Logga in

Visa fullständig version : Sjuk = rasat i vikt!

Zealot
2005-08-31, 12:12
Jag har åkt på en hemsk ledinflammation som snart hållit i sig i i lite över två veckor nu. Dvs ingen träning under denna period samt endast ork & aptit till att äta 3 ggr om dagen. Sedan har jag bara legat i soffan eller suttit framför datorn hela dagarna. ljust nu ser det inte ut som jag blir bättre utan det kommer väl hålla i sig minst en vecka till. Grejen är den att jag var grymt nerdeffad till sommaren & trodde inte jag kunde gå ner ett gram till men imorse ställde jag mig på vågen & insåg att jag tappat 5kg sedan jag blev sjuk?! Vad har försvunnit? Vätska? muskler?? :(

Samt hur försiktigt tycker ni att jag bör ta det när jag väl blivit frisk? Ska jag köra 4ggr i veckan fast extremt lätt i början eller ska jag bara köra nåt pass i veckan ett tag?

tack på förhand.

King Grub
2005-08-31, 12:16
Har du ätit dåligt i samband med inaktiviteten så är det säkert både vatten, muskelprotein och fett som förlorats (fett om du hamnat på energiunderskott). Det krävs rejält med protein och tillräckligt med protein för att motverka katabolism vid inaktivitet.

Hur du skall börja träna törs i alla fall inte jag svara på, med tanke på att det handlar om "hemsk ledinflammation" skulle jag nog inte rekommendera 100% från början i alla fall.

Lalla
2005-08-31, 12:27
Oj, låter inte alls roligt. Hoppas du blir bra snart!

Haru inget proteintillskott hemma? ta ngn drink o frukt 2-3ggr/dag så får du iaf. i dig något...

Mitt tips gällande träningen är väl att kör hellre för lätt i början för att inte åka på samma skit igen. Jag antar att ligament, senor och vävnader runt leden är kraftigt försvagade.
Men hör efter med en naprapat eller läkare som du litar på för säkerhets skull.

Lycka till iaf.! o :eating:

Zealot
2005-08-31, 12:33
Tack för svaren...får väl försöka öka proteindosen. Och det låter nog klokast att sakta men säkert öka träningsdosen & intensiteten när man väl blivit frisk. Jag försöker iaf intala mig att de muskler jag förlorat samt styrkan kommer komma tillbaka relativt fort sen när jag väl kommit igång. Hoppas det stämmer dock så jag inte ljuger för mig själv för att göra denna hemska situation bättre. :(

Mental
2005-08-31, 12:35
När jag hade problem med lederna så försökte jag hålla kroppen i rörelse genom att simma, det belastade väldigt lite och var skönt för lederna.

Zealot
2005-08-31, 12:38
När jag hade problem med lederna så försökte jag hålla kroppen i rörelse genom att simma, det belastade väldigt lite och var skönt för lederna.

Ok...får simma mer sen när jag blivit frisk som cardio istället för att springa. Just nu kan jag dock inte ta mig till nån simbassäng.
tack för tipset.