handdator

Visa fullständig version : Dokumentären på Kanal 1 är ju helt sjuk

timoat
2005-08-30, 19:34
Ok wtf. Fattar dom inte att de skrämmer hela svenska folket att INTE ge mjölk till barnen alls? Att tom förbjuda lätt mjölk till skollunchen. Hur många mammor som tror att de fått koll på läget kommer nu att drastiskt strypa mjölk intaget till sina kids? En sak är naturligtvis standradmjölken, men tyvärr kommer hela mjölkspektrat att försvinna för att godtyckliga mödrar vill göra sina barn en tjänst. Kanske skulle fokusera på att ungar kan köpa en på chips på N(F)etto för 6 spänn, eller 200 g karor för 7. Hur i H-e kan man ägna en hel säkerligen dyr dokumentär på MJÖLKEN som dold fettkälla när godis läsk o chips ligger i helt andra ligor. De ger skugg information för att chocka utan att ge alla fakta, tex att det finns minimjölk ( en go felcitering av kärring på center för näring eller vad det var, att LÄTTmjölk innehåller 0.1 g/dl) samt att den gravida bruden som inte verkade ha nån koll utan bara stod o rabblade nåt hon lärt sig utantill sa att "ingen lätt mjölk till maten pga att då blir det FÖR MYCKET protein o pannbiffen måste ryka! Det var en 2.5 dl förpackning!Jag trillade nästan av stolen när jag hörde det. Vart ska förresten barn få sitt calcium ifrån? Kanske ska uppfostra dem med tabletter... Jag blir upprörd.
Jag säger att de skulle berättat om mjölkens fördelar (lätt o mini kontra standard) De kunde ju tex visat upp en 100 gram chips o en liter mjölk, o visat att det har samma fett o energi innehåll, men mjölk har MER mättat fett. O sen visat lätt o mini. Nu snackar jag ju inte om några andra näringsvärden att jämföra mellan dem, tex salt o så,så snälla hoppa inte på mig för det! Vad tycker ni?

bladhet
2005-08-30, 19:49
Jag hoppades att någon hade tagit upp dokumentären när jag gick inte på forumet.

Jag måste säga att det var den dåligaste dokumentären jag sett, såg dock inte hela.

Inte är det mjölken vi ska dra ner på, utan godis,glass,chips,pizza m.m

LexSinner
2005-08-30, 19:51
Jag tyckte det var stört att skolorna fick EU-bidrag för att använda dom feta produkterna men inte en krona för att använda "lätta" produkter *screwy*

timoat
2005-08-30, 19:54
"de små bäckarna" ...
vad sägs om de STORA floderna?! Ta itu med o upplys om dem först! Har man nån gång stått i kö på Fetto/ Lidl på morgonen eller lunch vet man att jävligt många ungar är där och BARA köper choklad kakor/Rulltårtor/lösgodis och eller chips. De kan ju få runt 3000 kcal i sig för 20 spänn! VARJE dag. Ungar vet inte bättre, men nu kommer duktiga mamman som sett en riktigt allvarlig dokumentär på KANAL 1 (inte Trean eller nåt oseriöst som det) o ska ser till att det dolda fettet som finns i mjölk som gjort deras barn feta försvinner, med alla goa grejer lätt o minimjölk faktiskt innehåller.
"Det blir ingen nattmacka"... Shit.. Det beror säker på nattmackan...

LexSinner
2005-08-30, 19:58
Här kan man läsa om dagensprogram och jag tror även man kan se hela programet via sidan..

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2232

Weird
2005-08-30, 20:58
såg lie på de tycke de va intresnat att dom sa de.
men de var just til skol lunchen till frukost och mellanmål var mjölken bra

Pellefant
2005-08-30, 21:17
Känns som det behövs ett helhetsgrepp om barns fetma, och inte dutta lite här och där.

Populära duttningar: Mjölk, McDonalds, lite skolgymnastik, godis, dålig mat hemma, spontanaktivitet

Bjorne
2005-08-30, 21:28
Här kan man läsa om dagensprogram och jag tror även man kan se hela programet via sidan..

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2232Där kan man se hela, ja.

Bra dokumentär, även om de svartkasta mjölken lite väl mycket.

Doktorn
2005-08-30, 21:42
Vart ska förresten barn få sitt calcium ifrån? Kanske ska uppfostra dem med tabletter... Jag blir upprörd.

Genom att äta mer grönsaker? Det är ju i princip bara i skandivien vi dricker mjölk som kalvar, resten av världen klarar sig fint utan den. Nästan hela Grönland är laktosintoleranta och mår fint.

Såg inte dokumentären, så vet ej hur den utformades, men att poängera att standardmjölken innehåller en hel del fett tycker ja inte är fel. Det tror jag inte folk tänker på, det märker jag iaf på personer runt omkring mig. Att upplysa om att chips är onyttigt har det gjorts nog med och jag tror alla är medvetna om dess onyttighet, att få folk att ändra sina kostvanor är en annan femma.

timoat
2005-08-30, 22:11
Du får nog checka dokumentären.
Sen kan man ju också ställa sig frågan hur mycket svårare det är att få ungar att trycka ner ett lass grönsaker, mot att dricka två glas lättmjölk. Jag har för mig att det täcker dagsbehovet av calcium. Men som sagt, jag syftade mer på att denna typen av chock-journalistik som berör ämnen "ni trodde det var nyttigt/ofarligt men kolla här, kolla vad vi har kommit att det orsakar" gör mycket mer skada än nytta. Det är löpsedelsyndromet, på en "legitim kanal". Sure, att upplysa om hur mycket mättat fett det är i Standard är ju skitbra, men att det framställs i dokumentären som om det vore hela orsaken till barns övervikt, med inzoomningar på mjölkpacket i moody ljussättning o slowmo när nån unge dricker ett glas mjölk i matsalen ackompanjerat av varsel musik är att flytta fokus från skräpmaten och motion till nåt som, framställ på ett rättvist o faktaenligt sätt faktiskt kan gynna barns hälsa. Sen att "experterna" sitter o säger felaktiga saker i programmet, är inget bra för godtrogna mammor, som bara vill sina barns bästa.

-Min bil går dåligt för att jag fyllt tanken med cement.
-Jaha, men kolla tändstiftet o byt olja. Det kanske hjälper lite.

(OK OK, inte världens bästa...)

Baha
2005-08-31, 06:41
Ingen behöver mjölk, ja förutom lilla plutten som suger på mammas tutte, punkt slut. :)

Bjorne
2005-08-31, 06:44
Ingen behöver mjölk, ja förutom lilla plutten som suger på mammas tutte, punkt slut. :)Betyder inte att mjölk är dåligt för det.

King Grub
2005-08-31, 06:44
Inte alls punkt slut; mjölk är ett utmärkt och näringsrikt livsmedel. Det är inte nödvändigt, men det är en värdefull näringskälla, och har du valt bort den får det stå för dig. Det betyder inte att det är dåligt för alla andra att dricka ett av dom mest kompletta enskilda livsmedel som finns.

Baha
2005-08-31, 06:48
Inte nödvändigt nej, precis som jag sa.

jag har inte valt bort den, men den är inte nödvändig, så jag vet inte vad du försöker säga emot. :)

King Grub
2005-08-31, 07:03
Det var inte alls precis vad du sade. Du skrev "ingen behöver", vilket inte alls är samma sak och vilket inte behöver vara sant.

Baha
2005-08-31, 07:11
Vem behöver då? för mig är det samma sak som att det inte är nödvändigt.

eller är mjölk för dig ett livsnödvändigt ämne?

edit:men ingen ide att tjaffsa kom jag på om ngt sånt. :)

rubber_duck
2005-08-31, 08:29
Det jag reagerar på är att man bara berör mjölken i skolmaten. Det finns en hel drös med livsmedel som inte alls borde ingå i skolmaten.
Man måste ju se över hela måltiderna.
Man kanske skulle kunna ta bort mjölken till VISSA Få målider för att göra dom mer balanserade, alla vet inte hur man lägger upp en balanserad kost.

madmarc
2005-08-31, 13:03
När jag gick i skolan för typ 10 år sedan blev vi matade med samma propaganda att om man bytte från standardmjölk till lätt så skulle man få i sig si och så mycket mindre fett.
Sist jag var ute på stan och såg överviktiga så var det ju inte så att de satt runt spenen och sög för glatta livet utan snarare Mc donalds som verkade vara vattenhålet för denna kategori.
Men visst, är man överviktig så är minimjölk ett val att föredra.
:devil:

madmarc
2005-08-31, 13:05
Glömde bort men blev påmind av tidigare inlägg att det nog finns större bovar i skolmaten än mjölken.
Skippa den fettdrypande lasagnen, blodpuddingen är en sockerbomb och alla dessa jäkla saftsåser som tom småbarn blir itvingade.

King Grub
2005-08-31, 13:12
blodpuddingen är en sockerbomb

Sockerarter, totalt: 2.8 g / 100 g, varav sackaros 1.4 g. Bomb?

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=7872&lang=sv

Jay-Z
2005-08-31, 13:58

Snarare blindgångare. ;)

z_bumbi
2005-08-31, 14:58
Om alla barn fick den halvtimme motion per dag som det skulle införas* så skulle "problemet" med skolmaten inte finnas, jag uppfattar alltså inte det hela som ett matproblem utan att ungarna inte rör sig. När jag gick i skolan fick man samma typ av mat men fetman har ökat sen dess, maten är ungefär den samma så då ligger nog en stor del av problemet på ett annat plan..

*Det blev senare handslaget i idrottsrörelsen regi, tack för pengarna men man når tyvärr inte alla barn. Alla har inte den organisationen och drivande krafterna som man har i Bunkeflo.

Doktorn
2005-08-31, 15:38
Du får nog checka dokumentären.
Sen kan man ju också ställa sig frågan hur mycket svårare det är att få ungar att trycka ner ett lass grönsaker, mot att dricka två glas lättmjölk.

Ungefär likasvårt som att få folk sluta äta chips och mcdonalds?

Jag har som sagt inte sett dokumentären, men ser inte den som ett problem. Om folk säger "whoa" vi måste sluta med all mjölk men fortsätta äta chips så blir vi inte tjocka, så ser jag deras dumhet som ett problem.

Upplys om all fakta, detta inkluderar upplysning om att om du dricker en 1l standardmjölk om dan får du i dig 30g fett jämfört med nästan inget med minimjölk, och låt därefter folk få göra som de själva vill. Det tröga skiktet kommer vi aldrig kunna nå oavsett hur mycket vi upplyser däremot kommer vi få ett visst antal vettiga personer att ändra sig till det bättre.

Doktorn
2005-08-31, 15:40
Det var inte alls precis vad du sade. Du skrev "ingen behöver", vilket inte alls är samma sak och vilket inte behöver vara sant.

Vilken sjukdom kräver en kost med mjölk?

Tolkia
2005-08-31, 15:48
z_bumbi: Huvudet på spiken. Fetthalten i det många av våra mor- och farföräldrar åt skall vi inte ens tala om; den skulle få dagens dietister och TV-experter att vrida sig i plågor (härstammar själv från norrländska inlandsbönder; där var det mjölkfett - och för den delen annat fett - så att det stod härliga till), men var genomsnittsmänniskan fetare två generationer tillbaka än nu? Nope.

King Grub
2005-08-31, 16:00
Vilken sjukdom kräver en kost med mjölk?

Varför quotar du mig med den frågan?

timoat
2005-08-31, 16:28
Till Doktorn
Se dokumentären säger jag igen. Min post handlade inte om att det var fel att upplysa folk om fettet i standardmjölk, tvärtom skrev jag att det var bra. Det som inte var bra var sättet de vinklade dokumentären genom att ge sken av att mjölk var den stora boven för barnfetma, a la expressen löpsedel style. Kanal 1 är en kanal som har mycket kredibilitet bland föräldrar, och mammor som tittar o vill sitt barns bästa, får en skev bild av vad som är bra och inte bra, för att dokumentärmakarna tror att hittat nått smart och chockande som ingen annan tänkt på innan. Och när fetman är ett folkhälso problem är det just den stora massan som behöver upplysas, då ska man inte nöja sig med ett fåtal smarta. Bara för att vi som hänger här har det som vardag att hålla koll på allt vi stoppar i oss, är det fortfarande väldigt många som ser det som rena grekiskan. Att då ha en hel timmes dokumentär om farorna med mjölk på en trovärdig kanal, där felaktigheter presenteras som fakta hjälper inte precis att lösa problemtet med fetma. Hade mjölkboven som dold fettkälla varit en mindre del av dokumentären, där de tog upp andra mer pressande ämnen, hade det varit en annan sak. Så kolla dokumentären, sen kan du säga vad du tycker om den.

hasse36
2005-08-31, 16:44
Jag uppfattade det som att dokumentären riktade in sig på att det serveras fet och halvfet mjölk samtidigt som att man hamrar in budskapet att mjölk är nyttig och nödvändig.

Kontentan blir att fet och halvfet mjölk är nyttig och nödvändig.

De flesta är nog allt medvetna om att chips och pommes är feta och onyttiga produkter så där behövs inga dokumentärer.

Ett glas fetmjölk ger ca 125 kcal och motsvarar 30 minuter gympa för ett "barn".

Doktorn
2005-08-31, 17:06
Varför quotar du mig med den frågan?

läs quoten
du sa att det inte behöver vara sant att ingen behöver mjölk, jag undrar när så är fallet

madmarc
2005-08-31, 17:08

http://www.kvp.se/index.jsp?a=115349

"Pernilla Linderot dietist på Bitten Jonssons center och Anna-Karin Lindroos Göteborgs universitet har räknat ut hur många sockerbitar det finns i livsmedlen genom att se hur stor andel av kolhydratmängden som sockret utgör"
Socker per 100gr blodpudding får jag till 14 gr, självklart finns det säkert variationer mellan fabrikaten men jag har hört det tidigare och nu läste jag det här.

King Grub
2005-08-31, 17:11
Jag läser quoten och jag ser att du frågar om sjukdom. Jag har inte nämnt någon sjukdom.

Alla har inte din kunskap, tid eller ork att kunna säkerställa behov av t ex B12, kalcium, riboflavin, fosform jod, vitamin D, vitamin A, niacin, zink, selen, magnesium, tiamin, kalium och vitamin B6, och dessa personer kan behöva ett livsmedel som innehåller allt detta.

z_bumbi
2005-08-31, 17:33

"Pernilla Linderot dietist på Bitten Jonssons center och Anna-Karin Lindroos Göteborgs universitet har räknat ut hur många sockerbitar det finns i livsmedlen genom att se hur stor andel av kolhydratmängden som sockret utgör"
Socker per 100gr blodpudding får jag till 14 gr, självklart finns det säkert variationer mellan fabrikaten men jag har hört det tidigare och nu läste jag det här.

7,7 g sackaros anger livsmedelsverket på en genomsnittlig blodpudding.

Bitten "sockerbiten" Jonsson har sitt eget sätt att räkna iofs.

timoat
2005-08-31, 17:51
Jag skulle också vilja påstå att det är skillnad på att tro sig veta att något är onyttigt och VARFÖR det är onyttigt. Den stora massan är relativt outbildad när det gäller näringslära. Klart att de vet att chips etc är onyttigt, men de vet inte varför, och här kommer även kaloriräkning o dylikt in. Jo de räknar, men de har kanske ingen aning om vad de räknar eller varför, bara att vissa siffror ska var lägre etc. Nu snackar vi stora massan, de som håller igågn diverse mirakel preparat bolag o tvshops utrustning. De har läst nåt eller hört nåt, och tar det som lag.

Doktorn
2005-08-31, 18:01
Jag läser quoten och jag ser att du frågar om sjukdom. Jag har inte nämnt någon sjukdom.

Alla har inte din kunskap, tid eller ork att kunna säkerställa behov av t ex B12, kalcium, riboflavin, fosform jod, vitamin D, vitamin A, niacin, zink, selen, magnesium, tiamin, kalium och vitamin B6, och dessa personer kan behöva ett livsmedel som innehåller allt detta.

För en normal människa är mjölk inte ett måste, därför frågade jag om det var en sjukdom du kände till som krävde det.
Att motivera mjölks nödvändighet med att folk inte har tid, kunskap eller ork med att äta andra livsmedel som innehåller det mjölk gör köper jag inte för fem öre. Eftersom du tar vitamin D som exempel, som är tillsatt i mjölken (det är iaf många gånger mer än det naturligt förekommande), så...tja följ din egen retorik...varför inte köpa ett litet piller med allt? Tar inte många sekunder...
Och dessutom en fråga, hur klarar sig alla icke mjölkdrickare utan det du nämner? Har de en större tid, kunskap och ork för att kompensera det? Eller vad menar du?

King Grub
2005-08-31, 18:02

Följde du min länk så ser du att det handlar om kalorimetri, inte Bitten som suttit och räknat sockerbitar.

King Grub
2005-08-31, 18:08
För en normal människa är mjölk inte ett måste, därför frågade jag om det var en sjukdom du kände till som krävde det.
Att motivera mjölks nödvändighet med att folk inte har tid, kunskap eller ork med att äta andra livsmedel som innehåller det mjölk gör köper jag inte för fem öre. Eftersom du tar vitamin D som exempel, som är tillsatt i mjölken (det är iaf många gånger mer än det naturligt förekommande), så...tja följ din egen retorik...varför inte köpa ett litet piller med allt? Tar inte många sekunder...
Och dessutom en fråga, hur klarar sig alla icke mjölkdrickare utan det du nämner? Har de en större tid, kunskap och ork för att kompensera det? Eller vad menar du?

Du får köpa vad du vill, men jag anser att "normala människor" i Sverige som regel äter en sådan kost att dom behöver mjölk för att täcka näringsbehovet. Givetvis går det att klara sig utan, men då bör man kanske inte äta som gemene man, och att lägga om kosten för en majoritet av landets befolkning är inget jag har svar på hur man gör i en handvändning.

"Om intaget för alla de näringsämnen som idag täcks av mjölk och mejeriprodukter i den svenska kosten ska täckas via andra livsmedel, krävs stora förändringar i kostmönstret."

Livsmedelsverket,Folkhälsoinstitutet.

Doktorn
2005-08-31, 18:58
Du får köpa vad du vill, men jag anser att "normala människor" i Sverige som regel äter en sådan kost att dom behöver mjölk för att täcka näringsbehovet. Givetvis går det att klara sig utan, men då bör man kanske inte äta som gemene man, och att lägga om kosten för en majoritet av landets befolkning är inget jag har svar på hur man gör i en handvändning.

"Om intaget för alla de näringsämnen som idag täcks av mjölk och mejeriprodukter i den svenska kosten ska täckas via andra livsmedel, krävs stora förändringar i kostmönstret."

Livsmedelsverket,Folkhälsoinstitutet.

Oj vad man försöker allt för att slingra sig ur...
Det ar ju det jag sagt hela tiden, att ovriga kosten kan tacka det. Men forst nu ar du villig att kopa det eller. So, point made...

timoat
2005-08-31, 19:10
Icke mjölkdrickare har kanske över åren anpassat sin kost efter just det faktum? Dina Grönländska polare kanske käkar extrema mändger broccoli eller liknande som täcker det behovet, eftersom du säger att de är laktosintoleranta? Därför går inte alla omkring med rikitis eller liknande benskörhetssjukdomar där borta? De kanske har nåt i vattnet vi inte har? Kanske får mer sol eller käkar valspäck eller ett ufo ligger begravt, vad som helst. It aint Sweden, och det handlade dokumentären om. Kommer det en dokumentär om andra länders matproblem kan man ju diskutera det då.
Vet du vad som serveras på skolorna idag, förutom mjölken? När jag gick i skolan för 8 år sen var vi glada om vi fick pizza en gång i halvåret, på nån idrottsdag...

Doktorn
2005-08-31, 19:25
Icke mjölkdrickare har kanske över åren anpassat sin kost efter just det faktum? Dina Grönländska polare kanske käkar extrema mändger broccoli eller liknande som täcker det behovet, eftersom du säger att de är laktosintoleranta? Därför går inte alla omkring med rikitis eller liknande benskörhetssjukdomar där borta? De kanske har nåt i vattnet vi inte har? Kanske får mer sol eller käkar valspäck eller ett ufo ligger begravt, vad som helst. It aint Sweden, och det handlade dokumentären om. Kommer det en dokumentär om andra länders matproblem kan man ju diskutera det då.
Vet du vad som serveras på skolorna idag, förutom mjölken? När jag gick i skolan för 8 år sen var vi glada om vi fick pizza en gång i halvåret, på nån idrottsdag...

Ja du låter som du har material nog till forska ett par år. Vad jag hört så är grönsaksutbudet begränsat på Grönland. Personligen känner jag inga grönländare, men läste om när t ex danmark beslutade sig för å lära grönländarna dricka mjölk. Ja vad som hände kan du själv lista ut...
Men kanske har alla icke mjölkdrickare anpassat kosten som du säger, eller så är det bara så att vi svenskar knappt äter grönsaker t ex. Om du jämför med många andra kulturer slänge vi i väldigt lite grönt i vår mat...

Som du vet är benskörheten högst i skandinavien, iövriga världen utgör det inget problem. Och iövriga världen dricker man heller inte lika mycket eller ingen mjölk alls...

Att svenska folket genetisk behöver mjölk finner jag väldigt osannolikt, men låter som en spännande idé.

King Grub
2005-08-31, 19:48
Oj vad man försöker allt för att slingra sig ur...
Det ar ju det jag sagt hela tiden, att ovriga kosten kan tacka det. Men forst nu ar du villig att kopa det eller. So, point made...

Vadå slingra? Vad pratar du om? Jag har inte skrivit något annat, någon gång i den här tråden. Redan i första inlägget skrev jag "det är inte nödvändigt" - med syfte att upprätthålla liv - och i nästa skrev jag att det inte behöver vara sant att ingen behöver mjölk. Där åsyftas dessa personer, och det är inte få, som jag nämner ovan. Alla har inte din koll på kosten. Det är klart det går att ändra kostdelen så mjölk inte behövs, men många har inte den tiden, orken, eller kunskapen som krävs för att göra det, och ja, tid och ork är en signifikant faktor när det handlar om att få en stor del av befolkningen att lägga om något så grundläggande som kostvanor. So, point made...

Fredrik_
2005-08-31, 19:59

Asiater överlever utan att äta ris. Fransmännen överlever utan att dricka vin. Italienarna lever gott även utan pasta. Eskimåer överlever även på annan kost än marin föda. Svenskar överlever utan mjölk. So what?

Vad spelar det för roll att mjölken inte är essentiell om det är ett på de flesta sätt bra och näringsrikt livsmedel om det intas i rimliga mängder. Varför välja ut ett visst livsmedel att hacka på bland andra, och dessutom ett av de bättre? Som framkom i en annan tråd finns knappt några vettiga sakliga argument mot mjölk, förutom fettkvalitén och eventuell laktosintolerans.

Sen är din koppling mellan benskörhet och mjölkdrickande intressant också. Visa mig gärna på vilket sätt mjölkdrickande orsakar benskörhet, och hur du kan isolera den faktorn från andra möjliga förklaringsmodeller. Jag tror även att Livsmedelsverket skulle vara intresserade av dina argument.

Doktorn
2005-08-31, 20:58
Asiater överlever utan att äta ris. Fransmännen överlever utan att dricka vin. Italienarna lever gott även utan pasta. Eskimåer överlever även på annan kost än marin föda. Svenskar överlever utan mjölk. So what?

Vad spelar det för roll att mjölken inte är essentiell om det är ett på de flesta sätt bra och näringsrikt livsmedel om det intas i rimliga mängder. Varför välja ut ett visst livsmedel att hacka på bland andra, och dessutom ett av de bättre? Som framkom i en annan tråd finns knappt några vettiga sakliga argument mot mjölk, förutom fettkvalitén och eventuell laktosintolerans.

Sen är din koppling mellan benskörhet och mjölkdrickande intressant också. Visa mig gärna på vilket sätt mjölkdrickande orsakar benskörhet, och hur du kan isolera den faktorn från andra möjliga förklaringsmodeller. Jag tror även att Livsmedelsverket skulle vara intresserade av dina argument.

Fördelar och nackdelar med allt bör upplysas, detta ink. mjölk. Eller hur?

Du får gärna visa var jag sagt att benskörheten beror på mjölken. Jag redovisade enbart fakta, att benskörheten är väldigt hög i skandinavien och detta trots allt mjölk som någon skrev skulle förhindra det. Du la orden i min mun (nej tack) att mjölk orsakar benskörhet.

Doktorn
2005-08-31, 21:00
Vadå slingra? Vad pratar du om? Jag har inte skrivit något annat, någon gång i den här tråden. Redan i första inlägget skrev jag "det är inte nödvändigt" - med syfte att upprätthålla liv - och i nästa skrev jag att det inte behöver vara sant att ingen behöver mjölk. Där åsyftas dessa personer, och det är inte få, som jag nämner ovan. Alla har inte din koll på kosten. Det är klart det går att ändra kostdelen så mjölk inte behövs, men många har inte den tiden, orken, eller kunskapen som krävs för att göra det, och ja, tid och ork är en signifikant faktor när det handlar om att få en stor del av befolkningen att lägga om något så grundläggande som kostvanor. So, point made...

Varför då hoppa på killen som sa att ingen behöver mjölk undrar jag??? Det är ju så att ingen behöver det om det kan täckas av övriga kosten. Eller?

Doktorn
2005-08-31, 21:03
Beror ju på vad man lägger i ordet behöver så klart. Men om vi tar det i det dets viktigaste betydning, att leva, så nej. Men klart man kan se det ur massa perspektiv, på så sätt kan jag komma att "behöva" äta 2kg choklad per dag. Inte för att leva, men kanske för att känna mig glad (vem som nu skulle bli det)

King Grub
2005-08-31, 21:06
Igen: "många har inte den tiden, orken, eller kunskapen som krävs för att göra det, och ja, tid och ork är en signifikant faktor när det handlar om att få en stor del av befolkningen att lägga om något så grundläggande som kostvanor."

När det handlar om så stora delar av befolkningen som skall lägga om sina kostvanor... så kanske du har några planer på att omsätta den omläggningen i praktiken? Det går ju bra att säga att det går att täcka behoven genom annan kost, men det skall göras också.

Som sagt, ""Om intaget för alla de näringsämnen som idag täcks av mjölk och mejeriprodukter i den svenska kosten ska täckas via andra livsmedel, krävs stora förändringar i kostmönstret."

"Stora förändringar i kostmönstret" sker inte hux flux. Innan du kommer på ett sätt att genomföra dessa förändringar hos kanske hundratusentals, "behövs" det ett livsmedel som tillgodoser dessa människors behov. Det handlar om matkultur och tradition. Det går inte bara att ignorera detta.

Baha
2005-08-31, 21:10
Slutsats:Ingen behöver mjölk.

jesse
2005-08-31, 21:14
Beror ju på vad man lägger i ordet behöver så klart. Men om vi tar det i det dets viktigaste betydning, att leva, så nej. Men klart man kan se det ur massa perspektiv, på så sätt kan jag komma att "behöva" äta 2kg choklad per dag. Inte för att leva, men kanske för att känna mig glad (vem som nu skulle bli det)

Men mjölken är ju ett bra livsmedel med mycket näring. Visst kan man klara sig utan det, men de finns många livsmedel man kan plocka bort innan mjölken i så fall. Många kanske "behöver" mjölk i sin kost för att täcka näringsbehovet eftersom de av olika anledningar inte får i sig det på annat sätt. Då kan man ju tycka att folk borde ändra sina matvanor men det är som ovan skrivits inte de lättaste.

madmarc
2005-08-31, 21:20
Följde du min länk så ser du att det handlar om kalorimetri, inte Bitten som suttit och räknat sockerbitar.

Vet inte vad jag ska säga, kollar man på livsmedelsverkets hemsida så ligger sockermängdenn på ca 9gr.

Klein
2005-08-31, 21:23
Det folk över världen är intoleranta mot är inte mjölk utan pastöriserad mjölk. Pastöriseringen tar kål på en hoper bakterier som underlättar spjälkandet av laktos. Vidare reduceras vitamin A och D av pastöriseringen och syntetiska tillsatta ersättnings-vitaminer sitter inte ihop med rätt molekyler och kan därför inte tas upp av kroppen. Vitamin A är nödvändigt för att processa proteinet i mjölken och när detta är reducerat så tullas det på kroppens egna reserver. Vitaminet i fråga finns i fettet och fettreducerad mjölk är alltså ännu fattigare på A-vitamin och tär alltså ännu mer på kroppen. Opastöriserad fullfetts-mjölk (4+%) är det däremot inget fel på.

Det är absolut inte nödvändigt att dricka mjölk dock men det är gott och relativt nyttigt så varför inte?

Tolkia
2005-08-31, 21:28
Beror ju på vad man lägger i ordet behöver så klart. Men om vi tar det i det dets viktigaste betydning, att leva, så nej. Men klart man kan se det ur massa perspektiv, på så sätt kan jag komma att "behöva" äta 2kg choklad per dag.
Du är medveten om att det med ditt resonemang inte blir så många livsmedel kvar överhuvudtaget som man kan säga att vi "behöver"? Vem behöver grönsaker när det finns multivitamintabletter, vem behöver kött/fisk/ägg/bönor när det finns syntetiska aminosyretillskott ... osv. osv.

Menigar
2005-08-31, 21:41
Är människor mindre överviktiga i de länder då de inte konsumerar mjölk i samma utsträckning som vi?

Det är åtminstone inte den bilden jag fått..

Doktorn
2005-08-31, 21:46
Igen: "många har inte den tiden, orken, eller kunskapen som krävs för att göra det, och ja, tid och ork är en signifikant faktor när det handlar om att få en stor del av befolkningen att lägga om något så grundläggande som kostvanor."

När det handlar om så stora delar av befolkningen som skall lägga om sina kostvanor... så kanske du har några planer på att omsätta den omläggningen i praktiken? Det går ju bra att säga att det går att täcka behoven genom annan kost, men det skall göras också.

Som sagt, ""Om intaget för alla de näringsämnen som idag täcks av mjölk och mejeriprodukter i den svenska kosten ska täckas via andra livsmedel, krävs stora förändringar i kostmönstret."

"Stora förändringar i kostmönstret" sker inte hux flux. Innan du kommer på ett sätt att genomföra dessa förändringar hos kanske hundratusentals, "behövs" det ett livsmedel som tillgodoser dessa människors behov. Det handlar om matkultur och tradition. Det går inte bara att ignorera detta.

Vi pratade aldrig om att praktiskt genomföra någon revolution. Nu orkar jag inte med det här ordpeteriet...Punkt slut.

Doktorn
2005-08-31, 21:48
Du är medveten om att det med ditt resonemang inte blir så många livsmedel kvar överhuvudtaget som man kan säga att vi "behöver"? Vem behöver grönsaker när det finns multivitamintabletter, vem behöver kött/fisk/ägg/bönor när det finns syntetiska aminosyretillskott ... osv. osv.

Det är nästan som jag anar en filosofisk ton i ditt inlägg!

Rataxes
2005-08-31, 22:59
Slutsats:Ingen behöver mjölk.
Totalt meningslöst påstående då det inte finns några enskilda livsmedel överhuvudtaget som behövs för vår överlevnad eller hälsa , men kan du peka ut många exempel på enskilda livsmedel som är sämre att utesluta ur sin kost än mager mjölk?

MacLeod
2005-08-31, 23:41
Är människor mindre överviktiga i de länder då de inte konsumerar mjölk i samma utsträckning som vi?

Det är åtminstone inte den bilden jag fått..

Jag ställer samma fråga. Givetvis var programmet vinklat som det alltid är. Så vad händer om man nu byter ut mjölken helt i skolorna? Och varför tog man inte upp minimjölken som alternativ?

Metal_boy_
2005-09-01, 00:51
Tyckte det var intressant det där som forskarn pratade om i slutet av prog gällande mättade fetter, att han aldrig sett samband inom forskning mellan hjärt o kärlsjukdomar och mättat fett specifikt. Kom samtidigt att tänka på en tråd jag startade om vad vi trodde härnäst skulle komme angående koströn. Jag trodde att det skulle upptäckas att det inte var nått "farligt" med mättat fett, och det kanske är påväg att upptäckas då med lite nyare forskningar än det gamla man gått efter innan?

King Grub
2005-09-01, 05:35
Vi pratade aldrig om att praktiskt genomföra någon revolution. Nu orkar jag inte med det här ordpeteriet...Punkt slut.

Det är ju du som ordpetar mig, inte tvärtom. Jag sade, att det finns folk som behöver mjölk, så försöker du lirka in livsnödvändighet där, trots att jag i första inlägget skrev att det inte handlade om det. Och hur man skall genomföra en sådan omläggning av kosten för stora massor av befolkningen, dvs den praktiska delen, måste man väl visst prata om - det är den avgörande faktorn, om man nu skall eliminera "behovet" av mjölk. En omläggning som inte säkert enbart är av godo.

Doktorn
2005-09-01, 07:09
Totalt meningslöst påstående då det inte finns några enskilda livsmedel överhuvudtaget som behövs för vår överlevnad eller hälsa , men kan du peka ut många exempel på enskilda livsmedel som är sämre att utesluta ur sin kost än mager mjölk?

Nej men mager mjölk har väl inte heller så mycket dolt fett? Däremot ersätta fet mjölk med mager är väl ypperligt bra om folk skulle göra?

Doktorn
2005-09-01, 07:10
Det är ju du som ordpetar mig, inte tvärtom. Jag sade, att det finns folk som behöver mjölk, så försöker du lirka in livsnödvändighet där, trots att jag i första inlägget skrev att det inte handlade om det. Och hur man skall genomföra en sådan omläggning av kosten för stora massor av befolkningen, dvs den praktiska delen, måste man väl visst prata om - det är den avgörande faktorn, om man nu skall eliminera "behovet" av mjölk. En omläggning som inte säkert enbart är av godo.

varför då hoppa på någon som säger att man inte behöver mjölk...

King Grub
2005-09-01, 07:16
Vem har "hoppat på"? Jag vände mig mot punkt slut-attityden att mjölk inte behövs för någon, en uppfattning jag inte delar, och jag har lika mycket rätt att uttrycka den åsikten som Baha har rätt att säga att han tycker tvärtom. Men punkt slut är det inte, så länge någon är av motsatt uppfattning, och jag verkar inte direkt vara ensam om att vara det. Och det var definitivt inte ett påhopp. Hur kan du få det till det? Du verkar ha lätt för att läsa in betydligt mer i inlägg än vad som står i dom.

Doktorn
2005-09-01, 07:42
Vem har "hoppat på"? Jag vände mig mot punkt slut-attityden att mjölk inte behövs för någon, en uppfattning jag inte delar, och jag har lika mycket rätt att uttrycka den åsikten som Baha har rätt att säga att han tycker tvärtom. Men punkt slut är det inte, så länge någon är av motsatt uppfattning, och jag verkar inte direkt vara ensam om att vara det. Och det var definitivt inte ett påhopp. Hur kan du få det till det? Du verkar ha lätt för att läsa in betydligt mer i inlägg än vad som står i dom.

Ja då lämnar vi det där helt enkelt. Om jag har en bred tolkning av inlägg är jag iaf inte ensam om det...

Doktorn
2005-09-01, 07:48
Nu finns (inte ute i butikern då) ju för övrigt fett modifierad mjölk som innehåller färre procent mättat fett.

Grisen
2005-09-01, 09:26
Ja då lämnar vi det där helt enkelt. Om jag har en bred tolkning av inlägg är jag iaf inte ensam om det...

Open and closed!

Jag är helt på Grubs linje, fattar inte varför du håller på?

bear.flowertwig
2005-09-01, 13:33
Nu handlade det ju inte bara om mjölk som näringsriktigt livsmedel eller ej i dokumentären. Utan också om sjuk EU-subventionering och lobbying från Mjölkfrämjandet. Samtliga här verkar ju ha missat det. DET var ju det upprörande i programmet!

Att mjölk kan vara ett ok komplement i kosten är väl de flesta överens om, däremot borde ju den feta mjölken ifrågasättas varför den finns på skolorna.

Baha
2005-09-01, 15:22
Ja, både hon eu-tanten och mjölkfrämjandet tanten hade ju inte precis några vettiga svar, dom verkade nästan chockade när dom fick frågan. Fanns ju bara ett enda skäl till det hela, att bli av med fettet.

Finns säkert många liknande exempel, fär jävligt är det.

Klein
2005-09-01, 18:38
Att mjölk kan vara ett ok komplement i kosten är väl de flesta överens om, däremot borde ju den feta mjölken ifrågasättas varför den finns på skolorna.

Varför ska den feta mjölken ifrågasättas? Fettet är det nyttigaste i mjölken.

King Grub
2005-09-01, 18:39
Jomenvisst.

Coldsmith
2005-09-01, 21:27
Tur man sveper 15-20 liter mjölk i veckan :D.

Mitt proteinintag skulle bli en katastrof utan mjölk...

finns inget godare än att gå upp på natten då man är törstig och svepa en liter mjölk... mmmmmmmums :)

Davil
2005-09-01, 21:34

Vad är det du skriver ???
Hoppas du skämtar.

Metal_boy_
2005-09-01, 22:25

Varför yttrar du dig när du själv innerst inne vet att du inte kan nått?? Hur mycket du än säger det , så sitter du där och vet själv mycket väl att du inte vet ett skit om vad du pratar om.

Metal_boy_
2005-09-01, 22:26
Tur man sveper 15-20 liter mjölk i veckan :D.

Mitt proteinintag skulle bli en katastrof utan mjölk...

finns inget godare än att gå upp på natten då man är törstig och svepa en liter mjölk... mmmmmmmums :)

Så jävla manligt och optimalt :hbang:

Klein
2005-09-01, 23:40
Varför yttrar du dig när du själv innerst inne vet att du inte kan nått?? Hur mycket du än säger det , så sitter du där och vet själv mycket väl att du inte vet ett skit om vad du pratar om.

Det var ena bitiga argument du hade att komma med...

bear.flowertwig
2005-09-01, 23:44

För att mättat fett är mindre bra... Eller försöker du vara rolig? :confused:
Förklara dig gärna.

Klein
2005-09-01, 23:45
Vad är det du skriver ???
Hoppas du skämtar.

Jag menar precis vad jag skriver. Om fettet vore så onyttigt så skulle du ju lätt kunna bjuda på bevis för det, vilket du naturligtvis inte kan. Det är bara ett löst antagande som blivit ett rättesnöre.

Klein
2005-09-01, 23:46
För att mättat fett är mindre bra... Eller försöker du vara rolig? :confused:
Förklara dig gärna.

Varför är mättat fett mindre bra?

bear.flowertwig
2005-09-01, 23:51
Varför är mättat fett mindre bra?

Det luktar provokation och jag är för trött nu för att orka googla fram en massa källhänvisningar men Gruben mfl kan säkert ge dig det.

Så länge kan du väl förklara varför fettet är det nyttigaste i mjölken...?

Klein
2005-09-02, 00:30
Det luktar provokation och jag är för trött nu för att orka googla fram en massa källhänvisningar men Gruben mfl kan säkert ge dig det.

Så länge kan du väl förklara varför fettet är det nyttigaste i mjölken...?

Både laktosen och proteinerna är besvisligen ett problem för många. Fettet däremot är det inget fel på och det bästa sättet att få i sig det är att äta smör. Mättat animaliskt fett är rikt på A och D vitamin, stabiliserar cellmembran och proteiner i immunförsvaret. Kroppen fungerar inte som den ska utan rejäla mängder mättat fett i kosten.

Tolkia
2005-09-02, 02:04
Det känns som om diskussionen är på väg att spåra ur i det orimligga. Det är väl egentligen oftast ganska svårt att plocka ut ett enskilt näringsämne som det nyttigaste i ett livsmedel - de flesta innehåller ju mer än ett, och vi behöver ju mer än ett. Visserligen förekommer de i olika mängder, och vi behöver olika stora mängder (det är ju inte en slump att man pratar om makro- resp. mikronutrienter) men vi kan inte plocka bort någon och tro att kroppen skall fungera bra.

Davil
2005-09-02, 09:53
Jag menar precis vad jag skriver. Om fettet vore så onyttigt så skulle du ju lätt kunna bjuda på bevis för det, vilket du naturligtvis inte kan. Det är bara ett löst antagande som blivit ett rättesnöre.

Jag undrade om du skämtade, nu vet jag att du inte gjorde det.

Jag lyssnar på min dietist och diabetesläkare, sedan får du tro och tycka som du vill om fett ifrån mejeriprodukter...

mathor
2005-09-02, 10:30
Både laktosen och proteinerna är besvisligen ett problem för många. Fettet däremot är det inget fel på och det bästa sättet att få i sig det är att äta smör. Mättat animaliskt fett är rikt på A och D vitamin, stabiliserar cellmembran och proteiner i immunförsvaret. Kroppen fungerar inte som den ska utan rejäla mängder mättat fett i kosten.

rejäla mängder? vad baserar du det uttalandet på?

m96olsen
2005-09-02, 10:44

Minska både mättat och transfett
Enligt de nya nordiska näringsrekommendationerna bör intaget av både mättade fettsyror och transfettsyror minskas. Intaget av transfettsyror i Sverige är idag i genomsnitt omkring 1 energiprocent (E%) medan intaget av mättade fettsyror är 14-15 E%, vilket skall jämföras med rekommendationen på sammanlagt 10 E%.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11416

Tolkia
2005-09-02, 11:00
Allt är som vanligt relativt. man dör inte i hjärt- och kärlsjukdomar av att äta mättat fett - SÅ LÄNGE MAN INTE ÄTER MER ÄN MAN BEHÖVER. Det störa problemet i den rika delen av världen är dock att man just äter mer än man behöver; därav den ibland något onyanserade "anti-fett-trenden". Fett är ju tyvärr, p.g.a. sitt höga energiinnnehåll det ämne som det faktiskt är lättast att just äta för mycket av.

Sedan kan det ju variera enormt mellan olika individer vad gäller vad man "behöver" (där kom det igen). En diabetespatient måste ta andra hänsyn än en individ utan diabetes, samma sak med en hjärtpatient, en njursjuk, en individ med Crohns sjukdom, en allergiker osv.

phillimon
2005-09-06, 13:43
Mjölk är tydligen ett mycket känsligt ämne för folk i Svergie... En kort enkel liten fråga... Jag dricker ca 1 liter lätt mjölk om dagen. Bra eller dåligt?

King Grub
2005-09-06, 13:46
Det påverkar inte negativt. Näringsämnena du får i dig är bra.

m96olsen
2005-09-06, 13:47
Beror helt på hur resten av din kost ser ut. Äter du allsidigt är det "varken eller".

Fangface
2005-09-07, 15:50
Men herregud....
Visst, mjölk behövs kanske inte om alla hade haft samma kunskap om näringslära som Doktorn verkar ha. Men hur många "vanliga" människor har det ?
Och eftersom mjölk är ett så pass bra livsmedel näringsmässigt sett, så varför ska man INTE dricka det ?

Callister
2005-09-07, 18:58
Det sjuka i dokumentären är ju, som tidigare skrivet, hur EU subventionerar mjölk och huruvida det finns fet mjölk på skolorna eller inte.

Klein
2005-09-07, 21:17
Hela samhället är ju genomsyrat av subventioner så mjölken skiljer sig inte från nåt annat i det avseendet. Och ja, subventioner är sjuka...