handdator

Visa fullständig version : glykolysen, citronsyracykeln...

kampsporttjej
2005-09-02, 12:35
hejsan!

jag undrar om någon kunnig på ett väldigt pedagogiskt sätt skulle kunna
förklara processerna när det gäller kroppens bildning av ATP.
främst citronsyracykeln och den efterförljande processen (kommer inte
ihåg vad den heter nu). det här med NAD och NADH, oxidation och reduktion har jag inte föstått än.

& är det enbart kolhydrater som spjälkas till pyrodruvsyra i glykolysen?

tack på förhand!

Sverker
2005-09-02, 13:01
Ojoj... du får söka på nätet eller hoppas att någon snäll och kompetent kan förklara hela glykolysen och citronsyracykeln + andningskedjan.

Själv behöver jag nog två 40 minuters lektioner, en stor tavla och några bekväma stolar för att reda ut det hela.

Den andra frågan var enklare. Strikt så är det glukos som ramlar in i glykolysen. Cellen satsar två ATP och får ut 4 st ATP + två NADH som den måste göra sig av med. Antingen in i andningskedjan eller så smäller cellen på de två energirika elektronerna på pyruvatet och bildar mjölksyra.
Men, men glycerol från fett kan också ramla in i glykolysen och bilda glyceraldehyd-3-fosfat och aminosyran serin kan transamineras till fosfoenolpyruvat.

Alanin blir ju via en transaminering till pyruvat och kommer alltså inte in i glykolysen.

King Grub
2005-09-02, 13:08
Den engelska versionen av Wikipedia har en grundläggande genomgång:

http://en.wikipedia.org/wiki/Citric_acid_cycle

Tolkia
2005-09-02, 13:24
En kemibok kan också vara ett bra alternativ; fördelen med böcker framför internet är ju att man "har dem hela tiden" och kan ta fram och titta igen, bläddra farmåt och bakåt etc. - samt att en kemibok som tar upp citronsyracykeln förmodligen också förklarar en del annat som du kanske kommer att börja undra över när du har konstaterat hur den funkar.

Off topic så skulle jag definitivt inte ha tackat nej till Sverkers två fyrtiominuterslektioner på den tiden jag läste kemi ... (inte nu heller vid närmare eftertanke) ;)

z_bumbi
2005-09-02, 13:44
Off topic så skulle jag definitivt inte ha tackat nej till Sverkers två fyrtiominuterslektioner på den tiden jag läste kemi ... (inte nu heller vid närmare eftertanke) ;)

Då är vi två. :D

Sverker
2005-09-02, 14:41
Tänk nu efter. Hur skulle ni få tyst på mig :D

Det går ju inte att begränsa sig till bara citronsyracykeln och glykolysen. Skulle gärna vilja knyta det till beta-oxidationen, omsättningen av olika aminosyror, plocka med vitaminerna som deltar i energiomsättningen, jämföra svält ( deff ) och överflöd ( bulk ), ta upp hur kreatin fungerar i energiomsättningen, jämföra omsättningen i musklerna med lev.......

Tolkia
2005-09-02, 14:56
Det går ju inte att begränsa sig till bara citronsyracykeln och glykolysen.
Jotack, jag vet. En av de saker som jag minns bäst från biokemikursen på Kemi B var när vi fick uppgiften att göra en schematisk teckning av citronsyracykeln och relaterade reaktioner - en karta över ämnesomsättningen, typ. Det var inte gjort på en kafferast ... Kan tyvärr inte säga att jag minns alltför väl vad jag egentligen ritade in på den sabla kartan, heller.

agahowa22
2005-09-02, 15:39
Kemi B :hbang:

Tolkia
2005-09-02, 15:50
Kemi B :hbang:
Nja, inte oorgan. Men organlabbarna, haha ...!

A.K.O.A
2005-09-02, 16:17

Det går ju inte att begränsa sig till bara citronsyracykeln och glykolysen. Skulle gärna vilja knyta det till beta-oxidationen, omsättningen av olika aminosyror, plocka med vitaminerna som deltar i energiomsättningen, jämföra svält ( deff ) och överflöd ( bulk ), ta upp hur kreatin fungerar i energiomsättningen, jämföra omsättningen i musklerna med lev.......

Kom igen, börja ge kurser nu för sjutton du kan ju tjäna grova pengar! Sign me up!
:hbang:

kampsporttjej
2005-09-02, 16:22

precis... det var den sista oxidation-reduktionsprocessen jag ville ha info
om också. den där den största mängden energi utvinns.
vad har du pluggat för något? hah, du ger inte privatlektioner i ämnesomsättningen?
jag har en fysiologibok, två rentutav. men olika böcker kan ju vara olika
pedagogiska. ska kolla in länken,
amerikaner är faktiskt hejare på att skriva tydligt :)

emmzan
2005-09-03, 16:43

Håller med om att det är i det närmsta omöjligt att ta en liten del när allting knyts ihop med varandra hela tiden.

På vår biokemitenta fick vi ha med en enorm karta med samtliga reaktioner mycket översiktligt som stöd. Nu var ju inte kartan direkt överförklarande med vilka reaktioner som var reversibla och vilka som var ickereversibla osv så det var inte en jättehjälp. Men det var en jäkla mastig sak att få i famnen när man påbörjade kursen :D