handdator

Visa fullständig version : Träna två gånger per dag?

Pericval
2005-09-16, 14:46
Läste i K. Häkkinens studie som finns länkad i länksamlingen:

Häkkinen, K, Kauhanen, H, Kallinen, M, Komi, P V (1991). Neuromuscular
adaptations in strength athletes during strength training distributed into one or two daily sessions. In: Biomechanics XIII, (eds Marshall et al) pp 269–270, University of Western Australia, Perth.

Där står det att träningssubjekten som tränade två pass på samma muskelgrupp per dag ökade mer i styrka än om de tränade ett pass per dag varpå jag, som precis blivit singel och således har en hel del överskottstid- och energi, undrar om det är värt att träna två lite kortare pass per dag. Typ ligga på samma totala setantal på en muskelgrupp, men köra det uppdelat på två pass. Någon som har provat, eller har synpunkter/tips?

Kan tillägga att jag för tillfället bulkar och har tränat i ungefär 1½ år.

MVH

bubbe
2005-09-16, 18:58
prova?

skulle tycka det var skitkul om jag hade ork och tid för det.

Allan
2005-09-16, 19:11
Någon som har provat....
MVH

Japp. Kräver hög motivation, god disciplin, bra planerade pass och mätbara målsättningar. Plus en jämra massa mat. Passen bör vara ganska korta och intensiva.

allan

Jax
2005-09-16, 19:32
Japp. Kräver hög motivation, god disciplin, bra planerade pass och mätbara målsättningar. Plus en jämra massa mat. Passen bör vara ganska korta och intensiva.

allan
+ att man är så vältränad att kroppen klarar av att återhämta sig.

GymTT
2005-09-16, 19:34
Så lång tid som möjligt mellan passen.

pia
2005-09-16, 21:39
Jag har kört 2 pass per dag förut och det funkar skitbra. Har så mycket ork i passen eftersom de blir korta så jag gillar det upplägget. Nu kör jag inte det upplägget för att jag har svårare att komma iväg på dagen nu och träna.

MilkmaN
2005-09-16, 21:40
Inget jag brukar göra men det händer ibland. Gym på morgonen eller förmiddagen och löpning/handboll på eftermiddagen. Har man träningsläger blir det ju även 3 pass om dagen. Dock så vet jag inte hur det fungerar i längden. Jag brukar bli trött som fan av det.

Bulk
2005-09-17, 16:17
Kör två pass om dagen fre, lör, sön, då man inte jobbar och får vila ut. Sedan köra jag varannan dag under veckorna.

Jazen
2005-09-17, 19:47
hmm som typ, täna biceps o axlar på morgonen, sedan träna biceps aclar på kvällen också? eller menar du 1 muskelgrupp per dag?

Bulk
2005-09-18, 09:49
hmm som typ, täna biceps o axlar på morgonen, sedan träna biceps aclar på kvällen också? eller menar du 1 muskelgrupp per dag?

Menar du mig?

Jag kör en muskelgrupp en gång i veckan bortsett från biceps,underarmar, mage och vader som det blir två av, men inte på samma dag.

MvH

Jazen
2005-09-18, 13:35
Menar du mig?

Jag kör en muskelgrupp en gång i veckan bortsett från biceps,underarmar, mage och vader som det blir två av, men inte på samma dag.

MvH

ahh okej, hehe jo mena dig, glömde trycka på quote knappen =)

raZmus
2005-09-18, 14:10
Hade jag haft en egen bil och inte haft 1mil+ till gymmet hade det varit att överväga. Tur att jag flyttar efter jul. :)