handdator

Visa fullständig version : Vad behövs?

allonii
2005-09-03, 13:21
Jag undrade varför jag blir så j*vla sugen på något sött efter maten?
t ex bullar,kex, choklad.

Jag försöker verkligen inte äta och lyckas i 3-4 dagar men sen måste jag få i mig hembakade bullar eller något undrar vad jag ska göra för att förhindra de?

Sen undrar jag om man har bröd och lägger den i toastern är det sant att endel kolhydrater försvinner?

Jag äter 3 gånger om dagen frokust lunch och middag och styrketränar 3 gånger i veckan.
(Jag försöker även äta mer proteiner än kolhydrater ;) )

Mental
2005-09-03, 13:28
sötsuget minskar om du äter fler måltider, 2 mellanmål och ett kvällsmål kanske?

Nej, om du inte lyckas förkolna brödet så försvinner inga kolhydrater. vatten däremot försvinner ur brödet

allonii
2005-09-03, 13:31
jo men problemet är att jag har de jätte svårt att vänja mig har verkligen försökt men de går inte och mina skoltider hjälper inte heller.

Jazen
2005-09-03, 13:52
testat o käka en del frukt? får jag sådan sötsug, brukar jag käka typ päron,persika,druvor,banan m.m. funkar för mig =)

allonii
2005-09-03, 14:15
aa har inte tänkt på de men fan endå inte lika gott som kex :( men aja man får ta de man får

Jazen
2005-09-03, 14:17
aa har inte tänkt på de men fan endå inte lika gott som kex :( men aja man får ta de man får

förstår att det inte är det, men efter ett tag så kommer frukt smaka så jäkla bra, nästan bättre än godi ;)

Helena B
2005-09-03, 14:54
Jag har hört att man ska försöka få alla smaker med i en måltid, alltså något sött, surt, salt etc. Om alla dessa finns med i en måltid så borde man inte få något sug efter maten. Att man bli sötsugen beror på att det saknas något sött i maten. Det är iaf vad jag har hört.

Spannmål
2005-09-03, 18:55
förstår att det inte är det, men efter ett tag så kommer frukt smaka så jäkla bra, nästan bättre än godi ;)

Haha nej det gör det aldrig ;)

Frazze
2005-09-03, 22:03
Jag har hört att man ska försöka få alla smaker med i en måltid, alltså något sött, surt, salt etc. Om alla dessa finns med i en måltid så borde man inte få något sug efter maten. Att man bli sötsugen beror på att det saknas något sött i maten. Det är iaf vad jag har hört.

Låter skumt. Att det funkar så på lång sikt, att man tex blir köttsugen om man äter väldigt lite/för lite protein under en längre period kan jag köpa. Men att det ska märkas efter varje måltid har jag svårt att tänka mig.
Ang sötsug efter maten filosoferar jag mer om att kroppen känner att du pulat i dig en massa energi och näring, och vill toppa av med någonting sött för att öka insulinnivåerna, och på så sätt lagra mer energi i kroppen.

allonii
2005-09-04, 14:02
ok men hur ska jag undvika detta genom att äta frukt efter maten?

saftpojken
2005-09-04, 15:54
jag har exakt samma problem som dig! men jag har börjat ta en prottedrink istället så fort jag får sötsug, riktigt mättande. vet ej hur bra detta är de dagar man inte tränar, men bättre än att småäta godis måste det iaf vara tycker jag.

userfriendly
2005-09-04, 16:20
blir alltid sötsugen efter maten.. för mig räcker det dock oftast med nåt tuggummi, kaffe, nån frukt eller liknande... kanske lightläsk lt når sånt..
jag e sån som kan äta hur mkt som helst oxå..

allonii
2005-09-04, 16:23
tuggummi räcker tyvärr inte för mig :(

userfriendly
2005-09-04, 16:37
tuggummi räcker tyvärr inte för mig :(
inte ens nya extra i rosa förpackning!?

allonii
2005-09-04, 18:18
men jag kan tänka på saken då :D

Verni
2005-09-04, 20:38
Ät mat tills du inte är sugen på godis längre, upprepa detta tills du inte har något sötsug kvar, var i precis samma situation för 8 månader sen, när jag kom hem från skolan t ex var jag tvungen att ha i mig nått sött eftersom jag inte fick socker i skolan, och fanns det inget hemma bakade jag nått med socker i, var riktigt svårt att ta sig ut men efter 1 månad var jag inte beroende av socker längre, nu har jag inte käkat godis, chips eller läsk sen dess.

allonii
2005-09-04, 22:05
ok men blir de inte mer fett jag lägger på mig istället?

Mental
2005-09-05, 07:14
Jag brukade borsta tänderna vid extremt sötsug, men det var drygt i längden, nu sköljer jag käften med Listerin istället, allt godissug bara drunknar :)

Lizzie
2005-09-05, 12:01
Jag kan oxå få rejält sötsug efter maten, men det brukar hjälpa med en frukt. Men jag tror det är mycket psykiskt oxå. När jag är stressad så kan jag kasta mig i maten och känna samma hunger efter måltiden, som oftast blir 4-5 minuter. Då brukar jag ha en inre dialog med mig själv. Jag lägger upp en lagom portion mat som jag vet att jag borde bli mätt på, sätter mig lugnt vid bordet, andas djupt, äter lugnt och tuggar väl. Tänker på att nu äter jag och inte på vad jag ska göra om 15 minuter. Blir jag inte mätt eller känner sug efter så tillåter jag mig att ta en frukt - sen får det räcka. Jag vet ju att jag fått mat och det borde kroppen klara sig på 3 timmar. Disciplin!

allonii
2005-09-05, 16:52
ajdå fan jag råka lägga på mig 1500 kcal extra vid en enda måltid idag fan något jag ska göra för att inte gå upp i vikt? snabbt någon? och de bara sötsaker :( jag körde lite bröst och mage efter men något annat snabbt :((desperat)

allonii
2005-09-05, 17:18
*cry*

Lizzie
2005-09-06, 13:23
...jag hoppas du skämtar...

MyungChul
2005-09-06, 13:47
1500kcal? du menar 300g mörk marabou?

tänk på hur länge det är gott och hur länge lång tid du kommer få jobba för att få bort det..

10 sekunder i munnen och hur lång tid gör det skada i kroppen? "skada"

Pellefant
2005-09-06, 14:16
Jag brukade borsta tänderna vid extremt sötsug, men det var drygt i längden, nu sköljer jag käften med Listerin istället, allt godissug bara drunknar :)

Vad är Listerin?

WHITEFOLKS
2005-09-06, 14:45
Listerine, "munskölj".

Mental
2005-09-06, 14:45
Vad är Listerin?

http://www.pictureit-uk.com/listerin.jpg

Munvatten, mycket starkt och mycket bra, säljs på apoteket,