Visa fullständig version : Suck.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,694846,00.html
spacedog
2005-09-06, 08:45
Aftonbladet skjuter in sig på de tunga nyheterna ser jag...
Löjtnant Blank
2005-09-06, 09:21
Aftonbladet skjuter in sig på de tunga nyheterna ser jag...
Och följer upp med lite statsangelägenheter:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,694831,00.html
Men det kan säkert leda till intressanta diskutioner, jag anser att man har rätt att avliva en katt som irrar sig in och pissar ned ens soffa. Men hur man gör det är en annan femma, det får inte vara djurplågeri.
Men det kan säkert leda till intressanta diskutioner, jag anser att man har rätt att avliva en katt som irrar sig in och pissar ned ens soffa. Men hur man gör det är en annan femma, det får inte vara djurplågeri.
den lilla kattungen var sakert ute for att javlas eller hur *whatever*
den lilla kattungen var sakert ute for att javlas eller hur *whatever*
Säkert inte, har inte mycket med saken att göra.
Katten är ett skadedjur, ungefär som en råtta, bara det att folk väljer att ha den som ett lösspringande husdjur. Håller folk sina råttor/katter/ormar whatever innomhus eller under uppsikt så blir det inga problem.
haha så sjukt... att slänga katten åt helvete kan jag förstå... men att knäcka skallen på den känns lite "väl"... frågan är vad man då mer kan göra med sin omgivning...
Säkert inte, har inte mycket med saken att göra.
Katten är ett skadedjur, ungefär som en råtta, bara det att folk väljer att ha den som ett lösspringande husdjur. Håller folk sina råttor/katter/ormar whatever innomhus eller under uppsikt så blir det inga problem.
Tänk så bra det hade varit, jag jobbar som djurskyddsinspektör och får många ärenden om "grannens katt i min trädgård" typ. Jag kan inte göra så mycket ått det eftersom :
Enligt mål i Stockholms tingrätt 2000-12-04 Akt M 398-00, får katter röra sig fritt utomhus.
Om en katt tar sig in i ens hus så är det upp till en själv att hålla dörrar och fönster stängda.
Undrar vilket straff han som dödade katten får? För att:
Förordningen 1938:247 om rätt till jakt upphävdes 1987, den bestämmelsen medgav att " katt som anträffas utanför gård eller trädgård där den hör hemma, må av jakträttsinnehavaren eller hans folk saklöst dödas" :whipped:
Metal_boy_
2005-09-06, 10:46
Fan tror ni katter är dumma eller? Katten tyckte såklart att det var en elak gubbjävel så hon pissade ner hans soffa. Så tror alla att katter inte förstår nånting, den är bara ett djur m.m Jävla fördommar!! *grr27*
Efterblivet att "ha ihjäl någons husdjur" + moms. Hur skulle ni själva känna om det var ert djur? Och för er som aldrig har haft något säg er förbannade unge som står o skriker på gården/sliter upp blommor/bråkar med andra barn/whatever.
Synd att den skulle råka kissa på soffan, men det var ju knappast för att jävlas som sagt.
Däremot skall ju inte katter vara lösa inne i stan överhuvudtaget, så om de hade hållit den inne hade det med varit lugnt =P
haha så sjukt... att slänga katten åt helvete kan jag förstå... men att knäcka skallen på den känns lite "väl"... frågan är vad man då mer kan göra med sin omgivning...
Tja, om någons tama råtta eller "tama" tarantella tar sig in i min lägenhet så kommer jag att mosa den med spade eller annat lämpligt objekt.
Jag ser inte varför en katt skulle behandlas annorlunda? För att den är söt kanske? Men det är en smaksak.
Granflickan älskar säkert sin råtta, men i mina ögon är den ett skadedjur och jag avlivar den med råttfälla eller lämpligt tillhygge om den är i min lägenhet.
Spannmål
2005-09-06, 10:51
Fan tror ni katter är dumma eller? Katten tyckte såklart att det var en elak gubbjävel så hon pissade ner hans soffa. Så tror alla att katter inte förstår nånting, den är bara ett djur m.m Jävla fördommar!! *grr27*
Jävligt dumt att gå och bli dödad för det!
Tama råttor låter ni bli ! *grr*
Vår tjocka älskling :
http://www.puppas.se/img/rattus/fl.jpg
Karl_alfred
2005-09-06, 11:25
Tja hade de vart min katt eller nån i min närhet hade jag utan tvekan misshandlat gubben rejält, utan att tänka på konsekvenserna.
Coldsmith
2005-09-06, 11:30
Bjud hem grann-fan och slå ihjäl han sen och skyll på att han var ett skadeodjur, han var ju inte ens söt :D
mini_Arnold
2005-09-06, 11:40
Tja hade de vart min katt eller nån i min närhet hade jag utan tvekan misshandlat gubben rejält, utan att tänka på konsekvenserna.
Jo tyvärr hade jag också velat handla så...
Jepp, jag med. Husdjur är trots allt en del av familjen.
Men detta gäller oavsett husdjur va? Så det spelar ingen roll om det är en katt eller en råtta eller någon form av spindel eller orm, ett husdjur är ett husdjur.
spacedog
2005-09-06, 12:03
"...må av jakträttsinnehavaren eller hans folk saklöst dödas."
:hbang:
Men detta gäller oavsett husdjur va? Så det spelar ingen roll om det är en katt eller en råtta eller någon form av spindel eller orm, ett husdjur är ett husdjur.
Ja. Vad fan är problemet, kissar du på dig om du ser en spindel eller? Grannen får hämta sitt husdjur och betala för ev. skador.
Ja. Vad fan är problemet, kissar du på dig om du ser en spindel eller? Grannen får hämta sitt husdjur och betala för ev. skador.
Kissar på mig? Nejdå, jag avlivar bara ohyra, jag går inte runt och frågar om någon saknar en spindel eller råtta. Mitt ex därimot, skulle skrikandes i vilt panik döda den med närmaste ej fastskruvade föremål, och nej, jag skulle inte aceptera att någon misshandlade henne för det. Hur mycket familjemedlem den spindeln än må vara.
Och dessutom, ge fan i mina tama myggor, slår ni dem så slår jag er *grr27*
De kan ju inte rå för att de suger blod, det ligger i deras natur, du borde sätta upp upphittat aficher istället. Nej men skämt å sido. Husdjur får man hålla koll på.
Coldsmith
2005-09-06, 12:14
hundar och katter är väl speciella enligt lagen?
för inte slår väl folk ihjäl småbarn som förirrat sig utanför gården heller? eller dementa gamlingar?
:laugh:
mini_Arnold
2005-09-06, 12:19
för inte slår väl folk ihjäl småbarn som förirrat sig utanför gården heller? eller dementa gamlingar?
Nej, det har jag slutat med.
Husdjur får man hålla koll på.
Klart att man ska hålla koll på sina husdjur, men slår man ihjäl en kattunge för att den har förvirrat sig in i ett hus så är man dum i huvudet och saknar empati. Det finns helt enkelt ingen som helst anledning att göra det.
hundar och katter är väl speciella enligt lagen?
Varför skall de särbehandlas mot andra husdjur?
Enda undantaget jag kan se är bruksdjur, som polishundar, blindhundar osv. de bör ha ett högre skydd, men ett husdjur är ett husdjur, oavsett om det är katt hund ödla fågel eller giftorm.
Att mäniskor har en lite egen kategori tror jag inte att jag behöver tillägga, men det fins ju folk som vill missförstå så det är nog lika bra
Nu tjafsas det det för tjafsandets skull tror jag... :confused:
Nu tjafsas det det för tjafsandets skulle tror jag... :confused:
Japp :thumbup:
Jag gillar den här typen av detbatter, för folk är så härligt inkonsekventa,
Mental... du jämställer att slå ihjäl en fluga med att t ex sparka ihjäl en hund?
Mental... du jämställer att slå ihjäl en fluga med att t ex sparka ihjäl en hund?
Om någon nu har en fluga som husdjur, så visst. Svårt att säga vart gränsen skall dras, stampa ihjäl en vandrande pinne, ett marsvin, en kattunge.
En mus/råtta är bästa exemplet på vad många anser som skadedjur och bekämpar medans andra håller som husdjur och älskade familjemedlemmar.
Ganska intressant dilemma.
Personligen skulle jag ha ihjäl en råtta, men inte en katt. men det är på grund av personliga preferenser. Alla är vi olika.
Skrämmande är väl ett bättre ord. *screwy*
CyberHamster
2005-09-06, 13:00
Fan man kanske skulle slå ihjäl elavmätarsnubben nästa gång han kommer. Han går ALLTID in med skorna och kollar på mätaren. Blir ju skitigt och han repar mitt golv.
Allvarligt så tycker jag att man har nått fel i huvudet om man slå ihjäl en kattunge, sen att han sa att han såg att katten inte hade något halsband och sen ringer till grannen och säger att han hittat ett halsband är ju idioti.
Gick i samma klass som Misha. Man kanske skulle åka dit och hälsa på grannen.
Skulle göra samma sak med dig ifall du kom in i mitt hus. Du behöver inte ens pissa i min soffa.
Skulle göra samma sak med dig ifall du kom in i mitt hus. Du behöver inte ens pissa i min soffa.
Tur att jag inte har några hembesök inplanerade hos dig då :D
Tur att jag inte har några hembesök inplanerade hos dig då :D
Beror på hur man ser på saken ;)
Det var iaf tur att deras 1 år gamla lillebror [utan halsband han me] inte pissade på grannens soffa iaf. Vad hade hänt då?
Gubben verkar överreagera
Grannen verkar va lite "handen som gungar vaggan/pacific heights" instabil.
Som första ågärd är det lite magstarkt att slå ijhäl den, men vid upprepade tillfällen att katten gör skada på trägård eller hus så ser jag inga fel att avliva den.
Varför skulle en katt få göra sönder min egendom? Ha den i koppel eller inomhus om du inte bor så den kan vara ute utan göra skada på andra.
Första gubben gör när han får besök efter flera år är att döda! KRUSH! KILL! MAIM!
Mean Machine slog på 4:an rakt av! Skjut först! Fråga sen!! :laugh:
Som första ågärd är det lite magstarkt att slå ijhäl den, men vid upprepade tillfällen att katten gör skada på trägård eller hus så ser jag inga fel att avliva den.
Varför skulle en katt få göra sönder min egendom? Ha den i koppel eller inomhus om du inte bor så den kan vara ute utan göra skada på andra.
Det är bara att hälla en hink vatten på den så kommer den inte tillbaka. Förslagsvis innan den hunnit in till dig då. Sen tror jag inte ett skit på att du skulle grejja att slå ihjäl en kattunge, men det är ju bara poitivt.
Tanken skulle aldrig falla mig in, helt sjukt.
Trodde ej [eller ja, det trodde jag väl, se på världen!] att det skulle finnas så intoleranta människor!
Hade det hänt mig hade jag möjligtvis kastat ut katt'n.
Lite vatt'n på katt'n [när jag har på mig hatt'n] om den kommer tillbaka för avskräckande syfte.
Vrida nacken av den eller liknande skulle aldrig falla mig in.
Det är bara att hälla en hink vatten på den så kommer den inte tillbaka. Förslagsvis innan den hunnit in till dig då. Sen tror jag inte ett skit på att du skulle grejja att slå ihjäl en kattunge, men det är ju bara poitivt.
Jag skulle inte klara det, aldrig i helvete nej. Men jag ser inget fel i om någon gör det som har upprepade problem med att katten förstör möbler, trädgård etc.
Det jag funderar på, och gärna argumenterar kring är om det fins någon slags värdeskala på husdjur, snälla, blanda inte in mäniskor och barn i den debatten, att avliva en unge är en helt annan typ av diskution som inte käns relevant här.
Det jag undrar är anser man att olika husdjur är olika värda och skall de således behandlas olika. Och är det i så fall kopplat till ekonomiskt väre, eller bara vad som är populärast?
Är en katt mer husdjur än en spindel, eller åtminstånde mer värt, hur man nu utrycker det.
Och hur är den med en 50kr bondkatt vs raskatt
Billig hund vs dyr hund osv.
Eller handlar det om konsensus värderingar, dvs att gemeneman ser en hund som det "mest värda" husdjuret, följt av katt, medan tex råtta och spindel kommer ganska långt ner.
Eller fins det inte någon ordning alls, utan alla husdjur är lika mycket värda?
Återigen, dra inte in mäniskor i detta, det käns bara krystat.
Ja, det jag undrar är vad herrn skulle ha gjort om det hade varit en fullvuxen afghan eller golden retriever!
Eller kanske en Rhodesian Ridgeback eller ett jordsvin/en myrslok!
Hade han reagerat på samma sätt?
Ja, det jag undrar är vad herrn skulle ha gjort om det hade varit en fullvuxen afghan eller golden retriever!
Eller kanske en Rhodesian Ridgeback eller ett jordsvin/en myrslok!
Hade han reagerat på samma sätt?
Syftar du på mig eller gubben i artikeln?
Kanske en dum fråga, men det är lätt att missförstå varandra över internet.
Syftar du på mig eller gubben i artikeln?
Kanske en dum fråga, men det är lätt att missförstå varandra över internet.
Syftar ju på Gunnar Rösbö såklart! Han vars underarmar vi diskuterat i denna tråd! Eller var det viators?
Grannen Mental! Jag pratar om Grannen! :laugh:
Mackan.D
2005-09-06, 13:40
Har man utekatter får man väl förfan skylla sig själva!!! utekatter e det värsta skit som finns. Vi har fångat x antal katter i vår trädgår sen kör vi dom långt åt helvete ut i skogen och släpper ut dom. Gå här o skita på vår gräsmatte? no way.
Allvarligt så tycker jag att man har nått fel i huvudet om man slå ihjäl en kattunge, sen att han sa att han såg att katten inte hade något halsband och sen ringer till grannen och säger att han hittat ett halsband är ju idioti.
Ja, detta verkar ju enormt säreget, lite "pacific heights"-varning på den grannen!
Varför skall de särbehandlas mot andra husdjur?
Enda undantaget jag kan se är bruksdjur, som polishundar, blindhundar osv. de bör ha ett högre skydd, men ett husdjur är ett husdjur, oavsett om det är katt hund ödla fågel eller giftorm.
Att mäniskor har en lite egen kategori tror jag inte att jag behöver tillägga, men det fins ju folk som vill missförstå så det är nog lika braDe skall inte särbehandlas, du skall ge fan i alla djur.
Om någon nu har en fluga som husdjur, så visst. Svårt att säga vart gränsen skall dras, stampa ihjäl en vandrande pinne, ett marsvin, en kattunge.
En mus/råtta är bästa exemplet på vad många anser som skadedjur och bekämpar medans andra håller som husdjur och älskade familjemedlemmar.
Ganska intressant dilemma.
Personligen skulle jag ha ihjäl en råtta, men inte en katt. men det är på grund av personliga preferenser. Alla är vi olika.Förr dödade jag inte mygg ;D, men numera får de sig väl en smäll om de väl har satt sig ner och inlett kalaset...
Har man utekatter får man väl förfan skylla sig själva!!! utekatter e det värsta skit som finns. Vi har fångat x antal katter i vår trädgår sen kör vi dom långt åt helvete ut i skogen och släpper ut dom. Gå här o skita på vår gräsmatte? no way.Idiot.
Och vad blir bättre av att de hamnar i skogen?
Har man utekatter får man väl förfan skylla sig själva!!! utekatter e det värsta skit som finns. Vi har fångat x antal katter i vår trädgår sen kör vi dom långt åt helvete ut i skogen och släpper ut dom. Gå här o skita på vår gräsmatte? no way.
later som ett trevligt gang/familj , snittar ni hastar ocksa eller for dom skiter ju pa gangbanorna
*screwy*
Mackan.D
2005-09-06, 13:52
Idiot.
de skiter inte på min gräsmattan längre. Säg var du bor så ska jag gå och skita i er rabatt, se vad ni gillar det. Det är de som äger kattens plikt att hålla katten inne! Har vi hundar som springer fritt kanske? de som har grisar som husdjur springer de fritt ute på stan? katter ska vara inne, inte ut och förstöra.
Idiot.
De skiter inte hans gräsmatta?
Det jag funderar på, och gärna argumenterar kring är om det fins någon slags värdeskala på husdjur, snälla, blanda inte in mäniskor och barn i den debatten, att avliva en unge är en helt annan typ av diskution som inte käns relevant här.
Det jag undrar är anser man att olika husdjur är olika värda och skall de således behandlas olika. Och är det i så fall kopplat till ekonomiskt väre, eller bara vad som är populärast?
Är en katt mer husdjur än en spindel, eller åtminstånde mer värt, hur man nu utrycker det.
Billig hund vs dyr hund osv.
Eller handlar det om konsensus värderingar, dvs att gemeneman ser en hund som det "mest värda" husdjuret, följt av katt, medan tex råtta och spindel kommer ganska långt ner.
Återigen, dra inte in mäniskor i detta, det käns bara krystat.
Varför inte? Om du får slå ihjäl min katt bara för att den helt omedvetet råkat komma in i ditt hus och gjort vad hans instinkt säger honom borde jag åtminstone få praktisera en lagom dos aga på din äckliga bråkstake till unge som hemsöker mig, krossar mina rutor, spränger postlådan i småbitar, rycker upp alla grönsaker eller pissar i min soffa, bara för att jävlas med mig.
Men alltså, en hund och en katt har nästan alltid (eller har från början haft) en omtänksam ägare. Hur ska jag kunna se att spindeln som plötsligt kommit in i mitt hus är din, bär den halsband kanske? "denna spindel tillhör Metal, var vänlig döda ej"? Hunder och katter i synnerhet är harmlösa djur, men hur fanken ska man kunna se om det är en husdjursspindel eller en förrymd svart änka som kommit på besök? Den kan ha ett dödligt bett, och den där tama råttan kanske är en smittofara? Och kontra inte med att det kan ju vara en sjuk och farlig vildkatt, för det första är de så skygga att det ärovanligt att de söker sig till människor och den som inte kan se skillnad på en välskött kattunge och en vildkatt borde knappast få ha sitt körkort kvar.
En orm skulle jag nog däremot försöka stänga in i något rum eller liknande, alternativt utrymma huset och fråga runt i grannskapet om de vet något om en orm på flykten.
Varför inte? Om du får slå ihjäl min katt bara för att den helt omedvetet råkat komma in i ditt hus och gjort vad hans instinkt säger honom borde jag åtminstone få praktisera en lagom dos aga på din äckliga bråkstake till unge som hemsöker mig, krossar mina rutor, spränger postlådan i småbitar, rycker upp alla grönsaker eller pissar i min soffa, bara för att jävlas med mig.
Men alltså, en hund och en katt har nästan alltid (eller har från början haft) en ägare. Hur ska jag kunna se att spindeln som plötsligt kommit in i mitt hus är din, bär den halsband kanske? "denna spindel tillhör Metal, var vänlig döda ej"? Hunder och katter i synnerhet är harmlösa djur, men hur fanken ska man kunna se om det är en husdjursspindel eller en förrymd svart änka som kommit på besök? Den kan ha ett dödligt bett, och den där tama råttan kanske är en smittofara? Och kontra inte med att det kan ju vara en sjuk och farlig vildkatt, för det första är de så skygga att det ärovanligt att de söker sig till människor och den som inte kan se skillnad på en välskött kattunge och en vildkatt borde knappast få ha sitt körkort kvar.
En orm skulle jag nog däremot försöka stänga in i något rum eller liknande, alternativt utrymma huset och fråga runt i grannskapet om de vet något om en orm på flykten.
I och med att katten gör vad dess instinkt säger åt den så är det upp till ägaren att hålla koll på katten.
kimonque
2005-09-06, 13:59
haha många sura miner här i tråden.. mackan exempelvis, har du inget bättre för dig än o skjutsa ut katter i skogen? :laugh:
Mackan.D
2005-09-06, 14:02
haha många sura miner här i tråden.. mackan exempelvis, har du inget bättre för dig än o skjutsa ut katter i skogen? :laugh:
Bygga muskler, men eftersom det inte tar hela dagen, så får det blir kattutkörning med :) Alltså jag trivs inte med att ha katter springandes i trädgården och skita vilket dom gör! nu har jag inte haft problem med katter på ganska länge (undra varför :devil: ) vilket är grymt skönt.
De husdjuren som _JAG_ klassar som "mer värda" är väl dom som har ryggrad/hjärna. Hundar, katter ,RÅTTOR, osv..
Som känner tillhörighet till sin husse/matte och som råttan jag har i mitt knä kommer när jag ropar eller släpper det som den gör när jag säger ajabaja.
Spindlar och ormar t.ex. som bara går på instinkt tycker jag är annorlunda.
TrasMannen
2005-09-06, 14:04
Bygga muskler, men eftersom det inte tar hela dagen, så får det blir kattutkörning med :) Alltså jag trivs inte med att ha katter springandes i trädgården och skita vilket dom gör! nu har jag inte haft problem med katter på ganska länge (undra varför :devil: ) vilket är grymt skönt.
hur skulle du gilla om jag skjutsade ut ditt protein i skogen!?
Det är ju en stor skillnad på att flytta djuren från området som att döda dom.
Rockhard
2005-09-06, 14:06
Det är hundar som har skitit på din gräsmatta. Katter gräver ner sin skit. Det du borde göra är att köra ut ägarna ,som inte plockar upp efter sin hund, i skogen.
hur skulle du gilla om jag skjutsade ut ditt protein i skogen!?
Varför måste du bevisa att byggare är dumma alternativt tråkiga?
Tycker det tyder på ngn form av psykisk störning nästan om man slår ihjäl ngns katt sådär. Men det är väl så massmördare brukar börja med, tortera små djur, sen övergår dom till människor. Allt utgår ju dock ifrån liten ***/sjuka sexuella böjelser och andra psyksjudomar.
I och med att katten gör vad dess instinkt säger åt den så är det upp till ägaren att hålla koll på katten.
Nja, ni får väl lära känna en riksdagsman som motionerar in ett lagförslag till Riksdagen, för idag finns knappast den lagen som säger att man får skada katter som "kommit vilse". Spruta vatten, visst, men inte skada, plåga, döda, stympa eller lemlästa. Han behöver inte vara medlem i Djurens vänner för att förstå, om gubbjävelns patetiska liv rymmer något uns av moral skulle han fattat att man inte dödar en katt hursomhelst, bara för att man har lust. En dygdig nekrofil ställer inte klockan bara sådär för att jobba nattskiftet på griftegården heller. Han kanske sätter sig vid datorn och nekroporrsurfar lite, det är inte ett brott i sig att vara en nekrofil, men att göra verklighet av sina perverterade, imaginära böjelser kan resultera iböter eller fängelse upp till två år. ;)
Mackan.D
2005-09-06, 14:11
Det är hundar som har skitit på din gräsmatta. Katter gräver ner sin skit. Det du borde göra är att köra ut ägarna ,som inte plockar upp efter sin hund, i skogen.
nej det är katter =) har tagit dom på bar gärning x antal gånger och så ser man var dom har varit framme tydlig.
sa jag att kattpiss inte luktar hallon? :)
Nja, ni får väl lära känna en riksdagsman som motionerar in ett lagförslag till Riksdagen, för idag finns knappast den lagen som säger att man får skada katter som "kommit vilse". Spruta vatten, visst, men inte skada, plåga, döda, stympa eller lemlästa. Han behöver inte vara medlem i Djurens vänner för att förstå, om gubbjävelns patetiska liv rymmer något uns av moral skulle han fattat att man inte dödar en katt hursomhelst, bara för att man har lust. En dygdig nekrofil ställer inte klockan bara sådär för att jobba nattskiftet på griftegården heller. Han kanske sätter sig vid datorn och nekroporrsurfar lite, det är inte ett brott i sig att vara en nekrofil, men att göra verklighet av sina perverterade, imaginära böjelser kan resultera iböter eller fängelse upp till två år. ;)
Man får inte köra för fort med bilen heller.
Någon som tänker med hela skallen i den här tråden iallfall.
Man får inte köra för fort med bilen heller.
Nähä? Får jag pöka på lik då? Läs om och svara på det jag säger istället för att försöka gömma dig bakom den där briljanta slutsatsen.
Någon som tänker med hela skallen i den här tråden iallfall.
Vem har ifrågasatt vems ansvaret är?
Nähä? Får jag pöka på lik då? Läs om och svara på det jag säger istället för att försöka gömma dig bakom den där briljanta slutsatsen.
Nu går det tammefan inte snabbt i din skalle. Om du utökar din frihet på min frihets bekostnad genom att låta dina katter, fruar eller hundar skita i min trädgård så kan du räkna med att jag kommer att jag kommer att ta mig motsvarande friheter! Det fattar du väl?
Hittar du en mogen kotte i träningsväskan, under huvudkudden eller mellan ögonen så vet du vad din katt gjort.
Vem har ifrågasatt vems ansvaret är?
Ingen verkar inse den fulla betydelsen av det. Med ansvar kommer påföljder.
Ingen verkar inse den fulla betydelsen av det. Med ansvar kommer påföljder.
Och jag tror att de flesta anser att det är överdrivet att ta den (oskyldiga) kattens liv som påföljd för att ägaren slarvat en gång. Att prata med ägaren kanske hade varit en bättre lösning, har man betalat för en förstörd soffa en gång så håller man nog bättre koll därefter.
Och jag tror att de flesta anser att det är överdrivet att ta den (oskyldiga) kattens liv som påföljd för att ägaren slarvat en gång. Att prata med ägaren kanske hade varit en bättre lösning, har man betalat för en förstörd soffa en gång så håller man nog bättre koll därefter.
Självklart är det onödigt att bli så förbannad att man dödar katten direkt. Men jag läste det nästan alla sa i tråden som att katten gör som den vill och därmed var det avklarat - katten skiter och pissar som den vill.
Sen när blev det en instinkt att kissa?
Att kissa är ett behov, för såväl som människor som katter.
Däremot kan man väl kalla grävandet (revirmarkerandet också) som katterna gör för instink och av den anledningen valde katten soffan och inte golvet.
För övrigt så anser JAG att husdjuren står högre än människor på det sättet att dom är (mer eller mindre) försvarslösa och oftast ganska beroende av oss människor.
Jag skulle utan problem kunna slå ihjäl en människa som slagit ihjäl någon av mina katter (därmed inte sagt att jag verkligen skulle slå ihjäl människan då jag vet vad jag kan få för straff).
För övrigt, vad gör det om katten skiter/pissar i trädgården? Se det som gratis gödsel.
Nu går det tammefan inte snabbt i din skalle. Om du utökar din frihet på min frihets bekostnad genom att låta dina katter, fruar eller hundar skita i min trädgård så kan du räkna med att jag kommer att jag kommer att ta mig motsvarande friheter! Det fattar du väl?
Hittar du en mogen kotte i träningsväskan, under huvudkudden eller mellan ögonen så vet du vad din katt gjort.
Det må gå hur långsamt som helst i min personangreppsdrabbade tjockskalle, men det finns ingen lag som förbjuder min katt från att skita på din gård så du kan bokstavligt talat inte göra ett skit, än mindre ta dig några "friheter"! Husdjur utför sina fagistiska aktioner var de vill och känner för. Det du som drabbad granne kan göra är att komma och prata med mig. Hot behöver inte ens förekomma om du vänligt men bestämt förklarar att det känns skit att behöva städa upp din gård efter min katt. Jag förklarar då att jag kan vara hur mycket ansvarig som helst men att uppfostra katten är utom mina och händer, finns ingen som kan göra en sån sak för det går inte. Efter att du övertalat mig att säga åt katten att inte skita på din gård framför jag din hälsning till min katt och tar honom i örat. Sen säger jag att det går bra att kasta snölbollar eller spruta vatten mot den om det händer igen.
Jag skulle utan problem kunna slå ihjäl en människa som slagit ihjäl någon av mina katter (därmed inte sagt att jag verkligen skulle slå ihjäl människan då jag vet vad jag kan få för straff).
Inte för att jag ogillar din djurvänlighet, men *bs*
Mackan.D
2005-09-06, 14:32
Så då är det okej att jag skiter i din trädgård då? kanske tar med mina kompisar efter nån fest och ställer oss och pissar i trädgården?
De skall inte särbehandlas, du skall ge fan i alla djur.
Sorry man, jag är småviltsjägare, och jävligt förtjust i att äta kött.
Jag dödar och äter djur, kan säkert låta barbariskt i dina ögon, men jag har även käkat "husdjur" Tidigare grannens ungar hade tröttnat på sina kaninger och föräldrarna orkade inte sköta dem i väntan på att de skulle dö av ålderdom, så jag förbarmade mig över dem, nackade och tillagade dem, och kanin smakar utmärkt!
Sen om det är ko, gris, kyckling, kaning, tjäder, älg eller abbore spelar inte så stor roll, jag kan äta det mesta, jag har inte heller några moraliska betänkligheter med att tex äta hund. Nu har jag aldrig smakat det, men om det vore gott och det fans folk som födde upp hundar i köttproducerande syfte så hade jag käkat det med. Och detta till trots att jag är uppvuxen med hund och älskar hundar.
När jag var liten hadde våra grannar både får och grisar "på landet" jag älskade att leka med djuren, men var även med vid slakt och åt dem, jag lärde mig att se det naturliga i att använda djur som föda.
Sen när blev det en instinkt att kissa?
Att kissa är ett behov, för såväl som människor som katter.
Däremot kan man väl kalla grävandet (revirmarkerandet också) som katterna gör för instink och av den anledningen valde katten soffan och inte golvet.
För övrigt så anser JAG att husdjuren står högre än människor på det sättet att dom är (mer eller mindre) försvarslösa och oftast ganska beroende av oss människor.
För övrigt, vad gör det om katten skiter/pissar i trädgården? Se det som gratis gödsel.
1. Du förstod inte vad som menades när vi sade att katten följer sina instinkter.
2. Sedan är dina åsikter dumma.
3. Sedan förstår du inte vad som händer när katter skiter/pissar i trädgården.
Inte en bra dag för flash.
Det jag funderar på, och gärna argumenterar kring är om det fins någon slags värdeskala på husdjur, snälla, blanda inte in mäniskor och barn i den debatten, att avliva en unge är en helt annan typ av diskution som inte käns relevant här.Varför?
Det jag undrar är anser man att olika husdjur är olika värda och skall de således behandlas olika. Och är det i så fall kopplat till ekonomiskt väre, eller bara vad som är populärast?Jag, precis som många andra, värderar andra efter hur nära de står mig. Därför är mina föräldrar viktigare än random människa, om en "vanlig människa" dör i en bilolycka är det ju inte lika illa som om mina föräldrar skulle göra det. Likaså skulle jag bli mer ledsen om min katt dog än om du dog.
Det betyder ju dock inte på något sätt att just mina föräldrar är mer värda än alla andra föräldrar, eller att min katt är mer värd än dig, sett "utifrån" så att säga.
Är en katt mer husdjur än en spindel, eller åtminstånde mer värt, hur man nu utrycker det.Än en spindel som inte är någons husdjur? Ja helt klart för personen vars katt det är. Men kanske inte för dig.
Billig hund vs dyr hund osv.Det är skitsamma, man älskar ju djuret som individ, inte som investering. Är Göran mer värd än dig för att han har högre inkomst?
Eller handlar det om konsensus värderingar, dvs att gemeneman ser en hund som det "mest värda" husdjuret, följt av katt, medan tex råtta och spindel kommer ganska långt ner.Om det inte är ens eget djur, så ja. Då prioriterar du din familj, släkt, ras?, art, släkte, osv i den ordningen, antagligen iaf. De som står dig närmast kommer först. Det betyder ju dock inte att en människa är mer värd än säg en tiger, fråga en annan tiger skall du se....
Återigen, dra inte in mäniskor i detta, det käns bara krystat.Varför skall du göra jämförelsen överhuvudtaget om du sedan själv tänker göra undantag?
Är det ok om jag också gör ett undantag genom att säga att alla är lika mycket värda, sålänge jag slipper förklara hur det står till med de som står mig närmast?
Mackan.D
2005-09-06, 14:37
Jag dödar och äter djur, kan säkert låta barbariskt i dina ögon, men jag har även käkat "husdjur" Tidigare grannens ungar hade tröttnat på sina kaninger och föräldrarna orkade inte sköta dem i väntan på att de skulle dö av ålderdom, så jag förbarmade mig över dem, nackade och tillagade dem, och kanin smakar utmärkt!
Sen om det är ko, gris, kyckling, kaning, tjäder, älg eller abbore spelar inte så stor roll, jag kan äta det mesta, jag har inte heller några moraliska betänkligheter med att tex äta hund. Nu har jag aldrig smakat det, men om det vore gott och det fans folk som födde upp hundar i köttproducerande syfte så hade jag käkat det med. Och detta till trots att jag är uppvuxen med hund och älskar hundar.
När jag var liten hadde våra grannar både får och grisar "på landet" jag älskade att leka med djuren, men var även med vid slakt och åt dem, jag lärde mig att se det naturliga i att använda djur som föda.
Hund smakar alldeles utmärkt (om det nu var det jag åt på bali, men jag kan inte tänka mig att det var något annat.. råtta? nä. tror det var hund) Åt det som hamburgare, mycket gott :)
de skiter inte på min gräsmattan längre. Säg var du bor så ska jag gå och skita i er rabatt, se vad ni gillar det. Det är de som äger kattens plikt att hålla katten inne! Har vi hundar som springer fritt kanske? de som har grisar som husdjur springer de fritt ute på stan? katter ska vara inne, inte ut och förstöra.Vadå förstöra? Jorden tillhör inte människorna. Det finns annat liv på jorden än dig, acceptera det.
Den kan ha ett dödligt bett, och den där tama råttan kanske är en smittofara?Den risken är väl inte så stor heller. Finns bra många människor som förtjänar döden mer än djuren.
1. Du förstod inte vad som menades när vi sade att katten följer sina instinkter.
2. Sedan är dina åsikter dumma.
3. Sedan förstår du inte vad som händer när katter skiter/pissar i trädgården.
Inte en bra dag för flash.
1. Svårt att veta vad du menar när du använder ord som beskriver något annat än det du verkligen kommenterar(?).
Det är knappast en instinkt att gå över till grannen och pissa och skita överallt på tomten/inne i huset.
Visst revirmarkera (pissa på granar m.m.) men det var väl inte det du tänkte på..
2. Det får stå för dig, åsikterna är enligt mig väldigt bra.
3. Inte? Så du menar att alla blommorna i trädgården dör?
Som sagt det är inte så jäkla svårt att få bort en katt ifrån trädgården på bättre sätt utan att köra ut den i skogen/mörda den.
Vatten brukar funka bra, annars kan man testa att ruska om katten i nackskinnet eller bara skrämma den på något annat sätt.
Och jo jag skulle kunna mörda en människa som haft ihjäl något av mina djur och jag skulle dessutom njuta av att få plåga den jävla människan till döds, sinnessjuk? Mycket möjligt.
Bygga muskler, men eftersom det inte tar hela dagen, så får det blir kattutkörning med :) Alltså jag trivs inte med att ha katter springandes i trädgården och skita vilket dom gör! nu har jag inte haft problem med katter på ganska länge (undra varför :devil: ) vilket är grymt skönt.Antagligen någon som misstänker att deras helidiotiska grannar avlivar deras katter.
Mackan.D
2005-09-06, 14:48
Vadå förstöra? Jorden tillhör inte människorna. Det finns annat liv på jorden än dig, acceptera det.
Vad yrar du? kattfan ska inte förstöra på min egendom.
Mackan.D
2005-09-06, 14:49
Antagligen någon som misstänker att deras helidiotiska grannar avlivar deras katter.
fattar inte ett skit av det du skriver. haha.
För övrigt, jag menar inte att alla andra människor också måste tycka som mig gällande människor och husdjurs "värde".
DÄREMOT så förväntar jag mig att man respekterar varandra tillräckligt mycket för att inte slå ihjäl sin grannes husdjur/unge bara för att den pissar i ens soffa eller skiter i rabatten.
Gissar att detta kommer bli en riktig långkörare till tråd då vi har så många med olika åsikt här! :thumbup:
De husdjuren som _JAG_ klassar som "mer värda" är väl dom som har ryggrad/hjärna. Hundar, katter ,RÅTTOR, osv..
Som känner tillhörighet till sin husse/matte och som råttan jag har i mitt knä kommer när jag ropar eller släpper det som den gör när jag säger ajabaja.
Spindlar och ormar t.ex. som bara går på instinkt tycker jag är annorlunda.Ormar har väl också ryggrad och hjärna? Fast de är inga däggdjur. Spindlar borde väl ha en hjärna om inte annat.
Du har bara sett det till människa -> däggdjur -> ryggradsdjur -> övriga djur, inget konstigt med det.
Och en del människor kan nog faktiskt på något underligt sätt faktiskt gilla sin spindel eller orm de med... jag skulle väl på min höjd kunna bli facinerad över hur de lever, katten däremot kramar, pussar, leker och kelar jag med mest hela tiden.
1. Svårt att veta vad du menar när du använder ord som beskriver något annat än det du verkligen kommenterar(?).
Det är knappast en instinkt att gå över till grannen och pissa och skita överallt på tomten/inne i huset.
Visst revirmarkera (pissa på granar m.m.) men det var väl inte det du tänkte på..
2. Det får stå för dig, åsikterna är enligt mig väldigt bra.
3. Inte? Så du menar att alla blommorna i trädgården dör?
Som sagt det är inte så jäkla svårt att få bort en katt ifrån trädgården på bättre sätt utan att köra ut den i skogen/mörda den.
Vatten brukar funka bra, annars kan man testa att ruska om katten i nackskinnet eller bara skrämma den på något annat sätt.
Och jo jag skulle kunna mörda en människa som haft ihjäl något av mina djur och jag skulle dessutom njuta av att få plåga den jävla människan till döds, sinnessjuk? Mycket möjligt.
1. Varför gör katten det då?
2. Jasså, seriöst?
3. Katter gräver ner skiten, förstör saker man odlar t.ex. Det är också grymt trevligt med skit i barnens sandlåda. Även hankatter som pissar på utemöbler är en annan hit.
Sedan tycker jag det är väldigt gulligt med dina fjortishot.
Det är ju en stor skillnad på att flytta djuren från området som att döda dom.Ja, kör man ut dem så blir de väl antingen förvildade och ställer till mer problem än som tamkatter, plus att det blir fler vildkatter, och eventuellt dör de av svält/något... skitbra mao.
Det är hundar som har skitit på din gräsmatta. Katter gräver ner sin skit. Det du borde göra är att köra ut ägarna ,som inte plockar upp efter sin hund, i skogen.helt korrekt :D
nej det är katter =) har tagit dom på bar gärning x antal gånger och så ser man var dom har varit framme tydlig.
sa jag att kattpiss inte luktar hallon? :)
det gör inte ditt leverne heller, vad tillför du världen och din omgivning för något? varför får vi inte avliva dig?
Ja, kör man ut dem så blir de väl antingen förvildade och ställer till mer problem än som tamkatter, plus att det blir fler vildkatter, och eventuellt dör de av svält/något... skitbra mao.
Självklart är det en risk om man kör iväg dom långt ifrån området, men det kan också hända att en annan familj tar han om djuret på annat håll.
Vilket betyder att man slipper sitt eget problem och skickar över det till någon annan (den nya familjens grannar vars trädgård blir nerpissad). :D
Poängen är, att man slipper problemet OCH att djuret överlever ist för att man dödar det vid första anblicken! :thumbup:
Jag skulle utan problem kunna slå ihjäl en människa som slagit ihjäl någon av mina katter (därmed inte sagt att jag verkligen skulle slå ihjäl människan då jag vet vad jag kan få för straff).Precis, straffbiten är inte alls bra, annars hade jag med haft ihjäl en o annan :D
För övrigt, vad gör det om katten skiter/pissar i trädgården? Se det som gratis gödsel.Han/de är sjuka i huvudet, det är allt.
(och hur fan skall katten veta att det är HANS trädgård, hur fan kan det ens VARA hans trädgård. Katten har ju lika stora rättigheter att leva här som han har.)
2. Jasså, seriöst?
3. Katter gräver ner skiten, förstör saker man odlar t.ex. Det är också grymt trevligt med skit i barnens sandlåda. Även hankatter som pissar på utemöbler är en annan hit.
1. Markera revir/hittar inget vettigare ställe/blir rädd eller nervös osv
2. Ja, tyck att jag är dum i huvudet om du vill för det skiter jag fullständigt i.
3. Varför tror du man brukar ha nät för sandlådor? Införskaffa det så slipper du skitenl.
Lika trevligt med hundar som pissar på ens staket, har för övrigt aldrig sett någon katt som pissat på möbler hittills men alla kan ju inte vara lika smarta (nej menar inte att alla katter är korkade).
Fjortishot?
För det första så är det inget hot utan ett konstaterande av vad jag skulle kunna göra om någon gjorde så mot någon av dom som jag älskar mest.
För det andra så tycker jag att du är mer än lovligt fjantig själv men vad spelar det för roll? Bara att konstatera att vi tycker olika.
Ormar har väl också ryggrad och hjärna? Fast de är inga däggdjur. Spindlar borde väl ha en hjärna om inte annat.
Du har bara sett det till människa -> däggdjur -> ryggradsdjur -> övriga djur, inget konstigt med det.
Och en del människor kan nog faktiskt på något underligt sätt faktiskt gilla sin spindel eller orm de med... jag skulle väl på min höjd kunna bli facinerad över hur de lever, katten däremot kramar, pussar, leker och kelar jag med mest hela tiden.
Ja jag har inget emot dom som har spindlar eller ormar så, men alla värderar ju olika. Dock är jag väldigt emot att döda en katt bara för att den strilade på en soffa.
Jag får ta en hel del diskussioner själv då jag och min samob har 6st råttor,skadedjur hit och skadedjur dit får man höra hela tiden. Och dom är så äckliga osv. Och jag är så att jag vill ha ett husdjur jag kan agera med, en spindel visar ju inte mkt till känslor osv, men det är ju bara jag :)
Jag dödar och äter djur, kan säkert låta barbariskt i dina ögon, men jag har även käkat "husdjur" Tidigare grannens ungar hade tröttnat på sina kaninger och föräldrarna orkade inte sköta dem i väntan på att de skulle dö av ålderdom, så jag förbarmade mig över dem, nackade och tillagade dem, och kanin smakar utmärkt!Fast nu fanns det ju som sagt lagar som inte ger dig rätt att ha ihjäl någon annans katt, på samma sätt som jag inte får ha ihjäl dig och använda dig som jordförbättringsmedel. Fast lagarna är ju skit och betyder ingenting egentligen, men om vi bortser från det.
Sen om det är ko, gris, kyckling, kaning, tjäder, älg eller abbore spelar inte så stor roll, jag kan äta det mesta, jag har inte heller några moraliska betänkligheter med att tex äta hund. Nu har jag aldrig smakat det, men om det vore gott och det fans folk som födde upp hundar i köttproducerande syfte så hade jag käkat det med. Och detta till trots att jag är uppvuxen med hund och älskar hundar.Så drar vi in människor i diskussionen än en gång och så får du berätta hur du hade gjort med sådana uppfödda för att bli föda. Varför det nu gör någon skillnad om man är uppfödd till det eller om man är ett husdjur/familjemedlem vet jag inte, men uppenbarligen gjorde det ju det.
Vad yrar du? kattfan ska inte förstöra på min egendom.Du förstör min, kattens, alla andra människors, djurs, framtida generationers, m.fl. planet. Kan jag inte få ha ihjäl dig nu?
fattar inte ett skit av det du skriver. haha.Varför blir jag inte förvånad?
Gissar att detta kommer bli en riktig långkörare till tråd då vi har så många med olika åsikt här! :thumbup:
Japp, men jag förstår inte hur folk kan reta upp sig så på varanadra, så svårt ska det inte behöva vara att diskutera saken sansat. Folk som drar in hot och personangrepp och en allmänt sur atetyd i en sånhär diskution förstår jag mig inte på. Debattera är bra, men man behöver inte bli otrevlig för det.
Det är iof inte ens i närheten av vargdebatten, med renägare och andra intressenter, det är en sån otroligt hetsk och hatisk debatt så man tror de skall börja slåss med varandra mer eller mindre omgående, helt facinerande vad folk blir blinda på sitt eget synsätt med, men det är en annan historia
2. Jasså, seriöst?
1. För den behövde urinera? Alternativt som sagt ville markera att här har jag varit ;)
3. Ja, de gräver ner skiten, vad är problemet? Jag har fan en kattlåda på toaletten, det luktar väl inte godis när man gör rent den men sålänge sanden får ligga över stör det inte så mycket, vi har haft katter länge ute hos mamma, och där skiter o kissar de ute och det har då aldrig stört mig/oss. Inte har de förstört något som har odlats heller, och då har vi en jävla massa växter o skit, visst kanske de får för sig att skita i den nygrävda rabatten, men tja, det var en växt som blev uppgrävd, big deal? Inte jordens undergång precis.
Är väl dina barns problem om de äter sand som luktar kattpiss.
och än en gång, vad gör ni själva som är så jävla bra för världen, hur mycket skit ställer ni inte själva till som är bra mycket värre än lite kattbajs i rabatten?
Självklart är det en risk om man kör iväg dom långt ifrån området, men det kan också hända att en annan familj tar han om djuret på annat håll.
Vilket betyder att man slipper sitt eget problem och skickar över det till någon annan (den nya familjens grannar vars trädgård blir nerpissad). :D
Poängen är, att man slipper problemet OCH att djuret överlever ist för att man dödar det vid första anblicken! :thumbup:Inget säger att katten överlever, och det blir med största sannolikhet FLER vildkatter... Som sedan kan gå samma öde till mötes? Toppen.
Vore det inte bättre att avliva alla människor i väst, eller ja, kanske alla människor överhuvudtaget så när som på en o annan naturstam.
Vore det inte bättre att avliva alla människor i väst, eller ja, kanske alla människor överhuvudtaget så när som på en o annan naturstam.
Prata med Al Quida, de rekyterar säkert krigare som vill döda västerlandet :D
1. För den behövde urinera? Alternativt som sagt ville markera att här har jag varit ;)
3. Ja, de gräver ner skiten, vad är problemet? Jag har fan en kattlåda på toaletten, det luktar väl inte godis när man gör rent den men sålänge sanden får ligga över stör det inte så mycket, vi har haft katter länge ute hos mamma, och där skiter o kissar de ute och det har då aldrig stört mig/oss. Inte har de förstört något som har odlats heller, och då har vi en jävla massa växter o skit, visst kanske de får för sig att skita i den nygrävda rabatten, men tja, det var en växt som blev uppgrävd, big deal? Inte jordens undergång precis.
Är väl dina barns problem om de äter sand som luktar kattpiss.
och än en gång, vad gör ni själva som är så jävla bra för världen, hur mycket skit ställer ni inte själva till som är bra mycket värre än lite kattbajs i rabatten?
1. Ja, en katt följer sina instinkter.
3. Just det, sanden får ligga. Sandlåda där barn leker får den inte ligga. Nej, inte gjordens undergång för en del, men för många är det irriterande om 3-4 katter springer i deras trädgård och förstör etc. Speciellt hankatter som pissar, för det luktar väldigt starkt.
Jag gör inte ett skit för världen, vem bryr sig? Men jag anser bara att folk skall hålla koll på sina djur. Om de vill ha äganderätt över djuret, då har de också ett ansvar. Om jag är ute med hundarna då låter jag de inte springa lösa hursom helst heller.
Egentligen lite lustigt hur det smög sig in ett "Sedan tycker jag det är väldigt gulligt med dina fjortishot.", tvunget att försöka nedvärdera den andra personen enbart för att det är en tjej som antagligen är yngre än dig själv?
Jää...
Inget säger att katten överlever, och det blir med största sannolikhet FLER vildkatter... Som sedan kan gå samma öde till mötes? Toppen.
Inget garanterar dess överlevnad, men inget garanterar dess död heller, vilket skiljer sig från att döda den vid första anblicken.
Allt beror ju på den längd man för djuret, och hur tättbebott det är. Hur långt man isf skulle föra djuret är ju upp till person.
Kort sträcka och tättbebott = En annan familj tar hand om den så den kan pissa i en annan grannes trädgård eller den återvänder till den ursprungliga familjen och kanske lärt sig något [att undvika Lasses trädgård] och istället pissa i en annan grannes trädgård! :laugh:
Egentligen lite lustigt hur det smög sig in ett "Sedan tycker jag det är väldigt gulligt med dina fjortishot.", tvunget att försöka nedvärdera den andra personen enbart för att det är en tjej som antagligen är yngre än dig själv?
Jää...
Ja, det är mina patriarkala härskartekniker som används till sin fulla potential.
Alternativt så har det inte ett skit med att hon är tjej att göra, eller ålder. Det handlar om att hon säger att hon skulle döda en annan människa.
[EDIT] Dessutom smög det sig inte med, jag skrev det rätt ut eftersom det var min åsikt.
Tillhör ju iofs också den där jag-är-mer-värd-än-dig-skalan, män är mer värda än kvinnor, vita mer värda än svarta, ariska människor mer värda än judar, ..., nu kanske inte just ni har just de åsikterna men ni kan ju inte neka till att de har funnits/finns.
Ja jag har inget emot dom som har spindlar eller ormar så, men alla värderar ju olika. Dock är jag väldigt emot att döda en katt bara för att den strilade på en soffa.
Jag får ta en hel del diskussioner själv då jag och min samob har 6st råttor,skadedjur hit och skadedjur dit får man höra hela tiden. Och dom är så äckliga osv. Och jag är så att jag vill ha ett husdjur jag kan agera med, en spindel visar ju inte mkt till känslor osv, men det är ju bara jag :)Just ERA råttor lär ju hur som helst inte vara några skadedjur, jag har själv haft kanin, hamster, katt och fiskar, vi har haft hund, katt och undulat, min syster marsvin, osv. Hamstern gick ju att klappa på, ha krympandes i toarör, byxben och ärmar den med :). Gnagare är trevliga djur :)
Hade fiskar en gång.
Måste dock kalla fiskarna prydnad ist för husdjur.
Som Pruppen säger, man kan inte agera mycket mot fiskar (såvida det inte är en haj LOLZ).
Hade såna där pussfiskar. Bra sömnpiller kanske.
1. Ja, en katt följer sina instinkter.
3. Just det, sanden får ligga. Sandlåda där barn leker får den inte ligga. Nej, inte gjordens undergång för en del, men för många är det irriterande om 3-4 katter springer i deras trädgård och förstör etc. Speciellt hankatter som pissar, för det luktar väldigt starkt.
Jag gör inte ett skit för världen, vem bryr sig? Men jag anser bara att folk skall hålla koll på sina djur. Om de vill ha äganderätt över djuret, då har de också ett ansvar. Om jag är ute med hundarna då låter jag de inte springa lösa hursom helst heller.Jag tycker inte heller katter skall vara lösa inne i stan, och min katt är alltid inne så när som när jag tar med henne ut i koppel så hon får lukta, äta gräs och provklättra träd. Katter har inget lösa ute i stan att göra, dock av andra anledningar än folks sandlådor. Hos mamma är det ute på landet och där har de ju skitit o pissat överallt, men det är som sagt aldrig jag har stört mig det minsta på, fast det är ju lite större ytor än inne i stan med.
Så om jag irriterade mig på mina grannars barn skulle jag då enligt vissa av er få ha ihjäl ungen/åka ut med den och lämna den i skogen?
Jag hatar bortskämda snorungar som är jobbiga men ger det mig rätten att göra så mot ungen som råkar vara ett levande ting eller mot ungens föräldrar?
Visst NI kanske anser det vara dumt men jag känner nog minst lika stor avsky för bortskämda snorungar som ni gör för katter så vad tycker ni?
För övrigt så är jag ganska van vid att killar i diskussioner som dom aldrig kan "vinna" mot mig tar till med ord som fjortis, omogen, korkad blondin osv :laugh:
Inget garanterar dess överlevnad, men inget garanterar dess död heller, vilket skiljer sig från att döda den vid första anblicken.Antar att våra åsikter går isär lite där eftersom jag själv inte värderar själva livet så högt, utan isf vad man gör och får ut av det. Därför ser jag exempelvis inte så stort värde i börhönsens liv trots att de fick prova på livet, om än ett bedrövligt sådant. Ett liv i kyla och där du kanske svälter ihjäl behöver inte vara bättre än ett som avslutas direkt.
Allt beror ju på den längd man för djuret, och hur tättbebott det är. Hur långt man isf skulle föra djuret är ju upp till person.
Kort sträcka och tättbebott = En annan familj tar hand om den så den kan pissa i en annan grannes trädgård eller den återvänder till den ursprungliga familjen och kanske lärt sig något [att undvika Lasses trädgård] och istället pissa i en annan grannes trädgård! :laugh:
Så om jag irriterade mig på mina grannars barn skulle jag då enligt vissa av er få ha ihjäl ungen/åka ut med den och lämna den i skogen?
Jag hatar bortskämda snorungar som är jobbiga men ger det mig rätten att göra så mot ungen som råkar vara ett levande ting eller mot ungens föräldrar?Nej, för de är ju människor... och människor är ju mer värda än husdjur ;/
Precis som det säkert var rätt ok att avliva sin slav som inte gjorde som man ville...
Visst NI kanske anser det vara dumt men jag känner nog minst lika stor avsky för bortskämda snorungar som ni gör för katter så vad tycker ni?
För övrigt så är jag ganska van vid att killar i diskussioner som dom aldrig kan "vinna" mot mig tar till med ord som fjortis, omogen, korkad blondin osv :laugh:
Kan säga att det är bra att du kämpar för djuren aliquis.
Det jag däremot vill veta är vad du själv skulle göra om det hade varit din katt?
Hur hade du reagerat mot den 50-årige grannen?
Låt oss säga att han ringer till dig och meddelar att han har ett halsband till dig.
Jag hatar bortskämda snorungar som är jobbiga men ger det mig rätten att göra så mot ungen som råkar vara ett levande ting eller mot ungens föräldrar?
"Aldrig kan vinna"?
Jag har sagt att det är att överreagera om man gör det första gången, men jag har förstående för folk som tar till de metoderna om katter i trädgården/huset blir ett stort problem. Att djur och människor inte har samma värde i samhället förstår du nog varför, det hoppas jag du gör.
Anser du att det är ok att släppa lös sina hästar så de får gå och beta i andras trädgårdar?
Kan säga att det är bra att du kämpar för djuren aliquis.
Det jag däremot vill veta är vad du själv skulle göra om det hade varit din katt?
Hur hade du reagerat mot den 50-årige grannen?
Låt oss säga att han ringer till dig och meddelar att han har ett halsband till dig.Vet inte, finns väl inte mycket jag kan göra, blivit ledsen och förbannad på honom? Vet inte om jag hade tänkt på möjligheten att anmäla honom, det ger mig ju inte katten tillbaka.
Nej, för de är ju människor... och människor är ju mer värda än husdjur ;/
Precis som det säkert var rätt ok att avliva sin slav som inte gjorde som man ville...
Nej, men djur är mindre värda. Du anser det också, du anser att du har äganderätt över din katt eller hur? Du ÄGER alltså din katt.
hade en fågel en gång
den och potatissalladen var ganska god
Nej, men djur är mindre värda. Du anser det också, du anser att du har äganderätt över din katt eller hur? Du ÄGER alltså din katt.
Jag äger mina barn tills de är 18.
"Aldrig kan vinna"?
Jag har sagt att det är att överreagera om man gör det första gången, men jag har förstående för folk som tar till de metoderna om katter i trädgården/huset blir ett stort problem. Att djur och människor inte har samma värde i samhället förstår du nog varför, det hoppas jag du gör.
Anser du att det är ok att släppa lös sina hästar så de får gå och beta i andras trädgårdar?
Precis du kommer aldrig att vinna, helt omöjligt.
Nej jag förstår faktiskt inte varför en människa skulle ha ett högre värde än en katt.
För att människan har högre IQ? Ja i sådana fall kan man ju börja ha ihjäl förståndshandikappade som blir "ett stort problem".
För att vi har gjort världen till det den är idag? Dvs förstört det mesta mer eller mindre.
Snälla berätta för mig varför alla andra människor förutom du också måste anse att en människas liv är mer värt än en katts för jag har aldrig fattat det.
Dock respekterar jag att andra anser att människor har högre värde precis som jag förväntar mig att andra människor ska respektera att jag anser att mina katter har högre värde än dom.
Nej jag tycker inte att det är ok att släppa hästarna lösa på grannens tomt (såvida den inte är inhängad åt hästarna och man har grannens tillstånd), hästen kan ju för sjutton skada sig på något i tomten eller springa iväg till vägen och bli påkörd.
För övrigt kan en häst tillfoga betydligt mer "skada" på trädgården än en liten katt så jag förstår inte riktigt resonemanget?
Du kanske tänkte försöka få mig att verka dum för att du trodde att jag skulle tycka att det är okej bara för att jag gillar hästar? Skulle inte förvåna mig iaf *rolleyes*
Jag äger mina barn tills de är 18.
Nej.
Precis du kommer aldrig att vinna, helt omöjligt.
Nej jag förstår faktiskt inte varför en människa skulle ha ett högre värde än en katt.
För att människan har högre IQ? Ja i sådana fall kan man ju börja ha ihjäl förståndshandikappade som blir "ett stort problem".
För att vi har gjort världen till det den är idag? Dvs förstört det mesta mer eller mindre.
Snälla berätta för mig varför alla andra människor förutom du också måste anse att en människas liv är mer värt än en katts för jag har aldrig fattat det.
Dock respekterar jag att andra anser att människor har högre värde precis som jag förväntar mig att andra människor ska respektera att jag anser att mina katter har högre värde än dom.
Nej jag tycker inte att det är ok att släppa hästarna lösa på grannens tomt (såvida den inte är inhängad åt hästarna och man har grannens tillstånd), hästen kan ju för sjutton skada sig på något i tomten eller springa iväg till vägen och bli påkörd.
För övrigt kan en häst tillfoga betydligt mer "skada" på trädgården än en liten katt så jag förstår inte riktigt resonemanget?
Du kanske tänkte försöka få mig att verka dum för att du trodde att jag skulle tycka att det är okej bara för att jag gillar hästar? Skulle inte förvåna mig iaf *rolleyes*
Människor har mer värde eftersom vi är människor.
Jaja, vi har förstört världen etc. Du gör säkert jättemycket för att hjälpa till.
Nej, jag trodde inte du skulle säga att det var ok. Jag hoppades att du skulle komma till slutsatsen att det inte är ok eftersom de gör skada. Sedan graderar DU hur mycket skada katter gör. Det är väl inte upp till dig utan till dem som äger trädgården?
backflash
2005-09-06, 15:58
Alltså det jag inte förstår är alla dessa personer som 'älskar' sina djur men samtidigt har dem i en betongdjungel (undantaget dem som har gothare som husdjur)? Har de personerna sina djur för att de 'älskar' dem eller har de dem för att de är gosiga (en liten pryl, tamagotchi utan batterier). Och självklart sätter sig deras ägare över sina djur, iom att de uppfostrar dem, ger dem ett namn, bestämmer var de ska pissa osv. I bemärkelsen om att alla är lika mycket värda så borde de som inte tar 'ansvar', så att säga, för djuren vara de bäst lämpade 'ägarna' då de inte försöker bestämma över 'sina'* djur, men samtidigt borde de kanske vara lite medvetna om att andra inte har samma syn på hur deras djur 'sköts' -o då snackar jag inte om rätt utan om möjlig konsekvens.
_________
*redan vid 'sitt/sina' blir det nog fel
Människor har mer värde eftersom vi är människor.
Jaja, vi har förstört världen etc. Du gör säkert jättemycket för att hjälpa till.
Nej, jag trodde inte du skulle säga att det var ok. Jag hoppades att du skulle komma till slutsatsen att det inte är ok eftersom de gör skada. Sedan graderar DU hur mycket skada katter gör. Det är väl inte upp till dig utan till dem som äger trädgården?
Det var det sämsta anledningen jag hittills hört i hela mitt liv :laugh: :laugh:
Aldrig sagt att jag hjälper till mycket, bland annat därför som jag anser mig ha lärde värde än ett djur kanske?
Jag skrev att en häst kan göra MER skada än en katt och den skadan en häst kan tillfoga kan jag förstå om man inte vill ha i sin trädgård.
Däremot den "skadan" en katt gör är så minimal att jag inte förstår varför man bråkar över den?
Om jag hade en granne som pissade på granarna och grävde ner sin skit i min trädgård så skulle jag inte bry mig nämnvärt.
Däremot kan man dock förvänta sig att en människa inte ska göra något sådant till skillnad mot vad man kan med ett djur.
Lite lustigt att du säger att själva graderingen av kattens skada i trädgården är upp till ägaren av trädgården men att du sedan verkar anse att jag också ska tycka att människor är mer värda bara för att du och många andra tycker det!??
Och du kallar mig fjortis?
Det var det sämsta anledningen jag hittills hört i hela mitt liv :laugh: :laugh:
Aldrig sagt att jag hjälper till mycket, bland annat därför som jag anser mig ha lärde värde än ett djur kanske?
Jag skrev att en häst kan göra MER skada än en katt och den skadan en häst kan tillfoga kan jag förstå om man inte vill ha i sin trädgård.
Däremot den "skadan" en katt gör är så minimal att jag inte förstår varför man bråkar över den?
Om jag hade en granne som pissade på granarna och grävde ner sin skit i min trädgård så skulle jag inte bry mig nämnvärt.
Däremot kan man dock förvänta sig att en människa inte ska göra något sådant till skillnad mot vad man kan med ett djur.
Lite lustigt att du säger att själva graderingen av kattens skada i trädgården är upp till ägaren av trädgården men att du sedan verkar anse att jag också ska tycka att människor är mer värda bara för att du och många andra tycker det!??
Och du kallar mig fjortis?
Ja, en häst gör såpass mycket skada att man inte vill ha den i trädgården. Vissa katter kan också göra skada på trädgården, du kanske anser att det är ok. Andra gör det inte, då är det väl upp till dig som ägare av katten att hålla koll på den?
Nej, jag säger varför samhället graderar människor högre än djur. Du gör det också förmodligen, även om du inte gillar det.
Alltså det jag inte förstår är alla dessa personer som 'älskar' sina djur men samtidigt har dem i en betongdjungel (undantaget dem som har gothare som husdjur)? Har de personerna sina djur för att de 'älskar' dem eller har de dem för att de är gosiga (en liten pryl, tamagotchi utan batterier). Och självklart sätter sig deras ägare över sina djur, iom att de uppfostrar dem, ger dem ett namn, bestämmer var de ska pissa osv. I bemärkelsen om att alla är lika mycket värda så borde de som inte tar 'ansvar', så att säga, för djuren vara de bäst lämpade 'ägarna' då de inte försöker bestämma över 'sina'* djur, men samtidigt borde de kanske vara lite medvetna om att andra inte har samma syn på hur deras djur 'sköts' -o då snackar jag inte om rätt utan om möjlig konsekvens.
_________
*redan vid 'sitt/sina' blir det nog fel
Jag säger inte att världen är perfekt (kommer aldrig kunna bli heller) men jag vill nog allt påstå att mina djur har det bra mycket bättre hos mig än om man bara släppte ut dom.
Världen som den ser ut idag är inte anpassad för att alla djuren alltid ska kunna vara lösspringande och göra det dom behagar närhelst de känner för det.
För att samspelet människa/djur ska fungera så behöver någon av parterna vara högre i rang och jag anser att det brukar vara bäst för alla parter om människan är det. (jag snackar inte riktigt om katter här)
Vissa djur som människor inte bestämmer över blir en fara för både sig själva, andra människor och andra djur så varför skulle sådana djurägare vara bättre?
Bättre för vem? Djuret?
Och att folk har olika åsikter har vi klargjort! :)
What's next?
Jag säger inte att världen är perfekt (kommer aldrig kunna bli heller) men jag vill nog allt påstå att mina djur har det bra mycket bättre hos mig än om man bara släppte ut dom.
Världen som den ser ut idag är inte anpassad för att alla djuren alltid ska kunna vara lösspringande och göra det dom behagar närhelst de känner för det.
För att samspelet människa/djur ska fungera så behöver någon av parterna vara högre i rang och jag anser att det brukar vara bäst för alla parter om människan är det. (jag snackar inte riktigt om katter här)
Vissa djur som människor inte bestämmer över blir en fara för både sig själva, andra människor och andra djur så varför skulle sådana djurägare vara bättre?
Bättre för vem? Djuret?
Du förstår väl att du värderar en människa högre än djuret här?
Ja, en häst gör såpass mycket skada att man inte vill ha den i trädgården. Vissa katter kan också göra skada på trädgården, du kanske anser att det är ok. Andra gör det inte, då är det väl upp till dig som ägare av katten att hålla koll på den?
Nej, jag säger varför samhället graderar människor högre än djur. Du gör det också förmodligen, även om du inte gillar det.
Så vad för slags skada gör den som är så fruktansvärd att du måste få bort katten?
Tassavtryck i gräset? Uppgrävd rabatt? Kattpiss på utemöblerna?
Katter är inte som hundar, du vet det väl?
Nej jag gör inte det men du är fri att tro precis vad du vill.
Du förstår väl att du värderar en människa högre än djuret här?
Nej det gör jag inte.
Högre rang och högre värde som levande organism har för mig helt olika betydelser.
Jag har träffat på hästar på 176 cm i mankhöjd och vägandes 600 kg? som har ansett sig själva vara högre i rang än människor och sådana djur är INTE trevliga för någon i dess närhet.
Sådana djur har kunnat krossa både sina ägare och sig själva och vem mår bra av det?
Att tillskriva något, vad som helst, ett värde är helt godtyckligt. Dvs, det kan inte härledas logiskt på något sätt. Därför går det naturligtvis inte heller att logiskt göra jämförelser mellan två saker baserat på samma godtyckliga värdering. Värdet hos något existerar inte hos objektet i fråga utan hos värderaren! När Plucke försöker jämföra sitt eget värde som människa med Flash' katt så blir det bara fel. Båda värdena existerar hos Plucke själv och båda är godtyckliga.
Med godtycklig menar jag något som alltså inte kan härledas på något vis till något som någon annan kan observera eller räkna ut.
Det betyder naturligtvis även att ingen kan säga att Plucke har fel i sitt värderande/sin värdering. Det/den är ju hans! Meeen eftersom ingen fattat ett skit av vad jag sagt så får jag väl förklara på något annat vis.
Vem fan bryr sig om någots värde? Människa äger allt för att vi har tagit det. Från vem spelar ingen roll. Som ägare är det naturligtvis vi som delar ut rätten att göra vad som helst med det. Att alla människor inte har lika stor del av ägandet eller ens gillar det har inte heller någon betydelse. Det finns ingen högre makt på något intressant sätt som kan bestraffa brott mot samma antagna högre lag. (Samma högre lag som då eventuellt skulle straffa oss för att ha tagit allt från början). Visst, många lever med uppfattningen att det faktiskt finns en högre makt med tillhörande lag och bestraffningsssystem, men dom tar crackrökpaus just nu och hinner inte svara.
Hur som helst innebär det naturligtvis att vad vi gör eller inte gör med/mot djur är något vi alltid bestämt själva. Ingen tvingar någon att döda/äta djur, ingen kan föra några argument stiftade på grunder med högre befogenheter än någon människa mot dödande/ätande. Allt handlar om vad vi tycker är ok utifrån, för att återknyta, sina egna värderingar som man själv skapat och äger. (Som alltså naturligtvis inte gäller för någon annan). Nu är det dessutom så att rätt många, sunt nog, är överrens om att det är rätt onödigt att döda djur hur som helst. Samtidigt är det lika tydligt att, eftersom lagar skapas av oss själva, det är lätt att ändå göra vad som helst utan några påföljder.
Så vad för slags skada gör den som är så fruktansvärd att du måste få bort katten?
Tassavtryck i gräset? Uppgrävd rabatt? Kattpiss på utemöblerna?
Katter är inte som hundar, du vet det väl?
Nej jag gör inte det men du är fri att tro precis vad du vill.
Ja, kattpiss är inte trevlig. Uppgrävda rabatter är inte heller trevligt. Sedan är det inte roligt med kattskit överallt? Varför skall du som kattägare ha rätt att rasta katten i min trädgård?
Sedan att du värderar människor högre än djur har vi redan kommit fram till.
Nej det gör jag inte.
Högre rang och högre värde som levande organism har för mig helt olika betydelser.
Jag har träffat på hästar på 176 cm i mankhöjd och vägandes 600 kg? som har ansett sig själva vara högre i rang än människor och sådana djur är INTE trevliga för någon i dess närhet.
Sådana djur har kunnat krossa både sina ägare och sig själva och vem mår bra av det?
Men du ser ju, du anser att du kan äga en häst. Alltså är du i högre rang. Att du försöker säga att du behöver skydda hästen mot sig själv säger ju allt. Vem är DU att bestämma detta?
Vad menar du med värde, om du som människa anser att du har rätt att bestämma över en häst så värderar du ju människa högre än häst?
Hon kanske ser hästen som en vän, inte en ägodel.
En vän man måste skydda och ta hand om! :)
Rör inte min kompis!
Rör inte min kompis!
Nej, det argumentet fungerar inte.
Nej, det argumentet fungerar inte.
För vissa fungerar det, varför ej för henne? :)
För vissa fungerar det, varför ej för henne? :)
Nej, det fungerar inte för någon. Du är inte vän med något du äger.
Nej, det fungerar inte för någon. Du är inte vän med något du äger.
De som betraktar husdjuren som vänner , ej ägodelar fungerar det för, varför skulle det ej fungera för henne? :)
De som betraktar husdjuren som vänner , ej ägodelar fungerar det för, varför skulle det ej fungera för henne? :)
...eftersom man äger ett husdjur så är det väl en ägodel?
Alla anser inte att de "äger" djuret/djuret utan att de är vän/vänner, så när du säger "man" talar du ej för alla.
Varför skulle det inte kunna vara det läget med henne undrar jag? :)
som ett adoptivbarn eller?
nä men man måste köpa ett djur då man inte kan föda hunden själv. att köpa och betrakta som vän torde gå helt okej
Går det att köpa kärlek ?
ErikWrestlingFreaket
2005-09-06, 17:11
Rör inte min kompis!
Visst och isåfall skulle jag vara vän med Herkulez till exempel( :D ), så skulle jag kunna styra och bestämma över honom eftersom jag "skyddar honom"?
Jag vet inte hur det är med dig men mina vänner styr inte och bestämmer över mig.
Visst och isåfall skulle jag vara vän med Herkulez till exempel( :D ), så skulle jag kunna styra och bestämma över honom eftersom jag "skyddar honom"?
Jag vet inte hur det är med dig men mina vänner styr inte och bestämmer över mig.
Erik, du kan vara vän med Herkulez utan att han bestämmer över dig, men jag tror nog att han kommer göra det ändå! :laugh:
Mackan.D
2005-09-06, 17:48
Du förstör min, kattens, alla andra människors, djurs, framtida generationers, m.fl. planet. Kan jag inte få ha ihjäl dig nu?
du måste ha nån allvarlig hjärnskada. Du tycker det är okej att katter pissar i trädgården och att de gräver upp blommor och dyl? har du en rabatt hemma? har nån i din släkt det? isåfall ge mig adressen så ska jag personligen rycka upp deras blommor och se vad dom tycker om det?
Mackan.D
2005-09-06, 17:50
Precis, straffbiten är inte alls bra, annars hade jag med haft ihjäl en o annan :D
Han/de är sjuka i huvudet, det är allt.
(och hur fan skall katten veta att det är HANS trädgård, hur fan kan det ens VARA hans trädgård. Katten har ju lika stora rättigheter att leva här som han har.)
katten betalar inte 6000kronor i hyra, det gör jag. Är ägaren så jävla funtad i huvudet att han släpper ut katten då får han för helvete räkna med att han blir av med den också, idiotjävel. Det är min jävla egendom, jag vill inte ha några jävla husdjur springandes på den. Då kan lika gärna privatpersoner också börja ränna runt där? vad är skillnaden?
Mackan.D
2005-09-06, 17:51
Du förstör min, kattens, alla andra människors, djurs, framtida generationers, m.fl. planet. Kan jag inte få ha ihjäl dig nu?
vadå jag förstör din? vadfan yrar du om.
Det går bra att massmörda djur under bestialiska former för att få tillgång till föda, man kan även totalmassakrera en björn eller en grävling om man utsätts för livsfara. Dock måste säga att jag är något kluven i och med rådande älgjakten, varför får man inte döda katter, eller ännu bättre, varför är det inte tillåtet att utplåna människor, när man får jaga älg liksom? Jag vet, vi avskaffar all den moral som vi byggt hela vårt samhälle på! :hbang: nej, nu lämnar jag i fasa den här rysliga tråden utan att skriva något mer, så kan alla ni djurhatare sitta kvar och diskutera hur man på bästa och mest plågsamma sätt vanställer en katt. :( Vad gick snett i er uppväxt?
Trance:
Hästar t.ex. är ett flockdjur, som alltså lever i flock med andra djur av samma art.
Detta innebär att hästarna har en rangordning inom varje flock och om vi människor ska umgås med ett sådant djur så är det bra om vi också ingår i rangordningen och även är högre än hästarna i rang. För såvida hästarna inte bara ska gå i en hage så är det ganska bra om man faktiskt kan hantera dom, eller hur?
Och som sagt om du aldrig sett en häst som anser sig vara högre i rang än människor så vet du nog inte vilka problem det kan bli.
Så om du jobbade och hade en chef som bestämde allt du gjorde under arbetstiden så har han högre värde än dig?
Ett (hus)djur är en väldigt harmlös liten varelse, visst kan dom tillfoga människor ibland stor fysisk skada men det är inget emot vad vi människor kan göra mot dom.
Vi skulle kunna ta ett baseballträ och slå sönder massa ben i kroppen på dom, vi skulle kunna sticka vassa saker i dom m.m.
Jag anser att ett djur som har så lite att sätta upp mot oss om vi vill skada det har högre värde då dessa faktiskt har svårt att försvara sina egna liv, alltså måste vi försvara deras mot annat otäckt istället.
Precis som en liten baby inte skulle kunna försvara sig mot en elak gubba som vill slå ihjäl den kan inte en liten kattunge heller göra det, det är bland annat därför som jag anser djur (och ja babys) har ett högre värde än en människa.
Liv som är lätta att ta är värdefulla att inneha.
Och visst det finns kanske ett ägarbevis där jag står som ägare men bara för det anser jag mig inte ha mer värde men det är ju jag det.
Hoppas du fattade nåt av den vimsiga texten är inte helt vaken än..
moget att dräpa andras katter..?
förresten, kunde inte aftonbladet hitta någon "större" nyhet?
människor plågar och dödar djur varje dag.
du måste ha nån allvarlig hjärnskada. Du tycker det är okej att katter pissar i trädgården och att de gräver upp blommor och dyl? har du en rabatt hemma? har nån i din släkt det? isåfall ge mig adressen så ska jag personligen rycka upp deras blommor och se vad dom tycker om det?
"Har man utekatter får man väl förfan skylla sig själva!!! utekatter e det värsta skit som finns. Vi har fångat x antal katter i vår trädgår sen kör vi dom långt åt helvete ut i skogen och släpper ut dom. Gå här o skita på vår gräsmatte? no way."
vem ar det som har problem ha , javligt tufft att vara hard mot djur . du later sa ynklig.
Mackan.D
2005-09-06, 19:50
"Har man utekatter får man väl förfan skylla sig själva!!! utekatter e det värsta skit som finns. Vi har fångat x antal katter i vår trädgår sen kör vi dom långt åt helvete ut i skogen och släpper ut dom. Gå här o skita på vår gräsmatte? no way."
vem ar det som har problem ha , javligt tufft att vara hard mot djur . du later sa ynklig.
Jag e hård mot ägarna. Vill dom det bästa för katten, så skulle dom inte köpt den.
Metal_boy_
2005-09-06, 19:51
Jävligt dumt att gå och bli dödad för det!
Fan vem som helst kan ju misslyckas med ett uppdrag.
Goddaniel
2005-09-06, 20:15
Förlåt, men jag tycker du verkar helt jävla dum i huvudet! Människor som dig gör mig förbannad...
Tror du katter gräver upp rabatter med flit eller? Bara för att jävlas?
Och seriöst, vad spelar det för roll om en katt skiter i en buske på din tomt, hade du tänkt att gå och lukta där eller?
Hade min katt skitit i din buske hade du varit välkommen att skita i en buske på vår gård, inte fan bryr jag mig men om du skulle ha ihjäl katten så hade vet jag inte vad jag hade gjort med dig.
Så jag undrar vemfan det är som har någon allvarlig hjärnskada.
Och ja, jag bjuder på den varningen...
Förlåt, men jag tycker du verkar helt jävla dum i huvudet! Människor som dig gör mig förbannad...
Och seriöst, vad spelar det för roll om en katt skiter i en buske på din tomt, hade du tänkt att gå och lukta där eller?
Hade min katt skitit i din buske hade du varit välkommen att skita i en buske på vår gård, inte fan bryr jag mig men om du skulle ha ihjäl katten så hade vet jag inte vad jag hade gjort med dig.
Bli inte så upprörd Daniel!
Mackan D e lite speciell :)
Goddaniel
2005-09-06, 20:19
Bli inte så upprörd Daniel!
Mackan D e lite speciell :)
Jo, kom och tänka på det nu faktiskt...
Det kanske bara är ett troll som gillar att röra runt i grytan :)
Trance:
Hästar t.ex. är ett flockdjur, som alltså lever i flock med andra djur av samma art.
Detta innebär att hästarna har en rangordning inom varje flock och om vi människor ska umgås med ett sådant djur så är det bra om vi också ingår i rangordningen och även är högre än hästarna i rang. För såvida hästarna inte bara ska gå i en hage så är det ganska bra om man faktiskt kan hantera dom, eller hur?
Och som sagt om du aldrig sett en häst som anser sig vara högre i rang än människor så vet du nog inte vilka problem det kan bli.
Jag har växt upp med två hanhundar, jag vet hur flock och rang fungerar.
Så om du jobbade och hade en chef som bestämde allt du gjorde under arbetstiden så har han högre värde än dig?
Nej, jag har gjort valet att jobba där. Men om jag utan val skulle vara tvungen att lyda någon, då skulle ju han vara värderad högre än mig i samhället. Se på slavar t.ex.
Ett (hus)djur är en väldigt harmlös liten varelse, visst kan dom tillfoga människor ibland stor fysisk skada men det är inget emot vad vi människor kan göra mot dom.
Vi skulle kunna ta ett baseballträ och slå sönder massa ben i kroppen på dom, vi skulle kunna sticka vassa saker i dom m.m.
Jag anser att ett djur som har så lite att sätta upp mot oss om vi vill skada det har högre värde då dessa faktiskt har svårt att försvara sina egna liv, alltså måste vi försvara deras mot annat otäckt istället.
Precis som en liten baby inte skulle kunna försvara sig mot en elak gubba som vill slå ihjäl den kan inte en liten kattunge heller göra det, det är bland annat därför som jag anser djur (och ja babys) har ett högre värde än en människa.
Liv som är lätta att ta är värdefulla att inneha.
Men de är ju inte mer värda för det, du kanske har vill beskydda dem men det betyder inte att du värderar dem högre. Du anser att du har rätt att ha hästar i ett stall när de kanske vill springa fritt. Att du anser att du har den rätten måste ju betyda att du värderar digsjälv högre än hästarna? Detta har ingenting med flock och rang att göra.
Och visst det finns kanske ett ägarbevis där jag står som ägare men bara för det anser jag mig inte ha mer värde men det är ju jag det.
Hoppas du fattade nåt av den vimsiga texten är inte helt vaken än..
Nej, men underliggande är det ju så. Det finns inga lika villkor mellan dig och djuren.
Får min hund jaga din katt i eran trädgård? :)
Mackan.D
2005-09-06, 21:13
okej, isåfall hade jag skitit på din tomt, seriöst. Katten gräver knappast upp rabbaten med flit MEN DEN BLIR UPPGRÄVD, eller hur? jag råkade trycka av min pistol, sköt en dam i pannan, hon dog. det var inte med flit, MEN HON DOG, eller hur? jag vill inteh a min rabatt uppgrävd PUNKT SLUT! kan då inte ägaren hålla katten inne, så bye bye katten, då körs den ut i skogen. Att det inte finns lag på att ha utekatter förstår jag inte, för vad ska dom ut och göra egentligen? Köper man enk att ska man väl ha den inne? leka med den, kjela(stava) med den.
Alltså isåfall hade du tyckt det var okej om hundar hade sprungit löst ute med? Tänkt om lika många hundar hade sprungit löst som katter. (visst hundar gör ju större skada, men i princip) du hade tyckt det varit ok?
Goddaniel
2005-09-06, 21:21
okej, isåfall hade jag skitit på din tomt, seriöst. Katten gräver knappast upp rabbaten med flit MEN DEN BLIR UPPGRÄVD, eller hur? jag råkade trycka av min pistol, sköt en dam i pannan, hon dog. det var inte med flit, MEN HON DOG, eller hur? jag vill inteh a min rabatt uppgrävd PUNKT SLUT! kan då inte ägaren hålla katten inne, så bye bye katten, då körs den ut i skogen. Att det inte finns lag på att ha utekatter förstår jag inte, för vad ska dom ut och göra egentligen? Köper man enk att ska man väl ha den inne? leka med den, kjela(stava) med den.
Alltså isåfall hade du tyckt det var okej om hundar hade sprungit löst ute med? Tänkt om lika många hundar hade sprungit löst som katter. (visst hundar gör ju större skada, men i princip) du hade tyckt det varit ok?
Men vad är det för fel på dig, människa?!
Det verkar nästan som att du inte vill förstå vad vi menar...
Eller så är du bara för stolt för att inse och erkänna hur fel du har.
Goddaniel
2005-09-06, 21:22
Får min hund jaga din katt i eran trädgård? :)
Anytime, bara jag får skita på din tomt ;)
Mackan.D
2005-09-06, 21:39
Men vad är det för fel på dig, människa?!
Det verkar nästan som att du inte vill förstå vad vi menar...
Eller så är du bara för stolt för att inse och erkänna hur fel du har.
Eller så förstår jag inte vad du menar. Förklara nu varför jag verkligen inte bör köra ut en katt som skiter, pissar och gräver upp rabatter på min egendom.
Tricklev
2005-09-06, 22:03
Haha, folk verkar ha svårt att förstå Mackan, han säger ju ändå inte att han brukar öva prickskytte med katter, eller bjuda in släkten på fotboll, bara att han kör iväg dom en bit.
Tricklev
2005-09-06, 22:08
I ett människostyrt och människo domierat samhälle är det ju självklart att samhället/världen är uppbyggd runt oss. Vi har ägande rätt, finns inga djur som har det(möjlligtvis kanske storgorillan har mer Goriller än dom andra, men bortse ifrån sådant)
Om JAG äger marken(enligt samhället, vem bryr sig hur det hade varit i en "fri" värld utan värderingar, lagar o äganderätt, så ser inte världen ut, den är uppbyggd av människan, och också därför för människan) så är det självklart att jag vill skydd min investering/ägodel(marken).
Det svåra med sådant här är ju att även om man säger till ägaren är det få saker han gör åt det, han tänker inte börja hålla katten inomus, och han kan garanterat inte lära den att undvika min tomt, inte fattar katten sådant.
Edit: Jag är trött, så försök att förstå, trots att det är kluddigt nerskrivet.
Haha, folk verkar ha svårt att förstå Mackan, han säger ju ändå inte att han brukar öva prickskytte med katter, eller bjuda in släkten på fotboll, bara att han kör iväg dom en bit.
Kör iväg dom en bit? Och hur lång är den biten då? Väldigt lustigt att katterna inte kommer tillbaka tycker du inte?
Får jag föreslå att du går in på google och söker på katthem för det finns otroligt många stackars övergivna katter och han måste prompt öka på det antalet?
Är man helt jävla dum i huvudet eller?
Btw katter bör få vara ute om det finns bra möjligheter till det, dom är vana vid stora ytor och man bör som människa låta dom ha det så naturligt som möjligt.
Om någon krossade en av mina katters skalle med en sten för att den hade pissat i hans lägenhet och sen kom och förklarat sig med en attityd som Mentals så hade nog åtminstone viljan att döda infunnits sig hos mig...
Låter som om varken gubben eller de som försvarar honom tycker att de behöver ta den minsta hänsyn till vad för emotionellt värde husdjur har för dess ägare i dessa situationer. Annars ser jag inte hur man kan försvara att döda en annan persons husdjur annat än om det sker i rent självförsvar av sin egen eller någon annans omedelbara hälsa.
Kanske även som absolut sista åtgärd i fall där man redan ihärdigt har försökt övertala ägaren att själv göra sig av med djuret eller hålla bättre koll på det eftersom djuret har fortsatt att göra intrång i huset. Men till den punkten är det en jävligt lång väg att vandra från "Det ligger helt inom din rätt att själv dräpa djuret om det upprepade gånger letar sig in i ditt hus och pissar på mattan, där upprepade gånger är ett antal definierat av dig själv"
Mackan.D
2005-09-07, 00:07
Kör iväg dom en bit? Och hur lång är den biten då? Väldigt lustigt att katterna inte kommer tillbaka tycker du inte?
Får jag föreslå att du går in på google och söker på katthem för det finns otroligt många stackars övergivna katter och han måste prompt öka på det antalet?
Är man helt jävla dum i huvudet eller?
Btw katter bör få vara ute om det finns bra möjligheter till det, dom är vana vid stora ytor och man bör som människa låta dom ha det så naturligt som möjligt.
kära nån. Det är väl ägarens fel!?!? vill domi tne att katten ska bli bortkörd så ska man väl förfan inte släppa ut den? Äger jag en 100000kroners klocka så tar inte jag med mig den och låser in den på gymmet - det vågar inte jag, för jag är rädd om den och vill inte bli av med den, så jag låter den vara hemma.
Katterna har egentliegn ingen rätt att vara på min egendom, men det kan ju inte dem förstå, true. Men då är det ÄGARENS rättighet att se till att den inte är på min egendom, bryr sig inte ägaren, tja då verkar den inte bry sig om att bli av med den heller och ut åker den i skogen. Är man inte rädd om sin katt och släpper ut den hur som helst - då borde maninte köpt den, för vem vet, en dag beträder just din katt min gräsmatta och då har du inte den katten längre, suit yourself.
"Btw katter bör få vara ute om det finns bra möjligheter till det, dom är vana vid stora ytor och man bör som människa låta dom ha det så naturligt som möjligt."
Noshörningar, giraffer, lejon osv på zoo är vana vid ENORMA ytor, vad får dom egentligen? en minimal yta. Varför? för det finns ingen rättvisa i världen. Och JA, människor är mer värda än djur. Annars kan du ju försöka bevisa motsattsen. Varför köper vi en katt? för att tillfredställa oss själva, vi tycker det e mysigt att ha en katt att kjela med osv bla bla. Skulle vi hamna på en öde ö 50 människor, 50 katter. Räddningen kommer om en vecka men vi måste absolut ha mat innan dess annars dör vi. Vilka tror du vi hade slaktat? Du själv hade kanske riskerat ditt liv o skitit att äta men 90% av dom hade börjat jaga katter, mums.
Mackan.D
2005-09-07, 00:09
Om någon krossade en av mina katters skalle med en sten för att den hade pissat i hans lägenhet och sen kom och förklarat sig med en attityd som Mentals så hade nog åtminstone viljan att döda infunnits sig hos mig...
Låter som om varken gubben eller de som försvarar honom tycker att de behöver ta den minsta hänsyn till vad för emotionellt värde husdjur har för dess ägare i dessa situationer. Annars ser jag inte hur man kan försvara att döda en annan persons husdjur annat än om det sker i rent självförsvar av sin egen eller någon annans omedelbara hälsa.
Kanske även som absolut sista åtgärd i fall där man redan ihärdigt har försökt övertala ägaren att själv göra sig av med djuret eller hålla bättre koll på det eftersom djuret har fortsatt att göra intrång i huset. Men till den punkten är det en jävligt lång väg att vandra från "Det ligger helt inom din rätt att själv dräpa djuret om det upprepade gånger letar sig in i ditt hus och pissar på mattan, där upprepade gånger är ett antal definierat av dig själv"
Jag försvarar absolut inte gubben om du tror det, han är sjuk i huvudet som överreagerar så. Vi driver en helt annan diskusion här.
De är inte vana vid det om de inte fått uppleva det någon gång?
Jag försvarar absolut inte gubben om du tror det, han är sjuk i huvudet som överreagerar så. Vi driver en helt annan diskusion här.
Står fast vid att det låter på vissa här som att de tycker de kan leka domare över vilket emotionellt värde ett husdjur har för dess ägare, eller motivera agerande på basis av hur fästa de själva är vid djuret och blankt skita i vad de betyder för sina ägare.
Står fast vid att det låter på vissa här som att de tycker de kan leka domare över vilket emotionellt värde ett husdjur har för dess ägare, eller motivera agerande på basis av hur fästa de själva är vid djuret och blankt skita i vad de betyder för sina ägare.
Jag är en väldig djurvän. Skulle själv aldrig klara av att avliva ett djur. Men är grymt trött på kattägare som tillåter och ser det som ok att katterna går i andras trädgårdar och förstör. Har förståelse för folk som dödar katterna om det är ett problem som inte försvinner.
Jag är en väldig djurvän. Skulle själv aldrig klara av att avliva ett djur. Men är grymt trött på kattägare som tillåter och ser det som ok att katterna går i andras trädgårdar och förstör. Har förståelse för folk som dödar katterna om det är ett problem som inte försvinner.
Om en katt blir ett problem så tar man upp det med ägaren och försöker övertala honom att antingen hålla bättre koll på katten eller själv på annat sätt fixa problemet, kanske genom att avliva den. Fungerar inte det ger man tydliga varningar om att katten kommer dödas om ingen förbättring sker. Fungerar inte det blandar man in myndigheter, osv...
Det sista, absolut sista steget när allt annat misslyckats, är att själv ta saken direkt i egna händer och döda katten. Personligen skulle jag ha fortsatt att tolerera katten så länge problemet bestod hellre än att döda den. Men visst, kan jag också tycka att det i specialfall är ok att avliva ett husdjur, så länge man har gjort ägaren väl införstådd med vad man tänker göra om problemet kvarstår och ger honom rikligt med chanser att själv handskas med problemet.
Om en katt blir ett problem så tar man upp det med ägaren och försöker övertala honom att antingen hålla bättre koll på katten eller själv på annat sätt fixa problemet, kanske genom att avliva den. Fungerar inte det ger man tydliga varningar om att katten kommer dödas om ingen förbättring sker. Fungerar inte det blandar man in myndigheter, osv...
Det sista, absolut sista steget när allt annat misslyckats, är att själv ta saken direkt i egna händer och döda katten. Personligen skulle jag ha fortsatt att tolerera katten så länge problemet bestod hellre än att döda den. Men visst, kan jag också tycka att det i specialfall är ok att avliva ett husdjur, så länge man har gjort ägaren väl införstådd med vad man tänker göra om problemet kvarstår och ger honom rikligt med chanser att själv handskas med problemet.
Dags att informera igen
Enligt mål i Stockholms tingrätt 2000-12-04 Akt M 398-00, får katter röra sig fritt utomhus.
Om en katt tar sig in i ens hus så är det upp till en själv att hålla dörrar och fönster stängda.
Förordningen 1938:247 om rätt till jakt upphävdes 1987, den bestämmelsen medgav att " katt som anträffas utanför gård eller trädgård där den hör hemma, må av jakträttsinnehavaren eller hans folk saklöst dödas"
EDIT: Jag jobbar på en sådan myndighet som blir inkopplad, men vi kan inte göra något om inte katten är vanvårdad.
2005-09-07, 10:10
Vem bryr sig? Min Rottweiler trivs också bäst utomhus, men inte släpper jag lös den för det.
Vem bryr sig? Min Rottweiler trivs också bäst utomhus, men inte släpper jag lös den för det.
Men nu är det ganska stor skillnad på en hund och en katt.
Visst trivs oftast hundar också bäst utomhus, men man har helt andra skyldigheter som hundägare än kattägare.
En kattägare kan tillexempel aldrig bli ersättningsskyldig för någon skada som katten orsakat , det kan däremot hundägaren. (Lagen om tillsyn över hundar ock katter)
petersson
2005-09-07, 10:33
Man dödar helt enkelt inte någons katt.
internethjälten
2005-09-07, 10:38
inget koppel = vilkdkatt, ärendet avslutat.
Tricklev
2005-09-07, 10:39
Visst trivs oftast hundar också bäst utomhus, men man har helt andra skyldigheter som hundägare än kattägare.
En kattägare kan tillexempel aldrig bli ersättningsskyldig för någon skada som katten orsakat , det kan däremot hundägaren. (Lagen om tillsyn över hundar ock katter)
Men om vi bortser ifrån lagen, som är idioti, så blir jag lika upprörd över att min baksida luktar urin, oavsett om det kommer ifårn hund eller katt.
Mackan.D
2005-09-07, 10:43
Men det borde inte vara så här, eller hur? Hundar kanske i stort gör större skada, men ändå. Jag tycker kattlagen är löjlig.
usch vad lång ni har gjort tråden :D, som tur är vet jag ju redan att jag har rätt så jag slipper följa den :sleep:
Men det borde inte vara så här, eller hur? Hundar kanske i stort gör större skada, men ändå. Jag tycker kattlagen är löjlig.
Kan väl hålla med.
Jag nämnde ett mål som varit uppe i stockholm tingsrätt, tidigare i tråden.
Tittar man lite närmare på detta mål så verkar det som om man
räknar katter som ett "fritt" djur som får gå fritt helt enkelt.
I samma lag som jag nämnt tidigare (L18) står även.
En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad får avlivas av jakträttsinnehavaren eller någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polisen.
Händer ganska ofta att jag får vara med om att se till så att katter blir infångade, men det är alltid polisen som tar beslut om dom ska avlivas, som tur är.
TACK, DÄR KOM DEN ! :love:
ErikWrestlingFreaket
2005-09-07, 17:18
Förordningen 1938:247 om rätt till jakt upphävdes 1987, den bestämmelsen medgav att " katt som anträffas utanför gård eller trädgård där den hör hemma, må av jakträttsinnehavaren eller hans folk saklöst dödas"
Den lagen borde fan vara kvar enligt mig, inte för att jag skulle döda en katt men...
TACK, DÄR KOM DEN ! :love:
Exakt! Ner med dom i http://www.kr-produkter.se/bilder/hv8.jpg istället.
:devil:
Dags att informera igen
EDIT: Jag jobbar på en sådan myndighet som blir inkopplad, men vi kan inte göra något om inte katten är vanvårdad.
Ja, men som sagt. Vem bryr sig om lagen. Är katten ett sådant problem så den allvarligt inverkar på ens levnadsstandard(förstörda land, starkt luktande kattpiss vid uteplats etc) så bryr man sig nog inte om lagen. Kattern blir överkörda hela tiden, att slå ijhäl den och kasta den i skogen borde fungera?
Sedan är detta som sagt var en sista lösning, men skadedjur är skadedjur även om de är söta.
Ptja,jag skiter väl i om någon dödar någon annans katt som stör.Men hade jag haft en katt och någon haft ihjäl den för en sådan skitsak skulle jag med glädje misshandla den personen(och ifall fabror blå inte funnits hade jag antagligen dödat personen)
rememberence
2005-09-07, 19:44
eller? :D
kan då inte ägaren hålla katten inne, så bye bye katten, då körs den ut i skogen.
Skulle egentligen hålla mig härifrån, men det där låter ungefär lika begåvat som att stava kela med j. Om det finns några lagar mot upprepade frihetsberövande, plågeri och stöld av katter kan inte någon ta IP:t och anmäla killen? :sleep: Och till er som säger er vilja köra Mackan långt bort från civilisationen eller t.o.m. yxmörda den 51-åriga gubben, isåfall är ni ju absolut inte bättre själva.
Skulle egentligen hålla mig härifrån, men det där låter ungefär lika begåvat som att stava kela med j. Om det finns några lagar mot upprepade frihetsberövande, plågeri och stöld av katter kan inte någon ta IP:t och anmäla killen? :sleep: Och till er som säger er vilja köra Mackan långt bort från civilisationen eller t.o.m. yxmörda den 51-åriga gubben, isåfall är ni ju absolut inte bättre själva.
Bara köra iväg Mackan D om han kommer nära ditt "hood" Big Vik! :)
Katterna är i vart fall bättre än både mackan och den 51 åriga gubben
Katterna är i vart fall bättre än både mackan och den 51 åriga gubben
Vill inte döma någon och alla individer bör ha samma rättigheter och värde, men måste hålla med om att i mina ögon har de (katterna) en högre rang, ja.
Vill inte döma någon och alla individer bör ha samma rättigheter och värde, men måste hålla med om att i mina ögon har de (katterna) en högre rang, ja.
Vad fan säger du ditt cepe? :whipped: :D
trött eller nåt... :sleep: :angel:
Mackan.D
2005-09-07, 21:56
Förstår inte hur ni tänkter men visst. Ni hade säkert tyckt det var trevligt om jag pissat lite på er altan, eller ryckt upp nån blomma eller något. Tror jag säkert. cheers. Smart folks. aight.
Tror som jag sa tidigare att det tjafsas bara för tjafsandets skull.
Vem fan slår ihjäl en stackars katt ? *screwy*
Mackan.D
2005-09-07, 22:03
Sen verkar ni ju tycka att katter är lika mycket värda som människor? låt mig skratta? det _borde_ kanske vara så, men välkommen till verkligheten, så är det inte. Vi lever i ett samhället fyllt av fördommar, och katter ja, ner i köttkvarnen in i micron 1 timme så har vi kanske ett mål till de fattiga barnen i afrika. Nej, men seriöst. Katter är skadedjur, eftersom de förstör, bör jag då bara ignorera detta? amen det e gött! komma hem från gymmet tycker man inte man luktar illa redan från svettet så gör man iallafall det när man kommer hem och det luktar kattpiss i trädgården :thumbup: och det ska jag leva med för att ägaren inte kan hålla kattfan inne? NOOOOOOOO WAY. Om ni nu ska släppa ut katten bygg ett högt staket runt hela trädgården och släpp ut katten där sen. För litet utrymme? BULLSHIT, ni vill bara inte att det ska gå lika illa för er trädgård. (om ni nu har någon osv) ni inser inte vilket kattproblem jag har haft här hemma.
Mackan.D
2005-09-07, 22:04
endast en psykisktstörd man. Möjligtvis någon med damp. Men ingen frisk människa. (möjligtvis i aggressionen kanske, men knappast på det sättet han gjorde)
Hade aldrig ens tänkt tanken. Fyfasiken.
Helt avskyvärt att göra som gubbfan gjorde, jävla sadist :devil:
Men eftersom jag själv är jävligt rädd om mina 2 älsklingar (katter) skulle jag ALDRIG släppa ut dem vind för våg. Det kommer aldrig att hända så länge det finns djurmördare/plågare, bilar, rovdjur, sjukdomar osv som kan skada/döda dem. Precis som att jag är jävligt rädd om min häst och aldrig någonsin kommer att öppna grinden och släppa ut honom.
De får gå ut under kontrollerade former med mig allihop och det av omtänksamhet och kärlek.
En annan grej:
Inte får väl någon annan än en som är innehavare av jaktlicens eller polis, veterinär osv. ha ihjäl ex. en katt eller annat tamdjur/däggdjur? Och en avlivning ska väl förfan ske i enlighet med djurskyddslagen?
Har för mig att man får "ha ihjäl" katter/hundar osv. själv om de är någon dag gamla men är de äldre än så ska en veterinär etc. sköta avlivningen.
Att hoppas att den jäveln blir fälld för djurplågeri är det minsta man kan göra.
Mackan.D
2005-09-07, 22:20
Helt avskyvärt att göra som gubbfan gjorde, jävla sadist :devil:
Men eftersom jag själv är jävligt rädd om mina 2 älsklingar (katter) skulle jag ALDRIG släppa ut dem vind för våg. Det kommer aldrig att hända så länge det finns djurmördare/plågare, bilar, rovdjur, sjukdomar osv som kan skada/döda dem. Precis som att jag är jävligt rädd om min häst och aldrig någonsin kommer att öppna grinden och släppa ut honom.
De får gå ut under kontrollerade former med mig allihop och det av omtänksamhet och kärlek.
En annan grej:
Inte får väl någon annan än en som är innehavare av jaktlicens eller polis, veterinär osv. ha ihjäl ex. en katt eller annat tamdjur/däggdjur? Och en avlivning ska väl förfan ske i enlighet med djurskyddslagen?
Har för mig att man får "ha ihjäl" katter/hundar osv. själv om de är någon dag gamla men är de äldre än så ska en veterinär etc. sköta avlivningen.
Att hoppas att den jäveln blir fälld för djurplågeri är det minsta man kan göra.
en ganska förnuftig person det här (även det där om att han blir fälld nog mest är önsketänkande)
Nu kommer vi till det här igen är man rädd om något så får man ju agera så med. Jag tar inte med min 100000kronos klocka till gymmet där den kan bli stulen. Och inte heller släpper bobo ut sin katt, eftersom nåt kan hända med den. Så ni som släpper ut era katter, vad bryr ni er om ert husdjur egentligen? Vad har katten ute att göra på egen hand ens? egentligen? snälla?
vilken underhållande tråd.
Mina föräldrar har upprepade gånger denna sommaren råkat ut för att en byracka utför nummer 2 på deras gräsmatta, mina föräldrar påstår att det är grannen som skaffat hund nyligen. Då mina föräldrar är väldigt försynta så har dom inte gjort något åt det. Jag däremot inmundigade en stadig måltid och ett par timmar senare gick jag och krämade i deras sandlåda. Jag tyckte detta var fruktansvärt roligt ända tills länsman kom och knackade på. Så vad har jag lärt mig av detta... tja det är kanske bättre att gå och prata vänligt med grannen om att deras husdjur beter sig en aning problematiskt på min egendom.
Mackan.D
2005-09-08, 09:54
vilken underhållande tråd.
Mina föräldrar har upprepade gånger denna sommaren råkat ut för att en byracka utför nummer 2 på deras gräsmatta, mina föräldrar påstår att det är grannen som skaffat hund nyligen. Då mina föräldrar är väldigt försynta så har dom inte gjort något åt det. Jag däremot inmundigade en stadig måltid och ett par timmar senare gick jag och krämade i deras sandlåda. Jag tyckte detta var fruktansvärt roligt ända tills länsman kom och knackade på. Så vad har jag lärt mig av detta... tja det är kanske bättre att gå och prata vänligt med grannen om att deras husdjur beter sig en aning problematiskt på min egendom.
hahaha! jag hade gjort likadant!
endast en psykisktstörd man. Möjligtvis någon med damp. Men ingen frisk människa. (möjligtvis i aggressionen kanske, men knappast på det sättet han gjorde)
Hur kan koncentartionssvårigheter få en människa att mörda en katt?
Mackan.D
2005-09-08, 10:56
Hur kan koncentartionssvårigheter få en människa att mörda en katt?
heh.......Gillar att märka ord va? Damp används nu mera, och har länge gjort som ett ord då man menar en person med aggressionsproblem. Men visst "sjukdomen" är ju koncentrationsproblem.
Sen verkar ni ju tycka att katter är lika mycket värda som människor? låt mig skratta? det _borde_ kanske vara så, men välkommen till verkligheten, så är det inte. Vi lever i ett samhället fyllt av fördommar, och katter ja, ner i köttkvarnen in i micron 1 timme så har vi kanske ett mål till de fattiga barnen i afrika. Nej, men seriöst. Katter är skadedjur, eftersom de förstör, bör jag då bara ignorera detta? amen det e gött! komma hem från gymmet tycker man inte man luktar illa redan från svettet så gör man iallafall det när man kommer hem och det luktar kattpiss i trädgården :thumbup: och det ska jag leva med för att ägaren inte kan hålla kattfan inne? NOOOOOOOO WAY. Om ni nu ska släppa ut katten bygg ett högt staket runt hela trädgården och släpp ut katten där sen. För litet utrymme? BULLSHIT, ni vill bara inte att det ska gå lika illa för er trädgård. (om ni nu har någon osv) ni inser inte vilket kattproblem jag har haft här hemma.
Vad vi tycker om katter har väl inget med "samhället" att göra? det är väl upp till mig om jag anser att du är värd mindre än min katts avföring.
Shadow Warrior
2005-09-08, 16:13
Avliva gubbfan mot en trotoar kant!! OMG.
Avliva gubbfan mot en trotoar kant!! OMG.
ja han är ju så jävla mycket mindre värd, tom inte värd något alls, att det säkert inte skulle skada samhället
heh.......Gillar att märka ord va? Damp används nu mera, och har länge gjort som ett ord då man menar en person med aggressionsproblem. Men visst "sjukdomen" är ju koncentrationsproblem.
Ok, vi säger så. Hur stort uppskattar du att steget från att vara en luvaprydd internettuffing som under sadistiska former kör ut katter i skogen för att efter sina goda gärningar sedan sitta och skräna på div forum om att kasta kattungar i köttkvarnar, till att faktiskt verkställa sina köttkvarnshot, med eller utan försänkt aggressionskontroll/Damp, eller vad du än vill kalla det?
Jag förstår inte varför somliga människor inte helt enkelt sitter inspärrade.
Människor är för övrigt större skadedjur än katter mackan så lägg ner med det där fåniga skitsnacket är du snäll.
Bygg ett högt staket runt din egendom och du nu vill skydda den från intrång av katter då dessa faktiskt får springa omkring som dom vill.
Vill man att sitt djur ska må så bra som möjligt så ska den få leva med på ett sätt som är så naturligt för dom som möjligt, det innebär inte att man har en stackars häst inåst i ett stall 23 h om dygnet för att det 24:e timmen ta in den i ridhuset och rida såsom somliga gör.
Trance: Okej katter som fötts i en minimal lägenhet kanske inte är van vid stora ytor men det ligger fortfarande i katternas natur.
Det är sant att det aldrig kommer vara lika villkor mellan mig och mina djur precis som det inte är lika villkor för an alphahane och den som är lägst i rang i en flock.
Däremot så kommer man aldrig kunna få ett djur att samarbeta bra såvida den inte själv vill göra saken i fråga.
Och underliggande mening för övrigt, man läser in det man själv vill läsa.
Du vill tolka det på ditt sätt, dvs att jag anser att djur har mindre värde än människor så därför kommer du få det till det oavsett vad jag säger, rätt dött lopp eller hur?
Vill man att sitt djur ska må så bra som möjligt så ska den få leva med på ett sätt som är så naturligt för dom som möjligt, det innebär inte att man har en stackars häst inåst i ett stall 23 h om dygnet för att det 24:e timmen ta in den i ridhuset och rida såsom somliga gör.
Det stämmer, är förbannat många otäcka människor som "skonar" sina hästar från all utevsitelse, min häst kommer aldrig mer att bo i en box utan bor utomhus året runt på en lyxlösdrift :)
Men speciellt katter är svårare att hägna in, det får i så fall nästan vara en rastgård med tak på för att den inte ska kunna klättra ut och bor man inte i villa är det omöjligt. En hund klarar man att stänga in med ett hyfsat högt staket.
Eftersom vårt samhälle inte är anpassat för djur (eller barn) så funkar det inte för de allra flesta att låta hunden och katten (som båda har liknande revirstorlek och liknande rörelse/jaktbehov) gå lösa i tättbebyggt område. Bor man långt ute på landet, med rejäla avstånd till större trafikerade vägar skulle det säkert funka att låta dem springa helt lösa.
Jag vet att lagen säger att katten får springa lös som Eddi (?) eller någon förklarade förut, men jag är övertygad om att det beror på att katten värderas så lågt. Både ekonomiskt och känslomässigt.
Långt fler katter far illa än hundar. Man köper inte en hundvalp en sommar för 5000-15000:-(?) och släpper ut den när man tröttnat på kraken. Sommarkatter finns det däremot gott om, förmodligen eftersom den inte är värd något, ett lågt ekonomiskt värde tyder ju på att det dels finns för många katter och dels att de inte skattas högt av många av oss :(
Likaså med hästen, inte skulle man släppa ut den för att den ju faktiskt mår bäst av att ströva sina 2-4 mil om dagen (vilket är det naturliga beteendet för den) utan man får (tyvärr) anpassa djurens levnadsförhållande till hur samhället ser ut :(
Med det menar jag trafik, rädda männskor, allergiker, djurplågare etc.
Om katten börjar värderas högre hos människan är jag säker på att man inte skulle släppa ut den vind för våg i områden där de flesta bor idag, precis som man inte släpper ut sin dyrt inköpta och högt älskade hund, även om det är det bästa och mest naturliga för båda djuren att ströva som de vill....
Trance: Okej katter som fötts i en minimal lägenhet kanske inte är van vid stora ytor men det ligger fortfarande i katternas natur.
Det är sant att det aldrig kommer vara lika villkor mellan mig och mina djur precis som det inte är lika villkor för an alphahane och den som är lägst i rang i en flock.
Däremot så kommer man aldrig kunna få ett djur att samarbeta bra såvida den inte själv vill göra saken i fråga.
Och underliggande mening för övrigt, man läser in det man själv vill läsa.
Du vill tolka det på ditt sätt, dvs att jag anser att djur har mindre värde än människor så därför kommer du få det till det oavsett vad jag säger, rätt dött lopp eller hur?
En tamhund har lika stort behov av rörelse som en tamkatt, de är båda rovdjur med liknande beteende. Kanske har hunden ännu större rörelsbehov än katten faktiskt, som sover 18-20 timmar per dygn!
Jovisst att hundar har ett stort rörelsebehov men det blir ju eller iaf borde bli (mer eller mindre) täckt av promenaderna som ägaren gör med hunden.
Man kan ju faktiskt även gå ut och gå med katter i koppel men personligen ser jag ingen anledning till att göra det om man bor i ett villakvarter och istället kan låta den gå ut själv.
Skulle inte ha något emot lösspringande hundar om dom kunde ta hand om sig själva såsom katter brukar kunna och inte förstör mer än katter men nu är väl inte riktigt fallet så.
En kompis hund brukade faktiskt springa ut och rasta sig själv ibland men han var å andra sidan väldigt gammal och klok.
Angående hästar så klarar dom sig nog rätt bra om dom får gå ute i en någorlunda stor hage (tillsammans med andra hästar) under hela dagen och sedan ridas relativt hårt.
Men som sagt så finns dessa konstiga människor som ska "skona" hästarna från allt farligt *grr*
Tricklev
2005-09-09, 11:51
Vad fan menar du med naturligt, finns väll inget djur där det naturliga för den är att leva UNDER människan, alla djur var ju fria innan vi fångade in dom, vi människor är nog lika mycket flockdjur vi, och vi hade nog också vårat territorium, även om vi inte kissade för att markera det, utan slogs.
Får jag gå runt och slåss hur mycket jag vill då?(precis som katten får kissa) eftersom det är i min "natur" ?
*Slår ner Flash* ;)
Tricklev
2005-09-09, 11:52
Ok, vi säger så. Hur stort uppskattar du att steget från att vara en luvaprydd internettuffing som under sadistiska former kör ut katter i skogen för att efter sina goda gärningar sedan sitta och skräna på div forum om att kasta kattungar i köttkvarnar, till att faktiskt verkställa sina köttkvarnshot, med eller utan försänkt aggressionskontroll/Damp, eller vad du än vill kalla det?
Han har inte nämnt att köra dom i köttkvarn, bara att köra iväg dom någon kilometer, det FINNS en viss skillnad.
Han har inte nämnt att köra dom i köttkvarn, bara att köra iväg dom någon kilometer, det FINNS en viss skillnad.
Nja,marginell skillnad.personen blir av med sin katt och därmed kunde den lika gärna vara död.
Vad fan menar du med naturligt, finns väll inget djur där det naturliga för den är att leva UNDER människan, alla djur var ju fria innan vi fångade in dom, vi människor är nog lika mycket flockdjur vi, och vi hade nog också vårat territorium, även om vi inte kissade för att markera det, utan slogs.
Får jag gå runt och slåss hur mycket jag vill då?(precis som katten får kissa) eftersom det är i min "natur" ?
*Slår ner Flash* ;)
Med naturligt så menar jag att det ligger i katters natur att ha sitt revir, ströva omkring mycket osv.
Alltså det är knappast naturligt för en katt att sitta instängd i ett rum hela dagarna eller för en människa att vara inlåst heller och det är det jag tycker man borde eftersträva att undvika i högsta möjliga mån.
Vårat revirsystem har utvecklats, vi behöver knappast slåss längre utan vi har fina små papper där det står att vi äger en viss tomt med tillhörande hus.
Men visst om någon annan människa som förstår vad det innebär med att du äger det och ändå skulle ignorera det så inte mig emot att du tar till näbbar och klor för att försvara det :D ;)
För övrigt så är du välkommen átt komma hit och försöka slå ner mig om du vill iaf, längesedan jag hade chansen att knäa en kille mellan benen :naughty:
Tricklev
2005-09-09, 16:09
Med naturligt så menar jag att det ligger i katters natur att ha sitt revir, ströva omkring mycket osv.
Alltså det är knappast naturligt för en katt att sitta instängd i ett rum hela dagarna
Precis som det är för hundar, okey om jag släpper ut min rottweiler på din baksida?
Precis som det är för hundar, okey om jag släpper ut min rottweiler på din baksida?
Nu bor jag ju i lägenhet så det är väl inte riktigt enbart min sak att avgöra det.
Jag motsäger mig inte att det också ligger i hundars natur och det skulle funkat bra med lösspringade vovvar om dom betedde sig som katter och inte förstörde mer än vad katter gör.
Skulle nog bli kaos om alla hundägare släppte ut sina hundar *screwy*
Nu bor jag ju i lägenhet så det är väl inte riktigt enbart min sak att avgöra det.
Jag motsäger mig inte att det också ligger i hundars natur och det skulle funkat bra med lösspringade vovvar om dom betedde sig som katter och inte förstörde mer än vad katter gör.
Skulle nog bli kaos om alla hundägare släppte ut sina hundar *screwy*
Nu är jag säkert jobbig ;) men på vilket sätt tar en lösspringande katt bättre hand om sig än en lösspringande hund och enligt Vem tar katten bättre hand om sig än hunden?
Tror nog hunden tycker att den fixar att vara lös ganska bra :) men är det isåfall upp till människan eller vem att avgöra?
Nu är jag säkert jobbig ;) men på vilket sätt tar en lösspringande katt bättre hand om sig än en lösspringande hund och enligt Vem tar katten bättre hand om sig än hunden?
Tror nog hunden tycker att den fixar att vara lös ganska bra :) men är det isåfall upp till människan eller vem att avgöra?
Man får vara jobbig sålänge man får ut nånting av det enligt mig ;)
Jag sa inte att katterna kan ta bättre hand om sig än hundar även om det inte skulle förvåna mig om så var fallet.
En hund KAN däremot förstöra mer än en katt.
Dessutom så beter väl sig hundar inte likadant som katter gör om dom träffar en annan artfrände?
Man får vara jobbig sålänge man får ut nånting av det enligt mig ;)
Jag sa inte att katterna kan ta bättre hand om sig än hundar även om det inte skulle förvåna mig om så var fallet.
Dessutom så beter väl sig hundar inte likadant som katter gör om dom träffar en annan artfrände?
Aah skulle citerat ditt inl. 219 istället ;)
Vad jag menar är att det kanske beror på vem man frågar om hunden eller katten "förstör" mest och att det retar mig att synen på kattens självständighet förmodligen bottnar i att den inte ses som värdefull :(
Eftersom den är billig och "självständig" släpper folk ut dem vind för våg, men i trafik, gentemot djurplågare och sjukdomar etc. kan den inte ta vara på sig och det är synd att utsätta sitt älskade djur för såna risker tycker jag :)
Bättre då att låta katten gå ut precis som hunden; i koppel!
Näe, hunden nosar där bak och katten fräser och är avvaktande vid möten med andra från samma art? :D
Tricklev
2005-09-10, 11:32
[QUOTE=*Flash*]
QUOTE]
Vad är relevansen i detta? D säger ju själv att djur är värda mer än människor, så vem bryr sig om hundar förstör mer för människor än katter, och uppenbarligen så finns det folk om har problem med katter som förstör.
Ser nu att jag fattat fel, det var inte Mackan D som skrev om köttkvarnar, men det kunde ändå mycket väl ha varit han, åsikterna överensstämmer nästan på pricken. Ser också att min frågeställning råkade bli en kuggfråga, man kan omöjligt mäta gränsen mellan att hojta på internet om att alla katters nackar borde omvridas till att ta saken i enga händer.
Vilket osökt leder oss in på frågorna: vad är det som driver en människa till något så drastiskt som mord? Vilka ingredienser behövs för att skapa en "coldblooded killer"? När tyskarna nådde Norge under andra världskriget stod mammas små pojkar på vakt vid gränsen, för ändamålet inte iförda lusekoftor, utan att avfyra sina nypolerade eldvapen. De hade nämligen aldrig haft tillgång till någon kolerisk tyrann som omformat omtänksamma familjefäder till avrättningsmaskiner. Norrmännens anletesdrag var förvisso röda, men i deras fall berodde det alldels säkert på den biologiska faktorn, ingalunda på att de hetsats till krig av en landsfader förblindad av vrede. Hur tror ni det gick för våra grannar? *rolleyes* Inte nog med att vi har den pyskologiska aspekten ovan, vi måste även ta hänsyn till den moraliska, vilken jag försökte beskriva i detta stycke:
Han behöver inte vara medlem i Djurens vänner för att förstå, om gubbjävelns patetiska liv rymmer något uns av moral skulle han fattat att man inte dödar en katt hursomhelst, bara för att man har lust. En dygdig nekrofil ställer inte klockan bara sådär för att jobba nattskiftet på griftegården heller. Han kanske sätter sig vid datorn och nekroporrsurfar lite, det är inte ett brott i sig att vara en nekrofil, men att göra verklighet av sina perverterade, imaginära böjelser kan resultera iböter eller fängelse upp till två år. ;)
Vad jag ville belysa med det här inläget var helt enkelt skillnaden mellan att vara eller tycka och att utföra. Det är inte olagligt att vara vare sig nekrofil eller nazist, inte heller att ha starkt nynazistiska åsikter eller att tänka på förmultnande människokadaver dagarna i ända (Man kan även hata katter) men så fort man kommer till den brytpunkt där man tar sig an själva "görandet" kan man se fram emot en vistelse på tukthuset. Moralen skapas dock av för var och en unika värderingar, är därav högst individuell och går inte alltid hand i hand med lagboken. (bah nähä?) Detta gör ämnet intressant, vissa kommer med argument, både genomtänkta och direkt skrattretande, för att försvara mordet på en 8 veckors kattunge.
Men annars är det ju som Mackan D sa, bara människor med damp kan bli riktigt upprörda? *screwy*
Nu orkar jag inte mer :sleep:
Tricklev
2005-09-11, 10:44
ar en fråga(påhopp?) till flash(eller alla som vill svara), självklart anser du dig bätre än katten, och vad får dig att tro tt katten mår bättre av din uppfostring än ingen alls, för självklart uppfostrar du den, du vill ju inte ha en katt som kissar o skiter inomhus hos dig, så varför gör du det? För du tänker på dig själv, inte katten.
Du vill inte ha djur som skiter inne hoss dig, Mackan vill inte ha djur som skiter på hans tomt.
edit: Kan inte skriva på detta T-bord
Tricklev
2005-09-11, 10:49
ar en fråga(påhopp?) till flash(eller alla som vill svara), självklart anser du dig bätre än katten, och vad får dig att tro tt katten mår bättre av din uppfostring än ingen alls, för självklart uppfostrar du den, du vill ju inte ha en katt som kissar o skiter inomhus hos dig, så varför gör du det? För du tänker på dig själv, inte katten.
Du vill inte ha djur som skiter inne hoss dig, Mackan vill inte ha djur som skiter på hans tomt.
Bah, vill igentligen edita detta till något mer lättförståligt.
Vad är det för skillnad på när du inte vill ha ett djur som skiter hoss dig, och när Mackan inte vill ha det. För du vill inte att din hund/katt ska skita inomhus hoss dig.
Jag har aldrig uppfostrat någon av mina nuvarande små kissar till att skita i lådan utan dom upptäckte själva att det var ett bättre alternativ än att gå och pissa och skita på filtar.
Dom har till och med fattat vad klösbrädan är till för utan att jag ingripit.
För övrigt så är det knappast bara mig jag tänker på när jag inte vill att katten ska skita överallt, hur trevligt tror du det blir för katterna att sova på filtarna som dom skitit och pissat på?
Den som lider mest av det är egentligen katterna för dom har aldrig gjort sina behov i min säng.
Tricklev
2005-09-11, 10:54
Jag har aldrig uppfostrat någon av mina nuvarande små kissar till att skita i lådan utan dom upptäckte själva att det var ett bättre alternativ än att gå och pissa och skita på filtar.
Dom har till och med fattat vad klösbrädan är till för utan att jag ingripit.
För övrigt så är det knappast bara mig jag tänker på när jag inte vill att katten ska skita överallt, hur trevligt tror du det blir för katterna att sova på filtarna som dom skitit och pissat på?
Den som lider mest av det är egentligen katterna för dom har aldrig gjort sina behov i min säng.
Du har väll haft tur med katter då, men det tar inte bort poängen, du vill inte att dina djur ska skita inne hoss dig (för deras skull säger du), och Mackan(bara tar dig som exempel, eftersom folk var så mycket emot dig) vill inte heller det, så stor skillnad är de inte.
Vad är relevansen i detta? D säger ju själv att djur är värda mer än människor, så vem bryr sig om hundar förstör mer för människor än katter, och uppenbarligen så finns det folk om har problem med katter som förstör.
Om en katt skulle bita på en trädgårdsmöbel av trä och en hund skulle göra det, vem av dom gör störst bitmärken? (såvida hunden nu inte är en chi.. vad dom nu heter).
Alltså om människor och djur ska kunna leva ihop utan att vilja ha ihjäl varandra så är det nog rätt bra om djuren inte förstör för mycket för oss människor och om vi människor låter djuren få leva så bra och "naturligt" som möjligt, eller hur?
Du har väll haft tur med katter då, men det tar inte bort poängen, du vill inte att dina djur ska skita inne hoss dig (för deras skull säger du), och Mackan(bara tar dig som exempel, eftersom folk var så mycket emot dig) vill inte heller det, så stor skillnad är de inte.
Tur och tur, mina ena katt har en hjärna i storlek som en ärta verkar det som, den andra är dock oerhört smart så dom kompenserar varandra rätt bra kanske.
Tycker faktiskt att det är stor skillnad på om man inte vill ha ett djur skitandes i sitt och djurets sovrum eller om man inte vill ha det skitandes i trädgården där djuret har möjlighet att gräva ner skiten så det inte luktar.
Men det är klart, alla ser vi ju olika på saker och ting *rolleyes*
Aah skulle citerat ditt inl. 219 istället ;)
Vad jag menar är att det kanske beror på vem man frågar om hunden eller katten "förstör" mest och att det retar mig att synen på kattens självständighet förmodligen bottnar i att den inte ses som värdefull :(
Eftersom den är billig och "självständig" släpper folk ut dem vind för våg, men i trafik, gentemot djurplågare och sjukdomar etc. kan den inte ta vara på sig och det är synd att utsätta sitt älskade djur för såna risker tycker jag :)
Bättre då att låta katten gå ut precis som hunden; i koppel!
Näe, hunden nosar där bak och katten fräser och är avvaktande vid möten med andra från samma art? :D
Synen på katter som självständig har nog inget att göra med att den inte anses värdefull.
Katter ses väl som självständiga just pga att de flesta kattdjuren är ensamlevande djur till skillnad mot t.ex. hundar som i vilt tillstånd lever i en flock.
Sen kan man ju självklart tycka att en hund som är köpt för 8000kr är mer värd än en katt som man fått gratis och det är ju väldigt synd.
Visst kan man gå ut med katter i koppel men sålänge man har tillgång till att släppa ut den utan alltför stora risker så tycker jag att man bör släppa ut den, men det är ju jag det.
Menade att katter låter varandra vara oftast medan hundar ska bekanta sig med varandra.
Som sagt, visste denna skulle bli månadens långkörartråd! :)
Som sagt, visste denna skulle bli månadens långkörartråd! :)
Kan inte du eller någon kommentera det jag skrivit!? :D
Eftersom du ber snällt så kan jag kommentera.
Ser nu att jag fattat fel, det var inte Mackan D som skrev om köttkvarnar, men det kunde ändå mycket väl ha varit han, åsikterna överensstämmer nästan på pricken. Ser också att min frågeställning råkade bli en kuggfråga, man kan omöjligt mäta gränsen mellan att hojta på internet om att alla katters nackar borde omvridas till att ta saken i enga händer.
Vilket osökt leder oss in på frågorna: vad är det som driver en människa till något så drastiskt som mord? Vilka ingredienser behövs för att skapa en "coldblooded killer"? När tyskarna nådde Norge under andra världskriget stod mammas små pojkar på vakt vid gränsen, för ändamålet inte iförda lusekoftor, utan att avfyra sina nypolerade eldvapen. De hade nämligen aldrig haft tillgång till någon kolerisk tyrann som omformat omtänksamma familjefäder till avrättningsmaskiner. Norrmännens anletesdrag var förvisso röda, men i deras fall berodde det alldels säkert på den biologiska faktorn, ingalunda på att de hetsats till krig av en landsfader förblindad av vrede. Hur tror ni det gick för våra grannar? *rolleyes* Inte nog med att vi har den pyskologiska aspekten ovan, vi måste även ta hänsyn till den moraliska, vilken jag försökte beskriva i detta stycke:
Helt irrelevant, eftersom att döda en katt är inte mord.
Han behöver inte vara medlem i Djurens vänner för att förstå, om gubbjävelns patetiska liv rymmer något uns av moral skulle han fattat att man inte dödar en katt hursomhelst, bara för att man har lust. En dygdig nekrofil ställer inte klockan bara sådär för att jobba nattskiftet på griftegården heller. Han kanske sätter sig vid datorn och nekroporrsurfar lite, det är inte ett brott i sig att vara en nekrofil, men att göra verklighet av sina perverterade, imaginära böjelser kan resultera iböter eller fängelse upp till två år.
Det handlar inte något om moral, det handlar om att du vill att han skall ha samma värderingar som du. En katts liv måste inte ha något värde, däremot är det någon annans egendom som han borde respektera. Men då hade man ju också ansvar för den egendomen. Sedan skriver du också något irrelevant om nekrofili.
Vad jag ville belysa med det här inläget var helt enkelt skillnaden mellan att vara eller tycka och att utföra. Det är inte olagligt att vara vare sig nekrofil eller nazist, inte heller att ha starkt nynazistiska åsikter eller att tänka på förmultnande människokadaver dagarna i ända (Man kan även hata katter) men så fort man kommer till den brytpunkt där man tar sig an själva "görandet" kan man se fram emot en vistelse på tukthuset. Moralen skapas dock av för var och en unika värderingar, är därav högst individuell och går inte alltid hand i hand med lagboken. (bah nähä?) Detta gör ämnet intressant, vissa kommer med argument, både genomtänkta och direkt skrattretande, för att försvara mordet på en 8 veckors kattunge.
Men annars är det ju som Mackan D sa, bara människor med damp kan bli riktigt upprörda? *screwy*
Nu orkar jag inte mer :sleep:
Sedan kommer du igen och jämför med nazism etc på något som är irrelevant. Du vill få det att alla måste gilla katter eftersom de är söta enligt dig och andra. Däremot är det jävligt lustigt då jag tvekar att du är vegan, alternativt fördömmer andra som äter kött. Då MÖRDAR du indirekt konstant, men eftersom du inte behöver se det så finns det inte. Då dagens människor har en sådan distans till djuren att det finns bara tre lägen. Se dem på tv, förpackade i butik samt husdjur. Det är bara husdjur som är verkliga, de är gulliga och de måste upphöjas till skyarna.
En gammal bonde för år sedan kanske ser katten som ett nyttodjur som jagar möss samt håller lite sällskap ute på gården. Han har nog inga problem att nacka kattungar när de håller på att bli för många. Däremot du kallar det mord att döda en katt samtidigt som du tuggar på din hamburgare. Vem är egentligen tragisk?
(Sedan om någon skulle döda någon av mina hundar oprovocerat så skulle jag nog dra ett basebollträ i huvudet på den)
smürfpücko
2005-09-11, 17:52
DÖDA GRANNEN.
Hade det varit min katt hade jag dödat grannen på samma sätt. Det hade varit värt att sitta inne för mord pga det.
Ok, kanske inte, jag är inte lika sjuk i huvudet som grannen måste vara. Men nog fan hade jag spöat upp honom så att han fick leva rullstolsbunden resten av livet.. och njutit av det.
Behöver jag nämna att jag blev förbannat som ett as när jag läste? SVIN!
DÖDA GRANNEN.
Hade det varit min katt hade jag dödat grannen på samma sätt. Det hade varit värt att sitta inne för mord pga det.
Ok, kanske inte, jag är inte lika sjuk i huvudet som grannen måste vara. Men nog fan hade jag spöat upp honom så att han fick leva rullstolsbunden resten av livet.. och njutit av det.
Behöver jag nämna att jag blev förbannat som ett as när jag läste? SVIN!
Du tror 100 % på An Eye for An Eye principen med andra ord! :)
Är inte detta alternativ lika drastiskt som grannens?
smürfpücko
2005-09-11, 21:05
Du tror 100 % på An Eye for An Eye principen med andra ord! :)
Är inte detta alternativ lika drastiskt som grannens?
Det var nåt sånt jag menade när jag skrev "Ok, kanske inte, jag är inte lika sjuk i huvudet som grannen måste vara."
Jag hade i slutändan alltså inte kunnat utföra en sån handling. Hur grannen klarade av det är enbart för att han är psykiskt sjuk, annars hade han tagit livet av sig direkt till följd av grovt självförakt.
(snacket "jajja, det är bara en katt" funkar tyvärr inte på mina hjärnceller, bara upplyser i förebyggande syfte)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.