Visa fullständig version : Tips på varierade/billiga maträtter
Callister
2005-09-07, 18:33
Nu har man fått en lägenhet på 50 kvm gratis och det innebär ju en kostnad av mat. :)
Jag och flickvännen tänkte komma undan billigt på 1000 kr i månaden, vi handlar endast på Willys.
Det är inga problem att gå under det om man äter pasta med pastasås/färdig köttfärssås eller makril som vi har gjort hittils. Sen har vi haft ärtsoppa och köttsoppa också, men där tar finurligheten slut känns det som... :S
Har ni tips på något bra och billigt, det får ju gärna vara nyttigt eftersom våra luncher i skolan inte är nyttiga just nu för alla resturanger på vårat matkort är kebab och hamburgerställen i princip, iofs gott..
Tack
Kycklingfilé och fullkornspasta är min paradrätt. Den går att variera på massa olika sätt och är både nyttig och billig. Brukar köra den med rucolasallad och tomat, sen bara lite olivolja över pastan. Vill man lyxa till den kan man göra någon sås också.
Ps. Ja jag har dålig fantasi :-)
Lever är billigt, men många har nånting emot det. Själv tycker jag levergryta är hur gott som helst.
Spannmål
2005-09-07, 21:28
Kombinera pasta, ris eller potatis med kycklingfilé, tonfisk eller alaska pollock! Köp billiga nyttiga grönsaker och häll någon nyttig olja över.
Har antagligen varit uppe 1000 gånger på forumet, men linser & bönor är billig & bra mat.
Callister
2005-09-07, 21:40
Ja linsor o bönor.. är medveten om vad som finns o dess nyttighet samt billighet, men hur tillagar man dem på ett gott sätt.. o vad med vad
Ja linsor o bönor.. är medveten om vad som finns o dess nyttighet samt billighet, men hur tillagar man dem på ett gott sätt.. o vad med vad
Köp en kokbok eller önska en i inflyttningspresent. Inte "Tina lagar 5 rätter som tar fyra år att komma sig för att göra." utan Annas Mat, Vår kokbok eller liknande tjocka böcker med grundrecept som man sen får variera själv efter egen smak.
Dagens bästa tips från min sidan och jag har knappt vaknat. :D
Bäst till bönor är för mig kött i olika former, tomat, vitlök samt chili.
Strimlat nöt- eller fläskkött, kyckling eller varför inte köttfärs, Chili con Carne helt enkelt. Man kan använda det billigaste köttet man kan hitta, om man balanserar innehållet med hjälp av bönorna så blir det sammanlagda näringsvärdet bra i alla fall även om det råkar vara lite en del fett i köttet.
Att bara röra ner lite röda linser i köttfärsåsen och låta dessa koka klart i 15-20 minuter ger en matigare sås och även en del protein/kolhydrater som inte kostar många kronor.
Sen kan man jämföra priset på krossade tomater på burk med vita bönor på burk och inse att burkbönor är ganska gott. :D
Fredrik_
2005-09-08, 07:20
Köttgrytor av alla dess slag. Du kan använda billigare köttkvalitéer i dessa och ändå få det riktigt gott. Lätt att dryga ut med billiga grönsaker/rotfrukter också. Gör en rejäl laddning på helgen så det räcker länge. Funkar fint att frysa in i portionsstorlek också.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.