handdator

Visa fullständig version : kickboxing/Thaiboxing

Tomainen
2005-09-04, 20:45
Vad är skillnaden mellan dessa?
Någon som vet om det går att träna kickboxing i Umeå?

Dumleman
2005-09-04, 20:59
Kickboxning är lite snällare. Där får man inte knäas eller armbågas. I thai får man endast arbågas i thailand :). Finns säkert fler skillnader.

Griip
2005-09-04, 21:01
Enligt "traditionell" kickboxning och thaiboxning är det väldigt stor skillnad. Modernare är nästan enbart att man inte får knäas eller sparka på benen i kickboxning(Förutom i low-kick, men ok). Man får INTE armbågas i thaiboxning, inte i europa iaf. Vet inte hur det är i USA osv men i thailand kör dem givetvis med armbågningar.

MacLeod
2005-09-04, 21:14
Får inte och givetvis? Jag har blivit instruerad armbågar och knän av min coach när jag tränade kickboxning.

Griip
2005-09-04, 21:17
Får inte och givetvis? Jag har blivit instruerad armbågar och knän av min coach när jag tränade kickboxning.

Just därför du tränade och inte tränar? Eller var det en sån där halvtaskig klubb som inte riktigt visste vad dem var, kickboxare, karatekas eller thaiboxare?

Jazen
2005-09-04, 21:22
kickboxningen är ursprunligen från usa. medans thai har sina gammla rötter i....thailand :D

Langster
2005-09-04, 21:57
Min egen bild av det hela är att kickboxning är lite "ettrigare" än thaiboxning. Lite luddigt kanske... Kickboxningsträning som jag varit på har haft högre tempo och med fokus på långa slag/spark-kombinationer. Thaiboxningen har mer fokus på kortare och kraftfullare kombinationer. Det är bara mina egna erfarenheter och det behöver inte se ut så överallt... Annars är väl en stor skillnad att thaiboxning har mer träning för klinch och knän därifrån, även "kast" och brytningar av balansen från klinchen.
Förr var skillnaderna större. Nu har de kommit väldigt nära varandra antagligen eftersom det finns fler olika tävlingar med andra regler än de traditionella kickboxningsreglerna.

MacLeod
2005-09-04, 22:09
Just därför du tränade och inte tränar? Eller var det en sån där halvtaskig klubb som inte riktigt visste vad dem var, kickboxare, karatekas eller thaiboxare?

Min dåvarande coach äger och driver Sveriges nu största kickboxningsklubb.
Han lärde mig att man inte alltid kan följa reglerna när man är i en riktigt fight helt enkelt.

Griip
2005-09-04, 22:15
Min dåvarande coach äger och driver Sveriges nu största kickboxningsklubb.
Han lärde mig att man inte alltid kan följa reglerna när man är i en riktigt fight helt enkelt.

Och han sa åt dig att sätta ett armbåge i nyllet och ett knä i magen på motståndaren?

dared
2005-09-04, 22:20
Vaddå de har ju kört om mästarbältet i Sverige och jag har personligen sett dem vinna på armbågeknockouts... Så att i stora Europa inte får köra armbågar är ju skitsnack.

Tomainen
2005-09-04, 23:04
hmmm.. verkar bara som att det finns thaiboxning här i umeå. kanske värt att prova på så får man väl se hur det går.

MacLeod
2005-09-04, 23:16
Och han sa åt dig att sätta ett armbåge i nyllet och ett knä i magen på motståndaren?

Du har förstått att coach betyder tränare va? Han instruerade mig som sagt. Så svaret är ja.

Prankie
2005-09-04, 23:56
Både kickboxning och thai finns i Umeå, kickboxning hålls vid bågenhuset och thai av renyi vid E4. Rekommendera starkt att du prova båda före.

Griip
2005-09-05, 10:12
Du har förstått att coach betyder tränare va? Han instruerade mig som sagt. Så svaret är ja.

Jaja, spelar roll. Det är emot reglerna vad du än säger.

AFanatic
2005-09-05, 10:25

Hur då menar du? Finns en hel del klubbar som tränar thai-tekniker, även fast det är kickboxningsklubbar.

Vid tävling är det självklart renodlat...

Griip
2005-09-05, 10:30
Hur då menar du? Finns en hel del klubbar som tränar thai-tekniker, även fast det är kickboxningsklubbar.

Vid tävling är det självklart renodlat...

Ja, nuförtiden finns det många klubbar som tränar allmän standup eftersom det är K1 och liknande som är toppen för tävlande, men det betyder inte att knän och armbågar hör hemma i Kickboxning, inte ännu iaf. Snart lär väl nån tjomme komma på ett namn för det som "utövas" i K1 eftersom det varken är kickboxning eller thaiboxning.

AFanatic
2005-09-05, 10:54
Ja, nuförtiden finns det många klubbar som tränar allmän standup eftersom det är K1 och liknande som är toppen för tävlande, men det betyder inte att knän och armbågar hör hemma i Kickboxning, inte ännu iaf. Snart lär väl nån tjomme komma på ett namn för det som "utövas" i K1 eftersom det varken är kickboxning eller thaiboxning.

Att det hör hemma nej, dock är det inte ovanligt att det tränas ihop. K1 är speciellt men att säga att klubbar tränar pro K1 för det är poppis...är, i min mening, lite väl snävt och generaliserat med tanke på att det är den yttersta toppen (låg procent) som tävlar och tränar för K1.

Inzza
2005-09-05, 11:53

I min kickboxningsklubb tränar vi oxå med knän, dock inte armbågar. detta för att få en mer allsidig träning, för vi ligger inte på någon tävlingsnivå. Dom som tränar i tävlingsgruppen håller sig säkert till renodlad kickboxning.

så ajg ser inte problemet i att lära ut knän eller armbågar, om det sedan används på TÄVLING där reglerna säger något annat... är ju en annan sak.

Griip
2005-09-05, 12:39
så ajg ser inte problemet i att lära ut knän eller armbågar, om det sedan används på TÄVLING där reglerna säger något annat... är ju en annan sak.

Nej inte jag heller, jag säger ju bara att det är så och att det inte är "riktig" kickboxning.

MacLeod
2005-09-05, 19:15

Men i Thailand kör dom "givetvis" med armbågar. Här i Eu finns inget givetvis inte..

dared
2005-09-05, 19:53
Man FÅR köra (och gör det oftast) med armbågar i Sverige om det är en proffsmatch i Thaiboxning. :thumbup:

Lizard
2005-09-05, 19:58
Armbågar eller inte, så här förhåller det sig:

Urspruget till Thai boxning (Muay Thai) är en siamesisk stridskonst (Pahuyuth) som utecklats mellan 1 och 2 tusen år tillbaka i tiden. På den tiden slogs man hur fasen man ville och till en stupade. Muay Thai kom till 1929 när man övergick från hampareps-lindade händer och öppna platser till boxninghandskar, viktlasser, treminutersronder och ringrep. Än idag är det svårt att i Thailand få poäng för boxningsträffar (händerna) eftersom handskarna av många (äldre) thailändare anses som fjolligt.
Boxningen är endast en del i det hela och ritualer och, faktiskt, även diverse vapen (ling-lom) finns för den som vill gräva djupare i ämnet.
Innan en riktig Muay Thai-match utför boxarna en rituell dans (Wai-kru) där onda andar jagas ur ringen. En annan aspekt av Wai-kru är boxare med liknande rörelsemönster skulle kunna vara tränade av samme mästare och alltså inte boxades mot varann.

Kickboxningen är, som någon redan påpekat, en amerikanisering av Karate, eller Tae Kwon Do, där man tidigare utgick från träningsteknikerna men satte på färggranna skydd och boxhandskar och lappade på varann i långa träningsbrallor. Gärna i stars 'n stripes...

Klassiskt är sedan hur de amerikanska mästarna åker till Tokyo på tidigt sjuttiotal för att möta de japanska motsvarigheterna.
Jappsen ville inte få däng av de boxningsdugliga amerikanerna utan sattes i intensivträning i Muay Thai (i Thailand - var trodde du?!) och...hur det gick?
Low kick, low kick och en och annan brusten amerikansk fot.
I Thailand hade man lärt sig hur man kan förstöra den mest flyfotade boxningen med att sparka ca 3cm ovanför knät (svep, underbens- och pungsparkar är inte tillåtna i Muay Thai) och i andra ronden hade alla amerikanerna ett rörelsemönster som Long John Silver (träben) och var easy prey...
Dessutom kan man inte, som man tidigare gjorde - och fortfarande gör i många kampsorter, damma i med foten (fotbollsspark) när man kickar (roundhouse och lowkick) utan man sparkar med skenbenet. Dessutom hade japanerna fått en lektion i knätekniker något som amerikanerna försökte värja sig emot med att korsa armarna i vägen för magen. Lönlöst med andra ord.

Kan tilläggas att thailändarna känner väl till den här historien och ser den som synnerligen underhållande.

Idag smälter stilarna samman mer och mer, så skillnaden får sökas historiskt, men som tidigare berörts, så brukar armbågar vara en "gentlemans agreement" om de ska användas - vanligtvis inte utom i mästerskapsmatcher.

Lizard

Kwon
2005-09-05, 19:58
http://www.sentrumkickboxing.no/stevne%2031_01_04/kickboxing.05.JPG

http://www.tabonon.com/Images/kickboxing/kickboxing_3.jpg

http://www.icatwarrior.com/images/LewisFamousPhoto.jpg

http://www.sentrumkickboxing.no/stevne%2031_01_04/kickboxing.07.JPG

Kwon
2005-09-05, 20:03
http://www.siamsport.co.th/images/thaiboxing.jpg

http://www.trethaiboxing.com/webkuvat/muaythai/highkick.jpg

http://www.nippon.dk/grafik/kick-thaiboxing-01.jpg

http://www.top-fighting.de/bildergalerien/thai70.jpg

xynd
2005-09-05, 20:39
thaiboxning :bow:

TheSQUAT
2005-09-06, 05:51
Umeå Ju jutsu klubb har bl a kickboxing.

www.ujjk.se