handdator

Visa fullständig version : Limpbaserad frukost, hur dåligt är det egentligen?

Decamber
2005-09-15, 15:38
Hemma äter jag frukost som jag anser nyttig (havregrynsgröt, grovt bröd med ost och pålägg etc) och det mår jag bra och får energi utav. När jag är hos min flickvän tenderar jag dock att äta en "mindre nyttig" frukost, bestående av limpa (dock med smör, ost, skinka och tomat på), ett glas mjölk och ett par koppar kaffe.

Hur stor skillnad är det mellan dessa frukostvarianter? En god tumregel i livet är ju att känna efter själv och se om man mår bra eller dåligt av en speciell syssla - men där kommer ju även placeboeffekten och andra faktorer och förstör.

Så vad skulle ni säga?

King Grub
2005-09-15, 15:49
Visst är limpa mycket mindre näringsrik än havregryn. Skillnaden är klar och tydligt om du jämför dom rakt av. Om det gör någon praktisk skillnad i träningsresultat att byta ut havregröten mot limpa dom dagar du äter frukost hos flickvännen är en helt annan sak och mer tveksamt.

Decamber
2005-09-15, 16:07
Men om man ser till den glykemiska aspekten då? Vad jag förstått så är GI ganska upphaussat och kanske inte så relevant som många menar. Och du, King Grub, har ju påpekat i många trådar att GI inte har någon särskilt stor betydelse på enskilda beståndsdelar i en måltid eftersom allting man äter samverkar.
Dessutom kommer insulinkänsligheten också in i kalkylen, har jag också läst här på forumet. Där har jag en fundering. Insulinkänsligheten (och glukostoleransen) är bättre hos en vältränad individ, sägs det. Hur vet man om man är vältränad nog att kunna strunta i GI? Har det kanske att göra med hur ofta man tränar i dagsläget (till skillnad från hur ofta man har tränat tidigare i livet)?

userfriendly
2005-09-15, 16:21
jag märker att jag har en grym insulinkänslighet.. jag märker vilka livsmedel som påverkar mig mer än andra..
kanske handlar det om att hitta dessa signaler bara?? tror dock inte att limpa är det värsta ...
Men jag märker stor skillnad på tex gröt och rostbröd med marmelad...

King Grub
2005-09-15, 16:27
Om du skall tänka på GI, så är det måltidens totala GI som räknas i sådana fall, och fett och protein har större inverkan på det än kolhydraterna i målet. Brödet i sig kanske har GI 100, men tillsammans med ost, smör och mjölk får måltiden ett GI på runt 75.

Ref: Östman EM, Elmståhl HGM, Björck IME. Inconsistency between glycemic and insulinemic responses to regular and fermented milk products. Am J Clin Nutr 2001; 74: 96-100.

Näringsvärde är viktigare än GI i alla fall.