Visa fullständig version : Varför diarré
Har för mig att det var uppe nån tråd tidigare om detta ämmne , men kan inte hitta det.
Så frågan lyder vad är det som gör att man får diare ? nått med dåligt näringsupptag ?
Det finns ju en hel uppsjö med anledningar till att få diarré. Stress, dålig mat osv. Tänk igenom din dag om du nu lider av det, vad har du gjort?
Det finns ju en hel uppsjö med anledningar till att få diarré. Stress, dålig mat osv. Tänk igenom din dag om du nu lider av det, vad har du gjort?
Okej jo vet ju att det där har stor inverkan men
hade fått för mig att det hade nånting med dåligt närings upptage att göra oxå men kanske är ute o cyklar ?
Nej, det har inget med näringsupptaget att göra. Men när du väl har så är det klart att du är ur balans. Drick vätskeersättning och försök äta.
Fenomenet diarré i sig beror väl på att maginnehållet passerar för fort genom tarmen så att det inte hinner absorberas lika mycket vatten som det skall (orsaken till att avföringen är lös är ju att den innehåller mer vatten än vanligt). Sedan finns det en myriad faktorer som kan orsaka detta - är detta vad du egentligen frågar efter?
(givetvis är näringsupptaget inte optimalt med konstant diarré, dock är vätskeförlusterna och förlusterna av div. elektrolyter - främst kalium tror jag - ett större problem än näringsförlusterna.
kalle_banan
2005-09-06, 07:31
Okej jo vet ju att det där har stor inverkan men
hade fått för mig att det hade nånting med dåligt närings upptage att göra oxå men kanske är ute o cyklar ?
oftast när man är ute och cyklar får man diarré.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.