Visa fullständig version : Handledsont...
Har fått problem i ena handleden efter helgens 2 armpass. Först kändes det i båda handlederna, nu bara i vänstern.
Gör ont då jag försöker vinkla handen utåt...
Kan jag köra som vanligt, dvs de övningar då jag inte känner något i handleden, eller ska jag vänta tills den inte gör ont längre?
Bör man ha handledsskydd i förebyggande syfte då man tränar?
/emma
Kör som vanligt, verkar inte vara någon större fara. Handledsskydd? Självklart skall du ha det. Hjälm och knäskydd också, men bara om du åker inlines. ;)
holler med ovanstående. tycker att du kan träna upp handlederna om du ofta har problem. om du däremot, som jag själv upptäcker en liten knöl på handleden bör du snacka med en ortoped eller liknande.
använder du handledskydden för ofta blir du knappast starkare i dem, eller hur? ;)
jj: Har du inte hjälm när du bänkar ? Du kan ju ramla av bänken! :)
Emmzan: Vila ?
Du har ökat vikterna en längre tid och under tiden har du käkat lite mat (Deff). Handlederna kan behöva lite tid att anpassa till den tyngre träningen.
Emmzan, testa köra bredare grepp när du curlar. Jag kan i stort sett bara köra bicepscurl med EZ-stång på de bredare svackorna, får ont i handlederna annars. I varje fall om man kör tungt och få reps. Sen kommer du givetvis att få ont i handlederna första tiden då du ökar på vikterna, säger sig självt...
GhostFace
2002-05-30, 09:32
Varför körde du 2 armpass?
jag har också haft stora problem i mina handleder. Först hade jag värsta ont i min högra handled och tvingades till vila i 3-4 månader ifrån alla sorts av träning. och det värsta är ju ändå att jag fortfarande är svagare i min högra handled och så kan jag inte köra t.ex flies övningen längre för då tar de på handleden. Sen de andra problemet jag fått är min vänstra handled som jag fick en rejäl knäck i för ca 6-7 veckor sen och jag har efter 6 veckor tvingat mig själv att försöka träna ändå. och det funka ju ok me bänkpress o sånt...men med hantlar och dylikt så är de väldigt svårt....det gör ont och man orkar inte lyfta nå vikter alls nästan för då gör de faan ont!
Så jag hoppas på att min vänstra handled ska bli bättre fort---och ja--jag lindar den när ja kör..inte för att de hjälper ett dugg :(
Sen mitt sista största problem: jag ska nog operara över min armbågsnerv till en annan plats i min arm på min vänstra arm snart. Det är mitt alternativ...för jag pallar inte dessa stötar som jag får upp i armen och i mitt lillfinger o ringfingret!
Men jaja...allt ska nog bli bra...inom sin tid...men jag måste nog bli religös eller nått...om ja ska palla denna längre tids frånvaro ifrån träning
:confused:
[ 30 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Bateman ]
det är idiotiskt att köra med handledsskydd så det avråder jag dig starkt ifrån! det är samma sak att köra med bälte vid träning vilket man heller inte ska göra om det inte är riktigt tungt men jag råder dig att vila från de övningar som kan förvära skadan!/zane
Vill jag inte hålla med om. Efter mc-olycka hade jag konstant ont i handleden ca 10år efteråt. fick alltid linda vänster handled. men när jag tränat ett par år med lindad handled så kunde jag ta bort lindan. sedan dess har den inte gjort ont.
cardabiodon
2002-05-30, 13:40
Jag hade av och till problem med handlederna tills jag började köra extremt mycket greppträning. Efter ett år av detta la jag till handledsövningar typ wrist curls, plate wrist curls och plate curls. Numera får jag aldrig ont i handlederna, trots att jag utsätter handlederna för ganska extrema belastningar ett par gånger i veckan.
hm en orsak kan ju vara att jag med började köra grepp.
men i vilket fall så hade jag inte kunnat träna utan lindan.
Kjellstroem
2002-05-30, 13:52
Ursprungligen skickat av Bateman:
<STRONG>jag har också haft stora problem i mina handleder. Först hade jag värsta ont i min högra handled och tvingades till vila i 3-4 månader ifrån alla sorts av träning. och det värsta är ju ändå att jag fortfarande är svagare i min högra handled och så kan jag inte köra t.ex flies övningen längre för då tar de på handleden. Sen de andra problemet jag fått är min vänstra handled som jag fick en rejäl knäck i för ca 6-7 veckor sen och jag har efter 6 veckor tvingat mig själv att försöka träna ändå. och det funka ju ok me bänkpress o sånt...men med hantlar och dylikt så är de väldigt svårt....det gör ont och man orkar inte lyfta nå vikter alls nästan för då gör de faan ont!
Så jag hoppas på att min vänstra handled ska bli bättre fort---och ja--jag lindar den när ja kör..inte för att de hjälper ett dugg :(
Sen mitt sista största problem: jag ska nog operara över min armbågsnerv till en annan plats i min arm på min vänstra arm snart. Det är mitt alternativ...för jag pallar inte dessa stötar som jag får upp i armen och i mitt lillfinger o ringfingret!
Men jaja...allt ska nog bli bra...inom sin tid...men jag måste nog bli religös eller nått...om ja ska palla denna längre tids frånvaro ifrån träning
:confused:
[ 30 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Bateman ]</STRONG>
På vilket sätt hjälper du emmzan genom att berätta saker om dig själv som hon inte har någon nytta av? :)
GhostFace> ungdomlig dumhet kanske? hade inte tränat på hela veckan så jag kände att lördagen var som gjord för axlar/triceps och söndagen kändes helt rätt för biceps/bröst. Idiotiskt? jovisst!
Man lär så länge man lever!
Kjellstroem: Genom att få henne att tänka att hon inte är ensam med problemet såklart. Jag har också ont i högra handleden och det här genomsyrar hela min vardag eftersom jag inte kan göra vissa böjar med högerhanden.
Det har dock blivit bättre nu när jag börjat köra med hantel hemma varje kväll (lätt träning). Jag tror att om man övar upp musklerna så hjälper det en hel del faktiskt.
Peace.
Kjellstroem
2002-05-30, 18:41
Ursprungligen skickat av leffo:
<STRONG>Kjellstroem: Genom att få henne att tänka att hon inte är ensam med problemet såklart. </STRONG>
Om det var fallet måste jag säga att sånt är ju löjligt.
Frågar jag t.ex efter tips om min kost för att jag är överviktig vill jag inte ha svar i stil med.
"Jag är också tjock".
Hmm.. ja, ni fattar nog.
Iaf, skit samma. Denna diskussionen hjälper inte hennes handleder heller.
Ja det var fallet plus att jag passade på att säga min skador ang mina handleder plus att kanske nån ville trösta lilla mig :)
Jag fick 1:a av dig förut kjellstroem...varför inte ge mig en 5:a nu på direkten så är vi kvitt :)
så ger jag dig en 5 också!
PEACE LOVE AND UNDERSTANDING!
[ 30 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Bateman ]
Hade problem med handlederna för en dryg månad sen, nu känner jag knappt av det alls. Problemet tror jag uppstod för att jag korde skivstångscurl med ez-stång istället för med rak-stång, som jag gör nu.
är ju ingen expert, så jag risken är stor att jag har fel, kan ju ha berot på att jag är nybörjare :)
[ 31 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Tomten ]
GhostFace
2002-05-31, 10:12
Ursprungligen skickat av emmzan:
<STRONG>GhostFace> ungdomlig dumhet kanske? hade inte tränat på hela veckan så jag kände att lördagen var som gjord för axlar/triceps och söndagen kändes helt rätt för biceps/bröst. Idiotiskt? jovisst! Man lär så länge man lever!</STRONG>
Ja om du får ont i handlederna av det där så... ;)...och fortfarande vill ha programmet som sådant...överväg att köra på lättare vikt el m handledsskydd? ;)
F-n mitt eget program har sett ut som så utspritt på 2 dagar.... :D
hej ja har haft samma problem men som den träningsmänniska som ja är så sket i det och körde på endå slutade med en inflammation =)
fick Zon gel salva o vila o 2 veckor efter detta så va det lite sådär så ja körde gjorde lite ont men ja tänkte ne nu fan kör ja på sen efter nån vecka så blev det bättre antar att ja har byggt upp handlederna nu för nu får ja aldrig ont. och det va 2 månader sen som ja hade inflammation...
men skit i curla med stång kör hantlar det gjorde iaf inte ont för mig. tills du har byggt upp lite. /MVH DAniel
Testade att köra som vanligt på biceps/bröst och det kändes helt okej. Ömt efterråt och lite småont dagen efter. Bara hantelcurl, inget med stänger.
Tricepspress (puschdowns) m. rak stång funkar icke alls. Gjorde sketont under dagens pass. Fick köra dips istället som funkade utan problem.
Emmzan: blir det inte bättre mellan passen så är det ju påväg med en förslitingsskada. Du kan ju köra ben och gå eller cyckla eller springa för det.
Skolan är ju slut nu också, så ska du börja jobba med nått som är ansträngande för handlederna så tycker jag verkligen du ska vila, annars tar läkninge fan så mycket längre tid och då blir det lång till nästa pass.
Käkar du dessutom lite så sliter det ännu mer på kroppen.
[ 31 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Flood ]
Om man pressar en ömmande handled för länge så kan man tvingas till ett uppehåll på flera månader, så ignorera inte! För vem vill ha sådana uppehåll, hemska tanke!
Var uppmärksam på att du har så neutrala("raka") handleder som möjligt i ALLA övningar. Undvik dom övn. då det gör mest ont. Linda för stöd ev. när du kör tung hantelpress/bänkpress för då är det ju i princip omöjligt att behålla handlederna neutrala. Annars så tycker jag inte att du ska linda utan istället öva upp stabiliteten och styrkan i handlederna. Kan hända får du vänta lite med det tills det känns bättre.
Om du lindar hårt o länge kanske det blir som med dom där afrikanska? kvinnorna med ringar runt halsen! Efter en viss tid har dom så underutvecklade nackmuskler att dom bryter nacken av huvudets tyngd om dom skulle ta bort ringarna. ;)
Gör såhär:
Gör det skitont bryter jag direkt
Känns det litegran - handledslindor
Inga problem alls - kör utan lindor
Vore ju inte sådär jättebra om jag bröt båda handlederna pga alltför stor användning av lindorna föstås. Blir nog jäklarns svårt att bli en bra kirurg då :eek:
Arne Persson
2002-06-01, 22:33
Pure: Dom bryter knappast nacken däremot så kvävs dom. Männen brukar avlägsna ringarna på kvinnor som bl.a varit otrogna. Jag tror att halsrekordet ligger på omkring 40 cm.
Arne: Hade för mig att det var så, men det kanske var det där med andningen! Förbannat taskigt av männen ivf
Arne Persson
2002-06-02, 08:09
Jag vet inte vad som är värst, det med ringarna eller bli stenad eller leva hela sitt liv som ett underkuvad husdjur.
Känns som om jag ska sluta gnälla över min handled!
Glöm inte det otroligt trevliga:
"jag vill inte vara gift med dig så jag kastar saltsyra i ansiktet på dig".
Mycket skit i världen!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.