Visa fullständig version : text = heterogent fenomen
Herkulez
2005-09-07, 18:10
va F-N menas med det? håller på med ett skolarbete men fatta inte va dom menar med just att texten är ett heterogent fenomen.
kan nån vänlig själ jeeelpa mej sneela
Heterogen = Olikartad, Blandad
Ett olikartat fenomen alltså! :)
Löjtnant Blank
2005-09-07, 18:15
http://en.wikipedia.org/wiki/Heterogenous
Herkulez
2005-09-07, 18:16
Heterogen = Olikartad, Blandad
Ett olikartat fenomen alltså! :)
jo det förstår jag, men va menas med att texten är det? om vi tar en uppsats som exempel.
kan det vara att folk kan uppfatta texte olikt det författaren menade eller?
jo det förstår jag, men va menas med att texten är det? om vi tar en uppsats som exempel.
Kan vara att i en uppsats så får du din information från många källor etc. Det finns mycket input från olika håll, alltså är den heterogen. Detta är en komplett chansning från mitt håll, man får nog vänta på Tolkia då hon borde ha koll på detta.
Löjtnant Blank
2005-09-07, 18:19
Svårt att säga utan sammanhang. Vad handlar uppsatsen om? Kan det vara så att den är en blandning av olika stilar?
Consists of many different items. Uppbyggd av många olika element.
Kan väl vara så att den som skrivit texten har influerats av olika stilar[sätt att skriva], skrifter, författare.
Jag har ej läst texten så kan ej ge fler exempel.
Herkulez
2005-09-07, 18:32
Consists of many different items. Uppbyggd av många olika element.
Kan väl vara så att den som skrivit texten har influerats av olika stilar[sätt att skriva], skrifter, författare.
Jag har ej läst texten så kan ej ge fler exempel.
ja det kan stämma, nä ska leta upp i en bok om va som menas med att texten är heterogen, men hittar det ingenstans =/ läst igenom 3kapitel 3gånger nu, svårt när man inte fattar va som menas med innebörden, men jag tror kwon är på rätt spår
MasterChief
2005-09-07, 19:00
Hittade denna text, vet inte om den är till hjälp dock:
En text som har många beskrivande satser kan förutsättas ha en kontinuerlig textprocess. Fakta får tillskott av andra fakta som alla radas efter varandra som små pärlor i ett halsband. Handlingslinjen är smal men löper hela tiden framåt i ett kontinuerligt eftervartannat. Proceduren är speciellt påfallande i elteknisk text, där beskrivande påstående läggs till beskrivande påstående i en i det närmaste homogen kedja som t.ex. KDDDDDDDKDDDDDDDDD.
Ju fler kausala och prediktiva satser som ryms med i texten desto fler utvikningar sker från den räta beskrivande handlingslinjen. De kausala och de prediktiva satserna förstärker, förklarar och nyanserar innebörden i texten eller hos de sakförhållanden som avhandlas där. Texten organiseras mer på bredden som ett bredvidvartannat. (Jfr Lagerroth 1976: 177.) Den egentliga handlingen står punktvis stilla, medan framställningen breddas och flyter ut. Pärlorna på halsbandet växer ställvis ut till stora kulor av olika dimension och utseende, ställvis radas de små och regelbundna på varandra. Handlingslinjen eller textprocessen blir diskontinuerlig. I juridisk text bryts raden av deskriptiva påståenden alltsomoftast av omfattande inslag av kausala och prediktiva. Vi får en heterogen kedja som t.ex. KKDDKDKKKDKPKDKK.
Även om det finns en del att anmärka på själva analysmetoden, stöder den satssemantiska granskningen läsarens intuitiva intryck av olika texters struktur och visar med ofrånkomlig tydlighet att textförloppen i elteknisk text och i juridisk är olika. Den eltekniska växer fram i en kontinuerlig textprocess, den juridiska i en diskontinuerlig.
Google är en mäktig sökmotor. :)
Fakta får tillskott av andra fakta som alla radas efter varandra som små pärlor i ett halsband.
Pärlorna på halsbandet växer ställvis ut till stora kulor av olika dimension och utseende, ställvis radas de små och regelbundna på varandra.
Något som Herkiz kan tillägga i sin studie.
MasterChief
2005-09-07, 19:19
Fakta får tillskott av andra fakta som alla radas efter varandra som små pärlor i ett halsband.
Pärlorna på halsbandet växer ställvis ut till stora kulor av olika dimension och utseende, ställvis radas de små och regelbundna på varandra.
Något som Herkiz kan tillägga i sin studie.
Ja, fan, det är ju på pricken en text som kunde vara skriven av Herkan himself. :D
Herkulez
2005-09-07, 19:20
thanks guys, lite mer input behövs dock =)
AFanatic
2005-09-07, 20:55
...det kan även vara så att uppgiften ska handla om EN sak. Medans du har dragit in FF, Piranha och diverse andra ovidkommande ting för själva uppsatsen i sig. Det finns med andra ord ingen _röd tråd_ - därav heterogent fenomen....kanske.
AFan e ett sjujäkla heterogent fenomen. :thumbup:
AFanatic
2005-09-07, 20:59
AFan e ett sjujäkla heterogent fenomen. :thumbup:
Hold your horses!
MasterC sa det fast i något annorlunda ordalag...mer eller mindre...ser jag nu.
det betyder att du faktiskt har en hetro gen, herk.
Herkulez
2005-09-08, 07:44
det betyder att du faktiskt har en hetro gen, herk.
tack jense, nu löste du allt :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.