Visa fullständig version : Ytterligare en dag i Malmö...
http://media.putfile.com/biljakt
http://media.putfile.com/biljakt254
Haha. Vet inte vad jag ska säga mer. Helt sjukt.
Edit: Svenska polisen är sååå duktiga!
spacedog
2005-08-29, 13:18
Är det inte konstigt att ingen ber killen ta bort kameran?
Är det inte konstigt att ingen ber killen ta bort kameran?
Det är mycket som är konstigt med den här situationen.. Civila får skrika åt förövarna, får komma tillräckligt nära för att sätta en kniv i ryggen tillochmed(om någon skulle vilja det). Kameror överallt osv.
Jag tycker hela situationen är bisarr och det känns nästan som om poliserna anstränger sig för att visa att de inte är lämpade för sitt arbete.
Har saknat abbes trådar! :)
Spannmål
2005-08-29, 13:29
Typisk malmöbo han som skriker "åk hem kom inte hit å lev på vår välfärd". Så är varannan jävel här nere.
Kwon: K1, UFC, biljakter.. Action ska det vara annars skulle inte vardagen vara densamma :D
Den där snubben som går omkring och skriker åt dem e en civilpolis eller vad man ska säga...han har inte "poliskläder" på sig bara.
Bara så att folk vet.
spacedog
2005-08-29, 13:38
Den där snubben som går omkring och skriker åt dem e en civilpolis eller vad man ska säga...han har inte "poliskläder" på sig bara.
Bara så att folk vet.
Pja, jag skulle nog också varit heligt förbannad i den situationen, men jag hade nog försökt se till att alla videokameror fanns på behörigt avstånd. Får man inte lära sig sådant på PHS? Mediaträning? ;)
Edit: dem hade rymt från en Ungdomsanstalt för dem som undrar:P
Pja, jag skulle nog också varit heligt förbannad i den situationen, men jag hade nog försökt se till att alla videokameror fanns på behörigt avstånd. Får man inte lära sig sådant på PHS? Mediaträning? ;)
Man får faktiskt filma. Dessutom tycker polisen film är bra. Då syns det ju att de inte misshandlar dom.
Å tex så finns det ju bevis när killen skrek snuthora.
norsk_gadd
2005-08-29, 13:43
Haha, jävla pajas-snutar. Helt värdelöst agerande. Biljakt i centrala Malmö bland civila för ett flyktförsök. Snacka om att riskera allmänheten. Hur lång tid brukar grabbar från Kumla klara sig ute, 1 vecka max? Va fan skulle de här knattarna göra?
Massa civila, videokameror på platsen och nu tydligen en civil-snut som går runt och skriker. Grattis era jävla miffon.
spacedog
2005-08-29, 13:44
Man får faktiskt filma. Dessutom tycker polisen film är bra. Då syns det ju att de inte misshandlar dom.
Å tex så finns det ju bevis när killen skrek snuthora.
Aah... så de är inte så dumma i alla fall. :thumbup:
Arne Persson
2005-08-29, 13:49
Ha ha! Två blattar och en svenne = vacker kombination! :thumbup: Tur att ingen oskyldig blev ihjälkörd.
Det här är första gången jag blir stolt över svensk polis. Tycker dom gör ett utmärkt jobb.
norsk_gadd
2005-08-29, 13:52
Det här är första gången jag blir stolt över svensk polis. Tycker dom gör ett utmärkt jobb.
Vad är det som är så bra då? De hade kunnat gripa de här killarna på andra sätt där de inte riskerat allmänheten.
Vad är det som är så bra då? De hade kunnat gripa de här killarna på andra sätt där de inte riskerat allmänheten.
Det finns väl alltid en risk att almänheten kommer till skada. I denna film ser iallafall inte jag någon som skulle varit i farozonen att bli skadad.
Killarna satt ju förmodligen inne för att de vara en fara för allmänheten. Är det då inte bra att de tas om hand fort när de väl är ute så de inte orsakar mer skada än nödvändigt. De kanske var påverkade av något och om man inte fått stopp på¨dom så hade de kanske kraschat någon person. Bättre att de kör på någon för att snuten släppte dom??? Jo då hade det väl blivit ett jävla liv av typen "polisen gav upp - rymlingarna körde på skolklass på övergångsställe".
norsk_gadd
2005-08-29, 13:59
Det finns väl alltid en risk att almänheten kommer till skada. I denna film ser iallafall inte jag någon som skulle varit i farozonen att bli skadad.
Skämtar du?
Jag såg 5 bilar + 2 cyklar som deltog i en biljakt inne i stan. Kollade du på något annat filmklipp kanske? Hur fan kan du se om folk går över vägen eller liknande. Det finns säkerligen en hel del barn på dagen som är ute och går. Ta detta och sen lägger du till en osäker förare på säg 17 år som hetsas av kamrater pga en armé av poliser bakom honom. Ja, helt ofarligt.... :booty:
Pratar inte om själva gripandet, det handlar om hur de kom dit. "Det finn väl alltid en risk att allmänheten kommer till skada" Javisst, men det finns ingen anledning att inte minimera den risken.
norsk_gadd
2005-08-29, 14:01
Killarna satt ju förmodligen inne för att de vara en fara för allmänheten. Är det då inte bra att de tas om hand fort när de väl är ute så de inte orsakar mer skada än nödvändigt. De kanske var påverkade av något och om man inte fått stopp på¨dom så hade de kanske kraschat någon person. Bättre att de kör på någon för att snuten släppte dom??? Jo då hade det väl blivit ett jävla liv av typen "polisen gav upp - rymlingarna körde på skolklass på övergångsställe".
Och risken att de kör på någon blir större för att man jagar de och trissar upp hastigheten, eller? Nej, skulle inte tro det. Ang. att dessa killar skulle va en fara för allmänheten, så tror jag inte att de flyr för att kunna begå en jävla massa brott men precis som du så spekulerar jag ju bara.
Och risken att de kör på någon blir större för att man jagar de och trissar upp hastigheten, eller? Nej, skulle inte tro det. Ang. att dessa killar skulle va en fara för allmänheten, så tror jag inte att de flyr för att kunna begå en jävla massa brott men precis som du så spekulerar jag ju bara.
Klart risken är större, men vad ska man göra? Fara för allmänheten, antagligen. Annars hade det väl itne blivit en så massiv insats eller? Om någon smitit från en öppen anstalt där han suttit för han gjort ett inbrott för mkt tror jag inte genererar en sådan insats. Men precis som du så spekulerar jag bara.
Skämtar du?
Jag såg 5 bilar + 2 cyklar som deltog i en biljakt inne i stan. Kollade du på något annat filmklipp kanske? Hur fan kan du se om folk går över vägen eller liknande. Det finns säkerligen en hel del barn på dagen som är ute och går. Ta detta och sen lägger du till en osäker förare på säg 17 år som hetsas av kamrater pga en armé av poliser bakom honom. Ja, helt ofarligt.... :booty:
Pratar inte om själva gripandet, det handlar om hur de kom dit. "Det finn väl alltid en risk att allmänheten kommer till skada" Javisst, men det finns ingen anledning att inte minimera den risken.
Jag ser blå ljus och hör sirener överallt. Vem tror du är så frånvarande att han får för sig att kliva ut i vägen?
norsk_gadd
2005-08-29, 14:15
Jag ser blå ljus och hör sirener överallt. Vem tror du är så frånvarande att han får för sig att kliva ut i vägen?
Ett litet barn eller en gammal man/kvinna. Dessutom så är det ju inte bara att hålla sig på vägen i dessa hastigheter, det kan ju hända att man får sladd och glider upp på trottoaren eller liknande. Cyklister i hög hastighet kanske inte hinner märka det i tid.
Ett litet barn eller en gammal man/kvinna. Dessutom så är det ju inte bara att hålla sig på vägen i dessa hastigheter, det kan ju hända att man får sladd och glider upp på trottoaren eller liknande. Cyklister i hög hastighet kanske inte hinner märka det i tid.
Du kanske tycker att vi ska ta bort ambulans och brandkår också?
norsk_gadd
2005-08-29, 14:43
Du kanske tycker att vi ska ta bort ambulans och brandkår också?
Verkligen relevant i sammanhanget då en biljakt och en ambulansutryckning har många gemensamma drag..... eller nej det har de ju inte.
En biljakt är oförutsägbar och föraren i flyktbilen ofta nyckfull och full av hat och rädsla. Sen så är det en stor fara när man pressar den jagade till större och större chansningar. Sist jag kollade så jagade inte brandkåren folk?
Verkligen relevant i sammanhanget då en biljakt och en ambulansutryckning har många gemensamma drag..... eller nej det har de ju inte.
En biljakt är oförutsägbar och föraren i flyktbilen ofta nyckfull och full av hat och rädsla. Sen så är det en stor fara när man pressar den jagade till större och större chansningar. Sist jag kollade så jagade inte brandkåren folk?
Det jag menar och som jag trodde att du skulle förstå är att brandbilar och ambulanser får bryta mot trafikreglerna. Om tex en ambulans kör mot rött finns det väl lika stor chans att barnet eller åldringen kliver ut?
Enligt dig så ska alltså brottslingar som flyr i tätort inte kunna gripas om det inte sker till fots eller på häst?
Kan du inte exakt säga HUR det skulle gjorts istället?
norsk_gadd
2005-08-29, 15:01
Kan du inte exakt säga HUR det skulle gjorts istället?
Som det har gjort vid andra tillfällen, helikopter-insats och sen låta bilarna ligga en bit efter och lotsas från luften. Ta med några polis-hundar ifall de flyr in i något skogsområde. Öka insatsens intensitet när man lämnat de mest befolkade delarna av stan.
Självklart ska de gripas men det handlar om insatsens storlek gentemot riskerna. Sen än en gång, den största faran ligger i när man stressar föraren i flyktfordonet.
Som det har gjort vid andra tillfällen, helikopter-insats och sen låta bilarna ligga en bit efter och lotsas från luften. Ta med några polis-hundar ifall de flyr in i något skogsområde. Öka insatsens intensitet när man lämnat de mest befolkade delarna av stan.
Självklart ska de gripas men det handlar om insatsens storlek gentemot riskerna. Sen än en gång, den största faran ligger i när man stressar föraren i flyktfordonet.
Jag tvivlar på att det finns tillräckligt med helikoptrar för att detta skulle fungera men tanken är god!
Gäller ju att en helikopter hinner upp i luften också, och tills den gör det måste ju bilarna ligga rätt tätt efter för att kunna peka ut bilen om den är anonym.
Men tänk om de flyr in i något hus och tar gisslan etc?
norsk_gadd
2005-08-29, 15:07
Gäller ju att en helikopter hinner upp i luften också, och tills den gör det måste ju bilarna ligga rätt tätt efter för att kunna peka ut bilen om den är anonym.
Men tänk om de flyr in i något hus och tar gisslan etc?
AAAAAHHHHHH!!!! Jag ger upp, ni är fan helt outtröttliga. Haha, trodde jag skulle kunna trötta ut er alt. tråka ut er så jag vann debatten men jag orkar inte. Jag ger upp! :cryout:
AAAAAHHHHHH!!!! Jag ger upp, ni är fan helt outtröttliga. Haha, trodde jag skulle kunna trötta ut er alt. tråka ut er så jag vann debatten men jag orkar inte. Jag ger upp! :cryout:
Jag ville bara påpeka det faktum att vi helt enkelt sitter inne med för lite info om händelsen.
Visst kan man ha synpunkter, men det känns ändå som om hur man än gör så kan man alltid göra på ett annat och bättre sätt.
aha där avslöjade du din taktik! :sleep:
Vill ni se fler polisjakter ifrån malmö +andra polis aktioner kan man kika in på www.newshunter.se
Det är mycket som är konstigt med den här situationen.. Civila får skrika åt förövarna, får komma tillräckligt nära för att sätta en kniv i ryggen tillochmed(om någon skulle vilja det). Kameror överallt osv.
Jag tycker hela situationen är bisarr och det känns nästan som om poliserna anstränger sig för att visa att de inte är lämpade för sitt arbete.
Ja javet, 1 polis gå på 1 förövare, 1on1.
Resten av poliserna jagar bort fotografer, filmaer och vanliga människor. För polsier är ubermänniskor som kan ta 12 knivhuggen, 3 yxhugg och 25 skott utan att dö!
spacedog
2005-08-29, 16:52
Ja javet, 1 polis gå på 1 förövare, 1on1.
Resten av poliserna jagar bort fotografer, filmaer och vanliga människor. För polsier är ubermänniskor som kan ta 12 knivhuggen, 3 yxhugg och 25 skott utan att dö!
Huh? Nu var det ju tre gripna som redan var hyfsat under kontroll. Jag tyckte det var märkligt att ingen av poliserna åtminstone sa åt killen med kameran (exvis den där civilklädde som stod och gapade om välfärdsamhälle) eller att någon av killarna som greps sa något. Men båda sidor tyckte sig kanske ha nytta av kameran, vad vet jag.
Huh? Nu var det ju tre gripna som redan var hyfsat under kontroll. Jag tyckte det var märkligt att ingen av poliserna åtminstone sa åt killen med kameran (exvis den där civilklädde som stod och gapade om välfärdsamhälle) eller att någon av killarna som greps sa något. Men båda sidor tyckte sig kanske ha nytta av kameran, vad vet jag.
men den civilklädde som gapar är ingen polis.....
spacedog
2005-08-29, 17:08
men den civilklädde som gapar är ingen polis.....
Inte? Jag trodde någon skrev det längre upp i tråden.
Varför ska de säga till killen som filmar? Han har juh all rätt i världen att filma sen så stör han juh inte poliserna arbete.
spacedog
2005-08-29, 17:15
Varför ska de säga till killen som filmar? Han har juh all rätt i världen att filma sen så stör han juh inte poliserna arbete.
Ja, det har du kanske rätt i.
Inte? Jag trodde någon skrev det längre upp i tråden.
Det finns en civilare med, han drar ut en kille ur bilen. Men sedan han som skriker är ju en annan snubbe i svart skjorta. Hade det varit en polis som skrikit så hade det nog blivit rubriker.
spacedog
2005-08-29, 17:19
Det finns en civilare med, han drar ut en kille ur bilen. Men sedan han som skriker är ju en annan snubbe i svart skjorta. Hade det varit en polis som skrikit så hade det nog blivit rubriker.
Aaah, just det. Jag blandade ihop honom med civilaren i vitt.
Typisk malmöbo han som skriker "åk hem kom inte hit å lev på vår välfärd". Så är varannan jävel här nere.
Är det konstigt då?
jag tyckte polisen agerade bra av vad man kunde se på filmerna.
mini_Arnold
2005-08-29, 18:33
Men hallå...
Hahaha den tjejen har den rätta attityden. :hbang:
Ifall nu killarna var från kumla har de säkert gjort något dumt, samt att de kör som idioter mitt inne i stan, gör att i alla fall jag, tycker att snutarna gjorde rätt.
Vill ni se fler polisjakter ifrån malmö +andra polis aktioner kan man kika in på www.newshunter.seMånga länkar var tyvärr döda där.
Hur gammalt var det klippet?
var det inte några år sedan bussarna var lila i malmö?
Hur gammalt var det klippet?
var det inte några år sedan bussarna var lila i malmö?
2002 tror jag klippet var ifrån. Men jag tror iofs inte malmö blivit bättre sen dess...
haha
så mycket spö white boy fick sen hahaha
Hahaha den tjejen har den rätta attityden. :hbang:
Hennes attityd gentemot svenskar är ju hemsk! *grr27*
nä.. kumla satt dom jävlar inte på, detta va från typ råby eller ngt liknande ungdomshem nära malmö
spacedog
2005-08-29, 20:23
Hennes attityd gentemot svenskar är ju hemsk! *grr27*
Henne missade jag helt - var kom hon in och vad sa hon?
Henne missade jag helt - var kom hon in och vad sa hon?
Hon är med i en av filmerna på www.newshunter.se handlar om att hennes hund blir "gripen" ;) I samband med det slinker det ut några otrevliga meningar om poliser och den svenska befolkingen.
Kaboffastar
2005-08-29, 21:05
Vad FÖRVÅNAD jag blir att det är invandrare inblandade.
hör nog hemma i den gamla fördomstråden kanske...
Hej!
Är det nån som vet m newshunter.se har flyttat eller om man kan hitta de filmerna på nån annan hemsida?
Samtliga filmer var långsamma/omöjliga att få hem..
nä.. kumla satt dom jävlar inte på, detta va från typ råby eller ngt liknande ungdomshem nära malmö
Råbyholmgrejset i Lund kanske?
Eller det är ett psykanstalt.
Minns inte riktigt. :confused:
Lund ja.
råby är en ungdomsanstalt. råbygården heter det tom.
Det är LSU, eller lagen om sluten ungdomsvård som gäller där. mördare och sånt håller till där. dvs de värsta ungdomsförbrytarna i landet.
Slipp efterblivna länkar:
http://x402.putfile.com/videos/a2-22810055052.wmv
http://x402.putfile.com/videos/b8-22810001381.wmv
Äsch, mycket gnäll, vad gäller efter att de har fått stopp på bilen så tycker jag det är helt ok att folk filmar och tittar, och säger vad de tycker om förövarna, vad fan gör det? Löjligt att anmärka på att någon tycker de kan åka hem...
Vi behöver säkert ha hårdare poliser som engagerar sig i grövre brott om de skall återfå respekten.
Tycker det var duktigt av dem att få stopp på rymlingarna.
Liten Men Fet
2005-08-29, 22:50
Det handlar om riskbedömning, jag skulle ALDRIG klivit fram till bilen utan att ha draget och mantlat vapen plus minst en kompis som stod brevid likadant.
Den sista idioten kan ju precis ha fått fram hagelbössan under sätet..
Lite större risk än en civil snubbe med en kamera även om dom kan vara ivägen.
Vi prejade av en barnfamilj i kosovo när jag var där och hoppade ur med dragna AK:or.
Anledning?
Jo när dom blåste förbi oss i en merca så vevade en i bilen med en leksakspistol i bakrutan... Inte så djävla smart kanske.
Man måste ju anta det värsta annars kan man bli kortlivad.
spacedog
2005-08-29, 22:51
Äsch, mycket gnäll, vad gäller efter att de har fått stopp på bilen så tycker jag det är helt ok att folk filmar och tittar, och säger vad de tycker om förövarna, vad fan gör det? Löjligt att anmärka på att någon tycker de kan åka hem...
Vi behöver säkert ha hårdare poliser som engagerar sig i grövre brott om de skall återfå respekten.
Tycker det var duktigt av dem att få stopp på rymlingarna.
Du kan inte både tycka det är ok att folk filmar och att vi behöver hårdare poliser som sätter sig i respekt... ;)
spacedog
2005-08-29, 22:55
Det handlar om riskbedömning, jag skulle ALDRIG klivit fram till bilen utan att ha draget och mantlat vapen plus minst en kompis som stod brevid likadant.
Jo, men nu låg ju som sagt alla tre killarna på marken med minst två polismän var över sig. Då kanske man kan hölstra pickadollen. Men det spelar ingen roll, allt jag undrade över var att ingen verkade bry sig om killen som gick omkring med en videokamera mitt i smeten.
Du kan inte både tycka det är ok att folk filmar och att vi behöver hårdare poliser som sätter sig i respekt... ;)Det behöver ju inte betyda att de gör saker de inte får, alternativt så får man väl öka deras rättigheter lite så de får göra mer och det fortfarande inte gör något om det kom med på bild ;)
Har en irc-bekant som jobbar i Singapore eller vad det är, han menar att det är mindre strul där, och lite hårdare poliser ;)
Är det inte italien eller något som har lite mer fart på sina också?
spacedog
2005-08-29, 22:56
Är det inte italien eller något som har lite mer fart på sina också?
Carabinieri kan vara ganska hårdhänta, ja.
Liten Men Fet
2005-08-29, 23:06
Carabinieri kan vara ganska hårdhänta, ja.
Dom var i kosovo åxå och dom hade ganska dåligt rykte, stor skillnad på att vara hårdhänt och effektivt.
Fanns en italiensk MSU enhet där, vet inte vad det står för egentligen men vi sa alltid Makaroni Spagetti Unit, militärpolisen kände dom som Multi Shoplifting Unit..
Dom lyckades med att braka in i en situation som en annan KFOR-enhet precis fått kontroll på och ställa till det igen.
Så mitt intryck av dom är lite... errr blandat.. men då vet jag ingenting om dom än det jag sett och hört i kosovo
Liten Men Fet
2005-08-29, 23:07
Jo, men nu låg ju som sagt alla tre killarna på marken med minst två polismän var över sig. Då kanske man kan hölstra pickadollen. Men det spelar ingen roll, allt jag undrade över var att ingen verkade bry sig om killen som gick omkring med en videokamera mitt i smeten.
Opsss jag fattade det som att det var en snubbe kvar i bilen. My bad, då behövs det bara en kille som står bakom och är redo att skjuta dom.
spacedog
2005-08-29, 23:12
Opsss jag fattade det som att det var en snubbe kvar i bilen. My bad, då behövs det bara en kille som står bakom och är redo att skjuta dom.
Hehe...bilderna var från Malmö, inte Gracanica. :D
norsk_gadd
2005-08-29, 23:19
Satan, debatten fortfarande igång, då kan jag inte ha vunnit den.... *grr27*
Liten Men Fet
2005-08-29, 23:29
Hehe...bilderna var från Malmö, inte Gracanica. :D
Dom som tjaffsade mest när man stannade dom var dom där djävla svennarna som var där på semester och inte kunde fatta att vi hade mer befogenheter än vad dom var vana vid i sverige.
Så skulle man anpassa efter svenskarna så skulle jag bussa in en arg jävla hund i bilen först... :D
95 % av lokalbefolkningen hade respekt för svenska KFOR men en svensk kom alltid vrålandes, vevandes och frågade efter en snus eftersom dom glömt sina hemma.
Första gångerna höll vi nästan och att glocka den som slängde sig framför bilen, kan ju ha rabies..
Nu är jag visst väldans offtopic, sorry :(
Den där snubben som filmade är ju frilansare, och han verkar ha hållit på ett par år. Då kan man kanske anta att många poliser vet vem han är? Det kanske inte heller är allt för ovanligt att "pressfolk" är närvarande vid gripande?
Skämtar du?
For sure.
Ligger en låg/mellanstadie-skola och vad jag vet minst 2 förskolor i kvarteren de härjade i.
:thumbup: :thumbup:
norsk_gadd
2005-08-30, 11:00
For sure.
Ligger en låg/mellanstadie-skola och vad jag vet minst 2 förskolor i kvarteren de härjade i.
Aha! Poäng till mig, jag kasnek vinner det här ändå. :cool:
Det är ytterst sällan svensk polis verkligen jagar folk i bil. Ordern från RPS lyder: Släpp dom vi, vi tar dom senare. Och det fungerar oftast. Man brukar ganska lätt få reda på vilka individer det rörde sig om i efterhand.
Att köra biljakt i centrum på sveriges tredje, kanske till och med nu för tiden andra största stad är vansinne. Det säger väll sig självt.
Men själva gripandet var väldigt tillfredställande.
spacedog
2005-08-30, 11:26
Den där snubben som filmade är ju frilansare, och han verkar ha hållit på ett par år. Då kan man kanske anta att många poliser vet vem han är? Det kanske inte heller är allt för ovanligt att "pressfolk" är närvarande vid gripande?
Aha, jag trodde det var en nyfiken svensson.
Aha! Poäng till mig, jag kasnek vinner det här ändå. :cool:
Är väl bara mer anledning att få stopp på dem innan de kommer till området?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.