Visa fullständig version : Promenera med vikter
Hej
Jag har bara en liten kort fråga. Om man lägger på, vi säger, 20% av sin kroppsvikt i metallvikter i en ryggsäck och går i en dryg timme. Hur mycket förändras förbränningen?
Om någon vet hur många % mer kalorier som förbränns, säg gärna.. :) Påpeka gärna också för och nackdelar, och om det isf skulle finnas någon "optimal" % av kroppsvikten som man kan ha i ryggsäcken då.. :)
King Grub
2005-09-05, 16:59
10 kilo mer att kånka på förbrukar ungefär 1 kcal per minut mer vid rask gång.
En grov uppskattning av energiförbrukning vid gång är 0.7 kalorier per kilo kroppsvikt och km. Så väger du 70 kg och lägger till 14 kg kan det kanske vara rimligt med 10 extra kalorier brända per km du går.
Ingen stor siffra alls, och motsvarar inte alls hur mycket jobbigare det är att gå med så mycket extravikt. Betydligt bättre att gå lite längre istället, eller om du bara vill ha upp intensiteten - jogga lätt.
Då hade jag iallfall gått längre eller om man kan snabbare, då skulle man bara få ont i ryggen tillslut :)
10 kg mer ger ju 60 kcal extra på 60 minuter då, går man 5 stycken så är det ju 300 enkelt förbrända kcalorier.
Verkar va en bra ide tycker jag om man ändå vill gå så varför inte lägga i lite extra vikt. :)
10 kilo mer att kånka på förbrukar ungefär 1 kcal per minut mer vid rask gång.
Ok, men beror det inte lite på vad det har för motsvarighet till ens totala kroppsvikt. Jag menar, det måste ju förbränna mer kalorimässigt för en personer som väger 60kg än vad det gör för en person som väger 80 kg. Eller är jag helt ute och cyklar?
10 kg mer ger ju 60 kcal extra på 60 minuter då, går man 5 stycken så är det ju 300 enkelt förbrända kcalorier.
Verkar va en bra ide tycker jag om man ändå vill gå så varför inte lägga i lite extra vikt. :)
Tja, jämför hur jobbigt det är att gå 60 min med 10 kg på ryggen mot att gå 70 min utan någon extrabelastning. Ungefär likvärdig energiförbrukning, men jag lovar att det första alternativet kommer kännas betydligt mer slitsamt.
Ok, men beror det inte lite på vad det har för motsvarighet till ens totala kroppsvikt. Jag menar, det måste ju förbränna mer kalorimässigt för en personer som väger 60kg än vad det gör för en person som väger 80 kg. Eller är jag helt ute och cyklar?
Energiförbrukning vid gång är väl i princip ett linjärt samband mellan vikt och sträcka, så utgångsvikt spelar ingen roll.
King Grub
2005-09-05, 20:53
Ja? Säger det emot det jag skrev? Om vi säger att energiförbrukningen stiger från 8.4 kcal per minut till 9.5 om "kroppsvikten" ökar från 70 till 80 kilo, men den ökar från 9.5 till 10.9 om "kroppsvikten" ökar från 80 till 90 kilo. Runt 1 kcal mer per minut, strax över, avrundat och klart, vilket gäller även om ursprungsvikten är 65 eller 75 kg. Siffrorna är genomsnitt och uppskattningar.
Jag har en liten fråga som relaterar till detta, så hoppas att det är ok att låna tråden lite:
Jag kör morgonpromenader varje morgon, i 1 timme 20 min, i hårt tempo, vilt viftandes med händer o armar. (JA, det är en jävla syn, går inte en dag utan att folk försöker stoppa mig med diverse frågor. nu i skoltider har jag även lyckats tajma min runda med 2 st gymnasie samt lågstadiebussar, så man får stå ut med en del gliringar... hehe)
Men iallafall, efter en visit till ett varuhus inhandlade jag vikter (1.5 kg st)man ska ha på fotlederna, som jag helt fräckt satte runt handlederna, o nu viftar omkring med, och jag kan garantera att dom rundorna nästan knäcker en! Man kan liksom inte låta bli att träna armar och "core" samtidigt. Men jag undrar ifall denna typ av träning gör mer skada än nytta, eftersom jag fortfarande kör efter "inte äta innan" principen. Jag e ju ute efter fettförbränning.
På senare tid har jag dock börjat alternera, så de dagar jag kör styrka kör jag vikter på morgon, sen dagar jag kör mage kör jag utan, för att vila lite. Vad tycker ni?
Är det befängt?
Är det befängt?
Absolut inte, iså fall är vi två om det!! ;)
Min handledsvikter väger dock bara 0,5 kg st och jag vill lova att det blir jobbigare!! Plus att det ser mycket roligare ut, för omgivningen alltså. Mina är tom riktigt snygga, blåa Adidas. Dessa använde jag flitigt ett tag - det var innan jag skaffade hund.... Nu sköter hon att jag tränar armarna under promenaden!
Jag kör morgonpromenader varje morgon, i 1 timme 20 min, i hårt tempo, vilt viftandes med händer o armar. (JA, det är en jävla syn, går inte en dag utan att folk försöker stoppa mig med diverse frågor. nu i skoltider har jag även lyckats tajma min runda med 2 st gymnasie samt lågstadiebussar, så man får stå ut med en del gliringar... hehe)
Finns ju viktade stavar för stavgång också - lite mer socialt accepterat än vilt viftande (fast pensionärer brukar våga stanna en och fråga ändå) men aktiverar också mer muskelgrupper än vanlig promenad.
Finns tydligen både en sort med vikter påhänga rätt högt på staven som man använder som vanligt och en svensk typ med behållare längst ned för vatten, sand eller blysänken eller nåt. Dessa låter man pendla mycket mer framåt än vanliga, oviktade stavar.
Varför ska man belasta axlarna mer genom att använda vikter runt handlederna eller nästan ännu värre skaffa gåstavar med viktbelastning?
Vill man bränna mer på samma tid så går det nästan alltid att springa istället.
Det jag gillar med att gå med vikter är att man kan "träna" samtidigt som man går, dvs göra olika rörelser med armarna o överkroppen, som jag förstått det är balansövningar väldans effektiva. Beoende på hur man håller armarna kan man träna specifika muskelgrupper, samt muskler man i vanliga fall inte "kommer åt". Det med att belasta axlar, förstår jag inte riktigt, känns som att styrketräning belastar mycket hårdare. Det är ju inte så att man kastar armarna omkring sig utan att "ta emot" med mullerna. Det jag e rädd för är att det blir för tung träning utan frukost, alltså att det blir mer än 70 % av Vo max eller vad det äroch att, om man gör det varje dag som jag gjort ett tag nu, inte låter musklerna vila tillräckligt länge, för att hinna återhämta sig.
Jag behöver lite mer än fjuttiga 1.5 kg för att träna armarna och överkroppen (och då är jag ändå minst på kolo). Tror inte riktigt jag hänger med på ditt resonemang.
Sen kan du mäta Vo2max för att vara på den säkra sidan om du tror att du skulle komma över 70% med 1.5 kg vikterna.
En till fråga: Varför skulle det vara dåligt med "tung" träning innan frukost?
Jag kanske formulerade mig lite klumpigt, sorry.
Naturligtvis menar jag inte att jag ser viktgång som nån seriös träning för byggande av muskler, jag ser den i nuläget snarare som ett komplement till viktträningen. Man använder ju musklerna på ett annat sätt, inte lika kontrollerat som med vikter. Armar och överkroppen är igång i 80 minuter med övningar de inte är vana vid, där man kan känna efter själv vilka muskler man vill "spänna till". Testa en gång. 1.5 kilo kanske inte låter mycket, men i 80 minuter känns det definitivt.
Angående Vo% har jag förstått att fettförbränning innan frukost är effektivast vid en viss ansträngningsgrad, och undrar lite ifall denna typ av övning, som kanske inte direkt gör att man förflyttar sig snabbare, men aktiverar fler muskler skulle strypa den ökade fettförbränningen man är ute efter när man inte käkar frukost och dricker kaffe. Jag tänker mig att eftersom det bara är 1.5 kilo, kanske man aktiverar fler muskler som fettet kan åka in i o förbrukas. Klart jag fattar att det beror på hur hårt man gör det men ville höra er input. Tror att jag brukar gå i 8 km/h.
Spannmål
2005-09-06, 17:40
Jag tycker att detta viktsvängadet borde äta energi ur musklerna som annars kunde nyttjats på gymmet.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.