Logga in

Visa fullständig version : Vid stort underskott - förlorar man muskelmassa då?

bjornes magasin
2005-09-10, 18:06
Ifall man får i sig 200g (uppdelat på 6 tillfällen på dygnet) protein (på 80kg kroppsvikt) och 80g fett; ~1500kcal och har en förbrukning på 3000kcal, förlorar man muskelmassa (ifall man tränar igenom hela kroppen 2-3ggr vecka) då och ifall man gör det, varför?

dtox
2005-09-10, 18:45
Då du inte får i dig dina kcal förlorar du inte muskelmassa utan fett.

WHITEFOLKS
2005-09-10, 18:58
Vad menar du dtox? så jag kan lägga mig på 200kcal och bara förlora fett? Vore rätt sweet ;)

Profuel
2005-09-11, 08:14
HAHAHA dtox undrar samma sak som WHITEFOLKS skulle inte vara dåligt om det funkade så...

Hmmm

Osten80
2005-09-11, 08:18

Det är humor...

Fatcan
2005-09-11, 18:09

Vad härligt om det var så på riktigt :D, bli rådeffad på några dagar.

dtox
2005-09-11, 18:32
Men så är det väl. Du förlorar ju nödvändigtvis inte den muskelmassan du redan har?

Fatcan
2005-09-11, 18:48
Nej, om man hamnar på så stort underskott så ryker en massa muskler också.

Snake
2005-09-12, 11:51
Men så är det väl. Du förlorar ju nödvändigtvis inte den muskelmassan du redan har?

Kroppen är ganska smart, den gör sig av med saker den inte behöver. Musklerna ryker först om du går ner på ett stort underskott och samtidigt skiter i att träna. Styrketränar du samtidigt så känner kroppen att den måste behålla musklerna.

Jacksatan
2005-09-12, 11:57
Det beror också på hur mycket fett man har, och sålunda på de leptinnivåer man har. Har man lite fett på kroppen så använder kroppen sig hellre av att bränna upp aminosyror som energi och detta gör kroppen genom att ta av musklerna.
Chansen att tappa muskler blir alltså större och större ju mindre fett du har på kroppen samt ju mindre energi du får i dig. Det är såklart en fördel att träna under tiden man dietar då detta gör att kroppen känner att den behöver musklerna mer än om du inte skulle träna.

Fatcan
2005-09-12, 12:24
Kroppen är ganska smart, den gör sig av med saker den inte behöver. Musklerna ryker först om du går ner på ett stort underskott och samtidigt skiter i att träna. Styrketränar du samtidigt så känner kroppen att den måste behålla musklerna.

På så stort underskott ryker det muskler även om man tränar.

Callister
2005-09-12, 19:25
500 kalorer är ju att rekommendera, men enligt mig går det lika bra att ligga på 1000 kalorier under.. :) släng in en ätardag någon gång i månaden för att trycka upp förbränningen.

The_RobRoy
2005-09-12, 20:26
Jag blev magsjuk och kunde inte behålla någon mat i magen på 10 dagar, det rann bara rätt igenom, levde på några kokta potatisar om dagen, alltså ett sjukt kaloriunderskott.

Gick från 90kg till 84kg på dom 10 dagarna, tappade uppskattningsvis 2kg fett och 4kg muskler, riktigt jävla surt va det. Vi snackar många månaders träning för att bygga upp dom 4 kilona igen *grr*

Baha
2005-09-13, 06:42
inte ens vid total scält är väl muskelnedgången mer än 50%, men kanske är annorlunda om man e sjuk. :)

The_RobRoy
2005-09-13, 07:06
inte ens vid total scält är väl muskelnedgången mer än 50%, men kanske är annorlunda om man e sjuk. :)

somsagt, uppskattningsvis, kan lika gärna vart 3kg av vardera

pia
2005-09-13, 11:02
Jag blev magsjuk och kunde inte behålla någon mat i magen på 10 dagar, det rann bara rätt igenom, levde på några kokta potatisar om dagen, alltså ett sjukt kaloriunderskott.

Gick från 90kg till 84kg på dom 10 dagarna, tappade uppskattningsvis 2kg fett och 4kg muskler, riktigt jävla surt va det. Vi snackar många månaders träning för att bygga upp dom 4 kilona igen *grr*
En hel del var nog vatten också. I början på en diet går man oftast ner 3-4 kg snabbt på grund av vattnet som försvinner ur kroppen. Likadant när du börjar äta mer så går man oftast upp ganska snabbt först på grund av vattnet. Du tappade nog förmodligen lite muskler och fett också men en del var nog vatten som försvann.

tigerofsweden
2005-09-13, 17:21
somsagt, uppskattningsvis, kan lika gärna vart 3kg av vardera

Hur kan du uppskatta hur mycket muskler du förlorat, borde inte det vara ganska svårt?

The_RobRoy
2005-09-13, 23:33
En hel del var nog vatten också. I början på en diet går man oftast ner 3-4 kg snabbt på grund av vattnet som försvinner ur kroppen. Likadant när du börjar äta mer så går man oftast upp ganska snabbt först på grund av vattnet. Du tappade nog förmodligen lite muskler och fett också men en del var nog vatten som försvann.

Det tror jag inte, drack duktigt helatiden, för att inte bli uttorkad, sen när jag kunde börja äta och träna igen, gick jag inte upp snabbt igen, ökade på mig kanske 0.5kg på någon dag. Sen har jag fått kämpa någon månad nu för att komma tillbaks 1.5kg till.

Edit: Grym bild Pia, är det du? :)

Hur kan du uppskatta hur mycket muskler du förlorat, borde inte det vara ganska svårt?

Jo, det är jäkligt svårt, men att bedömma av mina styrkeförluster, hur jag ser ut i spegeln och hur mycket jag gick ner i vikt, gör att jag gjorde en sådan bedömning.

m96olsen
2005-09-14, 08:39
Jag är ingen expert på ämnet, men inte f-n tappar man 4kg muskler på 10 dagar??

Vattnet går ur kroppen eftersom man tappar ämnen som annars binder vattnet, t.ex salter och kolhydrater. Att dricka mycket löser inte det problemet.

pia
2005-09-14, 09:29
Ja, det är jag. Precis som m96olsen skrev så är det ämnen som du tappar som binder vatten. Om du dricker mer spelar ingen roll för det rinner igenom om du inte har något som binder det.

Det tror jag inte, drack duktigt helatiden, för att inte bli uttorkad, sen när jag kunde börja äta och träna igen, gick jag inte upp snabbt igen, ökade på mig kanske 0.5kg på någon dag. Sen har jag fått kämpa någon månad nu för att komma tillbaks 1.5kg till.

Edit: Grym bild Pia, är det du? :)

Jo, det är jäkligt svårt, men att bedömma av mina styrkeförluster, hur jag ser ut i spegeln och hur mycket jag gick ner i vikt, gör att jag gjorde en sådan bedömning.

The_RobRoy
2005-09-14, 11:28
Jag är ingen expert på ämnet, men inte f-n tappar man 4kg muskler på 10 dagar??

Vattnet går ur kroppen eftersom man tappar ämnen som annars binder vattnet, t.ex salter och kolhydrater. Att dricka mycket löser inte det problemet.

Somsagt, jag uppskattade bara, kanske va 2kg, faktum kvarstår, när jag kunde börja äta vanligt så gick jag inte upp särskilt mycket igen. Alltså bör det vara något permanent jag tappade, fett/muskler

Doktorn
2005-09-14, 18:40
Jag läser i Hormones and metabolic control att 24h efter starten av en fasta kommer energin ifrån 75g protein och 160g fett, efter 5-6 veckor är motsvarande siffra 20g protein och 150g fett.

Sverker
2005-09-14, 19:12
Jag läser i Hormones and metabolic control att 24h efter starten av en fasta kommer energin ifrån 75g protein och 160g fett, efter 5-6 veckor är motsvarande siffra 20g protein och 150g fett.

6 veckors fasta :( Det är ungefär de rekord som hungerstejkande IRA-fångar gjorde på tidigt 1980-tal. Tragiskt nog så dog de också.

20g protein och 150g fett är 1480 kcal vilket jag tycker är ovanligt hög ämnesomsättning efter 40 dagars svält. Borde vara lägre.

Vad siffrorna egentligen säger är att kroppen snabbt lär sig att spara på proteinet vid svält och minimera muskelförlusterna.
Det stämmer inte riktigt på kroppsbyggare som har 10 - 20 kg extra muskelmassa att ta av vid svält. Här blir det lättare för kroppen att offra muskelprotein eftersom det endå finns ett stort överskott av muskler.