handdator

Visa fullständig version : För er som vill jobba i Norge

edgen_ÖSD
2005-09-01, 22:03
Hade en tråd uppe för ett tag sen där jag frågade om nån vet hur man får jobb i Norge. Inte nån som hade nåt direkt svar på tal, men jag har för mig att det däremot fanns vissa som ville jobba där, men som inte heller visste hur man skulle gå till väga. Ett litet tips, som funkade skitbra för mig, var att gå in på en hemsida som heter adecco.se. Där är det bara att gå vidare på den kategori som passar en bäst och göra en intresseanmälan. Jag gjorde det (utan att varken bifoga CV, referenser eller nåt i den stilen) och tro fan att nån brud från företaget ringer upp ter dagar senare och har fixat jobb åt mig och två polare. Jag var sugen på att jobba på lager, och det var precis där jag hamnade. Det som är speciellt bra med att söka på den sidan är att man då blir garanterad fulltidsjobb och därefter har möjlighet med i princip så mkt övertid man vill ha. De fixade även lägenhetsboende mot en extra avgift. Blev en ort 12 mil söder från Oslo för mig, drar på Söndag och är borta i 6 månader. Underbart!!

Pellefant
2005-09-01, 22:06
Toppen ju!!!! Lycka till nu. :thumbup:

Skriv gärna i tråden och uppdatera oss då o då om du kommer åt en dator.

Kaboffastar
2005-09-01, 22:07
Hade en tråd uppe för ett tag sen där jag frågade om nån vet hur man får jobb i Norge. Inte nån som hade nåt direkt svar på tal, men jag har för mig att det däremot fanns vissa som ville jobba där, men som inte heller visste hur man skulle gå till väga. Ett litet tips, som funkade skitbra för mig, var att gå in på en hemsida som heter adecco.se. Där är det bara att gå vidare på den kategori som passar en bäst och göra en intresseanmälan. Jag gjorde det (utan att varken bifoga CV, referenser eller nåt i den stilen) och tro fan att nån brud från företaget ringer upp ter dagar senare och har fixat jobb åt mig och två polare. Jag var sugen på att jobba på lager, och det var precis där jag hamnade. Det som är speciellt bra med att söka på den sidan är att man då blir garanterad fulltidsjobb och därefter har möjlighet med i princip så mkt övertid man vill ha. De fixade även lägenhetsboende mot en extra avgift. Blev en ort 12 mil söder från Oslo för mig, drar på Söndag och är borta i 6 månader. Underbart!!

du.. nu blir jag så in i helvetes jävla avundsjuk så fyfan !!!

Kaboffastar
2005-09-01, 22:07
vad kommer du tjäna ? i timmen ? övertid ? totalt ? boende kostar ?

edgen_ÖSD
2005-09-01, 22:25
vad kommer du tjäna ? i timmen ? övertid ? totalt ? boende kostar ?

Fulltid i Norge är 37,5 h per vecka. Timmlön 110 nok övertid ger plus 50%. Allt som allt räknar jag med 140000 rent efter 6 månader, men då slipper man ju rensa fisk med och det är en förbannad lättnad :) Boende typ 4000 per månad, men det splittar vi ju på tre så det blir inte så farligt.

Ska uppdatera då vi kommer ner om hur det går, nu sitter jag och trycker på en daimtårta i ren glädjeyra *flex*

Kaboffastar
2005-09-01, 22:27
Fulltid i Norge är 37,5 h per vecka. Timmlön 110 nok övertid ger plus 50%. Allt som allt räknar jag med 140000 rent efter 6 månader, men då slipper man ju rensa fisk med och det är en förbannad lättnad =) Boende typ 4000 per månad, men det splittar vi ju på tre så det blir inte så farligt.

Ska uppdatera då vi kommer ner om hur det går, nu sitter jag och trycker på en daimtårta i ren glädjeyra *flex*

Du ja skulle kunna trycka en daimtårta i ren jävla avundsjukness !!! *grr27* *grr27* *grr27* :cryout:

edgen_ÖSD
2005-09-01, 22:34
Du ja skulle kunna trycka en daimtårta i ren jävla avundsjukness !!! *grr27* *grr27* *grr27* :cryout:

Hehe, ner på macken och köp en då så kan vi kalasa här på Kollo, jag går fan ner och köper en till! :eating:

EDIT: Nej, men seriöst, är du sugen på att jobba SKA du gå in på den sidan. Tar 10 minuter att skriva in det de vill ha, sen kommer du kunna jobba av dig allt du byggt upp under det närmsta året.

AFanatic
2005-09-01, 22:42
du.. nu blir jag så in i helvetes jävla avundsjuk så fyfan !!!

Ja va faaan ere här! Jag med! *grr27* *grr27*

Gabriel_
2005-09-01, 22:44
Något att satsa på när man slutar i gymnasiet då...
bygger upp ett härligt start kapital till USA pluggandet :thumbup:

spacedog
2005-09-01, 22:46
Stackars norrmän...fattiga gästarbetare från öst kommer och tar över jobben. Trycker ihop sig flera stycken i en lägenhet. Bryter säkert upp parketten för att odla potatis också :D

AFanatic
2005-09-01, 22:49
Stackars norrmän...fattiga gästarbetare från öst kommer och tar över jobben. Trycker ihop sig flera stycken i en lägenhet. Bryter säkert upp parketten för att odla potatis också :D

Haha *popcorn*

Megatuttarna
2005-09-01, 22:54

Hahahaaaaa

edgen_ÖSD
2005-09-02, 00:11

haha men lol wtf bbq usa!

grisbil3n
2005-09-02, 00:26
Tackar hjärtligt för tipset, verkar ju som en annan kan ha en chans.

tobbeg
2005-09-02, 01:42
Som van Norge-jobbare kan jag ju tipsa om att det inte bara är adecco som gäller. Det finns också http://www.proffice.no och http://www.manpower.no. Sen finns ju faktiskt http://www.aetat.no (arbetsförmedlingen) även om de är lika hjälpsamma som den svenska motsvarigheten. Men de lägger ändå upp jobb som man kan ringa på om man vill.

Sen tips för er som kommer dit:

1: gå direkt till ligningskontoret/skatteetaten (alltså skattekontoret) och fixa ett d-nummer (ett fiktivt norskt personnummer) och skattekort. Det gör att ni kan fixa ett bankkonto så att ni kan få er surt förvärvade lön.

2: när ni sen fått skattekortet hemskickat så går ni direkt till banken. Det kan dock ta en till två veckor innan det kommer. Så se till att ni har med svenska VISA:t att betala med tills dess.

Lycka till allihop

blekfet2
2005-09-02, 05:00
glöm inte bort att skatta för pengarna när du får dem sedan....återbäringen blir nog inte någon återbäring då ;)

edgen_ÖSD
2005-09-02, 12:24
Som van Norge-jobbare kan jag ju tipsa om att det inte bara är adecco som gäller. Det finns också http://www.proffice.no och http://www.manpower.no. Sen finns ju faktiskt http://www.aetat.no (arbetsförmedlingen) även om de är lika hjälpsamma som den svenska motsvarigheten. Men de lägger ändå upp jobb som man kan ringa på om man vill.

Sen tips för er som kommer dit:

1: gå direkt till ligningskontoret/skatteetaten (alltså skattekontoret) och fixa ett d-nummer (ett fiktivt norskt personnummer) och skattekort. Det gör att ni kan fixa ett bankkonto så att ni kan få er surt förvärvade lön.

2: när ni sen fått skattekortet hemskickat så går ni direkt till banken. Det kan dock ta en till två veckor innan det kommer. Så se till att ni har med svenska VISA:t att betala med tills dess.

Lycka till allihop

Underbart, tack för tipset!

Hades
2005-09-02, 13:10
Kan passa på att lägga in ett annat tips, om det är någon som är sugen på att flytta till Irland. Kräver vissa datakunskaper.

http://www.cpl.ie/jobDetails.asp?id=27735

no1fitness
2005-09-02, 17:32
Semesterersättningen är dessutom skattefri. :thumbup:
Men nu orkar inte jag med alla myndigheter i Norge längre och mitt nattrecetionistjobb på vad jag tror är Oslos minsta hotell är ledigt. :naughty:

clash
2005-09-02, 17:37

seriöst... knullar du nån i röven medans du skriver här?

mini
2005-09-02, 17:39
Haha, oväntat att kommentaren kommer från Kollos mest anala medlem.

clash
2005-09-02, 17:40
Haha, oväntat att kommentaren kommer från Kollos mest anala medlem.

Du försök inte stumpan!!!! du sitter just nu o tänker "herregud vad skönt att nån sade det ja trodde ja var den enda som tänkte precis samma sak!!"

admit it! :naughty:

mini
2005-09-02, 17:49
Du försök inte stumpan!!!! du sitter just nu o tänker "herregud vad skönt att nån sade det ja trodde ja var den enda som tänkte precis samma sak!!"

Du läser mig som en öppen bok igen!

clash
2005-09-02, 17:56
Du läser mig som en öppen bok igen!

Då borde chansen vara hög för att du är blondin eller blonderad. ;)

mini
2005-09-02, 18:00
Då borde chansen vara hög för att du är blondin eller blonderad. ;)
Som om det vore enkelt att förstå blondiner menar du? (Jaja, jag är blond, men det har faktiskt inte med saken att göra. Den här tråden handlade om Norge. Nu vill jag inte prata mer om det.)

clash
2005-09-02, 18:07
Som om det vore enkelt att förstå blondiner menar du? (Jaja, jag är blond, men det har faktiskt inte med saken att göra. Den här tråden handlade om Norge. Nu vill jag inte prata mer om det.)

okey ...

*hoho* victory :D

mini
2005-09-02, 18:10
okey ...

*hoho* victory :D
Sch! Sa jag inte åt dig? Pojkspoling!

clash
2005-09-02, 18:12
Sch! Sa jag inte åt dig? Pojkspoling!

äsch du e ju blond baby =) då är jag safe - Ni gillar mig *kissass*

edgen_ÖSD
2005-09-02, 18:33

Vadå, var morsan din på bra humör idag eller?

För övrigt var vi och köpte en bil idag, http://kopochsalj.eniro.se/query?noimage=&what=gti_info&id=GT6X1056727&district_code=11&sort=price&category_id=2.166&category_name=Personbilar&direction=&price_min=&price_max=&date=&sr=&ax=&corporate=&private=&has_image=&ordernr=4&stq=0&stq_val=0&hpp=3, fick den för 4500:- så nu är allt fixat, drar i kväll elelr i morgon!

AFanatic
2005-09-02, 18:35

:laugh: Jag är seriös nu...läste det där och tänkte det där och funderade vidare att om jag uppdaterar sidan om en timme har clash varit och förtydligat det hela. :D

clash
2005-09-02, 18:40
Ni kan alltid lita på mig tjejer *flex*

edgen_ÖSD
2005-09-05, 15:24
Bilen gick kanonbra, höll ner till Norge och håller fortfarande.

Nu sitter jag iaf i lägenheten vi har hyrt i Sandefjord. Stabilt utrustad med både internet 8/8 och kabeltv (alla kanaler jag känner till plus 100 extra). Helt crazy skönt, alla om bor här är hur sköna som helst, alla som bor här är 18-25 så man kommer inte känna sig ensam... Jobbade första gången idag, gick bra, kommer nog inte vara så svårt att uthärda det här :)

tobbeg
2005-09-05, 15:56
Bilen gick kanonbra, höll ner till Norge och håller fortfarande.

Nu sitter jag iaf i lägenheten vi har hyrt i Sandefjord. Stabilt utrustad med både internet 8/8 och kabeltv (alla kanaler jag känner till plus 100 extra). Helt crazy skönt, alla om bor här är hur sköna som helst, alla som bor här är 18-25 så man kommer inte känna sig ensam... Jobbade första gången idag, gick bra, kommer nog inte vara så svårt att uthärda det här :)

Sandefjord alltså. Jag jobbade på komplett ASA strax utanför Sandefjord en period. Mycket skoj festande där. Se till att åka upp till tönsberg också. Thats the shit på sommaren.

edgen_ÖSD
2005-09-05, 17:58
Sandefjord alltså. Jag jobbade på komplett ASA strax utanför Sandefjord en period. Mycket skoj festande där. Se till att åka upp till tönsberg också. Thats the shit på sommaren.

Jo, fyy fan vad mycket skit de har på det lagret, nästan så man inte kan hålla fingrarna borta ;)

edgen_ÖSD
2005-10-28, 11:04
Nu har jag fått lön första gången. Blev inte precis glad när jag såg att det hade skattats 33 procent :/

Måste bara fråga; Är det nån här inne som har jobbat i Norge, och vet ungefär hur mycket du tjänade samt hur mycket du skattade? Skulle vara kul att få en liten känsla av hur mycket man kommer få tillbaka nästa år om man skattar så här mycket nu...

hasse36
2005-10-28, 11:59
Nu har jag fått lön första gången. Blev inte precis glad när jag såg att det hade skattats 33 procent :/

Måste bara fråga; Är det nån här inne som har jobbat i Norge, och vet ungefär hur mycket du tjänade samt hur mycket du skattade? Skulle vara kul att få en liten känsla av hur mycket man kommer få tillbaka nästa år om man skattar så här mycket nu...Berätta lite mer! Vad jobbar du med? Hur mycket tjänar du?

edgen_ÖSD
2005-10-28, 12:24
Jag jobbar på ett datalager i Sandefjord, 12 mil söder om Oslo (Komplett). Har lite olika sysslor, några exempel är att jag plockar alla varor som kunden beställt. Har en stor vagn och en bärbar dataterminal som jag går runt med. Lagret är ungefär lika stort som två fotbollsplaner kan man väl säga. Andra grejor man gör är att packa ihop det, stapla upp det. Blir ganske enformigt efter ett tag, men sporren att få åka hem över julen och att jag kan köpa min nya dator i morgon räcker för att orka slita upp sig på morgonen :)

Tjäner 109 nok i timmen plus 50% övertidstillägg. Övertiden kommer efter 8 timmar tror jag. Tjänar 16000 nok i månaden då jag bara jobbar normaltid, så det är helt okej för en outbildad 19-åring. Men just all skatt är lite irriterande, speciellt då men tydligen skattar nästan 33% på den lönen, därav min irritation.

Lasse Kongo
2005-10-28, 13:12
Jag jobbar på ett datalager i Sandefjord, 12 mil söder om Oslo (Komplett). Har lite olika sysslor, några exempel är att jag plockar alla varor som kunden beställt. Har en stor vagn och en bärbar dataterminal som jag går runt med. Lagret är ungefär lika stort som två fotbollsplaner kan man väl säga. Andra grejor man gör är att packa ihop det, stapla upp det. Blir ganske enformigt efter ett tag, men sporren att få åka hem över julen och att jag kan köpa min nya dator i morgon räcker för att orka slita upp sig på morgonen :)

Tjäner 109 nok i timmen plus 50% övertidstillägg. Övertiden kommer efter 8 timmar tror jag. Tjänar 16000 nok i månaden då jag bara jobbar normaltid, så det är helt okej för en outbildad 19-åring. Men just all skatt är lite irriterande, speciellt då men tydligen skattar nästan 33% på den lönen, därav min irritation.

vilket du har rätt till ett avdrag på typ 15%, det vet du va?

så det blir en rätt härlig peng när skatteåterbäringen kommer.

btw, jag var i sandefjord rätt nyligen med, Proteinfabrikken har sitt huvudkontor där ;)

hasse36
2005-10-28, 13:21

btw, jag var i sandefjord rätt nyligen med, Proteinfabrikken har sitt huvudkontor där ;)Menar du 15% av bruttolönen?

Kan du ge ett konkret räkneexempel så att vi inte missförstår dig?

Calleman
2005-10-28, 13:25

Tja, du skattar ju inte mkt mer än vad man gör i Sverige i alla fall.

Lasse Kongo
2005-10-28, 13:43
Menar du 15% av bruttolönen?

Kan du ge ett konkret räkneexempel så att vi inte missförstår dig?

Jag kan inte förklara exakt, men om man säger såhär: i slutändan ska du som svensk betala dryga 20% skatt.

man har alltså rätt till ett avdrag, som man måste göra själv, är inget som går med automatik dessvärre... Norge och pappersjobb *rolleyes*

No1fitness kan säkert förklara närmare eftersom hon nyligen jobbat där.

Annars ring http://www.likningskontoret.oslo.no/ligning.htm för korrekt info.

edgen_ÖSD
2005-10-28, 20:02
Jag kan inte förklara exakt, men om man säger såhär: i slutändan ska du som svensk betala dryga 20% skatt.

man har alltså rätt till ett avdrag, som man måste göra själv, är inget som går med automatik dessvärre... Norge och pappersjobb *rolleyes*

No1fitness kan säkert förklara närmare eftersom hon nyligen jobbat där.

Annars ring http://www.likningskontoret.oslo.no/ligning.htm för korrekt info.

Har besökt ligningskontoret ett antal gånger, men verkar inte kunna få ett bra svar av dem... Har hört om den där 15%- regeln, men det låter för bra för at vara sant. Vora grymt om nån insatt kunde ge mig ett räkneexempel så jag är säker påa tt jag förstår vad sm menas med det. Visst söker man om det i slutet av vistelsen i så fall, eller hur ligger det till? skulle skatten sluta på ca 20 procent är jag jäkligt glad... Kan nämna att jag kommer tjäna runt 60000 (före skatt då) på 3,5 månader.

Btw, tack för att det verkar finnas peeps här som har koll på sånt här, Kolozzeum istheshit

edgen_ÖSD
2005-10-28, 20:03

btw, jag var i sandefjord rätt nyligen med, Proteinfabrikken har sitt huvudkontor där ;)

Proteinfabrik?? What? Where? Berätta mer!

tobbeg
2005-10-28, 20:52
Jo, fyy fan vad mycket skit de har på det lagret, nästan så man inte kan hålla fingrarna borta ;)
Jo man får hålla sig i skinnet. Men det ska du verkligen göra också. De har kameror överallt som är svåra att se. Så om nåt fattas vid inventeringen så kollar de på gamla tapes.

För att inte tala om de moraliska aspekterna av det hela.

Angående skattefrågan så finns det ett enkelt program på skatteetatens hemsida länk (http://www.skatteetaten.no/Templates/Selvbetjening.aspx?id=10358)

Förresten jobbar Stian Wangen fortfarande kvar i "sammenstillingen"? Hälsa till honom isåfall.

När jag jobbade där så stog jag och packade pallar längst bak och körde på dom på lastbilarna.

norsk_gadd
2005-10-28, 23:36
Jo man får hålla sig i skinnet. Men det ska du verkligen göra också. De har kameror överallt som är svåra att se. Så om nåt fattas vid inventeringen så kollar de på gamla tapes.

Angående skattefrågan så finns det ett enkelt program på skatteetatens hemsida länk (http://www.skatteetaten.no/Templates/Selvbetjening.aspx?id=10358)

Förresten jobbar Stian Wangen fortfarande kvar i "sammenstillingen"? Hälsa till honom isåfall.

När jag jobbade där så stog jag och packade pallar längst bak och körde på dom på lastbilarna.

Vi tar in er till vårt land, låter er arbeta på våra arbetsplatser, hjälper er med boende och tar emot er som våra egna. Sen så sitter nu och funderar på att stjäla från arbetsplatsen *grr27*
Jaja, typiskt sånna där "invandrare" ;)

edgen_ÖSD
2005-10-29, 02:37

Kommer du ihåg vad du fick skatta till slut, och vad du tjänade?

xynd
2005-10-29, 10:17
lagt ner träningen?

edgen_ÖSD
2005-10-29, 14:19
lagt ner träningen?
För tillfället... Varför träna hårt nu, då jag ändå kommer ha råd med en duktig plastikoperation när jag kommer hem?

tobbeg
2005-10-30, 23:44
Kommer du ihåg vad du fick skatta till slut, och vad du tjänade?
kommer tyvärr inte ihåg. Har inte tillgång till gamla skatteutdrag heller då jag är i usa den här terminen och inte kommer tillbaks förrän jul.

Men använd kalkylatorn jag länkade till. Bara att fylla i vad du kommer tjäna före skatt. Och klicka att du vill ha 15% avdraget. (grejen med det avdraget är att det är ett standardavdrag, om du vill dra av för egna saker som hemresor och dylikt kan du göra det istället för 15% avdraget som alltså är ett schablonavdrag. )

edgen_ÖSD
2005-10-31, 16:47
kommer tyvärr inte ihåg. Har inte tillgång till gamla skatteutdrag heller då jag är i usa den här terminen och inte kommer tillbaks förrän jul.

Men använd kalkylatorn jag länkade till. Bara att fylla i vad du kommer tjäna före skatt. Och klicka att du vill ha 15% avdraget. (grejen med det avdraget är att det är ett standardavdrag, om du vill dra av för egna saker som hemresor och dylikt kan du göra det istället för 15% avdraget som alltså är ett schablonavdrag. )

Är programmet ändrat, eller är det jag som inte hitter 15%-fradraget?

edgen_ÖSD
2005-10-31, 16:51
Om jag skriver in att jag kommer tjäna 62000 under året, och att jag kommer skatta 29% (17167:-) beräknar den att jag har ca 12000 till godo, och det kan ju inte stämma... Har inte kryssat i 15% fradrag eftersom jag inte hittar den funktionen.

tobbeg
2005-10-31, 17:17
Om jag skriver in att jag kommer tjäna 62000 under året, och att jag kommer skatta 29% (17167:-) beräknar den att jag har ca 12000 till godo, och det kan ju inte stämma... Har inte kryssat i 15% fradrag eftersom jag inte hittar den funktionen.

nej det skulle ju vara lite väl faktiskt. om du isåfall hade 12000 tillgodo så skulle du betala 5167/62000=0,083=8,3% och det kan nog inte stämma.

Jag kom nu på att förra sommaren tjänade jag ca. 60000 före skatt. Betalade ca. 18-19% i skatt på det. Och fick betala ca. 300 kr i kvarskatt. Så där har du nåt att gå efter. Då hade jag dragit av de 15%.

Tänk också på att du har feriepengen på allt. Om du tar ut den efter nyår så behöver du inte skatta på den när du får den. Om du däremot inte kommer jobba i Norge under 2006 så kommer du får betala skatt på det iallafall.(det som folk menar med att de är skattefria är att de på nåt sätt räknas in i din nya skatteavdrag under nästföljande år) Jag fick en trevlig överaskning på 5000 på det här sättet just när jag började studera för några år sen. Det var mindre kul.

Om nåt är oklart så bara fråga igen.

edgen_ÖSD
2005-10-31, 20:59
nej det skulle ju vara lite väl faktiskt. om du isåfall hade 12000 tillgodo så skulle du betala 5167/62000=0,083=8,3% och det kan nog inte stämma.

Jag kom nu på att förra sommaren tjänade jag ca. 60000 före skatt. Betalade ca. 18-19% i skatt på det. Och fick betala ca. 300 kr i kvarskatt. Så där har du nåt att gå efter. Då hade jag dragit av de 15%.

Tänk också på att du har feriepengen på allt. Om du tar ut den efter nyår så behöver du inte skatta på den när du får den. Om du däremot inte kommer jobba i Norge under 2006 så kommer du får betala skatt på det iallafall.(det som folk menar med att de är skattefria är att de på nåt sätt räknas in i din nya skatteavdrag under nästföljande år) Jag fick en trevlig överaskning på 5000 på det här sättet just när jag började studera för några år sen. Det var mindre kul.

Om nåt är oklart så bara fråga igen.

Det låter ju som en dröm med tanke på att jag skattar 29 procent nu...:)

Har inte tänkt på det med feriepengar.... Hur mycket brukar det vara?

tobbeg
2005-11-01, 02:01
Det låter ju som en dröm med tanke på att jag skattar 29 procent nu...:)

Har inte tänkt på det med feriepengar.... Hur mycket brukar det vara?

Tror att de ligger runt 9% om jag inte kommer ihåg fel. sitter ganska fint.

edgen_ÖSD
2005-11-01, 14:26
Tror att de ligger runt 9% om jag inte kommer ihåg fel. sitter ganska fint.

Snackade med teamledaren idag, han sa att den på vårt företag är hörjd till ca. 12 procent :naughty:

Metal_boy_
2005-11-01, 14:33
Glöm inte att pudra kinderna rosaflammiga, skaffa glugg mellan framtänderna och inhandla lusekofta om ni ska bli norrmän.