handdator

Visa fullständig version : Matteproblem

Kristian
2005-09-09, 08:22
Hej,

Här på jobbet var det en som la fram ett litet problem.
Hans dotter som går i femman hade lite läxa. Problemet det rör sig om är följande. Du har en fyrkant, i denna fyrkant ska du med hjälp av tre sträck dela den till åtta lika stora delar. Vi satt på fikarasten och försökte lösa detta utan resultat.
Nå hur tusan löser man detta, är det ens möjligt?

/Kristian

The_RobRoy
2005-09-09, 08:57
du måste nästan hört fel, bör vart fyra sträck

Kristian
2005-09-09, 08:59
Han sa att det stod tre sträck...men jag håller med...det måste isf vara tryckfel i boken...

MasterChief
2005-09-09, 09:03
Han sa att det stod tre sträck...men jag håller med...det måste isf vara tryckfel i boken...

Två streck kan maximalt ge fyra bitar genom att lägga sträcken i kors. För att få åtta bitar behövs alltså minst fyra sträck.

physique
2005-09-09, 09:20
Du får tänka det som en tredimensionell fyrkantig låda förstås.

2 steck i ett kors sett ovanifrån delar lådan i 4 lika delar
1 steck rätt över sett från sidan (som om du delar en tårtbotten i 2 delar) delar de fyra delarna i 8 delar.

JJ
2005-09-09, 09:23

1 steck rätt över sett från sidan (som om du delar en tårtbotten i 2 delar) delar de fyra delarna i 8 delar.

Lika stora?

physique
2005-09-09, 09:28
Lika stora?

Ja

Calleman
2005-09-09, 09:30

och det där skulle en tjej i femman komma att tänka på?

stridis
2005-09-09, 09:50
I planet så är det lätt om det inte är raka streck! tag och rita en cirkel i mitten och sedan ett vågrätt streck och ett lodrätt. De kan fås lika stora om än inte samma form.
3 streck kan dela in ett plan i maximalt 7 områden (alla skär varandra och de bildar en triangel + ytterområden), så plana streck blir nog svårt.

stridis
2005-09-09, 10:00
Physique, men det handlar ju om plan som skär en kub, det kan du ju inte projicera eller hur? Så då handlar det ju inte om grundproblemet med att skära en kvadrat, eller har jag missuppfattat?

Kristian
2005-09-09, 11:04
I planet så är det lätt om det inte är raka streck! tag och rita en cirkel i mitten och sedan ett vågrätt streck och ett lodrätt. De kan fås lika stora om än inte samma form.
3 streck kan dela in ett plan i maximalt 7 områden (alla skär varandra och de bildar en triangel + ytterområden), så plana streck blir nog svårt.

Tack!
Så måste det självfallet vara...ska glänsa lite på jobbet nu om detta....

/Kristian

stridis
2005-09-09, 12:50
Nu har jag själv en rast, Så jag kan utveckla mitt svar en smula. Min lösning visar endast att det existerar en lösning, men den jag gav är inte konstruerbar i klassisk mening. (Om jag inte tänkt fel är min lösning ekvivalent med problemet med "cirkelns kvadratur").

Har en misstanke att problemet inte är konstruerbart.

MasterChief
2005-09-09, 13:00

Finns ju inte en chans att man kan "genom ögat" se att delarna blir lika stora med cirkellösningen. De måste ha missuppfattat något helt enkelt.

Aelrik
2005-09-09, 22:01

En fyrkant är bara tvådimensionell. Hade den varit tredimensionell hade den benämnts kub, rätblock etc.

Jag har tyvärr ingen lösning :confused:

tusenkonstnar
2005-09-10, 16:37
Måste sträcken vara raka?

Annars kan man ju ta fyrkanten (är det en kvadrat eller någon annan fyrhörning), och:

först dra ett lodrätt streck som delar den i två delar.
sedan ett vågrätt så att vi får fyra deler med ett kors på mitten.
sedan lägga det sista "strecket" i form av en cirkel som splittar de föra tidigare bitarna till åtta stycken...

MasterChief
2005-09-10, 18:16
Måste sträcken vara raka?

Annars kan man ju ta fyrkanten (är det en kvadrat eller någon annan fyrhörning), och:

först dra ett lodrätt streck som delar den i två delar.
sedan ett vågrätt så att vi får fyra deler med ett kors på mitten.
sedan lägga det sista "strecket" i form av en cirkel som splittar de föra tidigare bitarna till åtta stycken...

Och så läser vi tråden innan vi postar...Stridis var liiiite före. ;)