handdator

Visa fullständig version : Fettinlagring hur går det till?

Bjorn
2005-09-13, 19:04
Hejsan!
Jag ska skriva ett kort arbete om hur fettinlagring går till rent biologiskt/kemiskt. Jag undrar om ni har några bra tips om vart jag kan läsa mig till det. Sedan ska jag (enligt uppgiften) simulera att någon godtycklig människa hamnar i en nödsituation endast med tillgång till vatten och luska ut hur kroppen kommer reagera för att överleva. Så nu vill jag vet om ni sitter och håller på några goda länkar eller böcker för då är det hög tid att dela med sig.

Mvh Björn

William
2005-09-13, 19:17
Hejsan!
Jag ska skriva ett kort arbete om hur fettinlagring går till rent biologiskt/kemiskt. Jag undrar om ni har några bra tips om vart jag kan läsa mig till det. Sedan ska jag (enligt uppgiften) simulera att någon godtycklig människa hamnar i en nödsituation endast med tillgång till vatten och luska ut hur kroppen kommer reagera för att överleva. Så nu vill jag vet om ni sitter och håller på några goda länkar eller böcker för då är det hög tid att dela med sig.

Mvh Björn

Jag skulle rekommendera en fysiologi-/näringslära-/biokemibok. Där står det utförligt hur det går till rent enzymatiskt och vad som händer med hormonbalansen vid svält och hur det i sin tur påverkar fettfrisättning och övriga processer som blir dominerande vid sådana situationer.

Bjorn
2005-09-13, 19:29
Okej!
Du skulle inte kunna precisera dig lite mer?(ifa du läst ngt)
Får väll pallra mig ner till biblioteket imorgon då =).

Tack så mycket
Björn

William
2005-09-13, 19:48
Okej!
Du skulle inte kunna precisera dig lite mer?(ifa du läst ngt)
Får väll pallra mig ner till biblioteket imorgon då =).

Tack så mycket
Björn

Sport Nutrition av Jeukendrup och Gleeson har jag för mig är rätt bra. Sen har du alltid Advanced Nutrition and Human Metabolism av Gropper, Smith och Groff som täcker det mesta.