Visa fullständig version : AF chins
Hej ja vill bli bättre på chins och tänkte träna de 2 ggr i veckan måndag 3 set utan vikt efter en pingis träning *rolleyes* och torsdag 2 set med vikt på det vanliga ryggpasset är detta bra upplägg för att både bygga en bra rygg och kunna göra många chins ???
Sen undrar jag om non vet hur många chins dom som tävlar på sm i AF gör och världen. Sen finns det nått världsrekord ???
edit : undrar också va är reglerna för chins och dips ?
Arne Persson
2005-09-17, 10:30
edit : undrar också va är reglerna för chins och dips ?
I min hjärna samt i min dator. :)
om formulering då då kan non berätta va reglerna för chins och dips är ....
I min hjärna samt i min dator. :)
Om ja inte är helt ute o cyklar, var inte du delaktig när regler osv. bästämdes för AF?
Arne Persson
2005-09-17, 11:23
Om ja inte är helt ute o cyklar, var inte du delaktig när regler osv. bästämdes för AF?
Jo jag tog fram dom på slutet av 90-talet för att stävja det värsta fusket.
Här är utdrag av reglerna. Kommer att göra smärre justeringar tillsammans med JP.
Löddeköpinge 030501 Av Arne Persson, Modell Sara Alvéus
Regler för styrkemomenten inom Fitness och Athletic Fitness
INLEDNING
För att bedömningen skall bli så rättvis som möjligt följer här de nya, och delvis omarbetade, reglerna på hur momenten chins och dips skall utföras. Tidigare har det många gånger varit godtycklighet i bedömningarna. Vissa domare har har ibland släppt igenom tekniker som varit rent fusk. Dessa "tekniker" har missgynnat de som har försökt utföra momenten i en strikt stil, då de fuskande kunnat tillgodoräkna sig ett antal extra repetitioner som de i normala fall inte skulle fått godkända. Det kommer i fortsättningen endast att tillsättas domare som har korrekt regelkännedom samt förmåga att kunna underkänna icke korrekt utförande. Vid dipsmomentet kommer det att finnas två domare närvarande, en på var sida om den tävlande, för att avgöra hur många godkända repetitioner som utförts. Dessa kommer att kontrollera sina siffror med varandra. Vid chinsmomentet kommer en domare att placeras i höjd med räcket, för att kontrollera "höjden" på varje repetition och en domare på golvet för att kontrollera att varje repetition utförs med fullt utsträckta armar. Huvuddomaren sammanställer sedan informationen från dessa båda för att avgöra antalet godkända repetitioner.
CHINS
Momentet startas genom att individen greppar ett rakt hävräck, med en normalbred (oftast något bredare än axelbrett) överhandsfattning. Armarna skall i armbågslederna vara helt utsträckta, såväl i startläget som i slutläget av repetitionen (bild 1a). Om de inte är detta så skall repetitionen underkännas. Hela skulderpartiet skall sträckas ut maximalt (bild 1b ) under start- och slutläget. Upphävet skall ske tills att hakan tydligt har passerat ovanför räcket (bild 1c). Om så ej är fallet kommer repetitionen att underkännas. Kroppen skall hållas så stilla som möjligt, men ett visst "uppdrag av benen" är tillåtet. Vidrör kroppen något föremål i anslutning till chinsräcket så kommer repetionen ovillkorligen att underkännas. Endast magnesium kommer att godkännas som hjälpmedel. Alla typer av dragremmar, krokar mm är förbjudna. Om handskar används skall dessa vara kontrollerade och godkända av domaren. Rörelsen i axelleden skall vara en adduktionsrörelse och inte en extensionsrörelse.
DIPS
Momentet startar genom att armarna är helt utsträckta i armbåglederna (bild 2a). Därefter sänks kroppen tills den tävlandes överarmar tydligt är under parallellt läge, helst c:a 45° (bild 2b). Idealet är om nedsäkningen är så djup att axlarna och händerna i det närmaste vidrör varandra (bild 2c). Om inte armarna är tydligt under parallellt läge (bild 2d) kommer repetionen att underkännas. Därefter skall armarna fullständigt sträckas ut i armbågslederna (bild 2a), i annat fall underkänds repetitionen. Bålen och benens position skall vara stilla. Gungstilar och dylikt kommer ej att godkännas (bild 2e). Endast magnesium är tillåtet som hjälpmedel. Om handskar används skall dessa vara kontrollerade och godkända av domaren.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.