handdator

Visa fullständig version : Usa vädjar om hjälp

Jazen
2005-09-01, 22:25
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,692943,00.html

hoho trodde inte den dan skulle komma då usa vädjar om internationell hjälp..
va tycker ni?

Pudzianovski
2005-09-01, 22:37
USA har nog blivit tillfrågade innan de ens gick ut officiellt med "vädjade" om hjälp. Det brukar fungera så.

Ser inget fel med att folk ställer upp för varann.

grisbil3n
2005-09-01, 22:37
Tycker att du borde langa upp en bättre källa än aftonbladet, har svårt att tro på att dom skulle vädja om hjälp. Eller så har jag fel, men det känns orimligt.

Edit: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=457221&previousRenderType=6

slobban
2005-09-01, 22:39
Dom borde inte få nån hjälp.

Pudzianovski
2005-09-01, 22:40
"WASHINGTON - In a dramatic turnabout, the United States is now on the receiving end of help from around the world as some two dozen countries offer post-hurricane assistance."

http://msnbc.msn.com/id/9161198/

Jazen
2005-09-01, 22:40
Tycker att du borde langa upp en bättre källa än aftonbladet, har svårt att tro på att dom skulle vädja om hjälp. Eller så har jag fel, men det känns orimligt.

Edit: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=457221&previousRenderType=6

jäklar vilka skillnader det är på olika nyhetskällor. brukar alltid kolla aftonbladet, men men

grisbil3n
2005-09-01, 22:43
jäklar vilka skillnader det är på olika nyhetskällor. brukar alltid kolla aftonbladet, men men

Jag har tappat all respekt för aftonbladet och expressen, dom ljuger fan om allt. Det är skrattretande.

spacedog
2005-09-01, 22:44
Dom borde inte få nån hjälp.

:confused:

Jazen
2005-09-01, 22:45
Jag har tappat all respekt för aftonbladet och expressen, dom ljuger fan om allt. Det är skrattretande.

jo börjar avta mer o mer, ser dom mer som "nöjjes" blaska..

grisbil3n
2005-09-01, 22:45

Precis, i sådana fall så tycker jag vi ger fan i att hjälpa U-länder, deras makthavare beteer sig jävligt illa dom med.

slobban
2005-09-01, 22:46

Då kanske dom kan lägga sina resurser på att reda ut det där istället för att fara land och rike runt och starta bränder och sprida död och förintelse omkring sig.

grisbil3n
2005-09-01, 22:50
QUOTE=slobban]Då kanske dom kan lägga sina resurser på att reda ut det där istället för att fara land och rike runt och starta bränder och sprida död och förintelse omkring sig.[/QUOTE]

Men nu har dom ju resurser så det räcker, och även om jag skiter i politisk korrekthet och humanism och hela den biten så kan jag inte förstå resonnemanget att folket ska lida för vad makthavarna ställer till med. Det är ju inte direkt Bush som sitter strandad mitt i skiten.

jakke
2005-09-01, 22:52
USA har räddat Israel så mycket varför kan inte dom hjälpa till nu?

grisbil3n
2005-09-01, 22:54
USA har räddat Israel så mycket varför kan inte dom hjälpa till nu?

För att dom inte har ett piss, dom lever på USA.

Löjtnant Blank
2005-09-01, 22:55
Aftonbladet förnekar sig sannerligen inte.

Samtidigt rasade myndigheterna över laglösheten

Guvernör Kathleen Blanco sade sig vara rasande

men här ser vi också de värsta, rasade Blanco

Spinkot
2005-09-01, 22:58
Aftonbladet förnekar sig sannerligen inte.

Och Kungen han var RASANDE! Han var ARG!

Pellefant
2005-09-01, 23:09
Skulle vara lite annorlunda om nu IRAK skulle erbjuda USA hjälp.

Trance
2005-09-01, 23:13
Jante jante jante jante!

Ni förstår väl att ni skrattar åt killen med jättepenis vars kondom spricker, avundsjukan lyser igenom starkt.

Varför skulle de INTE få hjälp? Det är ju trots allt en hyfsad katastrof.

Pingu
2005-09-01, 23:15
Självklart ska dom också få hjälp

grisbil3n
2005-09-01, 23:24
Självklart ska dom också få hjälp

Från? Mexico? Skulle vara från Kanada i sådana fall men jag tror som sagt att dom kan hantera situationen utmärkt på egen hand. Skulle väl snarare vara omständigt om man skulle behöva arrangera massa långväga transporter o skit.

Trance
2005-09-01, 23:27
Från? Mexico? Skulle vara från Kanada i sådana fall men jag tror som sagt att dom kan hantera situationen utmärkt på egen hand. Skulle väl snarare vara omständigt om man skulle behöva arrangera massa långväga transporter o skit.

Bra att du gjort kompletta kalkyler på deras förråd av pumpar, nödutrustning, specialkunskap etc.

Du borde skicka dem snabbt till presidenten!

grisbil3n
2005-09-01, 23:29
Bra att du gjort kompletta kalkyler på deras förråd av pumpar, nödutrustning, specialkunskap etc.

Du borde skicka dem snabbt till presidenten!

Men fan, du tror inte att en supermakt är fullt kababel att hantera inhemska katastrofer? Och dessutom så har dom ju inte bett om hjälp, om det verkligen var panik så är jag övertygad om att tom USA skulle svälja sin stolthet och skicka ut en vädjan om hjälp.

Garnax
2005-09-01, 23:29
Vad jag inte fattar är varför dom Ber omvärldens länder om hjälp...

Gud är ju med var Amerikan och hjälper denna med allt litet och stort som händer. Är man med i en olycka och skadorna är små så är det Gud man ska tacka.

Bussen man skulle med kom för sent så man tog cyckeln istället och så körde bussen av vägen, så ska man tacka Gud för hjälpen.

Man hittar kvinnan/mannen i sitt liv någonstanns och Gud förde dom samman.

Man vinner budgivningen på huset man vill köpa, och detta ska man naturligtvis ära Gud för.

Så jag tycker Amerikanarna kan be Gud om hjälp...

Får dom ingen tycker jag dom ska se det som ett tecken...

För vad kan vi göra? Små syndiga människor i ett syndigt land som inte Gud kan göra för sitt älskade Amerika?

Dessutom är det perfekt att folk plundrar alla vapenbutiker så polisen/militären får problemet att folk är beväpnade till tänderna.

Hoppas många militärer dör, det är en dubbel vinst.

Dels en konsikvens av deras idiotiska vapenlagar, och sen är ju en död soldat en bra soldat då den inte kan döda mer.

grisbil3n
2005-09-01, 23:31
Läs artikeln jag bifogade, dom har INTE bett om hjälp, tvärtom. Aftonhoran är ute o cyklar i rapsfältet som vanligt. Dom vill få det hela att framstå som jordens jävla undergång som vanligt.

spacedog
2005-09-01, 23:33
Känns det bättre nu, Garnax? Blev klumpen i bröstet lite mindre?

Trance
2005-09-01, 23:33

Gud är ju med var Amerikan och hjälper denna med allt litet och stort som händer. Är man med i en olycka och skadorna är små så är det Gud man ska tacka.

Bussen man skulle med kom för sent så man tog cyckeln istället och så körde bussen av vägen, så ska man tacka Gud för hjälpen.

Man vinner budgivningen på huset man vill köpa, och detta ska man naturligtvis ära Gud för.

För vad kan vi göra? Små syndiga människor i ett syndigt land som inte Gud kan göra för sitt älskade Amerika?

Dessutom är det perfekt att folk plundrar alla vapenbutiker så polisen/militären får problemet att folk är beväpnade till tänderna.

Dels en konsikvens av deras idiotiska vapenlagar, och sen är ju en död soldat en bra soldat då den inte kan döda mer.

Sluta röka på, du är som en treåring som hittat ett tangentbord.

Garnax
2005-09-01, 23:39
Tror dom på Guds makt i stort som smått kan dom fan be honom om hjälp nu med...

Varför skulle dom inte?

Han kan väl göra mer och snabbare än någon annan?

Och vilka motiv skulle han ha att inte hjälpa?

Kan han hjälpa var jänkare i var småsak får han väl för fan ta och ställa upp när det gäller. Dessutom skulle han vinna tillbaka marknadsandelar...

Lysande, jag tycker vi ger Gud en chans först...

Fartman
2005-09-02, 00:04

Ibland är du bara för jävla dum. Sitta och hoppas på att folk ska dö... *screwy*

Garnax
2005-09-02, 00:07
Ibland är du bara för jävla dum. Sitta och hoppas på att folk ska dö... *screwy*

En död soldat är en bra soldat...

Inge konstigt med det, ett bra vapen är ett förstört vapen...

Fartman
2005-09-02, 00:16

Så du menar att en soldat från nationalgardet som är där för att hjälpa nödställda borde dö!? idioti! REN OCH SKÄR IDIOTI.

palme
2005-09-02, 00:27

Idiot!

Allan
2005-09-02, 03:43
Folks ignorans gör mig helt förlamad ibland. Självklart hjälper vi till med det vi kan göra. Räddningsverket har tidigare skickat t ex sökhundar t USA vid jordbävningen i LA osv. Det är väl inget konstigt i det. Fattar inte hur ni resonerar....

allan

Jense
2005-09-02, 04:32

därför att många andra skitländer får hjälp såfort någon spränger sig på bussen. men ja, varför bry sig om andra. detta va dock en kraftig vind som blåste in över new orlens(spell?) klart usa ska ha hälp. det är smart att be om hjälp. då går inte lika mycket av landets resurser till sanering, uppbyggnad, stöd av staden.

Jense
2005-09-02, 04:41

Det är folk som du som gör att vi har krig överhuvudtaget.

Hur känns det att vara nasist, garnax? är det kul att planera dåd med sin andra "elitiska" vänner en fredagkväll?

och att sen mitt i veckan gå över till kommunist-pop-p3-kulturfitta på veckorna?

Baha
2005-09-02, 07:23
Klart vi skall hjälpa dom om vi kan.

verkar dock finnas många fattiga i USA alltså, när dom visade på tv igår kändes som om bilderna likaväl skulle kunnat ha varit från mörkaste afrika nästan

skaparn
2005-09-02, 08:43
Så du menar att en soldat från nationalgardet som är där för att hjälpa nödställda borde dö!? idioti! REN OCH SKÄR IDIOTI.

Och dessutom med dubbelt radavstånd... det ser inte ens bra ut.

Nu vet jag inte vad USA bett om för hjälp men självklart kan även den starkaste nationen brista i katastrofhantering. Det skulle ju kunna vara så att andra länder utvecklat expertis på ett visst område. Varför då inte dela med sig av den? Jag tror inte det är så att USA begärt dollar direkt...

Och eftersom Garnax började dra in deras gudstro i det hela kan ett bibelcitat vara på sin plats.

Bättre två än en, de får riklig lön för sin möda.
Om de faller kan de hjälpa varandra upp. Men ve den som är ensam! Om han faller finns det ingen som hjälper honom upp.

Tolkia
2005-09-02, 09:49
Finns det NÅGON stat som har tillräcklig beredskap för en större katastrof? Jag är tveksam; titta på Sverige, som i ett internationellt perspektiv lägger mycket, både i pengar, tid och personalresureser, på katastrofplanering och -hantering och säg om det verkar som om VI fixar allt? Och då fick nog "Gudrun" betydligt mindre effekter än orkanen i USA.

Biceps
2005-09-02, 10:50
Garnax, du är en sopa

Självklart ska vi hjälpa USA. Fint också att Bush skickar dit 30 000 soldater så de kan meja ner alla små laglösa anarkister som lever rövare i staden...

scythe
2005-09-02, 11:13

Vilket vidrigt jävla uttalande. Du är tamejfan den dummaste, mest trångsynta människan på det här forumet. Det sorgliga är att du verkar tro att du faktiskt funderat ut hur saker och ting fungerar. Få ut huvudet ur arslet nu, Garnax!

kal_erixon
2005-09-02, 13:25
Fint också att Bush skickar dit 30 000 soldater så de kan meja ner alla små laglösa anarkister som lever rövare i staden...

ja dessa laglösa svin, dom har förmodligen sagt upp sig från jobbet på wall street bara för att kunna röka crack och råna folk.

edit stavning

Jan
2005-09-02, 13:32

Man slutar aldrig och förvånas över dig..

jwzrd
2005-09-02, 13:39

Hahaha. Aftonbladet ahha.

Achryl
2005-09-02, 13:41
Varför i HELVETE skulle man inte hjälpa enskilda stackar för att man inte gillar landets politik?
Och USA som alltid hjälper andra länder, ska dom inte få hjälp tillbaka?
Det har bara blivit nån modegrej att hata USA. Det flesta vet inte vad de snackar om

kal_erixon
2005-09-02, 14:01
Det har bara blivit nån modegrej att hata USA. Det flesta vet inte vad de snackar om

att de är en modegrej är inte något jag ser. däremot ser jag att många människor ogillar USA i många avseenden. de kanske har en orsak? jag jobbade med en i somras som haft FN tjänst och legat i kosovo. han gillade inte heller USA. av den anledningen att han tyckte dom bara hjälpte till där dom hade fördelar. nu kommer jag inte ihåg exakt vad han sa men ja tror de var över 60 000 soldater där nere. hur stort är kosovo? (som skåne?) och hur oroligt är de?

nog om det. inte det tråden skulle handla om.

Biceps
2005-09-02, 14:18
ja dessa laglösa svin, dom har förmodligen sagt upp sig från jobbet på wall street bara för att kunna röka crack och råna folk.

edit stavning

Det var det sämsta försök till sarkasm som jag hört på länge. Rån är bara en del i det hela sen har du våldtäkter, misshandel, mord etc. Men det är då enligt din retorik helt OK eftersom man inte föddes rik... det är ju så synd om dem de små vilsna liven.

Så fan heller. Låt soldaterna rensa lite...

tusenkonstnar
2005-09-02, 14:27
och hur oroligt är de?

Lugnet kanske har att göra med att det finns folk på plats som håller ordning... ;)

Coldsmith
2005-09-02, 14:51
att de är en modegrej är inte något jag ser. däremot ser jag att många människor ogillar USA i många avseenden. de kanske har en orsak? jag jobbade med en i somras som haft FN tjänst och legat i kosovo. han gillade inte heller USA. av den anledningen att han tyckte dom bara hjälpte till där dom hade fördelar. nu kommer jag inte ihåg exakt vad han sa men ja tror de var över 60 000 soldater där nere. hur stort är kosovo? (som skåne?) och hur oroligt är de?

nog om det. inte det tråden skulle handla om.

vad hade dom för fördel (något att tjäna på antar jag att du menar?) i kosovo då?

Typiskt svenska beteendet har vi ju ändå här. USA gör något, men får skit för det för att dom på något vänster kan tjäna på det. Medans vi sitter självgoda i sverige och tycker att vi är änglar eftersom vi tittar på hur folk blir mördade, våldtagna och lemlästade.

Sjukt.

Bjorne
2005-09-02, 14:56

Inge konstigt med det, ett bra vapen är ett förstört vapen...Du är vänsterorienterad när det gäller politik, eller hur?

Avunsjuka småungar...

balder
2005-09-02, 15:40
Om USA behöver hjälp i New Orleans efter naturkatastrofen så ska de naturligtvis få det... Why not liksom? *screwy*

kal_erixon
2005-09-02, 15:42
ganska kul att alla tycker de är vidrigt när garnax säger att han tycker de är bra att nån dör. men när biceps säger att man borde skjuta ihjäl massa människor så är de ingen som kommenterat detta.

är de någon som vill ta upp USA's sett att agera när de gäller invasioner. ockupationer eller liknande går de säkert bra att göra de i en ny tråd. jag kommer inte kommentera det mer i denna iaf.

Tricklev
2005-09-02, 17:44
ganska kul att alla tycker de är vidrigt när garnax säger att han tycker de är bra att nån dör. men när biceps säger att man borde skjuta ihjäl massa människor så är de ingen som kommenterat detta.

För att Biceps är en i pöbeln, en idiot, ingen som bryr sig om han, Garnax däremot verkar tycka att han står över det hela, han bär på en ultimat sanning vi andra bara ska suga in, eftersom han har rätt.
Det handlar om attityd.

slobban
2005-09-02, 18:39
Alla här som tycker att dom ska få hjälp då, vad gör ni för att hjälpa?

Fartman
2005-09-02, 18:41
Alla här som tycker att dom ska få hjälp då, vad gör ni för att hjälpa?

Ingenting givetvis. MEN det finns ju faktiskt väldigt många som aktivt vill hjälpa, ska vi förbjuda dom att göra det!?

slobban
2005-09-02, 18:44
Ingenting givetvis. MEN det finns ju faktiskt väldigt många som aktivt vill hjälpa, ska vi förbjuda dom att göra det!?

Näe självklart inte, men det låter så ödmjukt och fint när alla säger att dom vill hjälpa och bla bla...

skaparn
2005-09-02, 18:52
Näe självklart inte, men det låter så ödmjukt och fint när alla säger att dom vill hjälpa och bla bla...

Vad är du ute efter?

Vi är (troligtvis) alla skattebetalare och betalar således notan för eventuellt bistånd. Kan jag då inte säga att jag tycker vi ska hjälpa utan att utöver min skatt åka dit och gräva vattenbarriärer?

Bjorne
2005-09-02, 18:52
Alla här som tycker att dom ska få hjälp då, vad gör ni för att hjälpa?Inget, precis som jag inte hjälper svältande barn i Afrika heller, fast jag tycker att lite av skatten som jag betalar kan gå till det, precis som jag tycker att lite av skatten kan gå till att hjälpa US.

slobban
2005-09-02, 18:59
Vad är du ute efter?

Vi är (troligtvis) alla skattebetalare och betalar således notan för eventuellt bistånd. Kan jag då inte säga att jag tycker vi ska hjälpa utan att utöver min skatt åka dit och gräva vattenbarriärer?

Är inte ute efter nått spec, det enda jag tycker är att sverige inte borde skicka mer pengar än absolut nödvändigt, hellst inget alls.
Usa har ingen brist på pengar, finns andra länder som kan få dom ist.

Bjorne
2005-09-02, 19:03
Är inte ute efter nått spec, det enda jag tycker är att sverige inte borde skicka mer pengar än absolut nödvändigt, hellst inget alls.
Usa har ingen brist på pengar, finns andra länder som kan få dom ist.Har du en aning om hur stora skulder US har?

Sedan handlar det inte alltid om pengar, utan andra saker också som att faktiskt ha tillräckligt med utrustning och specialutbildad personal.

slobban
2005-09-02, 19:11
Har du en aning om hur stora skulder US har?

Sedan handlar det inte alltid om pengar, utan andra saker också som att faktiskt ha tillräckligt med utrustning och specialutbildad personal.

Ja, vet du hur USA utnyttjar dom där skulderna?

Om så är fallet att dom inte har personal för nått sånt här, är inte det rätt konstigt isf?!
Kan man åka till månen och kriga konstant kan man hålla ordning och städa upp i en stad som är översvämmad med.

Mikeman
2005-09-02, 19:32
Givetvis ska vi skicka hjälp!
Det mest vidriga är hur människor, som de jävlar som plundrar och våldtar, utnyttjar en naturkatastrof.
Vidrigt är också vissas åsikter i denna tråden.

Bjorne
2005-09-02, 19:37

Om så är fallet att dom inte har personal för nått sånt här, är inte det rätt konstigt isf?!
Kan man åka till månen och kriga konstant kan man hålla ordning och städa upp i en stad som är översvämmad med.Det är två skillda saker, i detta fallet har de en jäkla tidspress på sig också, samt folk som motarbetar.

slobban
2005-09-02, 19:49
Från det ena till det andra, vilka fler länder tycker ni borde få akut katastrofhjälp och varför?

Snake
2005-09-02, 20:02
http://eyeball-series.org/kat01/katrina-01.htm misär...

Tricklev
2005-09-02, 20:26
Självklart borde dom få hjälp, precis som alla andra borde få.

Bjorne
2005-09-02, 20:36
Från det ena till det andra, vilka fler länder tycker ni borde få akut katastrofhjälp och varför?Att hjälpa US, innebär att man förbättrar sin relation med dem. US vill man ha en bra relation med...

Samma gäller andra rika länder, andra fattiga länder, vill man väl hjälpa för att de ska kunna fortsätta tillverka produkter billigt.

Allt handlar om att investera.

AnimalGen
2005-09-02, 20:39
Att hjälpa US, innebär att man förbättrar sin relation med dem. US vill man ha en bra relation med...

Samma gäller andra rika länder, andra fattiga länder, vill man väl hjälpa för att de ska kunna fortsätta tillverka produkter billigt.

"Welcome to the wonderfall world of politic"

ledsen för min sketna engelska

palme
2005-09-02, 20:52
"Welcome to the wonderfall world of politic"

ledsen för min sketna engelska

Mmm alla slickar röv men ingen vill erkänna det öppet.

Allan
2005-09-02, 20:57
Att hjälpa för politiska syften kan jänkarna själva få hålla på med - om Sverige hjälper till är det för att folk behöver hjälp. Helt jävla uppenbart är i varje fall att det inte fanns tillstymmelsen till beredskap för den här sortens katastrof, trots att den inte direkt kom överraskande.
Och jag blir lätt illamående inför åsikten att man skulle låta vanligt folk dö bara för att man inte delar de åsikter den nuvarande presidenten i USA har - det är ju exakt det som USA genomförde i Irak. Har man något vett i huvudet ska man väl inte göra samma sak som man tidigare har fördömt?
Det är väl jättebra att vi kan hjälpa till, vare sig det är direkt eller via skattsedeln.

allan

slobban
2005-09-02, 20:57
Att hjälpa US, innebär att man förbättrar sin relation med dem. US vill man ha en bra relation med...

Jaha så du tycker att man ska hjälpa usa för att smöra? Låter nästan som så på det där.

scythe
2005-09-02, 22:11
Vet inte om detta har sagts tidigare i tråden, men det var verkligen inte USAs rikaste stad som drabbades, om man säger så. Snarare tvärt om.

Vet inte riktigt var jag vill komma med detta, men...

Pudzianovski
2005-09-02, 22:20
Dålig beredskap kan jag hålla med om precis som holländarna sa (som oxå har land som ligger under havsnivån men har gjort något åt det).

Problemet nu är, vad jag läst av folk som bla skrivit på AF hemsida (som bor där och i närheten) och vad jag hört på nyheterna på TV, inte att de saknar resurser utan att det är folk som skjuter och stör evakueringsarbetet.

Utanför NO stod 100 tals bussar redo att evakuera men de vågade inte (fick inte) åka in pga av risken att bli beskjutna osv.

Att folk inte tycker att människor i nöd skall få hjälp eller att USA borde klara det själva tycker jag är jävligt illa. Jag tycker det är självklart att Sverige borde hjälpa till om USA vill ha våran hjälp eller andra länders hjälp.

balder
2005-09-02, 22:48
Vet inte om detta har sagts tidigare i tråden, men det var verkligen inte USAs rikaste stad som drabbades, om man säger så. Snarare tvärt om.

Vet inte riktigt var jag vill komma med detta, men...

Jag vet inte riktigt heller var du vill komma med det där. Rent principiellt tycker jag det är oväsentligt hur "rika" människorna i fråga är. Alla borde värdesättas lika mycket oavsett hur feta deras bankkonton är och därför ska inte det spela någon roll när det handlar om att hjälpa människor i nöd.

spacedog
2005-09-02, 23:09
Fattig delstat = små resurser = dålig beredskap? Kanske var det dit du ville komma?

TrasMannen
2005-09-02, 23:34
Hjälp borde dom få.

Men man kan ju hoppas att dom fattar att miljöförstöring har sitt pris.

Trance
2005-09-03, 00:01
Från det ena till det andra, vilka fler länder tycker ni borde få akut katastrofhjälp och varför?

Jag röstar på de med akuta katastrofer.

Trance
2005-09-03, 00:07

Kan man åka till månen och kriga konstant kan man hålla ordning och städa upp i en stad som är översvämmad med.

Svider avundsjukan...svider den långt in i själen? En seriös fråga, är du så här dum? Allvarligt, jag vill ha svar på en sådan här fråga för ovanlighetens skull. Är detta din riktiga åsikt och tror du på den allvarligt? Anser du att du är dum själv?

Men för att svara på alla din andra fråga:

Vad jag gör för att hjälpa till? Inte ett dugg, varför skulle jag? Däremot tycker jag Sverige som stat kan sända experthjälp om det behövs.

Trance
2005-09-03, 00:09
Hjälp borde dom få.

Men man kan ju hoppas att dom fattar att miljöförstöring har sitt pris.

Vilket pris?

Kör du bil, isåfall hur mycket?
Använder du el, isåfall vad gör du för att begränsa mängden?
Köper du enbart de miljövänligaste varorna?

stefannn
2005-09-03, 10:05
Varför i HELVETE skulle man inte hjälpa enskilda stackar för att man inte gillar landets politik?
Och USA som alltid hjälper andra länder, ska dom inte få hjälp tillbaka?

:hbang: i double that som det är så poppis att säga :hbang:

Allan
2005-09-03, 10:15
Efter att ha surfat runt bland olika amerikanska tidningar under natten kan man nog konstatera att den nuvarande administrationen har skjutit sig i foten något fruktansvärt när det gäller den här sortens katastrofberedskap. Men under tiden dör folk i scener som vi nog inte förväntat oss se från USA, utan snarare från något land i Afrika.
Folket i Louisiana behöver hjälp oavsett vad man tycker om Bush et consortes. Skicka dit! Sätt in pengar på Röda Korsets pg, 90 08 00 - 4, och märk med Katrina! Även om ingen begäran kommit om pengar från USA kommer våra pengar att överföras till amerikanska Red Cross! Eller använd Lutherhjälpen, eller Rädda Barnen eller vad som helst.

allan

spacedog
2005-09-03, 10:19
Jag tror det finns anledning att vara försiktig med att skylla problemen enbart på den nuvarande regeringen. Det var väl knappast så att det fanns en bra katastrofberedskap som helt plötsligt försvann i november 2000.

kal_erixon
2005-09-03, 10:24
Vad jag gör för att hjälpa till? Inte ett dugg, varför skulle jag? Däremot tycker jag Sverige som stat kan sända experthjälp om det behövs.

Vilket pris?

Kör du bil, isåfall hur mycket?
Använder du el, isåfall vad gör du för att begränsa mängden?
Köper du enbart de miljövänligaste varorna?

varför skulle han inte få tycka illa om miljöförstöringen men samtidigt inte göra något åt det. han kanske inte har möjlighet. pengar tex. dessutom är det inte helt lätt att övergå till miljövänliga alternativ när det enda som kommer fram är de negativa.

hur som helst tyckte inte du att du skulle behöva göra ett dyft för att hjälpa till i usa. de skulle våran regering göra. vad är den stora skillnaden när de gällar andra problem som tex miljöförstöring?

Tolkia
2005-09-03, 10:31
... varför skulle han inte få tycka illa om miljöförstöringen men samtidigt inte göra något åt det.
Man får naturligtvis tycka vad man vill. Men innan man säger att man hoppas att amerikanarna nu fattar att "miljöförstöring har sitt pris" i det här sammanhanget skall man kanske påminna sig om att det inte bara är amerikanarnas lokala miljösvineri som de nu får betala priset för, utan även vårt. Hemkommunens miljöpolitik är kanske en lokal grej, men resultatet av den är högst globalt.

Biceps
2005-09-03, 10:32
Anarkistidioterna som springer runt och rånar folk, misshandlar, våldtar osv är ju brottsligar så självklart skall de oskadliggöras. Soldaterna gör ju sin plikt för att rädda folk, självklart förtjänar de inte att dö... och Garnax är fortfarande en sopa

Allan
2005-09-03, 10:33
Det var väl knappast så att det fanns en bra katastrofberedskap som helt plötsligt försvann i november 2000.

Tydligen är katastrofberedskap ett av de områden där den nuvarande administrationen skurit hårdast under sista tre åren. Det finns gott om specialutbildat folk; men de är i Irak. Jag har kollat på CNN under natten och den republikanske borgmästaren hade en del att säga om de nedskärningar som skett, och om den totala brist på samordning som dykt upp.
Man begärde att få förstärka vallarna mot Ponchetrain föra året, men eftersom det organ som skött det förr numer är avskaffat, var det befälhavaren för de amerikanska ingejörstrupperna som fick framställa en begäran om en massa miljoner. Som han inte fick.

allan

kal_erixon
2005-09-03, 10:44
Man får naturligtvis tycka vad man vill. Men innan man säger att man hoppas att amerikanarna nu fattar att "miljöförstöring har sitt pris" i det här sammanhanget skall man kanske påminna sig om att det inte bara är amerikanarnas lokala miljösvineri som de nu får betala priset för, utan även vårt. Hemkommunens miljöpolitik är kanske en lokal grej, men resultatet av den är högst globalt.

det jag reagerade mot var att trance tyckte att han inte behövde göra något för att hjälpa usa utan bara kunde sitta hör och käfta men när trashmanen (hette han så) kopplade till miljöförstöring så var trance där och försökte såga honom för att han inte gör något åt det.

ja självklart är de inte bara usa som skräpar ner (även om dom inte skrev på kyoto-avtalet) men de är heller inte bara dom som drabbas. vi skräpar ner en hel del och vi fick gudrun. vad jag har förstått uppstår El niño oftare nu än förr. Det jag menar är att de inte bara är den enskilda människans uppgift att ta hand om miljöproblemen. stora företag och stater ska fanimej också engagera sig. och man ska ändå få ha sina åsikter även om man inte gör något åt saken. även trance

Tolkia
2005-09-03, 10:45
Katastrofberedskap/katastrofplanering är ett område som ganska snabbt blir målet för nedskärningar när det blir kris i kassan, inte bara i USA. Jag antar att det beror på att katastrofer av större mått inte inträffar så ofta och den berömda "det händer inte mig-känslan" som följer på det.

spacedog
2005-09-03, 10:49
Där ser man. Jag lyssnade nämligen på radion idag på morgonen (lagom trött och förvirrad) om hur faran för översvämningar är känd sedan länge och att varken demokrater eller republikaner gjort tillräckligt för att skapa ett vettigt skydd. Men bristerna i den akuta katastrofhjälpen kan naturligtvis bero på nedskärningar under de senaste åren, det är klart. Så nog kommer det bli partipolitik av det här också.

aliquis
2005-09-03, 10:53
Aftonbladet förnekar sig sannerligen inte.haha :sleep:

Coldsmith
2005-09-03, 11:09
Att hjälpa för politiska syften kan jänkarna själva få hålla på med - om Sverige hjälper till är det för att folk behöver hjälp. Helt jävla uppenbart är i varje fall att det inte fanns tillstymmelsen till beredskap för den här sortens katastrof, trots att den inte direkt kom överraskande.

allan

Hehe. Så när usa hjälper så är det för att dom har en politisk agenda att uppfylla. Men då Sverige hjälper till så är det bara för att folk behöver ha hjälp?! Moahahaha. Humor såhär på morgonkvisten. You crack me up.

Beredskapen är svår att yttra sig om, det finns ju en del omständigheter som har hindrat det hela, bland annat översvämningen som är total. Men visst. Jag hade gärna sett att man gjort iordning tiotusentals soldater innan stormen kom och sett till att få in dom så snart som möjligt.
Likadant med annan hjälp.
Men men, vi får vänta ett tag innan man kan yttra sig säkert vad som har hänt och vad som har brustit.

Allan
2005-09-03, 11:36
Hehe. Så när usa hjälper så är det för att dom har en politisk agenda att uppfylla. Men då Sverige hjälper till så är det bara för att folk behöver ha hjälp?! Moahahaha. Humor såhär på morgonkvisten. You crack me up.

Det är lite svårt att debattera med folk som så reflexmässigt sätter upp en sköld varje gång man kritiserar USA. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx, vilket torde bevisas av rätt många inlägg, men det här är inget jag hittar på. Det är en del av den amerikanska utrikespolitiken. Man ger aldrig ovillkorligt; eller som Allan Dulles sa: Nödhjälp är också stormaktspolitik.
Missförstå mig rätt nu - det finns en tark vilja att ge även i USA, att bidra och att inte behöva få sin TV-apparat fylld med lidande människor. Men de pengarna kommer inte från utrikesdepartementet. Det är företrädesvis andra pengar.
Man måste skilja på det vi populärt kallar u-hjälp, och det som är ren nödhjälp. Precis som vi gör i Sverige. Och den del som kan härröras till u-hjälp styrs oerhört hårt av den gällande politiska agendan. Så har det varit sedan Roosevelts dagar.
Jag säger inte att det är rätt eller fel - även om jag har en åsikt ska gudarna veta - men så funkar amerikansk politik. Man ger helt enkelt inte bort utrikesdepartementets pengar till katastrofer utan att se efter vad det kan ge.

allan

Dumleman
2005-09-03, 11:55
När jag tittar på bilderna från New Orleans ser jag nästan bara svarta. Bor det bara svarta där från början eller har alla vita flytt för längesen? Det visar en bild av USA som i.v.f. inte jag har sett förut, hur utbredd orättvisorna mellan svarta och vita faktiskt är. Eller är det media som bara fotar svarta?

Bjorne
2005-09-03, 12:00
När jag tittar på bilderna från New Orleans ser jag nästan bara svarta. Bor det bara svarta där från början eller har alla vita flytt för längesen? Det visar en bild av USA som i.v.f. inte jag har sett förut, hur utbredd orättvisorna mellan svarta och vita faktiskt är. Eller är det media som bara fotar svarta?Då har du haft en sne syn tills nu då :p

spacedog
2005-09-03, 12:01
När jag tittar på bilderna från New Orleans ser jag nästan bara svarta. Bor det bara svarta där från början eller har alla vita flytt för längesen? Det visar en bild av USA som i.v.f. inte jag har sett förut, hur utbredd orättvisorna mellan svarta och vita faktiskt är. Eller är det media som bara fotar svarta?

Det är väl de fattigaste områdena som drabbats värst, kan man väl tänka.

Coldsmith
2005-09-03, 12:18
Det är lite svårt att debattera med folk som så reflexmässigt sätter upp en sköld varje gång man kritiserar USA. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx, vilket torde bevisas av rätt många inlägg, men det här är inget jag hittar på. Det är en del av den amerikanska utrikespolitiken. Man ger aldrig ovillkorligt; eller som Allan Dulles sa: Nödhjälp är också stormaktspolitik.
Missförstå mig rätt nu - det finns en tark vilja att ge även i USA, att bidra och att inte behöva få sin TV-apparat fylld med lidande människor. Men de pengarna kommer inte från utrikesdepartementet. Det är företrädesvis andra pengar.
Man måste skilja på det vi populärt kallar u-hjälp, och det som är ren nödhjälp. Precis som vi gör i Sverige. Och den del som kan härröras till u-hjälp styrs oerhört hårt av den gällande politiska agendan. Så har det varit sedan Roosevelts dagar.
Jag säger inte att det är rätt eller fel - även om jag har en åsikt ska gudarna veta - men så funkar amerikansk politik. Man ger helt enkelt inte bort utrikesdepartementets pengar till katastrofer utan att se efter vad det kan ge.

allan

Och du har förstås insyn i både amerikansk och svensk nödhjälp och så?

Vad uppfyllde man för agenda då man skickade fartyg till tsunami-drabbade områden?
Vilken politisk agenda uppfyller man då man ordnar hjälp mot spridningen av aids? (nog för att mer kan göras)

Tror du är lite förblindad efter så många år som sosse ;).

Allt usa gör, det gör dom för eget intresse, men så fort sverige gör något så är det bara för att hjälpa andra. Du måste ju faktiskt inse att det är komiskt?
Och du säger att jag reflexmässigt lägger upp en sköld, men då kan jag säga att du reflexmässigt fäller ner lansen.

Förresten, utrikesdepartementet? USAid är väl inte utrikesdepartementet va? Förstår inte varför du ska försöka smyga över till utrikesdepartementet?

Sen tycker jag absolut att man ska sätta press på länder som får u-hjälp, ställa krav på demokratisering och liknande. Men det är mer för deras egen skull, inte vår skull.
Men om usa ställde såna krav så skulle det vara för usas skull, skulle sverige ställa såna krav så vore det för de fattigas skull. Enligt din syn? Ser du inte att det är lite... blint?

Garnax
2005-09-03, 12:35
fattar inte att ni värderar soldater så högt...

Länder sätter in soldater när man behöver bygga vallar osv det är en god sak, men det gör inte soldaten god. Han har utbildats för att kriga, och jag gillar inte krig...konstigt nog. Och utan soldater blir det svårt att kriga, både innom ett land och mellan länder.

Jag tycker inte det är konstigt att det plundras, man är fattig och nu kommer en chans att göra sitt liv bättre. Ett dåligt sätt att göra det på men nöden har sällan någon lag. Sen kan man se det som att sakerna de snor hade blivigt förstörda i butiken om det fått vara kvar, en stor del iaf, nu kanske de kommer till användning istället.

En fungerande snodd TV är bättre än en som står kvar i butiken under vattnet.

Lösningen heter inte att staten skickar in soldater med rätt att döda plundrare.

spacedog
2005-09-03, 12:44
fattar inte att ni värderar soldater så högt...

Jag och många med mig är soldater när det behövs. Är vi sämre människor än du, Garnax?

Jense
2005-09-03, 12:45
bry er inte om garnax, han har 3 utvalda vänner han sitter och konspirerar med om fredagnätterna. han lever i en annan verklighet, en falsk sådan

Pudzianovski
2005-09-03, 13:06
HAHAHA....USA !

http://www.zippyvideos.com/8911023771013466/countdown-looting-in-walmart/

*innocent*

slobban
2005-09-03, 14:04
Nu kommer jag ut ur garderoben!

Ville bara skapa detbatt med mitt inlägg och se vad folk har för åsikter kring det här med att hjälpa usa och hjälpa andra länder överhuvudtaget.
Det har varit spännande att följa det här iaf.
SJÄLVKLART Ska sverige hjälpa så gott vi kan!

Fartman
2005-09-03, 16:03
Nu kommer jag ut ur garderoben!

Ville bara skapa detbatt med mitt inlägg och se vad folk har för åsikter kring det här med att hjälpa usa och hjälpa andra länder överhuvudtaget.
Det har varit spännande att följa det här iaf.
SJÄLVKLART Ska sverige hjälpa så gott vi kan!

Troll!

Fartman
2005-09-03, 16:04
Jag och många med mig är soldater när det behövs. Är vi sämre människor än du, Garnax?

Klart vi är! Garnax har antagligen inte gjort lumpen, så i hans värld är det antagligen 7,5-15mån skola där man lär sig hur man lättast dödar ett spädbarn.