handdator

Visa fullständig version : Tips på bra familjebil

mangs
2005-08-25, 08:16
Har ni något tips på en bra familjebil som måste vara av kombi-modell.

De jag först och främst tänker på är

Audi A6 Avant
VW Passat
BMW 5-serie

Om man jämför A6 och Passaten så ligger ju A6orna något högre i pris och frågan är om prisskillnaden är berättigad?

(Jag är inte ute efter en ny-bil utan den skall vara typ från 98-02 något)

MasterChief
2005-08-25, 08:33
Bra på vilket sätt?

En Toyota Avensis knäcker tex en Audi A6 på mååååånga punkter.

Börje H
2005-08-25, 08:38
En Toyota Avensis knäcker tex en Audi A6 på mååååånga punkter.
:laugh:
Fyrhjulsdrift? Vilket naturligtvis är standarn för en ansvarstagande familjefar :thumbup:

nordland
2005-08-25, 08:40
:laugh:
Fyrhjulsdrift? Vilket naturligtvis är standarn för en ansvarstagande familjefar :thumbup:

helt rätt, och ännu roligare blir det om du tar en S6:a eller varför inte en RS2...

JJ
2005-08-25, 08:43
En lätt beggad Passat är ett bra köp, Toyota Avensis är ett bra köp.
Audi har överlägsen kvalitetskänsla dock, men priset är inte lika kul. Så frågan är hur viktigt "prestige" och "känslan" och sånt är för dig. Om du i stort sett inte bryr dig och vill ha en problemfri bil så hade jag köpt en Toyota.
Passaten borde ha större bagageutrymme än Toyotan om det är viktigt. Audi har mindre än Passaten.
Skulle tro att du kan få en ny Passat till ett riktigt bra pris iofs, den nya modellen kommer snart. Jag kunde få en till samma pris som min beggade A4 :)

Börje H
2005-08-25, 08:45
Skall jag vara lite konstruktiv så förordar jag helt klart A6:an. Men då huserar jag själv i segmentet "något äldre" än 98-02, dvs en 96:a. Om man ändå skall upp i de pengar du kan lägga ut är inte en Toyotan ett dåligt alternativ. Men personligen så värderar jag en fungerande konstant fyrhjulsdift högt. Dessutom så harvar jag i dieselträsket och då finns det få alternativ som knäcker 2,5:an från Audi. Passat och för all del A4:an är trevliga alternativ, men försök då hitta 00:or eller nyare då framvagnen racklat en hel del på tidigare modeller. BMW 525 Touring är ju helt klart bilen för dig om du vill ha lite körglädje i familje-paketet...

MasterChief
2005-08-25, 08:49
Audi har överlägsen kvalitetskänsla dock

Med tonvikt på känsla. För övrigt är gamla A6:or rätt sunkiga. Jag vet av egen erfarenhet (har ägt A6 och S4).

En bra stabil bil är Mitsubishi Galant.

Men som sagt...jag har ingen aning om vad mangs har för preferenser.

Förutom att titta på att den ska var snygg, prestigefylld och snabb så tycker jag även att faktorer som driftskostnad och service är viktigt. När jag efter några år hade totalt lessnat på WAG-gruppens värdelösa service och bilar som kraschar på de mest mystiska sätt så kör jag idag japanskt. Det ångrar jag inte....

Yes
2005-08-25, 08:53
BMW 525 Touring är ju helt klart bilen för dig om du vill ha lite körglädje i familje-paketet...
Gillar man kurvor är det mer körglädje i en Avensis. Fast så är den också mindre och lättare.

Farsgubben har en Avensis och enda problemet han haft under bilens 13,000 mil är att bromsbackarna bak gnisslade.

Herkulez
2005-08-25, 09:26
som familjebil rekoemenderar jag nog passaten, highline (ifall den nu kommit dom årent) lika bra bil som dom andra men lite billigare

Pingu
2005-08-25, 09:26
Passat och a4orna är riktigt bra om man bortser från det ständiga problemet med glapp i länkarmarna.

Mitsubishi Galant är ett annat bra val

Ford mondeo st 200 är riktigt bra och rolig

Pingu
2005-08-25, 09:27
Gölm inte Skodan, nästan identisk med Audin och Passaten fast ännu billigare

strong-man
2005-08-25, 09:31
http://www.blocket.se/view/5731243.htm?caller=ggl_s&l=0&c=1&city=0
bättre familje bil finns inte för dom pengarna :thumbup:

Gabber
2005-08-25, 09:52
jag är själv i jakt efter bil men jag sitter på två 50 öringar just nu. har du pengar så satsa på en bil med känsla också, man lever bara en gång så gå och köp en 530 Touring 2005 och låna ut den till mig.

jag sitter o gråter för att jag inte kan bestämma mig, ska jag köpa bil för komfort, prestige, känsla eller för att åka från A till B.

kan man bestämma detta så är valet av bil nästan självklart en Toyota. det är pålitliga och inte helt fula.

köpa bil i Sverige är inte lätt, inte ens om du har 50000000000000 kr och måste välja 1 bil.

mangs
2005-08-25, 12:28
Tack för all input.

Jag får ta mig en funderare men det som jag är ute efter är väl en bil som inte kostar multum i drift men den skall vara någorlunda rolig och skön att köra.

Egentligen bryr jag mig inte så mycket om Prestige men jag diggar utseendet på a4/a6. Storleken bör vara tillräckligt stor för barnvagn mm då vi idag har en v40 som vi tror är för liten.

Verkar som många förespråkar passaten och Avensisen här i alla fall. Får kolla lite extra på dem.

Metal_boy_
2005-08-25, 12:38
Har ni något tips på en bra familjebil som måste vara av kombi-modell.

De jag först och främst tänker på är

Audi A6 Avant
VW Passat
BMW 5-serie

Om man jämför A6 och Passaten så ligger ju A6orna något högre i pris och frågan är om prisskillnaden är berättigad?

(Jag är inte ute efter en ny-bil utan den skall vara typ från 98-02 något)

Audi, Passat och Skoda kommer från samma concern. Passat är en budgetmodell på Audi och Skoda är ett ännu lägre alternativ. Bäst kvalitet finner du ju såklart i Audi, men också dyra i delar m.m Jag skulle nog valt en Passat om jag inte hade allt för tjockt med pengar.

Biceps
2005-08-25, 13:07
Passaten är en vettig bil. Bättre känsla i Audin.
Roligast har du definitivt i en 5-serie... enda bilen som nämns med rätthjulsdrift.

mangs
2005-08-25, 15:01
Audi känns bättre men eftersom jag hellre lägger pengar på andra saker så kanske det blir en Passat ändå, jag får se vad jag kan hitta.

Sedan är ju frågan om en Passat med färre mil på mätaren har mindre problem jämfört med en Audi med lite fler mil.

Visserligen är det bättre kvalité på audi men hur stor skillnad är det?

Metal_boy_
2005-08-25, 15:12
Audi känns bättre men eftersom jag hellre lägger pengar på andra saker så kanske det blir en Passat ändå, jag får se vad jag kan hitta.

Sedan är ju frågan om en Passat med färre mil på mätaren har mindre problem jämfört med en Audi med lite fler mil.

Passat är ett bra "budget" val, där du får kvalitet och ett skapligt andrahandsvärde till skillnad mot Skoda tex.

JJ
2005-08-25, 15:15

På motor och så är det nog ingen skillnad, mer i interiör och kanske ljudnivå etc. Passaten är även mindre tillval osv.
Vissa Passater har haft problem med rost på bagageluckan, kolla efter det.

MasterChief
2005-08-25, 15:46
Begagnad Passat (http://www.vibilagare.se/begbiltest.asp?guid=A17077AA-3F13-4380-A74F-29FD2D4446C0)

Metal_boy_
2005-08-25, 21:04
På motor och så är det nog ingen skillnad, mer i interiör och kanske ljudnivå etc. Passaten är även mindre tillval osv.
Vissa Passater har haft problem med rost på bagageluckan, kolla efter det.

Iof många kombibilar som har de problemen med rost just där. Man ska vara noga med att tvätta bilen när det skvätter upp en massa skit där bak, och det ska man ju vara annars med. Då håller sig bilen ifrån rost bättre i komb med att man kör med lackrengörning 1 gång om året samt vaxskydd 2ggr. Skippa avfettning under vintern är också ganska smart. Vill man inte vaxa o greja själv så kan man ju lämna in skiten på recond och få ett fett bra teflonskydd på lacken.

mangs
2006-06-07, 11:21
Är fortfarande på jakt i detta segmentet och nu är jag inne på A6 igen men frugan vill hellre ha Saab 9-5. Vad skulle ni välja? Jag tycker Saaben känns lite plastig jämfört med Audins lite mer lyx.

JJ
2006-06-07, 11:33
Är fortfarande på jakt i detta segmentet och nu är jag inne på A6 igen men frugan vill hellre ha Saab 9-5. Vad skulle ni välja? Jag tycker Saaben känns lite plastig jämfört med Audins lite mer lyx.

Audin alla gånger, men det är nog mest en fråga om tycke och smak. Jag har en A4 själv.

Jorgen
2006-06-07, 15:47
Tycker inte att det är några större skillnader mellan dom två bilarna. Båda är bra. Det beror lite på motoralternativ och utrustning vilken jag personligen hade valt.

Pepparkakssmurfen
2006-06-07, 16:05
Sen har du även t.ex MB E-klass och Saab 9-5 kombi.

Yes
2006-06-07, 16:24
Hur är det med motorproblemen på 9-5;an? Har Saab tagit tag i det?

mangs
2006-06-08, 21:13
ok, nu är det nästan bestämt att det kommer bli en audi a6.

Har provat ytterligare en idag och den känns helt rätt för oss.

Nu kommer det till att få ner priset något. vad skall man trycka på?

Kan ju säga att priset nog är helt ok, kanske 5 tkr för högt med tanke på utrustning mm

Bilen verkar vara i riktigt bra skick förutom en en repa som är i plasten under höger lykta fram. Den syns om man tittar även en bit ifrån. Den stora grejen är dock att säljaren påstår att det är en 99a men enligt försäkringsbolagen är bilen en 98a. Visserligen ser de likadana ut men ändå ett år äldre än vad som sagts.

Bilen var väldigt skön att köra men jag märkte när jag lyssnade noga att det liksom klonkade lite tyst bakifrån när jag köre i ca 60-70 på lite kuperad väg, vad kan detta vara? Det skulle kunna vara från bensintanken om jag har tur men troligtvis är det mnågot med hjulupphängningen, kan jag kolla detta själv eller bör jag M-testa.

Detta är väl de grejor jag kan klaga på, i övrigt är det toppskick. Den känns väldigt bra men om det nu inte skulle bli denna så finns det ju 100-tals andra att välja på. Tycker ni jag skall M-testa den?

negative
2006-06-08, 21:18
Jag har en 9-5 Aero SC och är toknöjd ! Är bilen fullservad har du 8års förlängd motorgaranti.

http://www.garaget.org/?car=12170

MasterChief
2006-06-08, 21:22
Den stora grejen är dock att säljaren påstår att det är en 99a men enligt försäkringsbolagen är bilen en 98a. Visserligen ser de likadana ut men ändå ett år äldre än vad som sagts.

Kan det inte vara så att försäkringsbolaget tittar på tillverkningsdatum och säljaren på när den satts i trafik? Kolla på vägverket. Där står båda datumen.

Kräv M-test av säljaren! Är det inga fel så delar ni på kostnaden. Vill du inte ha den så har han ju ett till säljargument till nästa eventuella köpare.

Pepparkakssmurfen
2006-06-08, 22:56
ok, nu är det nästan bestämt att det kommer bli en audi a6.

...

Vilken motor?
Vilken vxl-låda?

Xponent
2006-06-08, 23:22
Den stora grejen är dock att säljaren påstår att det är en 99a men enligt försäkringsbolagen är bilen en 98a. Visserligen ser de likadana ut men ändå ett år äldre än vad som sagts.

Årsmodellskiftet görs (gjordes) på sommaren. Är den tillverkad hösten 98 är det en årsmodell 99 enligt fabriken. Men i vv:s bilregister (där försäkringsbolaget hämtar sina uppgifter) sker årsmodellbytet vid årsskiftet. Så den biten är i sin ordning skulle jag tro.

Yes
2006-06-09, 00:23
Bilen var väldigt skön att köra men jag märkte när jag lyssnade noga att det liksom klonkade lite tyst bakifrån när jag köre i ca 60-70 på lite kuperad väg, vad kan detta vara? Det skulle kunna vara från bensintanken om jag har tur men troligtvis är det mnågot med hjulupphängningen, kan jag kolla detta själv eller bör jag M-testa.

Troligtvis något genomslagsgummi som är slut. Kan bli dyrt beroende på vart det sitter och hur bakvagnen ser ut. Det kan vara svårt att kolla själv om du inte vet hur det skall se ut och vart du skall leta.

Ormar sig bilen på vägen, om du t.ex. svänger lite fram och tillbaks på en raksträcka?

mangs
2006-06-09, 06:20
Troligtvis något genomslagsgummi som är slut. Kan bli dyrt beroende på vart det sitter och hur bakvagnen ser ut. Det kan vara svårt att kolla själv om du inte vet hur det skall se ut och vart du skall leta.

Ormar sig bilen på vägen, om du t.ex. svänger lite fram och tillbaks på en raksträcka?

Tack för svaren, nej, inte vad jag märkte men jag skall provköra den en gång trill och vara mer uppmärksam på just detta. Ljudet var väldigt tyst men jag lyssnade med känsliga öron och det är ju väldigt tyst i en Audi :D

Det är en 1.8t och manuell låda, kul va? ;)
Nej men skämt åsido. Bilen kommer rulla motorväg typ alltid och varken jag eller frugan har något större intresse just nu att raca runt. Har provat 2.4 och visst, lite skillnad var det men inte så stor. har även ögonen på en 2.8 Quattro vilket känns lite kul.

Ett M-test kanske inte är en så dum idé. Frågan är dock hur man lägger fram det så att vi kan dela kostnaden? Normalt sätt är det väl köparen som betalar detta?

MasterChief
2006-06-09, 07:09
Ett M-test kanske inte är en så dum idé. Frågan är dock hur man lägger fram det så att vi kan dela kostnaden? Normalt sätt är det väl köparen som betalar detta?

Jag har alltid fått säljaren att betala. Det ligger i hans intresse att leverera en bra bil. Är dock priset klart under marknadsvärde så förstår jag om säljaren kanske inte vill lägga ut pengarna.