handdator

Visa fullständig version : Kompl. ang nattarbete och protein

cardio
2005-08-28, 21:38
Jag har en del funderingar angående omställningar efter nattarbete och kost.

Jag jobbar natt mellan 21-07 och äter som vanligt frukost när jag vaknar vid 17 osv. Det är inte det som är problemet.

Problemet uppstår de dagar jag ska gå och lägga mig o någorlunda normal tid igen. Som idag, jag vaknade 17 och ska lägga mig runt 01-02 hade jag tänkt mig. Hur ska jag käka en sådan dag?

Jag är bara vaken 8-9 timmar, hur mycket protein behöver jag för att behålla muskler eller för att till och med att bygga muskler om vi säger att jag ligger på energiöverskott? Det sägs att man ska åtminstone få i sig 2 gram / kroppskilo, men om jag bara är vaken 8-9 timmar innan jag ska sova 9 timmar igen, behöver jag verkligen så mycket?

Fettecke
2005-08-28, 22:22
vad jag vet om så är väll dom där 2gr/kg rekomendationer på en reguljär dag, alltså runt 14hr+ för att täcka dagsbehovet av vad du gör av med på en dag, men ligger du och sover så går ju kroppen på sparlåga typ, och behöver väll då inte lika mkt... logiskt sett ?

detta är inte bevisat, bara vad jag ser som logiskt ?

internethjälten
2005-08-29, 00:03
..jag gjorde så att när jag jobbade 21:00 - 07:42 och jag skulle vara ledig några dagar efter så kortade jag ner sömnen sista natten (dagen alltså) så jag la mig runt 08:30 och gick upp redan vid 13-14 tiden.

..frukosten trillade då ner vid 13-14 tiden och sen en middag vid 18 tiden innan träningen och sen en måltid runt 21 efter träningen för att sen runda av natten med en slowproteinshake+lite havregröt vid 00.00 på natten och sen sova

..sen vaknade jag runt 08-09 på morgonen sen =)