handdator

Visa fullständig version : Hur mycket protein kan kroppen ta upp på en gång?

Slartibartfast
2005-08-28, 12:43
Jag skulle vilja ha ett slutgiltigt svar på den frågan.

Ska man ha i sig 200 g protein om dagen är det ju bra att dela upp det på 33 g x sex mål. Men är det verkligen SÅ mycket sämre att dela upp det på 50 g x fyra mål?

Fatcan
2005-08-28, 12:45
Altså det är ju 30g essentiella aminosyror det handlar om, satt det är nog inge problem att göra som du säger. Att dela upp den på 4 mål med 50g protein.

King Grub
2005-08-28, 12:49
Det finns inget slutgiltigt svar. Optimal mängd är oklart. Klart är att dock att det är essentiella aminosyror som räknas. Det är dom som stimulerar proteinsyntes. Dom icke-essentiella fyller inte någon funktion i det hänseendet. Och det är ett dosrelaterat gensvar: 12 gram ger dubbelt så stor stimulans som 6 gram, t ex. Samtidigt finns det ett tak, en övre gräns där vävnaden blir mättad och ytterligare anabol stimulans måste komma från nästa mål, efter träning runt 1 h senare. Detta visas genom att 40 gram essentiella aminosyror vid ett tillfälle efter belastningsträning inte ger bättre proteinbalans än 20 gram essentiella aminosyror. Och då lär ju inte 30 gram heller göra det, logiskt sett.

"It appears that only modest amounts of dietary amino acids would be needed to achieve maximal stimulation of the muscle anabolic processes i.e. for adults of average weight, kg × 0.260 mg/kg/h × 2 h, or of the order of 30-40 g of protein."

J Physiol. 2003 Oct 1;552(Pt 1):315-24. Epub 2003 Aug 8, Human muscle protein synthesis is modulated by extracellular, not intramuscular amino acid availability: a dose-response study, Bohe J, Low A, Wolfe RR, Rennie MJ.

Slartibartfast
2005-08-28, 13:01
Ok, så kring 20 g essentiella aminosyror per mål är optimalt, efter vad jag kan läsa ur det?

Följdfrågor:

1.Vad ÄR i praktiken essentiella aminosyror? Hur skiljer de sig från "vanliga" aminosyror?

2. Hur mycket av de 20 grammen protein i t.ex. 100 g nötfärs är essentiella aminosyror?

3. Proteinrekomendationen 2g/kg/dag gäller väl inte esentiella aminosyror? Det är väl protein överlag?

Säg om jag är dum.

King Grub
2005-08-28, 13:05
1. Det är aminosyrorna kroppen inte kan syntetisera själv, utan som du måste tillföra genom kosten. Isoleucin, leucin, lysin, metionin, fenylalanin, treonin, tryptofan, valin och histidin.

2. Titta i SLV:s specialtabeller över aminosyror.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page____2815.aspx

3. Det är totalt. Officiella rekommendationer är i o f s runt 0.8 g per kilo kroppsvikt. För kroppsbyggare som vill öka sin muskelmassa finns det ingen anledning att begränsa sig vid 2 gram heller. När jag pratade med Kevin Tipton tyckte han att 2.5 - 3 gram "will do no harm".

"For athletes desiring muscle hypertrophy, there is little reason to limit
protein intake and relatively high intakes might be the best recommendation. Of course, muscle anabolism may be enhanced by varying the type and timing of protein and amino acid ingestion. Even if 2.5-3 g/kg/day is consumed and this amountof protein is more than the synthetic machinery can process, the excess will simply be oxidized."

Protein and amino acids for athletes, Tipton&Wolfe, Journal of Sports Sciences, 2004, 22, 65–79.

Fatcan
2005-08-28, 13:18
Läste ett inlägg av en kille på ett amerikanskt forum för nån timme sedan, han brukade trycka i sig 900g ibland 1kg (!) protein om dagen. Kan detta vara skadligt på nått sätt? Jag tycker det låter som extremt mycket.

Slartibartfast
2005-08-28, 13:20
2. Titta i SLV:s specialtabeller över aminosyror.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page____2815.aspx

Så om vi tar ett exempel "Biff renskuren" får jag det till 9,1 g essentiella aminosyror/100 g kött. Då kan man ju i teorin käka åtminstone 200 g kött åt gången (ca 40 g protein/ca 18 g essentiella aminosyror) och kroppen tar upp det utan problem.

Har jag fel?

Spannmål
2005-08-28, 13:35
Kroppen tar upp allt protein, alltid.

Slartibartfast
2005-08-28, 13:38

Ja, så sägs det, men varför ska man då dela upp intaget så mycket som möjligt?

King Grub
2005-08-28, 13:45

"Tar upp" innebär inte använda i proteinsyntesen. Visst tas det upp, men ett överskott efter det att vävnaden är mättat oxiderar till kolhydrat.

King Grub
2005-08-28, 13:46
Så om vi tar ett exempel "Biff renskuren" får jag det till 9,1 g essentiella aminosyror/100 g kött. Då kan man ju i teorin käka åtminstone 200 g kött åt gången (ca 40 g protein/ca 18 g essentiella aminosyror) och kroppen tar upp det utan problem.

Har jag fel?

Visst kan du det. Äter du det som en del av en komplett måltid får du dock antagligen protein från andra källor också. Säg en 100 gram pasta (+10) och ett glas mjölk på 3 dl (+10) och du är uppe i onödiga mängder.

King Grub
2005-08-28, 13:47
Läste ett inlägg av en kille på ett amerikanskt forum för nån timme sedan, han brukade trycka i sig 900g ibland 1kg (!) protein om dagen. Kan detta vara skadligt på nått sätt? Jag tycker det låter som extremt mycket.

Ja, sådana mängder belastar inre organ, sänker testosteronnivåer, och innebär risk för uttorkning.

Coldsmith
2005-08-28, 13:50
vad händer med protein som inte används av kroppen?

King Grub
2005-08-28, 13:52

Det finns inte mycket som inte används. Ett överskott oxiderar till energi och/eller lagras in som kroppsfett.

Sverker
2005-08-28, 13:55

Det påtalas tidigare i tråden. Protein kan inte sparas utan det omsätts som energi.
Allt protein du äter, utom de 2 - 5 g som ev. byggs in som ny muskelmassa blir till energi.

Kvävet i aminosyrorna utsöndras i urinen som urea/urinämne. Denna utsöndring kräver vatten. Räkna mellan tummen och pekfingret på att det behövs 1 liter vatten för varje 100 g protein du äter. Skulle någon äta 1 kg protein kommer det också kräva ca 10 liter vatten för att utsöndra allt kvävet. Snacka om uttorkning :(

Slartibartfast
2005-08-28, 13:56
Jag har fått bra svar på mina frågor. Tack så mycket! :thumbup:

Mashik
2005-08-28, 13:57
Det sägs att kroppen kan endast använda 40g protein under 2½ timmar. Allt utöver de 40g kommer att omvandlas till fett.

En stor mängd protein kan belasta njurarna.

En kost rik på proteiner(aminosyror) kan orsaka översyrning vilket kan leda till bl.a. olika sorters reumatiska sjukdomar.
http://www.huntingford.com/html/SBURT.htm

King Grub
2005-08-28, 13:59
Allt utöver de 40g kommer att omvandlas till fett.

Det var väl en sanning med rejäl modifikation.

Mashik
2005-08-28, 14:50
Det var väl en sanning med rejäl modifikation.

Jo. :D

coolboynesko
2010-12-09, 17:47
Om de är sant som Grub säger i den här tråden så borde inte P F funka så bra? Eller har jag bara missuppfattat allt?

Rikard Jansson
2010-12-09, 17:52
Verkar sannerligen vara ett argument för att fler, vid lika god timing, är bättre än få måltider per dag.

Pintan
2010-12-09, 18:44
Jo, men man får ju tänka på att maten ligger i magen ett tag oxå. Om man äter säg var 3e timme, så kommer ju magen inte att vara tom innan nästa måltid.
Om man istället käkar, säg tre måltider, kommer ju maten (proteinerna) stanna i magsäcken under en längre tid och utsöndras. Inte precis som att en måltid alltid tar 5h att tillgodogöras, beror ju på portionsstorleken.

Sniggel
2010-12-09, 19:02
Får skilja på:
Hur mycket protein som vid ett enda intag kan användas i proteinsyntesen (tror 30g nämns)
Hur mycket protein som tarmen kan ta upp vid lättflytande protein (vassle i vatten) om magen är tom (cirka 30g där också)
Hur mycket protein man vid ett enda intag kan ta upp och fortfarande få en förlängd påverkan på proteinbalansen (t ex genom att motverka nedbrytning i flera timmar efteråt)
Hur ett högt proteinintag kan påverka den hormonella miljön i kroppen på sikt

Lägg ihop alla pusselbitar så kan man diskutera om det är bättre att t ex inta 6 måltider a 30g protein vardera, eller om det lika gärna går bra med 2 måltider a 90g protein.

Hur mycket protein som oxiderar är rätt så ointressant då det mesta överskott oxiderar förr eller senare om det inte lagras in.

Eddie Vedder
2010-12-09, 19:34
Om de är sant som Grub säger i den här tråden så borde inte P F funka så bra? Eller har jag bara missuppfattat allt?

På fem år kan ju kunskap utvecklas också.;)

Rikard Jansson
2010-12-09, 19:36
Det borde finnas en uppdateringstråd där endast de riktigt kunniga får posta, där det står exakt hur man ska göra för maximala resultat, utan något som helst utrymme för individuella variationer ^^

coolboynesko
2010-12-09, 20:15
Får skilja på:
Hur mycket protein som vid ett enda intag kan användas i proteinsyntesen (tror 30g nämns)
Hur mycket protein som tarmen kan ta upp vid lättflytande protein (vassle i vatten) om magen är tom (cirka 30g där också)
Hur mycket protein man vid ett enda intag kan ta upp och fortfarande få en förlängd påverkan på proteinbalansen (t ex genom att motverka nedbrytning i flera timmar efteråt)
Hur ett högt proteinintag kan påverka den hormonella miljön i kroppen på sikt

Lägg ihop alla pusselbitar så kan man diskutera om det är bättre att t ex inta 6 måltider a 30g protein vardera, eller om det lika gärna går bra med 2 måltider a 90g protein.

Hur mycket protein som oxiderar är rätt så ointressant då det mesta överskott oxiderar förr eller senare om det inte lagras in.

Tackar :)

På fem år kan ju kunskap utvecklas också.;)

Jo de därför jag vill kolla om allt fortfarande stämde! :)

btw vad tycker du om PF?

Eddie Vedder
2010-12-09, 20:49
Det borde finnas en uppdateringstråd där endast de riktigt kunniga får posta, där det står exakt hur man ska göra för maximala resultat, utan något som helst utrymme för individuella variationer ^^

Nej det vore bedrövligt för forumet om vi började med godtyckliga regleringar om vilka vi tycker förtjänar att skriva eller ej.

btw vad tycker du om PF?

Praktiskt för den som inte har någon bra morgonaptit. Jag äter naturligtvis ingen frukost de dagarna jag vaknar mätt och det är ingen som helst skillnad. Så jag antar att om man till och med är van att äta så lär det vara ännu mindre problem.

Metoden ser jag inget fel i, det är väl mer en del fanatikers hysteriska dyrkan av metoden jag skräms lite över.;)

Bwall
2010-12-09, 21:37

Problemet är ju att ingen vet vad som är absolut bäst, bara massa olika sätt som fungerar.