handdator

Visa fullständig version : Hur tina grönsaker?

heljis
2005-08-30, 16:14
Hur tinar (ev värmer) man grönsaker så att så lite vitaminer som möjligt går förlorade?

Rockhard
2005-08-30, 16:19
Om man kokar så åker mycket ut i vattnet. Så ångkokt är bättre. Eller så kan man ju värma i micron.

Lizzie
2005-08-30, 16:35
Jag brukar faktiskt redan på morgonen ta fram de frysta grönsakerna i en skål i kylen så de tinar under dagen - de går alltid åt - sen ångkokar jag dem.

aliquis
2005-08-30, 16:38
man kan ångkoka i micron med.

heljis
2005-08-30, 20:48
Så värma i micron är att rekommendera?

Tolkia
2005-08-30, 21:37
Vad är det du vill göra egentligen? Värma eller tina?

heljis
2005-08-31, 22:07
Vad är det du vill göra egentligen? Värma eller tina?
Främst värma, men ibland tina snabbt ;)

Sverker
2005-09-01, 05:48
Rockhard har ju svaret här :thumbup:

Om man kokar så åker mycket ut i vattnet. Så ångkokt är bättre. Eller så kan man ju värma i micron.

heljis
2005-09-01, 08:10
Så bra! Tackar :thumbup:

Tolkia
2005-09-01, 09:33
Främst värma, men ibland tina snabbt ;)
Jag frågar eftersom man gör det på olika sätt, även i mikron.

Tina: Optimalt (ävne vad gäller smak och konsistens) är att ta fram dem ur frysen i tid och låta dem tina i rumstemperatur. Hinner man inte/har man dåligt kom-ihåg tinar man på "upptiningseffekt" (låg effekt) i mikron, helst under lock.

Värma: Ångkoka på spisen, lägg ned i kokande vatten och låt koka upp (behövs inte alltid; beror på vad det är du vill värma), värm i mikron på uppvärmningseffekt, gärna i två steg (värm - rör om - värm) eftersom värmen fördelas ojämnt.

Att "nuka" djupfrysta grönsaker på högsta effekt är allmänt värdelöst både för smak, konsistens och vitamininnehåll.

kharon
2005-09-01, 09:59
Att "nuka" djupfrysta grönsaker på högsta effekt är allmänt värdelöst både för smak, konsistens och vitamininnehåll.

På vilket sätt förstörs grönsakerna med avseende på vitamininnehåll om de nukas i mikron?

Tolkia
2005-09-01, 10:26
På vilket sätt förstörs grönsakerna med avseende på vitamininnehåll om de nukas i mikron?
Värmekänsliga vitaminer (C är den som spontant comes to mind, men jag tror att det finns fler) mår inte så bra.

kharon
2005-09-01, 10:42
Värmekänsliga vitaminer (C är den som spontant comes to mind, men jag tror att det finns fler) mår inte så bra.

Naturligtvis ska man inte mikrovågsbombardera grönsakerna brutalt, som du säger, men en normal uppvärmning i mikron är nog inget farligt.

Vid en UHT-behandling av mjölk förstörs de värmekänsliga vitaminerna ~10% så en normal uppvärmning i mikron gör nog inte så stor skada. UHT-behandlingen är iofs ingen lång utdragen process heller men jag kan inte tänka mig att en normal uppvärmning i mikron skulle göra så stor skada.

Det är i alla fall ett bekvämt och enkelt sätt.

TheBeanSeed
2005-09-01, 12:58
på morgonen brukar jag hälla över lite varmt vatten från vattenkokaren, har ju gjort kaffe innan så....

vet ej om det är det optimalaste men iaf effektivt

MyungChul
2005-09-01, 13:06
[QUOTE=TolkiaTina: Optimalt (ävne vad gäller smak och konsistens) är att ta fram dem ur frysen i tid och låta dem tina i rumstemperatur. Hinner man inte/har man dåligt kom-ihåg tinar man på "upptiningseffekt" (låg effekt) i mikron, helst under lock.[/QUOTE]

optimalt vore väl ändå att tina dom i kylskåp?

Sverker
2005-09-01, 13:14
Optimalt är ALLTID att tina i kylskåp. De flesta brukar inte ha tålamod med det :(

Tolkia
2005-09-01, 15:33
optimalt vore väl ändå att tina dom i kylskåp?
Jo, naturligtvis (glömde det :smash: ). Särskilt som man på det sättet även spar energi genom att kyla kylskåpet på naturlig väg.

skaparn
2005-09-01, 16:16
Jo, naturligtvis (glömde det :smash: ). Särskilt som man på det sättet även spar energi genom att kyla kylskåpet på naturlig väg.

Dock tror jag att de två gånger du tvingas öppna kylskåpet för att sätta in/ta ut grönsakerna leder till att nettot blir negativt.

Om man inte ser till att samordna sin kylskåpsoperation med något annat som "ändå skulle göras".