handdator

Visa fullständig version : Chili - ger träningen en boost?

Bjorne
2005-08-31, 06:46
Någon sa att han hört att Chili skulle frisätta adrenalin eller något sådant, som sedan skulle ge träningen en boost.

Känns ju som en sådant timing skulle blir svårt och troligen är det inte alls så, då jag inte kan minnas att jag hört något om det.

Så, frågan; kan Chili ge någon som helst extra praktiska styrka när det gäller styrkelyftning?

Ett "Nej" från Grub räcker, behöver inga ref. :)

Björne

King Grub
2005-08-31, 07:04
Chilipeppar kan förhöja ämnesomsättningen med upp till 20% den närmaste halvtimmen efter intag, vilket säkert även kan påverka prestation.

thomast
2005-08-31, 07:14
Chilipeppar kan förhöja ämnesomsättningen med upp till 20% den närmaste halvtimmen efter intag, vilket säkert även kan påverka prestation.

Vilka mängder måste man få i sig för att få denna effekt? Låt oss säga för en man, 80kg och en kvinna med samma vikt.

z_bumbi
2005-08-31, 07:15
Det jag kan tänka mig med att äta chili är att man "får igång" kroppen t ex om man är slö på morgonen och har en tidig tävling så kan lite chili pigga upp, eller så får man halsbränna och sura uppstötningar när man kör sin första böj. :/

En liten brasklapp till. Det är även inte alltid bra att få igång hur mycket andrenalin som helst vid tävling då finmotoriken blir sämre och utnyttjar man det i början av tävlingen så blir man kanske slöare i slutet (Adrenalin gör att man mobiliserar kraft direkt och det tär på resurerna.) men chili verkar lättare att dosera än att stoppa ner näsan i en flaska med ammoniak.

En annan variant är att smeta lite Linnex på lämpligt ställe så känner du inte att det gör ont att ta i, Linnex innehåller extrakt från chili. :D

King Grub
2005-08-31, 07:19
Vilka mängder måste man få i sig för att få denna effekt? Låt oss säga för en man, 80kg och en kvinna med samma vikt.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=14649970&query_hl=6

madmarc
2005-08-31, 13:09
Jag har "nästan" blivit imun mot chilli dock inte habanero, det ända jag känner är när det kommer ut vilket dessutom sätter igång mig på morgonen. *screwy*

Doktorn
2005-08-31, 19:11
men dess effekt på blodsocker verkar ju va mindre bra...

King Grub
2005-08-31, 19:49
men dess effekt på blodsocker verkar ju va mindre bra...

Varför då? "The rise of plasma glucose at 30 min after CAP ingestion was significantly lower than the rise of plasma glucose after a plain glucose drink by 20.6 per cent".

Är lägre blodsockersvar dåligt?

Zerohero
2005-08-31, 20:48
Om man oftar käkar kommer effekten att minskas pågrund av att "kropen vänjer sig" som koffein?

Doktorn
2005-08-31, 20:54
Varför då? "The rise of plasma glucose at 30 min after CAP ingestion was significantly lower than the rise of plasma glucose after a plain glucose drink by 20.6 per cent".

Om du ska träna är det väl inte så dumt med lite blodsocker?

Doktorn
2005-09-01, 07:40

Är det bättre med lågt blodsocker vid träning?

King Grub
2005-09-01, 07:46
Är det bättre med lågt blodsocker vid träning?

En tjugoprocenting sänkning av blodsockersvaret på glukos är inte lågt. Talar vi GI är det från 140 till 112. 112 är ett högt GI, och det är inte ett dosrelaterat anabolt gensvar på insulinfrisättning. Fördelar mot nackdelar. Jag har svårt att tro, att en tjugoprocenting sänkning av blodsockersvaret på glukosintag skulle ha negativ inverkan på prestationsförmågan, medan en tjugoprocenting uppreglering av metabolismen kanske har en positiv sådan.

Vid övriga tillfällen är effekten enbart positiv. Fast 5 gram aktiv substans från chili kanske inte är speciellt roligt att äta, om man inte verkligen gillar starka saker.

Kaew
2005-09-01, 08:18
ater chilli varje dag , ämnesomsätnningen ökar hungrig fortare . positiv effekt på fettet med :)

Doktorn
2005-09-01, 08:25
En tjugoprocenting sänkning av blodsockersvaret på glukos är inte lågt. Talar vi GI är det från 140 till 112. 112 är ett högt GI, och det är inte ett dosrelaterat anabolt gensvar på insulinfrisättning. Fördelar mot nackdelar. Jag har svårt att tro, att en tjugoprocenting sänkning av blodsockersvaret på glukosintag skulle ha negativ inverkan på prestationsförmågan, medan en tjugoprocenting uppreglering av metabolismen kanske har en positiv sådan.

Vid övriga tillfällen är effekten enbart positiv. Fast 5 gram aktiv substans från chili kanske inte är speciellt roligt att äta, om man inte verkligen gillar starka saker.

Nej det var lite klantigt formulerat, lågt är det inte. Jag tänkte inte i anabola banor utan snarare i rent energi syfte är det väl bra med blodsocker. Mer blodsocker, mer energi till musklerna?!
Får man fråga hur metabolismen påverkar prestationsförmågan?!
Nej äta 5 gram kommer göra ONT! Och antagligen leda till att smärtreceptorerna i munnen tillslut kommer dö ;)