handdator

Visa fullständig version : Nätverksproblem

Chris
2005-09-12, 21:30
Oj, jag vet inte ens vart jag ska börja. Ingenting fungerar som det ska just nu hemma hos mig med nätverket. Jag kan själv inte hitta några lösningar och jag vore mycket tacksam för hjälp.

Vi har ett nätverk hemma med 2 datorer, min egen och min brorsas. Vi delar på en ADSL uppkoppling på 8/1 Mbit och har en ny netgear router.

Problemet är att jag blir disconnectad en hel del när jag spelar, vilket nästan bara händer på kvällen. Misstänker att vårat nät blir överbelastat men tror inte det är där felet ligger.

Just nu sitter jag och skriver på kolozzeum, samtidigt som varken varken MSN, bittorrent eller World of warcraft fungerar. Jag kan alltså surfa helt normalt men inte använda program som kräver att man "connectar" till något. (hoppas nån fattar). Efter ett tag, kanske 10-30 min så funkar det helt plötsligt igen, för att sedan gå ner kanske en timme senare.

En kompis till mig var hemma och försökte hjälpa mig och han trodde det kunde bero på att husets larm är kopplat i samma telejack som bredbandet. Men hur kan det bli så att jag kan surfa på nätet men inte använda program som tex MSN? Blir skapligt irriterad på de här felen.

Ibland när skiten inte fungerar allt (inte ens webläsaren) så brukar jag starta om router och modem, och sen försöka pinga. Ibland blir det 4st connection timeout, men ibland skickas 50% av packeten iväg, och 50% blir timeout. Vad beror detta på? Pinga routern går alltid bra, men tex www.aftonbladet.se fungerar inte.

Som sagt.. är 100 olika fel, vet inte ens var jag ska börja. Vad tror ni kan vara fel? Har köpt både nytt nätverkskort och router men har inte löst problemet.

Tack på förhand

Bonnie
2005-09-12, 21:33
Ring din internetleverantör så får de felsöka det.

kimonque
2005-09-12, 21:35
jag har också haft netgour o haft liknande problem, men när det jävlas:

1. Surfa in på 192.169.0.1 (surfa in där i webbläsaren o logga in
2. köra wizard setup (i princip bara klicka next hela tiden)

sen brukar allt fungera igen

testa om de funkar

Fatalist
2005-09-12, 21:35
Kolla med larmoperatören också, står i instruktionsboken att man ska kolla upp så allt fungerar med sin larmoperatör om larmet är på samma lina.

Chris
2005-09-12, 21:44
jag har också haft netgour o haft liknande problem, men när det jävlas:

1. Surfa in på 192.169.0.1 (surfa in där i webbläsaren o logga in
2. köra wizard setup (i princip bara klicka next hela tiden)

sen brukar allt fungera igen

testa om de funkar

Ja alltså, till slut börjar det ju fungera igen. En stund! Är just det som är problemet,, man sitter o pillar som fan o tillslut tror man att man lyckats, men sen så bara kommer skiten tillbaks igen.

Har BBB:s ADSL, hade tidigare Bostream men dom blev uppköpta och sen dess har det bara blivit värre. Får ta och ringa men tror inte jag kommer få nån hjälp. Sist vi ringde så skickade dom hem en bok till oss om hur man hittar första jacket i huset...

Chris
2005-09-12, 21:56
Ska prova öppna portarna till MSN, vilket port använder det? Har glömt. :)

Piranha
2005-09-12, 22:40
Några frågor.

Har uppkopplingen funkat klockrent utan routern emellan ?

Är det en router med inbyggt DSL modem ?

Forwardar routern en mac adress ifrån någon av maskinerna utåt nätet ?

Har du statisk eller dynamisk IP ifrån leverantören ?

Har du kikat på netgerars webbsida efter firmwareuppgraderingar ?

När nätet ballar ur , släpper routen IP adressen ?

Kan du pinga gatewayen / DNS etc när problemet uppstår ?

Problemet känns bekant på nå sätt...

Piranha
2005-09-12, 22:44
tillägg:

Webbgränsnittet för setupen av Netgears routers brukar finnas på

http://192.168.0.254
user: admin
pass: password

Inga portas skall behövas forwadas för att MSN , spel mm skall fungera.

Chris
2005-09-12, 23:10
Tack för att du tar dig tid. Ska svara på dom frågor jag kan så gott det går :)

Har uppkopplingen funkat klockrent utan routern emellan?

Vet inte, eftersom vi är två datorer så använder vi alltid routern. Är så mycket sladdar där bak så jag vet inte ens om jag klarar att koppla ur routern och köra bara med modemet. Problemet är att enbart jag har dom här problemen, datorn i andra rummet har aldrig dessa problem.

Nej det tror jag inte. Har en Netgear RP614 v3 (som tydligen har fått mkt bra betyg)

MAC Address 00:0F:B5:9B:FC:7A
MAC Address 00:0F:B5:9B:FC:79 Står det på Router info på 192.168.0.1
Vet inte vad det innebär tyvärr, så kan inte svara på frågan

Dynamisk

Nej faktiskt inte, förutsatte dom är nya eftersom routern är ganska ny på marknaden.

Hur kollar jag detta?

Jag är 99% säker jag kan. Ifall gateway:en är 192.168.0.1 så funkar det alltid. Kan inte alla dom här termerna så är svårt att förstå riktigt.

Var det här till någon hjälp? :confused:

NerX
2005-09-12, 23:57
Pinga din gateway gör du enklast genom att göra en traceroute mot någon sida.

start->kör: cmd

tracert www.xxxx.xx

Ditt gateway ip är antagligen den första ip-adressen efter 192.168.0.1

Chris
2005-09-13, 07:20
Hittade min gateway nu och jag får ca 150 i ping i snitt. Ibland 300 och ibland 90. *screwy*

Piranha
2005-09-13, 07:30
Tack för att du tar dig tid. Ska svara på dom frågor jag kan så gott det går :)

Har uppkopplingen funkat klockrent utan routern emellan?

Vet inte, eftersom vi är två datorer så använder vi alltid routern. Är så mycket sladdar där bak så jag vet inte ens om jag klarar att koppla ur routern och köra bara med modemet. Problemet är att enbart jag har dom här problemen, datorn i andra rummet har aldrig dessa problem.

Nej det tror jag inte. Har en Netgear RP614 v3 (som tydligen har fått mkt bra betyg)

MAC Address 00:0F:B5:9B:FC:7A
MAC Address 00:0F:B5:9B:FC:79 Står det på Router info på 192.168.0.1
Vet inte vad det innebär tyvärr, så kan inte svara på frågan

Dynamisk

Nej faktiskt inte, förutsatte dom är nya eftersom routern är ganska ny på marknaden.

Hur kollar jag detta?

Jag är 99% säker jag kan. Ifall gateway:en är 192.168.0.1 så funkar det alltid. Kan inte alla dom här termerna så är svårt att förstå riktigt.

Var det här till någon hjälp? :confused:

Oki eftersom maskinen i rummet bredvid fungerar ut genom routern hela tiden så kan vi stryka bort problem med internet leverantören och i viss mån routern i sig själv.

Förslag.

Ta ta nätverkskabeln ifrån den fungerande maskinen och jacka in den i maskinen med problem i , återstår fortfarande problemet så kan du utesluta nätverkskablaget.

Klämd eller vikt / skadad kabel kan de ge mest mystikska problem.

Har du nån brandväggsmjukvara installerad på maskinen som strular , eller har du tidigare haft brandväggmjukvara på den som nu är avinstallerad ?

Chris
2005-09-13, 19:07
Ta ta nätverkskabeln ifrån den fungerande maskinen och jacka in den i maskinen med problem i , återstår fortfarande problemet så kan du utesluta nätverkskablaget.

Detta ska jag prova, tack! Jag återkommer hur det går.

Klämd eller vikt / skadad kabel kan de ge mest mystikska problem.

Har du nån brandväggsmjukvara installerad på maskinen som strular , eller har du tidigare haft brandväggmjukvara på den som nu är avinstallerad?

Nätverkskabeln är dragen längst med lister osv och kan mycket väl vara böjd/skadad, kan man se på något sätt när man kontrollerar kabeln?

Har ingen mjukvarubrandvägg för tillfället, hade en förut som jag tog bort (långt innan jag hade dessa problem). Tror det var F-secure, tyckte mest det var jobbigt så jag tog bort den.