handdator

Visa fullständig version : Spräckt trumhinna + penicillin = träna?

Spiffy
2005-08-24, 21:11
Lyckades med konststycket att spräcka ena trumhinnan idag.
Har varit hos doktorn och fått penicillin vilket jag skulle ta i fem dagar.
Har för mig att jag läst någonstans att det inte är farligt att träna när man tar penicillin på grund av penicillinets skull utan bara på grund av anledningen som man tar det.
Är en öron inflammation något som direkt förvärras av träning?
Nu är saken den att jag skulle spela en turnering i innebandy som börjar på lördag.
Alltså kommer jag bara att ha hunnit ta penicillin i 3.5 dagar.
Så jag undrar alltså om jag kan spela på lördag, eller om det är väldigt dåligt.

Cilia
2005-08-24, 21:12
Lyckades med konststycket att spräcka ena trumhinnan idag.
Har varit hos doktorn och fått penicillin vilket jag skulle ta i fem dagar.
Har för mig att jag läst någonstans att det inte är farligt att träna när man tar penicillin på grund av penicillinets skull utan bara på grund av anledningen som man tar det.
Är en öron inflammation något som direkt förvärras av träning?
Nu är saken den att jag skulle spela en turnering i innebandy som börjar på lördag.
Alltså kommer jag bara att ha hunnit ta penicillin i 3.5 dagar.
Så jag undrar alltså om jag kan spela på lördag, eller om det är väldigt dåligt.
du tänkte aldrig på att fråga doktorn?

Yankeee
2005-08-24, 21:12
du tänkte aldrig på att fråga doktorn?

De säger ju bara "vila" oavsett...

Mikeman
2005-08-24, 21:13
Jag hade vilat de få dagarna.
Hur lyckas man spräcka trumhinnan?

Cilia
2005-08-24, 21:14
De säger ju bara "vila" oavsett...
och du är bara emot allt jag säger! *g*

Yankeee
och du är bara emot allt jag säger! *g*

Ja, visst är det kul :D

Spiffy
Tänkte inte på det där med att jag läst att det skulle vara ofarligt tyvärr.
Doktorn sa först inget om det, utan precis innan jag gick kom jag på att det kanske skulle vara lämpligt att fråga om det gick att träna.
Han tyckte jag skulle försöka hålla mig ifrån att träna.

King Grub
2005-08-24, 21:15
Det brukar bli rätt bra tryck när man tar i. Och är det verkligen otit också så är det bakterie- eller virusinfektion, så att vila en 5 dagar är nog att rekommendera.

Spiffy
2005-08-24, 21:16

Vet inte riktigt hur jag lyckades.
Började med att det kändes som jag hade lock för örat, så jag tryckutjämnade vilket gav ett skumt läte som om det var vatten i örat som någon blåste i. Sen under dagen så gjorde det mer och mer ont i örat, och det tryckte mer och mer. Sen efter ett par timmar så var trycket så högt att det sa sprak. Sen rann det vatten ur örat *grr27*

Cilia
2005-08-24, 21:16
Ja, visst är det kul :D
eeehhhhhhh

Spiffy
2005-08-24, 21:27
Jaha det sög ju.
Får väl gå in och lira finalen bara då :D

pilt77
2005-08-24, 21:34

det är inte svårt. Min trumhinna sprack när jag cyklade fort genom en tunnel när jag var 6-7år gammal. Jag har genomgått 3st operationer där läkarna försökt laga den men det har aldrig lyckats så nu sitter man här med 75%hörselnedsättning på höger öra

edit: du kan ju inte ha spräckt trummhinnan helt för då hör du knappt nånting och det kommer krävas operation för att det ska bli bra igen

MacLeod
2005-08-24, 21:40
Innebär det att jag måste sakta ned farten i tunnlar i fortsättningen?

Spiffy
2005-08-24, 21:50
det är inte svårt. Min trumhinna sprack när jag cyklade fort genom en tunnel när jag var 6-7år gammal. Jag har genomgått 3st operationer där läkarna försökt laga den men det har aldrig lyckats så nu sitter man här med 75%hörselnedsättning på höger öra

edit: du kan ju inte ha spräckt trummhinnan helt för då hör du knappt nånting och det kommer krävas operation för att det ska bli bra igen

Doktorn sa i alla fall att den var spräckt, och att den skulle läka på ett par månader och bli helt bra(det var det vanligaste i alla fall). Sen om den är helt spräckt eller delvis vet jag inte.
En på jobbets söner har för övrigt genomgått en jävla massa operationer. Den ena har fått in opererade nya trumhinnor i båda öronen. får verkligen hoppas det inte går så långt fan.

Fatalist
2005-08-24, 21:54
jag har spräckt mina trumhinnor måånga gånger som liten, hade ofta öroninflammation och fick t o m se bilder på min blodiga trumhinna med ett litet hål som blivit av övertrycket av var/blod/whatever

Spiffy
2005-08-24, 22:01
jag har spräckt mina trumhinnor måånga gånger som liten, hade ofta öroninflammation och fick t o m se bilder på min blodiga trumhinna med ett litet hål som blivit av övertrycket av var/blod/whatever

Ja jag hade också en del sådana problem. Hade sådana rör i öronen en tid bland annat. Men det var ju en jäkla massa år sedan. Men så nu hux flux från ingenstans *grr27*

Fatalist
2005-08-24, 22:02
Ja jag hade också en del sådana problem. Hade sådana rör i öronen en tid bland annat. Men det var ju en jäkla massa år sedan. Men så nu hux flux från ingenstans *grr27*

hahahaha en rörkid! jag hade aldrig rör! röörkiid!! :booty: :D

och för att vara on-topic: jag skulle vilat! jepp

Spiffy
2005-08-24, 22:10
hahahaha en rörkid! jag hade aldrig rör! röörkiid!! :booty: :D

:cryout:

dared
2005-08-24, 23:30
Jag har gjort precis samma sak :cryout: går också på pencilin, har tagit halva kuren som är 20 tabletter på 10 dar. Locket börjar avta lite men i princip har jag haft lock i en vecka.

Fettecke
2005-08-25, 04:40

Mee 2....
fast, när jag vart äldre än 15 så va de inga problem, bara halvdöv på vänster öra.... =(

Spiffy
2005-08-25, 16:54
Jaha då sitter man här med ondare i örat än när trumhinnan gick sönder, och med en kraftig värk i högra bihålan samt rinnande öra och ytslag i ansiktet, hals och bröst.
Har ni hört detta för?
"Vi är fortfarande upptagna, men var vänlig att dröj kvar det är snart din tur"