Visa fullständig version : morgonpromenad
måste man gå snabbt för att förbränningen ska starta eller kan man gå i vanligt gång tempo så man inte blir svettig och ändå få effekt?
King Grub
2005-09-13, 20:50
Förbränningen "startar" direkt. Den är igång även i vila. Ju intensivare du arbetar, desto mer energi förbrukar du. Men du förbränner absolut både energi i allmänhet och energi från fett i synnerhet om du bara är ute och spatserar, men mindre energi än om du ökat tempot.
vanten_carlsson
2005-09-13, 21:15
snabb fråga:
Bör man ta sin morgonpromenad innan frukost, eller kan man ta den direkt efter frukost och ändå uppnå en lika effektiv fettförbränning?
Scratch89
2005-09-13, 21:17
Vad ligger egentligen den "rekommenderade" aktivitetestiden på, ang. promenader innan frukost?
Vissa säger 20 min, andra 40, vissa en timma, vissa 90 min...
King Grub
2005-09-13, 21:17
kan man ta den direkt efter frukost och ändå uppnå en lika effektiv fettförbränning?
Nej, det kan du inte. Du kommer att förbruka lika mycket energi, men en mindre del kommer att vara fettenergi när din frukost har frisatt insulin.
King Grub
2005-09-13, 21:18
Vad ligger egentligen den "rekommenderade" aktivitetestiden på, ang. promenader innan frukost?
Vissa säger 20 min, andra 40, vissa en timma, vissa 90 min...
Så långt du vill och tycker att du behöver. 80 min förbrukar dubbelt så mycket energi som 40 min som förbrukar dubbelt så mycket energi som 20 min... Så många andra skillnader är det inte.
Scratch89
2005-09-13, 21:21
Så långt du vill och tycker att du behöver. 80 min förbrukar dubbelt så mycket energi som 40 min som förbrukar dubbelt så mycket energi som 20 min... Så många andra skillnader är det inte.
Tänkte mest på om det blir några speciella hormonella skillnader eller liknande efter ett visst tag, med tanke på att man faktiskt inte ätit på 8-10 timmar.
King Grub
2005-09-13, 21:24
Kortisolnivåerna stiger efter ett par timmar:
"Cortisol only increased in response to the 120-min run and showed a decline across time in all other sessions."
Medan testosteronnivåerna stiger första timmen:
"Both free and total testosterone generally increased in the first hour of the 80 and 120 min runs."
Eur J Appl Physiol. 2005 Aug;94(5-6):505-513
Vid frisättning av fria fettsyror stiger även tillväxthormonnivåerna efter någon timme.
"No significant difference was seen in the concentrations of glucose, lactate, testosterone, and cortisol between the trials, but free fatty acids and growth hormone increased after 60 min of endurance exercise."
Eur J Appl Physiol. 2005 Jun;94(3):333-8.
Scratch89
2005-09-13, 21:35
Vid frisättning av fria fettsyror stiger även tillväxthormonnivåerna efter någon timme.
"No significant difference was seen in the concentrations of glucose, lactate, testosterone, and cortisol between the trials, but free fatty acids and growth hormone increased after 60 min of endurance exercise."
Eur J Appl Physiol. 2005 Jun;94(3):333-8.
Så morgonpromenad, frukost och sedan träning borde funka? Med tanke på att tillväxthormonerna ökade.
King Grub
2005-09-13, 21:38
Visst fungerar det, även om styrketräning på eftermiddag/kväll innebär bättre hormonförutsättningar, om det är det du är ute efter.
Tillväxthormon är f ö främst fettförbrännande, inte muskelbyggande.
Scratch89
2005-09-13, 21:46
Visst fungerar det, även om styrketräning på eftermiddag/kväll innebär bättre hormonförutsättningar, om det är det du är ute efter.
Tillväxthormon är f ö främst fettförbrännande, inte muskelbyggande.
Oh.
Jag är nästan alltid ute efter fettfröbränning. Dock om det går att förhindra muskelnedbrytning (eller bättra på muskelbyggningen) är det ju alltid ett plus.
mangemani
2005-09-13, 23:00
vilket är att föredra,promenader eller sitta på en motionscykel?om man är ute och går i rask takt i 40-60 min,är det då bättre än om man skulle sitta på en motionscykel och cykla på ungefär samma intensitet i lika lång tid?
mangemani
2005-09-14, 13:33
vilket är att föredra,promenader eller sitta på en motionscykel?om man är ute och går i rask takt i 40-60 min,är det då bättre än om man skulle sitta på en motionscykel och cykla på ungefär samma intensitet i lika lång tid?
tog mej en 40 min promenad i rask takt idag(bara för att gemföra)och en 40 min morgonpromenad i rask takt tog fan knäcken på mej...så jag misstänker att promenader är bättre än att sitta på en motionscykel,för såhär slut blir jag inte om jag sitter på en motionscykel och kör 60 i samma takt.
King Grub
2005-09-14, 13:39
Blir du slut av 40 minuters rask promenad är det nog konditionen som inte är på topp. :)
mangemani
2005-09-14, 13:41
Blir du slut av 40 minuters rask promenad är det nog konditionen som inte är på topp. :)
hehe,fullt medveten om det nu:).
men man trodde ju att efter alla intervaller man gjort med testcykeln att konditionen skulle vara någolunda bra,men men:)
fungerar 20 minuters intensiv cykling på motionscykel lika bra som 40 minuters promenad i raskt tempo?
vilket förbränner mest?
Markus H
2005-09-14, 17:51
Jag och min sambo har promenerat en sträcka på 10km i snitt 4 dagar i veckan denna sommar, före frukost (ca 08:30 varje morgon) och den promenaden tar oss ganska precis 1 timme och 40 minuter. inte så värst rask men ack så skönt.
Detta har dock givit att styrke träningen har fått stå tillbaka en del, däremot har jag vuxit och ökat i vikt, men minskat i midjemått....
så till frågan: är 01:40 (tt::mm) för länge? blir muskelnebrytningen påtaglig?
Lasse Kongo
2005-09-14, 17:54
jag hatar verkligen morgonpromenader, det VÄRSTA som finns!!!
jag kör all min cardio sent på kvällen, efter passen äter jag nog en 3 mål och sedan blir det kvällscardio och en 1-2 mål efter det, och det fungerar bättre än morgonpromenader för mig, eftersom jag gör det som känns bäst sas.
Morgonpromenader SUGER knäckhårt!
klarar inte heller av morgonpromenad. Älskar att promenera men jag kan helt enkelt inte det så tidigt på morgonen som det måste bli. Däremot promenerar jag alltid på kvällen eller eftermiddagen. Blir det en markant skillnad i fettförbränningen? Mao, går jag miste om mkt fettförbränning genom att skippa morgonpromenaden?
King Grub
2005-09-15, 07:40
Samma svar igen: du förbrukar lika mycket energi på kvällen, men en mindre del av den energin kommer att vara fettenergi.
Scratch89
2005-09-15, 08:24
Samma svar igen: du förbrukar lika mycket energi på kvällen, men en mindre del av den energin kommer att vara fettenergi.
Men skillnaden blir väl kolhydrater? Kroppen tar väl ingen väsentlig del från protein?
King Grub
2005-09-15, 08:41
Allt protein, förutom den del som används i proteinsyntesen, blir energi. Glukogena aminosyror kan bilda kolhydrater via glukoneogenes och användas som energi.
Och proteinnedbrytning pågår alltid, och skall så göra.
Scratch89
2005-09-15, 08:45
Allt protein, förutom den del som används i proteinsyntesen, blir energi. Glukogena aminosyror kan bilda kolhydrater via glukoneogenes och användas som energi.
Och proteinnedbrytning pågår alltid, och skall så göra.
Men om man skulle göra fina procentsatser då?
t.ex att vid promenad innan frukost tas x antal procent från fett, från kolhydrater och fett.
Sen att vid promenad på kvällen tas x antal procent från fett osv.
Helt klart att det är svårt att få exakta värden, men en uppskattning?
King Grub
2005-09-15, 08:47
Vid högintensivt arbete, t ex styrketräning, intensiv löpning, t ex, är proteindelen av energförbrukningen försumbar. Vid mer lågintensivt, utdraget arbete kan proteindelen uppgå till 15% av energiförbrukningen. Proteinkatabolism har visats öka signifikant vid muskelglykogendepåer tömda med 33-55%. Konditionsträning på fastande mage minskar proteinnedbrytningen efteråt, vilket inte är fallet vid träning efter måltid. Lecuinbalansen påverkas inte om mätningen av proteinnedbrytning sträcker sig över hela dygnet i stället för bara över själva aktiviteten. Efter ett konditionspass före frukost minskar proteinnedbrytningen snabbt efter passet, medan den i stället ökar efter passet, om man ätit innan.
hehe,fullt medveten om det nu:).
men man trodde ju att efter alla intervaller man gjort med testcykeln att konditionen skulle vara någolunda bra,men men:)
sen ska man inte glömma att man vänjer sig vid träning.
Även om du kan cykla mycket så blir det nya/andra muskler som aktiveras när du springer eller går. Det gör att det kan kännas jobbigare för man är ovan vid att göra den aktiviteten. Sen ska man inte glömma att när du går ska du också förflytta en hel kropp vilket du inte behöver göra på cykeln.
Förstår inte riktigt vad du menar med att du har samma intencitet.
Hur kan du veta att den är exakt samma? Använder du pulsklocka eller hur mäter du?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.