handdator

Visa fullständig version : Fettknölar

Ankarby
2005-09-14, 21:19
Opererade nyligen bort 6 små rackare men nu har fler dykt upp. Kirurgen påstod att de vanligtvis beror på mejeriprodukter, någon som vet något?

Kwon
2005-09-14, 21:29
Jean Claude har en knöl i pannan, men han valde tydligen att inte operera bort den.

Hur jobbiga är dom knölar du har kvar?

Ankarby
2005-09-14, 21:31
Jean Claude har en knöl i pannan, men han valde tydligen att inte operera bort den.

Hur jobbiga är dom knölar du har kvar?

Ömmar lite när man trycker på dem men inte mer än så, sägs vara helt ofarliga men fattar inte varför de dyker upp.

Kwon
2005-09-14, 21:44
Förhoppningsvis har vi någon med-student här på brädan som kan hjälpa dig! :)

Jag tror dock inte att diet/kost har något med dom att göra, men jag spekulerar bara, så lyssna inte på mig i denna fråga.

palme
2005-09-14, 21:45
De är ofarliga.

Kul att se dig igen plutte!

internethjälten
2005-09-15, 00:10
Detta var nytt för mig, de ända fettknölar jag känt till hitentills är kvinnobröst men ta lite pics på dina så jag vet vad det är vi pratar om.

nicke

sunkan
2005-09-15, 06:36

Är inte det en cysta, eller det är så det heter ;)

Kwon
2005-09-15, 06:41
Jo, det är en cysta, men Damme orkar ente göra nåt åt den.

Eftersom Ankarby också har filmstjärnestatus kanske han ska låta fettsäckarna vara i fred, så länge dom inte gör ont.

J.Saarela
2005-09-15, 07:04
Detta var nytt för mig, de ända fettknölar jag känt till hitentills är kvinnobröst men ta lite pics på dina så jag vet vad det är vi pratar om.

nicke

*bs*

Piranha
2005-09-15, 08:18

nicke

Jag ser du gjorde detsamma men la upp den som avatar.

MasterChief
2005-09-15, 08:32
Jag ser du gjorde detsamma men la upp den som avatar.

*Ouch* :D

Honn
2005-09-15, 08:55
Jag har massor av sådana fettknölar. Så länge de inte ömmar eller orsakar problem får de vara kvar. Skulle dock vara kul att veta varför jag får såna.

MasterChief
2005-09-15, 09:36
Lipom är mycket vanliga godartade tumörer, inte sällan mångfaldigt förekommande, innehållande normal fettväv. Vid generell viktökning tillväxer även lipomen i storlek. Tumören omges av en tunn kapsel vilket gör att den känns distinkt avgränsad från omgivande underhudsfett. Lipomet utgår inte sällan från djupare strukturer som muskelhinna eller bindvävsstråk mellan muskeltrådarna och kan därvid vara synnerligen besvärligt att operera bort i sin helhet. De har en mjuk, elastisk konsistens vid tryck. Ibland innehåller lipomen kraftiga bindvävsstråk vilka ger dem en hårdare och fastare konsistens. Dessa "fasta" lipom förekommer oftast på bålen (rygg, nacke och skuldra), medan de helt mjuka vanligtvis återfinns på armar och ben. Bilden ovan visar ett sådan bindvävsgenomväxt lipom. Bilden nedan t.v. visar det från skuldran borttagna lipomet vilket var grapefruktstort, fast sammanvuxet mot underliggande muskelhinna. Bilden nedan t.h. visar ett typiskt extremitetslipom (på arm eller ben). Ibland beskriver patienter sina lipom som smärtsamma. Exakt vad detta beror på vet man inte säkert. En teori är att smärtan kommer från den fasta kapselstrukturen som töjs ut när lipomet tillväxer. Givetvis kan också lipomet trycka på smärtkänsliga strukturer.

En fin bild (http://www.orebroll.se/upload/USO/Hudkirmott/Bilder/lip1c.jpg)

Cilia
2005-09-15, 09:39
Jag har massor av sådana fettknölar. Så länge de inte ömmar eller orsakar problem får de vara kvar. Skulle dock vara kul att veta varför jag får såna.
men så trevligt det låter.
framför mig ser jag en kropp som liknar ett månlandskap fast med utbuktningar istället för krater.

Honn
2005-09-15, 10:34
men så trevligt det låter.
framför mig ser jag en kropp som liknar ett månlandskap fast med utbuktningar istället för krater.
Riktigt så illa är det inte. Jag har gott om vanligt fett som täcker dem, så de syns oftast inte.