig sådan. Med höga reps 10-20, tycker jag att det sliter mer, och jag behöver längre tid för att återhämta mig (eller så får jag reducera antalet set) och kan då inte träna lika ofta.
Hantlar funkar utmärkt, dock är de lite svårare att balansera och få på plats sas, då skulle det vara mer praktiskt genomförbart med lite lättare vikter och högre repsantal. (Kanske femmor istället för treor, och åttor istället för femmor).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.