handdator

Visa fullständig version : Kolhydrater på kvällen

norsk_gadd
2005-09-01, 13:38
Slänger upp frågan här också, efter att ha studerat Dantes DC-text så har jag lite funderingar. Han anser att man ska hålla ner kolhydratsintaget efter kl.18 på kvällen även när man är "offseason". Vad anser ni om kolhydrater på kvällen?

Personligen så käkar jag 100 g malto de dagar jag tränat runt kl.18 och sen 1-2 timmar senare middag och ännu mer kolhydrater. Är jag på väg att bli julgris?

King Grub
2005-09-01, 13:50
Det är fortfarande kalorier in minus kalorier ut som gäller. Du blir inte tjock om du inte hamnar på energiöverskott. Och har du tränat kommer kolhydraterna du äter inom en tretimmarsperiod efter det gå till glykogeninlagring, inte de novo lipogenes. Ditt upplägg med två kolhydratpåfyllningar efter passet är inte negativt, oavsett vad klockan är. I o f s är 100 gram maltodextrin mycket, men jag vet ju inte vad du väger. Har du inte tränat behöver du antagligen inte ladda upp med ett halvkilo pasta innan du kryper till kojs. ;)

norsk_gadd
2005-09-01, 13:54
Du blir inte tjock om du hamnar på energiöverskott

Okej det kanske är mycket, väger 97 kg. Har alltid kört runt 100 g efter träning. Ligger på 500 kcal plus för tillfället så jag blir nog julgris oavsett om jag vill eller inte. ;)

King Grub
2005-09-01, 14:00
Då låter det som helt okej mängd till första påfyllningen (det är ju inte ens 1 g kolhydrat per kilo kroppsvikt), med en middag efter det. Det är i alla fall inte dessa kolhydrater som lagras in soml kroppsfett, utan kalorier från energiöverskottet i allmänhet, och från något annat tillfälle i synnerhet:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1020201&postcount=2

norsk_gadd
2005-09-01, 14:03
Ganska ny på forumet men du verkar ha grym koll! Tur att det finns folk som tar sig tid. :thumbup: