Logga in

Visa fullständig version : ämnesomsättningen?

mangemani
2005-08-28, 21:02
hur märker man att man har fått bättre ämnesomsättning?hur vet man?är det några speciella symptom som uppstår?

bara nyfiken.

King Grub
2005-08-28, 21:05
Det märker du inte alls - det är inget som känns - om det inte handlar om sjuklig påverkan. Så småningom märker du det kanske på byxlinningen.

mangemani
2005-08-28, 21:11
ok,kanske ska ställa en till fråga som dök upp just nu,jag är inte 100 på hur ämnesomsättningen funkar och så,men ju bättre/högre ämnesomsättning man får,desto mer kcal kräver kroppen?eller funkar det inte så?

King Grub
2005-08-28, 21:18
Ämnesomsättning är ett lite bredare begrepp än så; det är molekylernas omsättning i cellen, dvs alla kemiska reaktioner som sker i cellerna.

Din basalmetabolism är din energiförbrukning i vila.

mangemani
2005-08-28, 21:21
hmm,ok,då tror jag att jag förstår,återkommer om det dyker upp nån mer fråga om detta.

tack så mycket för svaren.

pia
2005-08-29, 14:08
Jag märker det genom att jag blir varmare och svettas mer eftersom kropppen släpper iväg mer värme som energi.
hur märker man att man har fått bättre ämnesomsättning?hur vet man?är det några speciella symptom som uppstår?

bara nyfiken.

pekka
2005-08-29, 15:43
Jag märker det genom att jag blir varmare och svettas mer eftersom kropppen släpper iväg mer värme som energi.

Det har jag också hört, dock bara hört. :em:

King Grub
2005-08-29, 15:51
Det är termogenesen.

Tolkia
2005-08-29, 16:38
Det är termogenesen.
Som liksom ingår i ämnesomsättningspaketet, bara som ett litet förtydligande. Det är s.a.s. spillvärmen från resten av ämnesomsättningen, ungefär som när en motor blir varm under gång.

Tolkia
2005-08-29, 16:42
Svar tilll mig själv eftersom jag är för långsam för att hinna editera:
Den som tydligast märker en ökning av ämnesomsättningen är den som tidigare haft en mycket låg sådan p.g.a. svält, t.ex. undernärda personer med ätstörningar. De reagerar ofta på att de inte längre fryser hela tiden, utan rent av kan gå omkring i bara en t-hirt i rumstemperatur ... vilket säger en del om vilka symptom på en nedreglerad ämnesomsättning de haft innan.

Cilia
2005-08-29, 16:51
Svar tilll mig själv eftersom jag är för långsam för att hinna editera:
Den som tydligast märker en ökning av ämnesomsättningen är den som tidigare haft en mycket låg sådan p.g.a. svält, t.ex. undernärda personer med ätstörningar. De reagerar ofta på att de inte längre fryser hela tiden, utan rent av kan gå omkring i bara en t-hirt i rumstemperatur ... vilket säger en del om vilka symptom på en nedreglerad ämnesomsättning de haft innan.
been there!
det märks tydligast
BRA svar Tolkia *s*

timoat
2005-08-29, 18:59
Det kan jag intyga. Nu när jag börjat äta lite mer, och definitivt mer protein, får jag "värmeböljor" hela tiden. Ganska intressant.

mangemani
2005-08-29, 19:16
nu är jag lite förvirad,märker eller märker man inte om ämnesomsättningen blir bättre,eller är det en "från person till person" sak?

JLL
2005-08-29, 21:49
Det kan jag intyga. Nu när jag börjat äta lite mer, och definitivt mer protein, får jag "värmeböljor" hela tiden. Ganska intressant.
Är det inte kolhydraterna som ökar termogenesen? Ätardag under deff brukar leda till svettningar...trodde det var för att kroppen blev chockad av att få en massa kolhydrater.

Tolkia
2005-08-29, 21:52
Inte om den inte var extremt dålig innan. En "normalomsättning" där man går så på sparlåga att man konstant går omkring och fryser p.g.a. svält (och alltså märker en höjning som att man blir väldigt varm) ÄR extremt dålig. Tillfälliga "boostar" kan man dock märka som att man blir just väldigt varm (de som kör med ätardagar känner nog igen det här).