Visa fullständig version : Bra brandvägg
bengdoktor
2005-09-13, 15:32
söker jag en. Jag har Norton men det blockerar alla försök till webcam och ljudkonversation med bruden i Norge (som ligger inne på trådlöst nätverk bakom router) så nu letar jag efter en värdig ersättare till norton.
har Norton någon kompetent kompis?
King Grub
2005-09-13, 15:38
Zone Alarm Pro 5.5 eller Agnitum Outpost Pro 2.7.
XP's inbyggda. Ser fortfarande ingen anledning till ett "externt" program.
XP's inbyggda. Ser fortfarande ingen anledning till ett "externt" program.
Samma här.
Prestandaskäl antagligen. XPs inbyggda brandvägg är långsam. Hur är det förresten med begränsningen i aktiva TCP-sessioner i XP nu?
King Grub
2005-09-13, 15:42
http://www.radron.se/templates/test____5250.asp
"Microsofts brandvägg i Service Pack 2 får det urusla betyget ett i en femgradig skala och kunde lätt stängas av eller manipuleras av testarna."
Prestandaskäl antagligen. XPs inbyggda brandvägg är långsam. Hur är det förresten med begränsningen i aktiva TCP-sessioner i XP nu?
Långsam? Hur f*n märker du någon skillnad? :)
http://www.radron.se/templates/test____5250.asp
"Microsofts brandvägg i Service Pack 2 får det urusla betyget ett i en femgradig skala och kunde lätt stängas av eller manipuleras av testarna."
Men det förutsätter väl att någon aktivt försöker ta sig in? Vill någon verkligen ta sig in så kommer de in oavsett brandvägg.
King Grub
2005-09-13, 15:44
Den inbyggda har väl inget som stoppar utgående trafik? Får man något spionprogram eller någon trojan kan det alltså sluta olyckligt.
Långsam? Hur f*n märker du någon skillnad? :)
Tja, datorn använder 20% av CPU:n istället för 1% för att hantera ditt dagliga "säkerhetskopierande" eller spelande. Allting som ska genom TCP-stacken fördröjs mer än nödvändigt. Strular bort nedladdningshastighet genom att inte klara den hastighet någon peer du ansluter till/via erbjuder.
Den inbyggda har väl inget som stoppar utgående trafik? Får man något spionprogram eller någon trojan kan det alltså sluta olyckligt.
Jo, jag får alltid upp en ruta som frågar varje gång ett nytt program försöker skapa en anslutning.
Men det förutsätter väl att någon aktivt försöker ta sig in? Vill någon verkligen ta sig in så kommer de in oavsett brandvägg.
Ditt argument är: eftersom det ändå går att kringå brandväggen så är det skitsamma hur dålig den är?
MasterChief
2005-09-13, 15:47
Hur kommer det sig att Microsoft med deras oändliga resurser inte kan bygga en vettig brandvägg? *screwy*
Hur kommer det sig att Microsoft med deras oändliga resurser inte kan bygga en vettig brandvägg? *screwy*
Kan du bygga en bra brandvägg givet 7 miljarder kronor? 8 då?
s_himself
2005-09-13, 15:48
igentligen känns det rätt onödigt med en software brandvägg.. då informationen kommer till brandväggen är personen redan inne i din dator? visst man blockar kanske småskit och stänger portar med den. Är jag helt fel ute? :)
en extern brandvägg måste ju va 100 gånger bättre då informationen inte når din dator.
Tja, datorn använder 20% av CPU:n istället för 1% för att hantera ditt dagliga "säkerhetskopierande" eller spelande. Allting som ska genom TCP-stacken fördröjs mer än nödvändigt. Strular bort nedladdningshastighet genom att inte klara den hastighet någon peer du ansluter till/via erbjuder.
Hm, ok där har du lite rätt. 10% cpu när jag tankar max, 1100 kb/s.
Ditt argument är: eftersom det ändå går att kringå brandväggen så är det skitsamma hur dålig den är?
I princip ja :)
igentligen känns det rätt onödigt med en software brandvägg.. då informationen kommer till brandväggen är personen redan inne i din dator? visst man blockar kanske småskit och stänger portar med den. Är jag helt fel ute? :)
en extern brandvägg måste ju va 100 gånger bättre då informationen inte når din dator.
Det har du rätt i. I och med att alla paket når fram till din dator så är det den som kommer att få buffer overflows osv i kod som körs under högsta privilgier (ring 0 och 1 på en windowsmaskin).
I princip ja :)
Ok, men hur är det relaterat till antalet sjörövare och medeldygnstemperaturökningen?
Ok, men hur är det relaterat till antalet sjörövare och medeldygnstemperaturökningen?
Maila bobby.henderson@gmail.com och fråga ;)
Maila bobby.henderson@gmail.com och fråga ;)
Det ska jag tammetusan göra!
s_himself
2005-09-13, 15:55
ahh bra, jag bojkottar software-väggar just därför...
har inbyggt i routern. det känns bättre.
Apropå routers osv. Jag har en http://www.xavi.com.tw/Products/XG6545p2.htm, men vad jag vet använder jag inte brandväggsfunktioner eller motsv. Någon som vet hur man aktiverar dem?
Jaa, jag vet att jag kan ringa B2 och fråga ;)
s_himself
2005-09-13, 16:05
Apropå routers osv. Jag har en http://www.xavi.com.tw/Products/XG6545p2.htm, men vad jag vet använder jag inte brandväggsfunktioner eller motsv. Någon som vet hur man aktiverar dem?
Jaa, jag vet att jag kan ringa B2 och fråga ;)
Tittade inte på sidan, orkar inte just nu.. Men den har väl inbyggt webbasserad config-shit.. då har routern en intern ip-adress som du knappar in i adressfältet.. loggar in och där nånstans bör du kunna aktivera den.
Har du ingen manual?
Tittade inte på sidan, orkar inte just nu.. Men den har väl inbyggt webbasserad config-shit.. då har routern en intern ip-adress som du knappar in i adressfältet.. loggar in och där nånstans bör du kunna aktivera den.
Har du ingen manual?
Jo, precis det ska den ha. Men går inte att ansluta på den adressen.
Heh, jo. Det har jag kanske ;)
Nä, ingen manual. verkar ju dumt att de skickar en grej som de inte vill att man ska använda fullt u.t
Helena B
2005-09-13, 16:08
Var ser jag om jag har service pack 2??
s_himself
2005-09-13, 16:10
Jo, precis det ska den ha. Men går inte att ansluta på den adressen.
Heh, jo. Det har jag kanske ;)
låter konstigt att du inte kommer åt den.. haha kolla så TP-sladden är i ;)
Nä, men kolla så du har rätt ip till routern.. brukar va 127.0.0.1 eller .100 i slutet.. så va det iaf på min gamla.
Var ser jag om jag har service pack 2??
Kontrollpanelen->System
Nä, men kolla så du har rätt ip till routern.. brukar va 127.0.0.1 eller .100 i slutet.. så va det iaf på min gamla.
Jag tror att den bara fungerar som en switch just nu. Ska ringa och kolla iaf ;)
Helena B
2005-09-13, 16:13
Jag har service pack 2, men har inte sett att jag har någon brandvägg :confused:
Jag har service pack 2, men har inte sett att jag har någon brandvägg :confused:
Control Panel->Windows Firewall
King Grub
2005-09-13, 16:14
Klicka på "Säkerhetscenter" eller "Windowsbrandväggen" i Kontrollpanelen.
Helena B
2005-09-13, 16:17
Kan man ha den aktiv samtidigt som ett virusprogram?
King Grub
2005-09-13, 16:18
Du inte bara kan, du bör.
Kan man ha den aktiv samtidigt som ett virusprogram?
Absolut.
s_himself
2005-09-13, 16:18
Jag tror att den bara fungerar som en switch just nu. Ska ringa och kolla iaf ;)
okey du får göra det.. Men fungerar den bara som switch så kan du inte gå ut på nätet med den. En switch gör det bara möjligt att du kan köra 10/100 nätverk.
jag hade en D-link förr som jag va sååå jävla nöjd med.. sedan en dag pajja dsl-funktionen på den så den blev en switch..
okey du får göra det.. Men fungerar den bara som switch så kan du inte gå ut på nätet med den. En switch gör det bara möjligt att du kan köra 10/100 nätverk.
Har fiber / ethernet-uppkoppling ;)
En switch gör det bara möjligt att du kan köra 10/100 nätverk.
Ja, eller inte.
s_himself
2005-09-13, 16:57
Ja, eller inte.
hmm undra vad jag tänkte på.. Men va fan, när routern sluta fungera gick det bara att använda den i nätverk.. gick inte ansluta till internet med den :confused: *cry*
Ehm, påstår du att cpu-användning stiger med 20% när du spelar bara för du har windows brandvägg aktiverad? :laugh:. Och att all trafik som går genom tcp skulle bli fördröjd mer än i någon annan brandvägg har jag faktiskt också svårt att tro på. Att nerladdningshastigheten påverkas är inget jag märker av när jag drar i 3MB/s i alla fall.
Ehm, påstår du att cpu-användning stiger med 20% när du spelar bara för du har windows brandvägg aktiverad? :laugh:. Och att all trafik som går genom tcp skulle bli fördröjd mer än i någon annan brandvägg har jag faktiskt också svårt att tro på. Att nerladdningshastigheten påverkas är inget jag märker av när jag drar i 3MB/s i alla fall.
Du kanske ska ta en kurs i svenska och läsa det jag skrev igen.
Du kanske ska ta en kurs i svenska och läsa det jag skrev igen.
:sleep:
Kan du inte förklara vad jag har missförstått istället?
Känns lite som att "Tja, datorn använder 20% av CPU:n istället för 1% för att hantera ditt dagliga "säkerhetskopierande" eller spelande." bara går att tolka på ett sätt.
Hm... Mitt tidigare adsl-modem hade inbyggd brandvägg. Lik förbannat så brann det upp förra veckan ! Dålig brandvägg tycker jag :D
:sleep:
Kan du inte förklara vad jag har missförstått istället?
Känns lite som att "Tja, datorn använder 20% av CPU:n istället för 1% för att hantera ditt dagliga "säkerhetskopierande" eller spelande." bara går att tolka på ett sätt.
Det är tydligt att det känns så för dig med dina ringa svenskakunskaper. Men om du ser så frågar Yankeee hur man märker att en mjukvarubrandvägg är långsam. Jag gav en förklaring på hur man märker att en brandvägg är långsam. Vad i det är det du inte förstår? Är det för många ord?
Det är tydligt att det känns så för dig med dina ringa svenskakunskaper. Men om du ser så frågar Yankeee hur man märker att en mjukvarubrandvägg är långsam. Jag gav en förklaring på hur man märker att en brandvägg är långsam. Vad i det är det du inte förstår? Är det för många ord?
Eftersom du hävdar att XPs brandvägg är långsom så måste den ju lida av minst ett av symptomen. Jag tänkte steget längre, men det kanske inte är så lätt att förstå med din ringa intelligensnivå. För övrigt så kan du sluta kasta sten i glashus, då syftar jag på dina svenskkunskaper ;) Ska vi skippa personangreppen nu? Jag är bara nyfiken på vad du menar.
Eftersom du hävdar att XPs brandvägg är långsom så måste den ju lida av minst ett av symptomen. Jag tänkte steget längre, men det kanske inte är så lätt att förstå med din ringa intelligensnivå. För övrigt så kan du sluta kasta sten i glashus, då syftar jag på dina svenskkunskaper ;) Ska vi skippa personangreppen nu? Jag är bara nyfiken på vad du menar.
Det enda jag sagt konkret om XPs brandvägg i den här tråden är att den är långsam. Du kan testa själv med olika mjukvarubrandväggar.
Agnitum Outpost Pro 2.7.
I second that.
Det enda jag sagt konkret om XPs brandvägg i den här tråden är att den är långsam. Du kan testa själv med olika mjukvarubrandväggar.
Jasså, jag som fick för mig att det du skrev var ett svar på Yankeees fråga, men det kanske bara var mina ringa språkkunskaper som slog till igen. ;)
Då får jag väl fråga igen; hur märker du att XPs brandvägg är långsam? Blir lite svårt för mig att jämföra då jag inte märker någon skillnad alls med den av eller på.
Jasså, jag som fick för mig att det du skrev var ett svar på Yankeees fråga, men det kanske bara var mina ringa språkkunskaper som slog till igen. ;)
Då får jag väl fråga igen; hur märker du att XPs brandvägg är långsam? Blir lite svårt för mig att jämföra då jag inte märker någon skillnad alls med den av eller på.
Det står i tråden Bao.
Långsam? Hur f*n märker du någon skillnad?
Något mer du behöver citerat en gång till? Summeringsvis:
du närmer att mjukvarubrandväggen är långsam genom att tex titta på hur stor del av CPU-tiden brandväggen använder vartefter du öppnar fler belastade TCP-sessioner. Hur lång tid tar det att öppna en ny dito, hur lång är svarstiden i en aktiv dito.
Något mer du behöver citerat en gång till?
Ja, det jag skrev i mitt första inlägg blir bra.
Anledningen till att jag citerade dig sist var för att du nyss påstod att "Det enda jag sagt konkret om XPs brandvägg i den här tråden är att den är långsam." när du i själva verket har sagt bra mycket mer konkreta saker en så. Det jag gjorde i mitt första inlägg var att ifrågasätta dom sakerna. Vad är det du inte förstår?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.