Visa fullständig version : Dator
Hade tänkt att bygga ihop en dator och har valt en del saker som sägs vara bra. Men jag är inte säker på om komponenterna är lika bra eller om någon viss del är sämra än den andra och behöver uppgraderas.
Så här är listan:
Nätagg: Zalman ATX12V Aktiv PFC Silent 400W
Moderkort:MSI nForce4 Ultra…
Processor:Athlon-64 3000+ 1.8GHz Boxed
Minne:Geil 2x512 400MHz CL2.5Dual Channel
Grafikkort:Connect3d Radeon X600PRO 256MB PCI-E DVI TV-Out Retail
Är det någon av dessa komponenter som är sämre än de andra?
För jag vill nämligen ha en "symetrisk" låda med jämnbra delar.
Hoppas det finns några datorkunniga som kan hjälpa mig
När det gäller symmetri så verkar många glömma "Vaderna" eller ljudkortet. Men det beror ju helt vad man skall ha sin dator till.
Min vill ju slippa stå i vassen till sommaren.
Hade tänkt att bygga ihop en dator och har valt en del saker som sägs vara bra. Men jag är inte säker på om komponenterna är lika bra eller om någon viss del är sämra än den andra och behöver uppgraderas.
Så här är listan:
Nätagg: Zalman ATX12V Aktiv PFC Silent 400W
Moderkort:MSI nForce4 Ultra…
Processor:Athlon-64 3000+ 1.8GHz Boxed
Minne:Geil 2x512 400MHz CL2.5Dual Channel
Grafikkort:Connect3d Radeon X600PRO 256MB PCI-E DVI TV-Out Retail
Är det någon av dessa komponenter som är sämre än de andra?
För jag vill nämligen ha en "symetrisk" låda med jämnbra delar.
Hoppas det finns några datorkunniga som kan hjälpa migDet beror ju helt på vad du ska använda datorn till.
m96olsen
2005-09-02, 13:17
Beroende på vad du har i pengar att röra dig med:
Kanske gått på en 3200 stället för 3000.
Lite bättre grafikkorts-kärna. T.ex. X700. Den kan du sen klocka upp lite om du vill.
antagligen har han ett hyffsad 7.1 integrerat i modertkortet, men om inte så kanske lite bättre ljud är till att införskaffa. men datorn ser ju helt okej ut =) som sagt beror det på vad du ska göra med den =)
Jag skulle säga: om du spelar spel så ska du köpa ett mycket bättre grafikkort. Spelar du inte spel (och programmerar inte eller kör annan "tung" programvara) så kör på det du har nu. Slänge inte bort pengar på hårdvaran, det där kan du köra allt annat än dom vassaste spelen på.
Om något så kan du lägga pengar på att ha tysta fläktar och diskar och ett tyst chassi!
Fatalist
2005-09-02, 13:21
Beroende på vad du har i pengar att röra dig med:
Kanske gått på en 3200 stället för 3000.
Lite bättre grafikkorts-kärna. T.ex. X700. Den kan du sen klocka upp lite om du vill.
Varför ska han köpa en 3200+ när han kan klocka sin 3000+ till samma, eller högre, hastighet? Betala 400 spänn extra för samma processor...
Och X700 är en nit, gå direkt på ett X800XL istället om du ska spela. Är den för dyr är Nvidia 6600GT det bästa valet. Detta är om du ska spela dvs. Jag kör på X800XL + 3200+ (3000+ fanns ej i lager) + 1 gig DDR400 och kan maxa de flesta spelens inställningar och ändå leka med bra FPS (BF2, HL2 är väl de enda jag har iofs)
Skall köpa Låda: Antec P180
Detta moderkortet var det jag kollade på
MSI K8N NEO4 FI NFORCE4 ULTRA GBLAN PCI-E ATX
Kan tillägga att jag kollade lite även på
Asus VGA-Card Radeon X800 256MB PCI-E 2xDVI TV-Out V-In Retail
där jag beställer från så kostar detta kort 1700kr.
Och Connect3d Radeon X600PRO 256MB PCI-E DVI TV-Out Retail kostar 800kr
det är nästan 1000kr mer.
Frågan är om det är värt det?
här är lite om 600 pro
http://testcentret.idg.se/produkt.asp?pID=5157
Spelar inte spel så mycket men om Battlefield 2 och WOW hade gått någorlunda på grafikkortet så hade det varit bra
Skall köpa Låda: Antec P180
Detta moderkortet var det jag kollade på
MSI K8N NEO4 FI NFORCE4 ULTRA GBLAN PCI-E ATX
Kan tillägga att jag kollade lite även på
Asus VGA-Card Radeon X800 256MB PCI-E 2xDVI TV-Out V-In Retail
där jag beställer från så kostar detta kort 1700kr.
Och Connect3d Radeon X600PRO 256MB PCI-E DVI TV-Out Retail kostar 800kr
det är nästan 1000kr mer.
Frågan är om det är värt det?
här är lite om 600 pro
http://testcentret.idg.se/produkt.asp?pID=5157
Spelar inte spel så mycket men om Battlefield 2 och WOW hade gått någorlunda på grafikkortet så hade det varit bra
MSI-kortet är ett finfint kort. Grundprylarna i det du köpt är också bra grejer. Köp det där nu, det enda jag tycker det handlar om är hur mycket tryck du behöver i grafikkortet. Spelar du väldigt lite så släng inte pengar där. Spar pengarna eller satsa på en stor och bra skärm - du ska ändå titta på den hela tiden - och tysta grejer. Klart det finns grejer du kan köpa till det du har nu som gör datorn oändligt mycket snabbare, X2 4800+, Raptor-diskar osv. Men det är slöseri med stålar om du bara kommer att använda den till surf, skriva osv. Iom att det är dom grundkomponenterna du har där så kan du ändå köpa det sen!
m96olsen
2005-09-02, 13:58
Varför ska han köpa en 3200+ när han kan klocka sin 3000+ till samma, eller högre, hastighet? Betala 400 spänn extra för samma processor...
Och X700 är en nit, gå direkt på ett X800XL istället om du ska spela. Är den för dyr är Nvidia 6600GT det bästa valet. Detta är om du ska spela dvs. Jag kör på X800XL + 3200+ (3000+ fanns ej i lager) + 1 gig DDR400 och kan maxa de flesta spelens inställningar och ändå leka med bra FPS (BF2, HL2 är väl de enda jag har iofs)
Kan hålla med om att X800XL är väldigt prisvärt men den är bra mkt dyrare än X700.
Är ATI kort inte ett måste kan man tänka sig ett 6600GT som också är prisvärt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.