handdator

Visa fullständig version : Vassleprotein under diet.

King Grub
2005-09-17, 12:16
Sprillans ny studie visar varför vassleprotein minskar fettinlagring (åtminstone hos råttor, men effekten bör inte vara oöversättbar). Kasein ger alltså bättre proteinbalans, men vassle minskar fettinlagringen.

Nutrition. 2005 Oct;21(10):1052-8. Dietary whey protein downregulates fatty acid synthesis in the liver, but upregulates it in skeletal muscle of exercise-trained rats.

"This study compared the effects of casein and whey protein as the source of dietary protein on the activity of lipogenic enzymes and mRNA levels in the liver and skeletal muscle of exercise-trained rats.

Twenty-eight male Sprague-Dawley rats were randomly assigned to one of four groups (n = 7/group). Rats were assigned to sedentary or exercise-trained groups and were fed the casein or whey protein diet. Rats in the exercise groups were trained for 2 wk using a swimming exercise for 120 min/d and 6 d/wk.

A significant decrease in the activity of the hepatic lipogenic enzymes, glucose-6-phosphate dehydrogenase, malic enzyme, adenosine triphosphate citrate lyase, acetyl-coenzyme A carboxylase, and fatty acid synthase (FASN) was observed in rats fed whey protein compared with animals fed casein. Compared with the casein diet, the whey protein diet also lowered mRNA expression of these enzymes, except for FASN. In contrast to the findings in liver, whey protein, as compared with casein, increased skeletal muscle FASN activity and mRNA. Further, exercise training resulted in increased skeletal muscle glucose-6-phosphate dehydrogenase and FASN activity and adenosine triphosphate citrate lyase, acetyl-coenzyme A carboxylase-1, and FASN mRNA expression.

Exercise training or whey protein may play an important role in suppressing hepatic fatty acid synthesis, thereby decreasing accumulation of body fat and stimulating the skeletal muscle to increase energy substrate as fat during prolonged exercise."

raZmus
2005-09-17, 12:39
Intressant, men man kan väl knappast gå på en vassle-only diet? :) Eller hur kan det tillämpas av oss tränande? :)

mangemani
2005-09-17, 12:52
hmm,så då kanske man kan blanda 50/50 då,alltså 50% kassien och 50% vassle och sen kansek ersätta mellanmålen som består utav i stort sätt enbart kassien,med detta.

Zera
2005-09-17, 13:01
Eller köper man Protec :thumbup:

Sverker
2005-09-17, 13:07
In contrast to the findings in liver, whey protein, as compared with casein, increased skeletal muscle FASN activity and mRNA. Further, exercise training resulted in increased skeletal muscle glucose-6-phosphate dehydrogenase and FASN activity and adenosine triphosphate citrate lyase, acetyl-coenzyme A carboxylase-1, and FASN mRNA expression.

Det var ju bra att vassleprotein minskade fettsyrasyntesen från kolhydrat. Positivt vid bulk men troligen inte något problem vid kaloriunderskott eftersom det då inte finns ett överskott att bygga fett av.

Det jag quotade förstår jag inte ? Har muskler också förmågan att bilda fettsyror. Alla enzymerna är ju aktiva i syntesen och jag har alltid trott i min enfald att dessa enzymer bara fanns i levern och i fettcellerna :confused:

Slartibartfast
2005-09-17, 16:26
OT-parentes: Är vassle ett hyffsat mellanmålsprotein att dryga ut det totala intaget av protein med? Bättre än soja?

Det verkar som om vasslens roll har ändrat en del under de senaste åren, eller kanske det bara är jag som lär mig nya saker.

Max
2005-09-17, 17:51
....exercise-trained rats.
Twenty-eight male Sprague-Dawley rats....

Av någon anledning fick jag en våldsam skattattack som varade ett bra tag :D
vet inte varför egentligen

MyungChul
2005-09-17, 18:56
....exercise-trained rats.
Twenty-eight male Sprague-Dawley rats....

Av någon anledning fick jag en våldsam skattattack som varade ett bra tag :D
vet inte varför egentligen

ja de va nog bara du ;)

fonzie
2005-09-17, 22:12
Skitkul... :)

Bra för mig att veta som ska in på energiöverskott i övermorgon! :D :hbang:

Metal_boy_
2005-09-18, 16:54
Bra att jag har lite Ghey Class i skåpet då :)