handdator

Visa fullständig version : Energiförbrukning för innebandy i timmen

Exhale_
2005-09-11, 23:30
Läste på uppladdningen.nu att den låg på runt 800-1000 kcal i timmen, vilket jag tycker låter oerhört mycket. Om jag skulle träna i 2 timmar skulle jag alltså förbruka lika mycket energi som jag bör käka en vanlig dag (ca 2000 kcal).

Kan detta verkligen stämma?

Spannmål
2005-09-12, 00:03
Nej, rimligtvis inte. Joggar du väldigt intensivt i en timme kan du kanske komma upp mot 1000 kcal, men mig veterligen innebär inte en innebandyträning konstant springande? Med en normal dos uppvärmning/teknik/spel etc skulle jag gissa på att ett snittpass hamnar på runt 500 kcal/timme.

flipp
2005-09-12, 08:31
Nej, rimligtvis inte. Joggar du väldigt intensivt i en timme kan du kanske komma upp mot 1000 kcal, men mig veterligen innebär inte en innebandyträning konstant springande? Med en normal dos uppvärmning/teknik/spel etc skulle jag gissa på att ett snittpass hamnar på runt 500 kcal/timme.

Borde inte intensiteten i innnebandypasset kompensera att man inte springer konstant?

kalle kula
2005-09-12, 08:51
Sen måste ju skillnaden i energiförbrukning vara ENORM mellan den som springer mest och den som springer minst i ett genomsnittligt innebandylag..

Joachim B
2005-09-12, 08:54
Det närmaste innebandy jag kan hitta i mina MET-tabeller är landhockey som har ett MET-värde på 8.

Uträkningen ser ut så här:
Energikostnad för fysisk aktivitet = kroppsvikt (i kg) x tid (i timmar) x METvärde

Exempel:
För landhockey i två timmar för någon på 80kg blir Energikostnaden följande:
8 METs x 80 kg x 2 h = 1280 kcal.

Observera att detta förutsätter att du håller samma höga intensitet genom hela passet.

Några MET-värden som referens:

Högintensiv cykling: 12
Lågintensiv cykling: 3
Högintensiv gång: 6,5
Lågintensiv gång (promenad): 2,5
Högintensiv löpning: 18
Lågintensiv löpning (joggning): 7
Högintensiv längdskidåkning: 14
Lågintensiv längdskidåkning: 7
Cirkelträning: 8
Tennis: 7
Golf (generellt): 4,5