handdator

Visa fullständig version : Fettförbränning, hur mycket energi och vilken sort efter kondispass?

Runda Grodan
2005-09-15, 16:22
Idag körde jag 50 minuter kardio på en trampmaskin. Det stod att jag förbränt lite mer än 600 kcal. Efter passet drack jag en gainer innehållandes 100 g maltodextrin och 50 g vassleprotein. Jag väger själv ca 100kg.

Vad jag har förstått ska det vara extra viktiga att fylla på glykogenlagren efter konditionsträning, viktigare än vid styrketräning. Då jag mest kör konditionsträning för fettförbränningens skull känns det lite konstigt att köra i 50 min, förbränna ca 600 kcal och sedan direkt efter fylla på med lika mycket energi som gått åt.

Jag är medveten om att konditionsträning kan göra så att kroppen ställer om och använder energin man stoppar i den på ett effektivare sätt men är det berättigat att stoppa i sig så mycket energi direkt efter passet då jag i första hand är ute efter fettförbränningen?

Är det något jag bör tänka på när det gäller kommande mål mat efter konditionspass och intagandet av min gainer? Jag tänkte äta något i stil med fromage Frais och ananas. Alltså mycket protein och lite kolhydrater. Kanske jag borde få i mig mer kolhydrater och då av annan natur än fruktos?

King Grub
2005-09-15, 16:30
Har du inte bråttom att fylla på glykogendepåerna, om du inte skall träna igen inom 24 timmar, behöver du inte trycka i dig druvsocker eller maltodextrin, utan kan äta ett normalt mål när du kommer hem. Du behöver inte använda någon gainerliknande blandning. Är det däremot snabb återhämtning man prioriterar framför fettförbränning kan det vara en god idé.

Vad gäller energiintaget minus energiförbrukningen så är det dygnet som helhet som gäller, inte "kvitta" energiförbrukning på timsbasis.

Runda Grodan
2005-09-15, 16:37
Har du inte bråttom att fylla på glykogendepåerna, om du inte skall träna igen inom 24 timmar, behöver du inte trycka i dig druvsocker eller maltodextrin, utan kan äta ett normalt mål när du kommer hem. Du behöver inte använda någon gainerliknande blandning. Är det däremot snabb återhämtning man prioriterar framför fettförbränning kan det vara en god idé.

Vad gäller energiintaget minus energiförbrukningen så är det dygnet som helhet som gäller, inte "kvitta" energiförbrukning på timsbasis.
Jo jag antar att jag prioriterar återhämtningen framför fettförbränningen då styrketräningen går före både kondition och fettförbränning.

Om det är dygnet som helhet som gäller så är det med andra ord inte så effektivt det jag gör när jag kör ett pass, fyller på med lika mycket energi som jag gör av med och sedan äter precis som jag brukar även de dagar jag inte kör konditionsträning... *grr* Nåja jag gör ju av med lite energi när jag går fram och tillbaka till gymmet (ca 30 till 40 min). :D

King Grub
2005-09-15, 16:40
Om det är dygnet som helhet som gäller så är det med andra ord inte så effektivt det jag gör när jag kör ett pass, fyller på med lika mycket energi som jag gör av med

Det spelar säkert mindre roll. Det är ju förbränningen under själva aktiviteten som har den största påverkan. Det sker ingen fettinlagring av kolhydraterna du äter efter träningen - dom går till glykogeninlagring.

Runda Grodan
2005-09-15, 16:45
Det spelar säkert mindre roll. Det är ju förbränningen under själva aktiviteten som har den största påverkan. Det sker ingen fettinlagring av kolhydraterna du äter efter träningen - dom går till glykogeninlagring.
Ja just det ja, det tänkte jag inte på. Bara att köra på då! :cheers:

King Grub
2005-09-15, 19:31
Däremot bidrar dom kolhydraterna till dygnets totala energiintag, och det måste du hålla koll på, även om just denna energi inte kommer att lagras som kroppsfett. Hamnar du på energiöverskott totalt lagras något in, någon gång, i vilket fall som helst.