Visa fullständig version : Att äta efter sin kroppstyp
Det där med att äta efter sin kroppstyp - ectomorf, endomorf eller vad tusan det nu är de olika typerna kallas - vad säger ni om det? Jag tycker att konceptet låter lite hemsnickrat, men jag tycker ju så mycket... Nå: Är det vettigt eller är det bara nys?
userfriendly
2005-09-05, 18:13
är inte JÄTTEinsatt på det där, men rent generellt så har ju vissa lättare att lägga på sig fett/muskelmassa o vissa har svårt att gå upp.. om detta bara har med förbränning att göra är ju frågan egentligen..
olika kroppstyper vad gäller former osv finns ju..
Det finns minst 27 olika kroppstyper och skillnaden mellan de olika kan vara hårfin då det är en tolkningsfråga. (Jag kommer inte ihåg om man går ett steg djupare än 27 t o m och då blir det ännu fler typer, för min del känns det som det kvittar.)
Eftersom det var ett psykologiskt verktyg som är förkastat för länge sedan så är det ingen större mening med att använda det på träning, kost eller något med det närstående område.
Zerohero
2005-09-05, 18:24
Tror inte det är något man skall fälja slaviskt men man kan nog ta det i beaktande. Lägger man lätt på fett så kan det ju vara fiffigare att äta lite mindre fett och satsa på mätande livsmedel än om man har en grym ämnesomsättning t.ex.
Andelen protein är ju kanske inte relevant för BB äter ändo mera än de rekomenderar.
Eftersom det var ett psykologiskt verktyg som är förkastat för länge sedan så är det ingen större mening med att använda det på träning, kost eller något med det närstående område.
Psykologiskt? Hur menar du? Jag trodde att det hade med ämnesomsättnng att göra.
Psykologiskt? Hur menar du? Jag trodde att det hade med ämnesomsättnng att göra.
Man trodde olika psykologiska profiler följde med olika kroppstyper. T ex var man X så var man envis etc...
Tror inte det är något man skall fälja slaviskt men man kan nog ta det i beaktande. Lägger man lätt på fett så kan det ju vara fiffigare att äta lite mindre fett och satsa på mätande livsmedel än om man har en grym ämnesomsättning t.ex.
Andelen protein är ju kanske inte relevant för BB äter ändo mera än de rekomenderar.
Man lägger inte på sig fett genom att äta fett, utan på grund av kaloriöverskott.
Det har av någon anledning överförts till ämnesomsättning och/eller träning men från början var det ett sätt att försöka bedömma hur olika människor var psykiskt pga hur de såg ut.
Zerohero
2005-09-06, 12:04
Man lägger inte på sig fett genom att äta fett, utan på grund av kaloriöverskott.
vet, men det är lättare att bli fett av fet än kolhydrater. Sen kanske man känner sig mättare av kolhydrater och äter mindre klaorier än om man skulle ha ätit fett.
27 typer det var många det, lätatre om man räcknar med de tre typer, ofta har man ju drag från de andra. Kan väl vara svårt för endel att placera in dem och för andra inte.
...men det är lättare att bli fett av fet än kolhydrater. Sen kanske man känner sig mättare av kolhydrater och äter mindre klaorier än om man skulle ha ätit fett.
Där håller jag inte med dig alls!
m96olsen
2005-09-06, 13:41
Sen kanske man känner sig mättare av kolhydrater och äter mindre klaorier än om man skulle ha ätit fett.
Nopes, tvärtom!
Zerohero
2005-09-06, 14:07
Nopes, tvärtom!
Beror helt på vad det är för kolhydrater förstås, menar låga Gi förstås. Sätter lätt i mig 50gram pekannötter men att få is ig samma mängd i fullkornsrågbröd är svårare. Framförallt mättat fett i t.ex ost mättar ju inet alls bra.
Finns väl undersökningar att fett mättar sämre också.
Men dte beror ju lite på livsmedel förstås.
att man lättare blri fet va fett är eftersom fett lättare omvandlades till kroppsfett och värmeproiduktionen av fett är ju mindre än kolhydrater.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.