handdator

Visa fullständig version : Bra med för mycket Ligthprodukter ??

WinternetAlm
2005-08-27, 23:37
Jaa Altså jag blir så jävla förvirrad, Vissa säger att det inte är bra att ta ligth produkter och har att dom har negativkonsekvense ? Vissa säger posetiva.
Jag har sj aldrig haft ligthprodukter i mitt kylskåp ?

*innocent*

__________________________________________________ ____

183cm

70kg+ (vill bli större)

Fartman
2005-08-27, 23:49
För dig som vill gå upp i vikt ser jag absolut ingen anledning till att köpa några lightprodukter.

Frazze
2005-08-27, 23:52
Självklart är det inte bra med "för mycket" av någonting.
Vad menar du med lightprodukter? Lightläsk, mager korv eller lättkesella framför vanlig? osv

WinternetAlm
2005-08-28, 00:25
Självklart är det inte bra med "för mycket" av någonting.
Vad menar du med lightprodukter? Lightläsk, mager korv eller lättkesella framför vanlig? osv

Tja Ligthläsk, ligthsmör . sånna produkter

Fartman
2005-08-28, 00:45
Tja Ligthläsk, ligthsmör . sånna produkter

Lightläsk är helt okej, vanlig läsk är ju ändå bara proppad med socker så..
I lightsmör ex Becel så är det ju mestadels nyttigt fett till skillnad från det klassiska smöret som består av mycket mättat fett vilket kanske inte är så bra. Så "lightsmör" måste jag också säga är helt okej.

Däremot typ lightyoghurt och sånna saker ska man se upp för, det är ofta som en lightprodukt bara flashar med en låg fetthalt men annars kan vara proppad med massa socker och dylikt skit. Tips; läs innehållsförteckningen.

Sverker
2005-08-28, 06:05
Debatten om lätt/light produkterna har senast varit att tillverkarna ersatt fett med kolhydrat/socker i sina produkter.

Det är jättesvårt att tillverka en light-salladsdressing utan fett. I 9 fall av 10 blir den för lättflytande och simmar runt i munnen. Det finns helt enkelt ingen substans att "tugga på". Genom att ersätta fettet med socker eller stärkelsesirap har tillverkarna löst problemet med en lågfetts majonäs/dressing/snacks osv.

Hälosmässigt kan det vara som att välja mellan pest eller kolera. Socker eller fett :(

raQblad
2005-08-28, 08:40
Däremot typ lightyoghurt och sånna saker ska man se upp för, det är ofta som en lightprodukt bara flashar med en låg fetthalt men annars kan vara proppad med massa socker och dylikt skit. Tips; läs innehållsförteckningen.Det vet jag inte, jag har en massa yoghurtar med minskat fett samt sockerinnehåll. Vissa är dessutom utan socker alls, men där har dem då valt att pressa in aspartam.

Jag rekomenderar Danone's sockerfria lowcarb yoghurt med smaken vanilj. Hur god som helst och perfekt att blanda keso i
*popcorn*

Fettecke
2005-08-28, 08:45
Yoggi mini säger jag, bra innehåll... runt 40kcal/100gr Gott också... är som mjölk ungefär.... samma innehåll fast trögflytande och mer smak

samt att jag bara käkar lättprodukter om det alternativet finns till de jag ska käka... oftast är dom godare faktiskt

thomast
2005-08-28, 08:52
Jag tycker du svarar på topic rätt bra själv. Det är nästan aldrig bra med för mycket av något.

Zerohero
2005-08-28, 09:39
Lightprodukter kan vara bra. Men man skall vara skeptiskt att det inte bara är mera socker i det istället.

Men äter t.ex lätt mjukost, 4%, det ät tillsatt mjölkpulver och vatten så då är det bara att käka på. SMakar relativt bra.
Fettfri mjälk/surmjälk tror jag nog de flest väljer. Men nu är fett surmjölk mycket godare. Det är ju ofta smaken som får lida, men det är vad man prioriterar.

Nu bröjar det komma produkter med mindre socker också, t.ex yougurt men sen igen är det fruktos som de satt dit. Så ändo gick det snett.
Samma sak hände ju med härdat vegetabiliskt fett som skulle vara så nyttigt istället för mättat men det blev ju presis tvärtom.

Förresten är modifierad majstärkelse glukos?

King Grub
2005-08-28, 10:02
Förresten är modifierad majstärkelse glukos?

Nej, maltodextrin. Glukos är druvsocker.

Fartman
2005-08-28, 12:36
Det vet jag inte, jag har en massa yoghurtar med minskat fett samt sockerinnehåll. Vissa är dessutom utan socker alls, men där har dem då valt att pressa in aspartam.

Jag rekomenderar Danone's sockerfria lowcarb yoghurt med smaken vanilj. Hur god som helst och perfekt att blanda keso i
*popcorn*

sant, men det är faktsikt förhållandevis nytt.. kommer ihåg för bara ett år sedan, då var det 0% fett som gällde... och betydligt mera socker.
Som jag sa tidigare; läs innehållsförteckningarna.

Diana
2005-08-28, 14:48
*popcorn*
Ja eller hur den är SUPERGOD! =) Vitalineas vaniljjoghurt är oxå god som fasen :love: och ovanligt krämig för att va så lätt (0.001g fett och 6g kolh har ja för mej) :thumbup: