Visa fullständig version : Hjälp med bil!
Metal_boy_
2005-09-10, 17:35
Kompisen skulle byta bromsskivor i fram på min bil idag men skivorna hade rostat fast. Han fick inte bort skiten med rostlösare, värme eller nått han använde. Vad ska jag göra? Finns det nått specialverktyg?
Jag tror Biltema säljer avdragare.
Metal_boy_
2005-09-10, 17:41
Jag tror Biltema säljer avdragare.
ok vad kostar den då? Ca.
mini_Arnold
2005-09-10, 17:43
http://www.biltema.se/index.asp
Sök ;)
Vet inte, men sånt brukar vara rätt billigt.
Metal_boy_
2005-09-10, 17:58
finns bara bromstrummeavdragare och sen en massa olika avdragare som det inte står vad dom är till för *cry*
mini_Arnold
2005-09-10, 17:59
finns bara bromstrummeavdragare och sen en massa olika avdragare som det inte står vad dom är till för *cry*
Denna då?
"Avdragare
För skivbromsbelägg. Längd 260 mm. Vikt 1110 gram.
Art nr Pris Antal
19-1138 59,90 kr"
Metal_boy_
2005-09-10, 18:03
Denna då?
"Avdragare
För skivbromsbelägg. Längd 260 mm. Vikt 1110 gram.
Art nr Pris Antal
19-1138 59,90 kr"
Ja den med, men det är inte beläggen som det behövs till. Det är skivorna som sitter fast.
ta fram en slägga! man kan prova att värma lite också där skiten sitter fast innan man bankar.
Metal_boy_
2005-09-10, 18:08
ta fram en slägga! man kan prova att värma lite också där skiten sitter fast innan man bankar.
Har dom redan försökt med, kanske få ta till mina muskler istället och lätta på skiten
nån som har en guide hur man ska göra för att byta skivor, helst med bilder??? Då kan jag åka ut till morsan och farsan imorn och ta fram släggan.
Har dom redan försökt med, kanske få ta till mina muskler istället och lätta på skiten
nån som har en guide hur man ska göra för att byta skivor, helst med bilder??? Då kan jag åka ut till morsan och farsan imorn och ta fram släggan.
1: plocka av hjulet
2: plocka bort bromsoket
3: plocka bort skivan
4: plocka på ny skiva
Så ser det ut i teorin iaf.
punkt 3 däremot ser ut såhär IRL
3:Slå som en jävla idiot tills skiten lossnar. Lossnar den inte slå ännu hårdare!
Metal_boy_
2005-09-10, 18:15
1: plocka av hjulet
2: plocka bort bromsoket
3: plocka bort skivan
4: plocka på ny skiva
Så ser det ut i teorin iaf.
punkt 3 däremot ser ut såhär IRL
3:Slå som en jävla idiot tills skiten lossnar. Lossnar den inte slå ännu hårdare!
tack :thumbup:
Skivan kan ibland sitta med småskruvar in mot navet, så det är en god idé att lossa dom om det finns sådana. :)
Annars är det bara mycket våld som gäller. Snurra också på skivan så att du bankar runt den, brukar gå lättare då.
ja men vet man inte det kanske man itne ska byta själv ens :)
avdragare kanske är ett alternativ. OM man kan hitta en som är tillräckligt stor. Normala bromsskivor är ganska stora ändå.
Billigare med slägga då. Man ska ju ändå inte använda skivan man plockar av.
ja men vet man inte det kanske man itne ska byta själv ens :)
Äh, typisk dum grej man kan glömma ibland. Annars måste man ju lära sig nångång, om man vill skruva med bilar. :)
Förresten SKALL du använda pallbockar, om du inte vill tappa bilen på foten när du bankar. Lita aldrig på en domkraft. Tänkte bara nämna det för säkerhets skull, vill ju inte höra om några tråkiga olyckor när Metal_Boy går lös med släggan.
Metal_boy_
2005-09-10, 18:32
Äh, typisk dum grej man kan glömma ibland. Annars måste man ju lära sig nångång, om man vill skruva med bilar. :)
Förresten SKALL du använda pallbockar, om du inte vill tappa bilen på foten när du bankar. Lita aldrig på en domkraft. Tänkte bara nämna det för säkerhets skull, vill ju inte höra om några tråkiga olyckor när Metal_Boy går lös med släggan.
slänger under några gam,la hjul ifall den skulle släppa
:)
slänger under några gam,la hjul ifall den skulle släppa
:)
:thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.