Logga in

Visa fullständig version : LCD eller PLASMA??

Action
2005-09-13, 13:59
Nå, om man ska köpa en ny TV. Skulle ni välja LCD eller en Plasma?

Lista gärna för och nackdelar för de olika alternativen. Det handlar om 37-42tum.

Lasse Kongo
2005-09-13, 14:02
Hm, jag håller själv på att bestämma mig, har forskat nu i ett par månader och har svårt som fan att bestämma mig.

Har du kikat ngt på prisjakts forum? Riktigt vettigt om man vill sätta sig in i tv-världen lite mer.

Jag skulle nog satsa på en LCD, Samsungs nya 40tums LCD mmm

Fast Samsung har en sjukt bra/fin 42tumsplasma för 24laxar.

Vad är du beredd att ge då?

bengdoktor
2005-09-13, 14:02
Över 32" finns ingen anledning till att köpa en LCD, då plasma är lika dyr, eller jämförelsevid billigare.

Sedan när du valt att köpa en plasma är frågan om du ska ha en HDTV eller en vanlig. Med en HD-förberedd plasma får du klarare bild samt att du kan i framtiden ta emot HD-sändnignar, vilka är oslagbara när det gäller bildkvalitet!

Lasse Kongo
2005-09-13, 14:05
http://www.hemmabiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=112610

Den är fin, har det jag behöver oxå.

Action
2005-09-13, 14:06
Över 32" finns ingen anledning till att köpa en LCD, då plasma är lika dyr, eller jämförelsevid billigare.

Sedan när du valt att köpa en plasma är frågan om du ska ha en HDTV eller en vanlig. Med en HD-förberedd plasma får du klarare bild samt att du kan i framtiden ta emot HD-sändnignar, vilka är oslagbara när det gäller bildkvalitet!

Som jag sett det i affärerna så har LCD mycket skarpare bild än Plasma. I dagsläget är LCD oftast mycket dyrare än Plasma.

På ditt inlägg låter det som om Plasma ger bättre bildkvalitet??

Lasse: Jag kan tänka mig att lägga mellan 20-30.000

MasterChief
2005-09-13, 14:09
Pressa upp priset ett par tusen och ta den här:
Pioneer (http://www.soundvision.se/show_product.asp?artnr=PDP436FDE&ref=%2Fshow%5Fcategory%)

Action
2005-09-13, 14:11
Philips har en HD klar 37tums för ca 20.000.

Philips (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=31011)

Action
2005-09-13, 14:13
Pioneer (http://www.soundvision.se/show_product.asp?artnr=PDP436FDE&ref=%2Fshow%5Fcategory%)

Den är riktigt schysst, kikat lite på den.

Men fortfarande vill jag veta fördelar/nackdelar med LCD och Plasma.

Wikner
2005-09-13, 14:15
men även om Plasman nu klarar HD så måste man väl köpa till en HD-mottagare eller ?

Piranha
2005-09-13, 14:18
LCD upp till 40" , Plasma över 40"

Piranha
2005-09-13, 14:21
Sen kan man glömma LCD när man kommer upp i de större tummen.

Upplösningen på Plasman är ju direkt avgörande , skulle välja en som grejjar minst 1280 x 768 , kontasten är också viktig 5000:1 minst.

Sen läsa på en himla massa på user reviews på divers forum etc.

Calleman
2005-09-13, 14:21

dräääägel...priset på den blir bättre och bättre också...har denna tv det mesta man kan önska, eller vad fattas?

Action
2005-09-13, 14:23
LCD upp till 40" , Plasma över 40"

Läst lite nu och LCD verkar vara på väg om Plasma. Främst har det varit problem med LCD vid vanlig vardagsrumsbelysning, de tappar i kontrast och svärta. LCD är bättre i upplyst rum.

Men de nyare modellerna av LCD ska vara lika bra som Plasma, och de kommande modellerna ska ha gått om Plasma i svärta och kontrast. Philips fick högt betyg för deras nya LCD.

Mighty
2005-09-13, 14:23
Här har du en bra genomgång från Toms Hardware, vilket anses som kanske den bästa siten för testning av hårdvara.

Toms Hardware LCD or Plasma (http://graphics.tomshardware.com/display/20050309/index.html)

MasterChief
2005-09-13, 14:24
Upplösningen på Plasman är ju direkt avgörande , skulle välja en som grejjar minst 1280 x 768 , kontasten är också viktig 5000:1 minst.

Men då måste den ju vara minst 50 tum...Ville bara tillägga det för de som inte hänger med.

MasterChief
2005-09-13, 14:25
dräääägel...priset på den blir bättre och bättre också...har denna tv det mesta man kan önska, eller vad fattas?

Inget förutom native på 1080p...men det är väl bara Qualia och några bakprojjar som klarar det än. :D

Piranha
2005-09-13, 14:30
Men då måste den ju vara minst 50 tum...Ville bara tillägga det för de som inte hänger med.

Finns en !!! DANSK tillverkare på Plasmor som fått väldigt bra kritik.

http://www.amitech.dk/

En ny 42'a och en 50" ligger i loopen där 42órna har fått kanon reviews.

MasterChief
2005-09-13, 14:35
Finns en !!! DANSK tillverkare på Plasmor som fått väldigt bra kritik.

http://www.amitech.dk/

En ny 42'a och en 50" ligger i loopen där 42órna har fått kanon reviews.

Que?

42:an har väl 1024*768?

Plasmacellerna sätter begränsningen eftersom de är rätt stora. Om Amitech skulle fått ut en 42:a med högre upplösning så är jag rätt övertygad om att Samsung, LG mm också skulle fått ut dem eftersom det är de som tilllverkar panelerna.

Piranha
2005-09-13, 14:38
Que?

42:an har väl 1024*768?

Plasmacellerna sätter begränsningen eftersom de är rätt stora. Om Amitech skulle fått ut en 42:a med högre upplösning så är jag rätt övertygad om att Samsung, LG mm också skulle fått ut dem eftersom det är de som tilllverkar panelerna.

Japps , men ändock en riktigt bra Plasma säger dom som vet.

Panelerna är samma i många utav dem , bara styrelektroniken som skiljer ..

OT:
Kika in i en tv å kolla i dem annars de står ju Panasonic på fan alla bildrör nästan , även i andra märken.

MasterChief
2005-09-13, 14:45
Japps , men ändock en riktigt bra Plasma säger dom som vet.

Panelerna är samma i många utav dem , bara styrelektroniken som skiljer ..

OT:
Kika in i en tv å kolla i dem annars de står ju Panasonic på fan alla bildrör nästan , även i andra märken.

Visst är det bra plasmor men jag menade att en 42:a duger inte om man vill ha en som grejar minst 1280 x 768. Och det vill man ju. :D

Piranha
2005-09-13, 14:46
Visst är det bra plasmor men jag menade att en 42:a duger inte om man vill ha en som grejar minst 1280 x 768. Och det vill man ju. :D

Helst ja , bara den grejjar HD-DVD formatet när den väl släpps så är jag iaf nöjd.

Lasse Kongo
2005-09-13, 14:55
Som sagt, Amitech 410 är ju en plasma som folk är sjukt bra nöjda med, fått bra recensioner också, sen är den väldigt snygg med, och en riktigt bra pris på den.

Helt klart en tv som är värd att ta en extra titt på.

Cilia
2005-09-13, 15:23
men vill man verkligen ha en tv som är större än 40" hemma?

hasse36
2005-09-13, 15:25
Upplösningen på Plasman är ju direkt avgörande , skulle välja en som grejjar minst 1280 x 768
Vad skall man ha den till? En DVD-film på PAL har en upplösning på 720*576.

MasterChief
2005-09-13, 15:26
men vill man verkligen ha en tv som är större än 40" hemma?

Men herregud kvinna...40 tum har man i sovrumet. I vardagsrummet är det minst 100 tum som gäller! *grr27*

Varför måste jag alltid förklara sånt här för tjejer (inklusive min fru?).

MasterChief
2005-09-13, 15:27

Den skalar upp bilden...Blir enligt min mening klart bättre bild med en högupplöst panel!

Sen är det ju kul att TV:n är förberedd för framtida format.

s_himself
2005-09-13, 15:32
Jag har inte kollat spec. mycket på dessa tv-sorter då jag saknar pengar ;)

Men jag har lärt mig att LCD är bättre. Tack vare att plasman inte ger lika bra bildkvalité.. Den bildkvalité du får genom tv-antennutaget ska tydligen gå att jämföra med en "ok" videoinspelningskvalité. Hurvida det stämmer eller inte vet jag inte. Men med bra kablage så tror jag problemet försvinner.

Sedan får du en 42" plasma för samma pris som en 32" LCD. HDTV är ju en klar fördel

Själv skulle jag sattsa på en LCD 32" med HDTV

MasterChief
2005-09-13, 15:34
Alltså det går inte att dra en hel produktgrupp över en kam. Det finns bra LCD och dåliga plasma. Det finns dåliga LCD och bra plasma.

Båda varianterna har sina fördelar och nackdelar men att folk klarar sig med 32 tum är ett mysterium för mig. :cool:

s_himself
2005-09-13, 15:51
Alltså det går inte att dra en hel produktgrupp över en kam. Det finns bra LCD och dåliga plasma. Det finns dåliga LCD och bra plasma.

Båda varianterna har sina fördelar och nackdelar men att folk klarar sig med 32 tum är ett mysterium för mig. :cool:

självklart är det så.. men tycker allmänt plasman är bättre för hemmabio och lcd föör vardagligt bruk...

Fatalist
2005-09-13, 16:06
Här har du en bra genomgång från Toms Hardware, vilket anses som kanske den bästa siten för testning av hårdvara.

Toms Hardware LCD or Plasma (http://graphics.tomshardware.com/display/20050309/index.html)

Kanske lite OT och bitchigt, men THG är kända för att ta emot pengar från både det ena och andra hållet ;)

Mighty
2005-09-13, 16:09
Kanske lite OT och bitchigt, men THG är kända för att ta emot pengar från både det ena och andra hållet ;)
Bitch :D

Nej, det hade jag faktiskt ingen aning om.
Till mitt försvar får jag säga att de var iaf bäst för ca 6-7 år sedan.

Fatalist
2005-09-13, 16:10
Bitch :D

Nej, det hade jag faktiskt ingen aning om.
Till mitt försvar får jag säga att de var iaf bäst för ca 6-7 år sedan.

Äh de är säkert fortfarande bra. Iaktag lite källkritik bara, det är aldrig bra att förlita sig på en enda review-sida. Fast det är så uppenbart så jag inte ens behöver nämna det :D

martin_vbg
2005-09-13, 16:30
Det jag har sett så är LCD bra mycket bättre bild i än plasma har då jämfört två riktigt bra apparater med varandra.

Biceps
2005-09-13, 18:15
Ett problem jag hittils noterat med LCD-skärmar är ju det att de "laggar" så fort det sker snabba rörelser på skärmen.. precis som att bildpunkterna inte uppdateras tillräckligt snabbt eller att mjukvaran inte hänger med... oerhört irriterande iaf när det bara blir grötigt

Lodiz2
2005-09-13, 19:01
Sony KF-60SX300

kolla in denna bakproketions tv på Netonnet.se

Piranha
2005-09-13, 19:03

Enkelt , mata den med datorn , sen finns det finfin mjukvara som skala om / upp filmer etc.

Och såklart framtida behov.

abbe
2005-09-13, 19:51
Nu är det kanske så att du tvunget vill ha en plasma eller lcd men i annat fall råder jag dig till att ta en titt på projektorer.

Fördelar:
Så stor bild som du vill ha eller ditt rum klarar (eller storlek på grannhuset när ni kollar fotboll med polarna)
Mycket bättre bild
Extremt prisvärt
Inga konstiga effekter vid panoreringar eller snabba bildväxlingar... vilket stör mig EXTREMT mycket

Nackdelar:
Oftast ingen tuner, om man nu bryr sig på det. Gör man det så finns det billiga tuners.
Kortare livslängd
Mer kablar liggandes
Mer ljuskänslig
Låter mer (vilket man inte kan höra när man har ngt ljud på från det man ser)

Köper du t ex en Sanyo PLV-Z3 (http://www.netonnet.se/index.asp?iid=59930) så har du en extremt bra projektor som du kommer vara mer än nöjd med även när du i framtiden ska köra HDTV. Till det så köper du en ramspänd duk i gråton och lite kablar för ett totalpris av kanske 17-19 k. Ska du ha motsvarande bild i kvalité och storlek i lcd/plasma så tror jag inte ens det räcker om du fyrdubblar priset.

För min egen del har jag väldigt svårt att motivera en plasma/lcd. Antingen är de helt för dyra eller för dåliga. När jag kollar på TV så ligger jag oftast i sängen och kollar på vår 20"are som är på 1,5 meters avstånd. Jag behöver inte bättre eller större bild än så för att se discovery eller nyheterna. Ska jag däremot se en film så blir det projektorn. Jag vill ha maximal upplevelse och då finns det inget som jag har sett som slår projektorer.

De främsta argumenten mot projektorer, som alltid kommer av de som inte har en, är livslängden. Svaret på det är:
1. Om man ser 2 timmar varje dag utan undantag så räcker lampan i utan problem i 4 år. Sen om den skulle paja så köper man en ny för 3 k och har ändå kommit mkt billigare undan än lcd/plasma.
2. Kastar skiten (eller säljer på blocket) när lampan pajar och köper en ny och mycket bättre projektor som även då spöar allt på marknaden.

Nästa argument är ljuset. Idag är dukarna och projektorerna så pass bra så dom klarar det mesta. Man behöver inte ha solen direkt på duken.

High1ander
2005-09-14, 00:26
Kopte en HDTV backprojection 48 tum har i USA for ca 6 manader sen.

Backprojection tar ju lite storre plats, men bildkvaliten slog ju alla plasmor runt 42-50 tum som kosta 2-3 ganger mer...

Min brorsa har en 42 tumare som gar pa 35 laxar, som verkligen e bra, men jag tycker da fan att jag har battre (mindre) pixilization pa min HDTV.

Plasma/LCD e ju trevligt om man saknar plats, men har man utrymme sa ska man inte rakna bort backprojektion, eller varfor inte en projektor.

For ovrigt min kosta 1100$, da motsvara det ca 7000kr. Nu skulle det val vara 7700kr...

Iofs, de backprojections jag sett i Sverige har verkligen sugit och kostat mycket, runt 15000-20000kr...

muzzelman
2005-09-17, 01:01
Eftersom jag inte har 30 k just nu funderar jag på denna tills vidare.

http://www.netonnet.se/item.asp?iid=66813&sid=1003567&SpaceCode=SectionRow1Center

Vad tror ni om den? Ser rätt ok ut på pappret.

Pdaddy
2005-09-17, 05:44

http://www.netonnet.se/item.asp?iid=66813&sid=1003567&SpaceCode=SectionRow1Center

En Arbetspolare köpte en Andersson förut, de var nog en äldre modell (kostade då 16 k:-)
Han säger att den är helt ok för de priset han pröjsade, detta va 7 månader sen kanske.

M

MasterChief
2005-09-17, 06:18

Jag tycker den ger dålig bild men för priset så är den väl ok.

muzzelman
2005-09-17, 09:20
Jag tycker den ger dålig bild men för priset så är den väl ok.

Har du tittat på den i verkligheten? Frågan är vell går det att få bättre bild kvalitè för dom pengarna?

MasterChief
2005-09-17, 09:24
Har du tittat på den i verkligheten? Frågan är vell går det att få bättre bild kvalitè för dom pengarna?

Japp, en kompis har den. Men för under 15 loppor är det ett fynd!

muzzelman
2005-09-17, 12:36
Japp, en kompis har den. Men för under 15 loppor är det ett fynd!

Om du jämnför med denna? http://www.netonnet.se/item.asp?iid=66911&SpaceCode=FirstPageTopOffer.

Jishuku
2005-09-17, 12:54
Själv har jag tänkt vänta tills SED-tv kommer ut på marknaden.. ska ju vara billigare än Plasma, men bättre på alla sätt och vis.
Dröjer iofs några år, men jag har inte bråttom.

MasterChief
2005-09-17, 13:24
Om du jämnför med denna? http://www.netonnet.se/item.asp?iid=66911&SpaceCode=FirstPageTopOffer.

32 tum är alldeles för lite så jag skulle inte ens vilja ha den gratis.
Vet inte vad dun anser...det är stor skillnad på 32 och 42.
Kör på 42:an och så kan du uppgradera om ett par år utan att ha lagt ut allt för mycket pengar!

formula4shape
2005-09-17, 13:28
sen är frågan när HDTV blir såpass aktuellt att det är värt att införskaffa en tv med stödet redan nu. Krävs idag annan utrustning för att det ens ska funka + finns ett fåtal testsändningar i sverige / inga dvd:er. Tror det blir som med 5.1, dröjjer.

Davil
2005-09-17, 13:28
Nu är det kanske så att du tvunget vill ha en plasma eller lcd men i annat fall råder jag dig till att ta en titt på projektorer.

Fördelar:
Så stor bild som du vill ha eller ditt rum klarar (eller storlek på grannhuset när ni kollar fotboll med polarna)
Mycket bättre bild
Extremt prisvärt
Inga konstiga effekter vid panoreringar eller snabba bildväxlingar... vilket stör mig EXTREMT mycket

Nackdelar:
Oftast ingen tuner, om man nu bryr sig på det. Gör man det så finns det billiga tuners.
Kortare livslängd
Mer kablar liggandes
Mer ljuskänslig
Låter mer (vilket man inte kan höra när man har ngt ljud på från det man ser)

Köper du t ex en Sanyo PLV-Z3 (http://www.netonnet.se/index.asp?iid=59930) så har du en extremt bra projektor som du kommer vara mer än nöjd med även när du i framtiden ska köra HDTV. Till det så köper du en ramspänd duk i gråton och lite kablar för ett totalpris av kanske 17-19 k. Ska du ha motsvarande bild i kvalité och storlek i lcd/plasma så tror jag inte ens det räcker om du fyrdubblar priset.

För min egen del har jag väldigt svårt att motivera en plasma/lcd. Antingen är de helt för dyra eller för dåliga. När jag kollar på TV så ligger jag oftast i sängen och kollar på vår 20"are som är på 1,5 meters avstånd. Jag behöver inte bättre eller större bild än så för att se discovery eller nyheterna. Ska jag däremot se en film så blir det projektorn. Jag vill ha maximal upplevelse och då finns det inget som jag har sett som slår projektorer.

De främsta argumenten mot projektorer, som alltid kommer av de som inte har en, är livslängden. Svaret på det är:
1. Om man ser 2 timmar varje dag utan undantag så räcker lampan i utan problem i 4 år. Sen om den skulle paja så köper man en ny för 3 k och har ändå kommit mkt billigare undan än lcd/plasma.
2. Kastar skiten (eller säljer på blocket) när lampan pajar och köper en ny och mycket bättre projektor som även då spöar allt på marknaden.

Nästa argument är ljuset. Idag är dukarna och projektorerna så pass bra så dom klarar det mesta. Man behöver inte ha solen direkt på duken.

Bra skrivet ! Jag är helt med där. Ska inom kort skaffa projektor själv.