Visa fullständig version : optimalt kaloröverskott
Som topicen lyder; finns det något optimalt kaloriöverskott för muskelbygge? Ibland när jag inte känner för att äta mer, så brukar det bara bli ca 200kcal överskott, enough?
Jag tror mig minnas att grubben skrivit 10-15% överskott är OPTIMALT för mest muskeltillväxt. Dock så blir man ju lätt fet då.
King Grub
2005-09-04, 21:18
Ja, det är tillräckligt för att bygga muskelmassa bra (om du nu verkligen ligger på det överskottet - värdena i tabeller är bara genomsnitt, och du kan inte exakt veta din förbrukning). Ett "optimalt" energiöverskott för muskeltillväxt ligger nog högre - runt 4-500 kcal - men då blir fettillväxten ännu mer optimal, vilket man får räkna med. Det skall räcka bra med 200, om man sköter näringstajmning, makronutrientfördelning, samt val av livsmedel, rätt.
tackar
föresten om man nu ligger på det överskottet 500kcal, betyder det precis som i viktnedgång fast tvärtom, en ökning på ett ½ kg i veckan?
Ja, det är tillräckligt för att bygga muskelmassa bra (om du nu verkligen ligger på det överskottet - värdena i tabeller är bara genomsnitt, och du kan inte exakt veta din förbrukning). Ett "optimalt" energiöverskott för muskeltillväxt ligger nog högre - runt 4-500 kcal - men då blir fettillväxten ännu mer optimal, vilket man får räkna med. Det skall räcka bra med 200, om man sköter näringstajmning, makronutrientfördelning, samt val av livsmedel, rätt.
Du vet inte någon sida/tråd där man kan lära sig att äta med optimal näringstajming?
King Grub
2005-09-04, 21:27
tackar
föresten om man nu ligger på det överskottet 500kcal, betyder det precis som i viktnedgång fast tvärtom, en ökning på ett ½ kg i veckan?
Överätning stimulerar muskeltillväxt också, så en del energi hamnar där. Glykogeninlagring, termogen effekt, proteinsyntes - ökningen blir mindre än vad minskningen vid underskott är.
mycket mindre? tack för svaret iaf! en lättnad. Hade det varit lika stor hade det varit kris, tänk att bulka åp ett halvår, då skulle ett halvårs deff ligge framför en sen =)
King Grub
2005-09-04, 21:29
Du vet inte någon sida/tråd där man kan lära sig att äta med optimal näringstajming?
Den optimala näringstajmingen är inte känd. Jag kan rekommendera boken Nutrient Timing: The Future of Sports Nutrition av John Ivy och Robert Portman, som finns för en billig penning på Bokus eller AdLibris, t ex. Inget säger att allt stämmer i den boken (det gör det inte), men författarna är kunniga och boken är bra och ger definitivt grunderna att stå på, inte minst om man själv vill kunna konstruera ett passande upplägg.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.