Visa fullständig version : Jogga eller gå vad är bäst?
niklasbeta
2005-09-15, 19:16
För att förbränna mest fett skall man motionera innan frukost.
Man skall uppnå 65% av VO2MAX vilket betyder ca 75% av maxpuls?
Om man antar att jag uppnår ca 75% av min maxpuls när jag joggar istället för att gå i rask takt, vad är då bäst?
När jag brukar gå så går jag ca 90 min hur länge ska jag i så fall jogga?
Är antagligen personligt men ett ca värde hade uppskattats!
Tack på förhand
//Niklas *flex*
userfriendly
2005-09-15, 19:22
hmm jag har hört att en puls på 120 ger absolut bäst fettförbränning??
men det kanske bara e jag? *screwy*
hmm jag har hört att en puls på 120 ger absolut bäst fettförbränning??
men det kanske bara e jag? *screwy*
Jag skulle bli mycket förvånad om 120 var siffran som gällde för alla.
Är det inte typ.. 120 minus ålder eller nått ? Som är maxpulsen ?
Eller är jag också helt ute och cyklar :D
Eller är jag också helt ute och cyklar :D
Ja, och isen är hal.
King Grub
2005-09-15, 19:30
Om man antar att jag uppnår ca 75% av min maxpuls när jag joggar istället för att gå i rask takt, vad är då bäst?
Den aktivitet som du når önskad pulsnivå med.
userfriendly
2005-09-15, 19:58
Jag skulle bli mycket förvånad om 120 var siffran som gällde för alla.
allrajt.. men när min puls är på 120 o när din är det är ju vid olika tillfällen.. har för mig att det finns en "optimal" fettförbränningspuls... generellt alltså...
det är väl 220 - ålder? :D
har för mig att det finns en "optimal" fettförbränningspuls... generellt alltså...
Ja, 75 % av maxpuls.
Jogga den sträcka du normalt går och om du vill förbränna ännu mer så joggar du längre.
niklasbeta
2005-09-16, 15:50
Tack för alla svar!
//niklas
Karl_alfred
2005-09-16, 22:43
Passar på med en lite följdfråga om de går för sig. Har hört att man använder sig av mer fettreserver när man går väldigt sakt än om man skulle gå fort (vid sömn t ex. är fett den asoluta energikällan eftersom intensiteten är så låg). Vid större intensitet går de åt mer kolhydrater. Finns det någon sanning i detta?
Går runt 7-8km/h, skulle jag vinna på att sänka farten något om jag vill förbränna så mkt fett som möjligt?
King Grub
2005-09-17, 05:10
Passar på med en lite följdfråga om de går för sig. Har hört att man använder sig av mer fettreserver när man går väldigt sakt än om man skulle gå fort
Procentuellt, ja. Du förbrukar ännu mer fett, procentuellt, när du sitter i soffan. Om det skulle innebära att den totala fettförbränningen också var bättre, skulle det ju betyda att det bara är att gå och lägga sig och komma i toppform.
Men, när du ökar tempot, ökar mycket riktigt kolhydratförbrukningen och den totala energiförbrukningen, men också fettförbränningen (upp till en viss gräns - vid riktigt stenhård löpning är fett för dåligt bränsle), så även om fettdelen av energiförbrukningen inte är procentuellt lika stor längre, är den i alla fall större totalt sett, plus att du förbrukar mer energi överhuvudtaget, så även om den energiförlust som inte består av fett direkt under aktiviteten bidrar till din totala energiförbrukning.
Slartibartfast
2005-09-17, 09:14
[b](upp till en viss gräns - vid riktigt stenhård löpning är fett för dåligt bränsle),
Jag brukar ligga kring 170 i puls när jag kör löpning. betyder det att det är för hård löpning för fettförbränning?
King Grub
2005-09-17, 09:53
Vid en intensitet av 85% av V02Max kommer 75% av energin att tas från kolhydrat, varav 80% från muskelglykogen. Vid en sådan intensitet duger inte fett som bränsle. Optimal fettförbränning, för en tränad individ, nås vid en intensitet av runt 60-65% av V02Max.
Karl_alfred
2005-09-17, 09:56
Passar på med en lite följdfråga om de går för sig. Har hört att man använder sig av mer fettreserver när man går väldigt sakt än om man skulle gå fort
Procentuellt, ja. Du förbrukar ännu mer fett, procentuellt, när du sitter i soffan. Om det skulle innebära att den totala fettförbränningen också var bättre, skulle det ju betyda att det bara är att gå och lägga sig och komma i toppform.
Men, när du ökar tempot, ökar mycket riktigt kolhydratförbrukningen och den totala energiförbrukningen, men också fettförbränningen (upp till en viss gräns - vid riktigt stenhård löpning är fett för dåligt bränsle), så även om fettdelen av energiförbrukningen inte är procentuellt lika stor längre, är den i alla fall större totalt sett, plus att du förbrukar mer energi överhuvudtaget, så även om den energiförlust som inte består av fett direkt under aktiviteten bidrar till din totala energiförbrukning.
Okej tack för svaret, då fortsätter jag gå i mitt naturliga tempo! :)
Slartibartfast
2005-09-17, 09:58
Vid en intensitet av 85% av V02Max kommer 75% av energin att tas från kolhydrat, varav 80% från muskelglykogen. Vid en sådan intensitet duger inte fett som bränsle. Optimal fettförbränning, för en tränad individ, nås vid en intensitet av runt 60-65% av V02Max.
Skit! Det är så jäkla tråkigt att lunka fram halvgående. *grr*
Får köpa en pulsklocka och hålla mig på 60-65% av maxpuls då. Visst var maxpuls ca 220 - åldern?
Slartibartfast
2005-09-17, 10:01
Edit: Fan det blir ju 126! Då kan man ju lika gärna gå. Nä skit i det. jag springer som vanligt.
Slartibartfast
2005-09-17, 10:03
Om man springer på 85% av maxpuls och alltså förbrukar en massa glykogen, är det viktigt att ta en efterträningsdrink då med en massa malto och protein så det inte går ut över styrketräningen?
King Grub
2005-09-17, 10:05
Skit! Det är så jäkla tråkigt att lunka fram halvgående. *grr*
Får köpa en pulsklocka och hålla mig på 60-65% av maxpuls då. Visst var maxpuls ca 220 - åldern?
Jag skrev inte 60-65% av maxpuls, utan av maximal syreupptagningsförmåga.
Om man springer på 85% av maxpuls och alltså förbrukar en massa glykogen, är det viktigt att ta en efterträningsdrink då med en massa malto och protein så det inte går ut över styrketräningen?
Nu blandar du ihop maxpuls och maximal syreupptagningsförmåga igen.
Har du bråttom att lagra in muskelglykogen, t ex om du skall träna igen om några timmar, kan det vara en fördel. Men kolhydrat i matform lagras också in som muskelglykogen. Och hur länge du springer är också avgörande. En kvart i högt tempo innebär ingen stor energiförbrukning oavsett intensitet.
Lånar tråden lite.
Kan man omvandla % av maximal syreupptagningsförmåga till % av maxpuls?
Eftersom jag inte vet mitt max syreupptagningsförmåga.
Vilken typ av test måste man göra för att få fram sin maximala syreupptagningsförmåga?
King Grub
2005-09-17, 10:16
Vilken typ av test måste man göra för att få fram sin maximala syreupptagningsförmåga?
Ett Coopertest, t ex:
http://www.brianmac.demon.co.uk/gentest.htm
Eller ett Balketest:
http://www.brianmac.demon.co.uk/balke.htm
AFanatic
2005-09-17, 10:43
Lånar tråden lite.
Kan man omvandla % av maximal syreupptagningsförmåga till % av maxpuls?
Eftersom jag inte vet mitt max syreupptagningsförmåga.
Det finns ett linjärt samband mellan VO2max och hjärtfrekvens, med en viss felmarginal.
60% av max HF ~ 44 % VO2max
-
85% av max HF ~ 78 % VO2max
/Åstrand
Fatalist
2005-09-17, 14:21
Det finns ett linjärt samband mellan VO2max och hjärtfrekvens, med en viss felmarginal.
60% av max HF ~ 44 % VO2max
-
85% av max HF ~ 78 % VO2max
/Åstrand
Linjär funktion för HF = Vo2*0.68181818 + 0.3
HF = Max Hjärtfrekvens i decimalform (60% = 0.6)
Vo2 = Max syreupptagningsförmåga i decimalform (44% = 0.44)
Försökte göra om den till en ordentlig omräkningsformel men är för sjuk/snurrig för det just nu.
Stämde i mina egna test, men kanske missat nåt viktigt :)
Slartibartfast
2005-09-17, 16:15
Har du bråttom att lagra in muskelglykogen, t ex om du skall träna igen om några timmar, kan det vara en fördel. Men kolhydrat i matform lagras också in som muskelglykogen. Och hur länge du springer är också avgörande. En kvart i högt tempo innebär ingen stor energiförbrukning oavsett intensitet.
Ok, så om jag ska styrketräna först dagen efter och hinner få i mig en två tre mål däremellan så borde jag klara mig utan drink fast jag springer en halvtimme-timme med pulsen på 160-170?
AFanatic
2005-09-17, 17:24
Linjär funktion för HF = Vo2*0.68181818 + 0.3
HF = Max Hjärtfrekvens i decimalform (60% = 0.6)
Vo2 = Max syreupptagningsförmåga i decimalform (44% = 0.44)
Försökte göra om den till en ordentlig omräkningsformel men är för sjuk/snurrig för det just nu.
Stämde i mina egna test, men kanske missat nåt viktigt :)
Det finns ju en del problem med att uppskatta VO2max genom HF. Beroende på om man verkligen vet sin HFmax. Vidare är ett arbete på 85 % HFmax olika jobbigt för olika personer. Andra problem, är om man ätit innan, vätskenivåer och temperaturer för att nämna några. Så det är inte helt lätt att få riktiga värden när VO2max tas fram med subtest genom HF. Fast det är ju därför man uppskattar...och det beror ju hur långt man vill dra det. Vetenskaplig precision är kanske att ta i. ;)
_Magnus_
2005-09-17, 22:42
Rätta mig gärna om jag har fel eller har formulerat mig fel men är det inte så att om man har bättre kondition så underlättar det förbränningen även under vila?
Alltså kanske det ändå kan löna sig med att löpa lite ibland så att man får en hyffsad kondis?
Sen ska väll intervaller vara bättre i muskelbevarande syfte än att jogga längre pass?
King Grub
2005-09-18, 05:30
är det inte så att om man har bättre kondition så underlättar det förbränningen även under vila?
Nej.
ändras förhållandet mellan fett-/kolhydratförbränning under ett pass om man håller en konstant intensitet?
King Grub
2005-09-24, 14:26
Ja, tömmer du glykogendepåerna sjunker kolhydratförbrukningen. Efter 90-120 minuter högintensiv konditionsträning närmar sig glykogendepåerna väldigt låga nivåer, och kroppen skiftar mer över mot användning av FFA, vilket leder till sjunkande intensitet. Vid slutet av t ex ett ultramarathon kan 90% av bränslet komma från FFA.
Ja, tömmer du glykogendepåerna sjunker kolhydratförbrukningen. Efter 90-120 minuter högintensiv konditionsträning närmar sig glykogendepåerna väldigt låga nivåer, och kroppen skiftar mer över mot användning av FFA, vilket leder till sjunkande intensitet. Vid slutet av t ex ett ultramarathon kan 90% av bränslet komma från FFA.
vad är FFA?? :confused: .
vad är FFA?? :confused: .Free Fatty Acids dvs fria fettsyror
Free Fatty Acids dvs fria fettsyror
Ok, tack så mycket.
Zerohero
2005-09-24, 19:24
Ändras förhållande när konditionen förbättras? Jag vet om man dålig kondition så bränner man mera kolhyrat än FFA. Men om man går från bra kondition till bättre gör det nån skillnad?
King Grub
2005-09-24, 19:48
Med högre maximal syreupptagningsförmåga kan du förbruka mer fett på en högre intensitet än en sämre tränad individ. Konditionsträning gör fettförbränningen vid en given intensitet effektivare och mer glykogenbesparande.
Låna tråden lite grann. Jag går på löpband 80 min, 5-6 gånger i veckan innan frukost. Som jag förstår så kan man lika gärna cykla på motionscykel och förbränna lika mycket fett om man håller sig till 65% av VO2MAX, eller hur?
Gäller det även saker som till exempel crosstrainer? Skulle vilja ha någon "maskin" hemma för fettförbränning och en crosstrainer skulle vara kanske mer intressant än löpband och motionscykel (stora/dyra).
Så, sålänge man håller 65% av VO2MAX så spelar det ingen roll om man går, joggar, cyklar eller använder crosstrainer va?
/Mattias
King Grub
2005-09-26, 05:34
Löpning är en effektivare fettförbrännare, om det är det du är ute efter, över alla intensiter jämfört med motsvarande intensitet vid cykling.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.