Visa fullständig version : Matvanor på jobbet
Till er som bygger, tränar och äter seriöst och är medvetna om att en bra kosthållning är A och O i livet, dvs. de flesta på detta forumet... Hur funkar det med maten för er på jobbet? Kan ni käka när ni vill? Kan ni micra en låda var tredje timme utan att de andra tittar snett på er? Kan ni :eating: en omelett med ris till frukost medan alla andra sitter och äter youhurt och vitt bröd utan att få höra en massa kommentarer hela tiden? Får ni pikar om det ni äter (pikar baserade på de andras dåliga samvete för att de inte äter lika bra..)? Jag har märkt att man måste vara väldigt försiktig och flexibel för att det ska funka med maten utan att det påverkar relationen till arbetskamraterna, dvs. man kan inte ta det här med kosten för långt för då risker man att hamna utanför. Men ibland är det svårt, ex. när de andra tar en muffins vid fikat och en annan häver upp en låda tonfisk och pasta.
Dela med er av era erfarenheter och tips för att kunna kombinera maten utan att det påverkar ens situation på jobbet negativt!!
Nej, bryr mig inte vad andra tycker om min mat. Kan mycket väl köpa en sallad eller pastarätt när alla kompisar köper pizza.
Spannmål
2005-08-24, 21:06
Skulle VERKLIGEN inte bry mig om vad de tycker. Sabbar dina matvanor er relation så är det inte mkt till relation och särskilt inte en som behöver upprätthållas.
Jag har märkt att man måste vara väldigt försiktig och flexibel för att det ska funka med maten utan att det påverkar relationen till arbetskamraterna, dvs. man kan inte ta det här med kosten för långt för då risker man att hamna utanför.
Om dina arbetskamrater mobbar ut dig/fryser ut dig för att du äter en annan kost än majoriteten på arbetsplatsen kan du börja fundera på var du har hamnat.
Jag är inte tillräckligt gammal för att ha jobbat på alltför många ställen men har praktiserat på en del arbetsplatser genom skolan, och har aldrig fått pikar för vad jag äter, (mer än; har mamma gjort smörgåsarna idag. osv :D)
Ät vad du känner för!
Men ibland är det svårt, ex. när de andra tar en muffins vid fikat och en annan häver upp en låda tonfisk och pasta.
Jag ser inte tonfisk+pasta som fika direkt, om de tar en muffins och en kopp kaffe, då kan väl du istället ta ett äpple/banan/apelsin/päron whatever och en kopp kaffe/vatten/juice vad du nu gillar.
//Andreas
Alcazara
2005-08-25, 09:09
Jag ser inte tonfisk+pasta som fika direkt, om de tar en muffins och en kopp kaffe, då kan väl du istället ta ett äpple/banan/apelsin/päron whatever och en kopp kaffe/vatten/juice vad du nu gillar.
//Andreas[/QUOTE]
Kanske därför de tittar snett...tonfisk luktar ju inget vidare... *spy*
Skulle VERKLIGEN inte bry mig om vad de tycker. Sabbar dina matvanor er relation så är det inte mkt till relation och särskilt inte en som behöver upprätthållas.
Håller med där.
Men, om man nu vill vara mån om att vara "normal", så kan man väl äta mer "normala" mål, t.ex. grova mackor med kyckling eller whatever.. istället för att öppna en konservburk och dricka råa ägg vid morgonkaffet....
Den dagen man börjar bry sig om vad andra tycker om vad man äter bör man ta sig en funderare.
Jag äter var 2:e timme och inte fan bryr jag mig vad folk tycker.
Den dagen man börjar bry sig om vad andra tycker om vad man äter bör man ta sig en funderare.
Det beror ju lite på hur de som tycker agerar ut sitt tyckande också. Själv förvånas jag alltsomsoftast över vilken liten, liten avvikelse från den på platsen rådande "normen" som krävs för att folk skall bli frustrerade nog att börja "tycka" och hur få vuxna människor som är medvetna om hur oartigt och ouppfostrat det faktiskt är att hålla på och "tycka" om vad andra har på tallriken (ironiskt nog accepterar ju inte ens de flitigast tyckande vuxna samma grad av tyckande från ett barn, då skall barnet minsann lära sig att uppföra sig).
Det här är inte bara ett problem för den som äter tonfisk och dricker konstiga pulverdrinkar för att bättre på resultaten på gymmet, det är t.ex. ett rent helvete för många överviktiga som försöker göra något åt sin övervikt. Lätt att vara ståndaktig och hålla sig till sina nya vanor (som man i regel upplever som viss grad av försakelse, åtminstone i början) om omgivningen samtidigt pikar, kommenterar och gör sig lustig. För att inte tala om hur kul det är för överviktiga som inte själv tycker att de är så överviktiga att det är ett problem att få kommentarer om hur mycket och vad de har på tallriken ("men äter du/skall du äta SÅNT?") från andra som tycker att deras övervikt är eller borde vara ett problem ...
Jag menar inte att man inte skall bry sig om människorna runt omkring sig och vara vaksam om någon t.ex. företer tecken på en ätstörninge eller på att må dåligt på något annat sätt, men det gängse kommenterandet förefaller mig oftast ha väldigt lite med omsorg och väldigt mycket med nyfikenhet, inskränkthet (eller vad man nu kallar det när någon störs mycket av att normen bryts om än aldrig så lite) och lust att vara och "peta i" allt och inget.
det e lätt att sitta o säga att man inte bryr sig men jag vet fan själv hur det e.....hela tiden sägs - ska du äta nu igen....du e så nyttig...du e så överdriven........blir så trött på det. E ju mest att det e så irriterande att höra samma skit varje dag än att man bryr sig om vad de tycker. Ibland får man fan lust att säga hade jag äta som du så hade jag sett ut som dig och det e det sista jag vill:furious:
Testa som nån sa att köra med mackor till mellanmålen (typ grovt bröd med kyckling/skinka/kassler/tonfisk i olja luktar mindre/kesella med frukt, ser ju ut som yougurt vilket e helt accepterat att äta. Till luch kan man väl äta tonfisk + ris utan att nån bryr sig. annar kan du väl smyga med prottedrinken, brukar ju bli en del komentarer när man dra fram den *grr*
Pellefant
2005-08-25, 11:55
:D annar kan du väl smyga med prottedrinken, brukar ju bli en del komentarer när man dra fram den *grr*
Blanda ner den i en colaburk. :D
Niclaaas
2005-08-25, 12:08
fick också lite pikar och kommentarer när jag jobbade men jag bryr mig inte om sånt. iofs tyckte chefen att det var intressant och uppskattade att jag visste mycket om kost
vet att det inte alltid är så lätt men du borde inte bry dig så mycket om vad andra tycker. du gör ju inget fel så varför ska du behöva ändra dig?
Niclaaas
2005-08-25, 12:12
EDIT: läste ditt inlägg igen, lät värre nu. om du riskerar att hamna utanför och om din realtion till de andra påverkas negativt av vad du äter är de idioter helt enkelt. screw them
Ibland får man fan lust att säga hade jag äta som du så hade jag sett ut som dig och det e det sista jag vill
:laugh: Been there done that :angel:
Man får tänka lixom, att varje gång nån ger en pik så är de somsagt baserat på deras egna dåliga samvete och att människor är och förblir 'rädda' för allt som är ovanligt och udda ;)
I början va mina arb. kamrater oxå kritiserande mot mej men när dom såg att käkandet ja pysslade me gav mkt bra resultat blev ja istället deras mentor =) och fick känna på hur allas vår grub måste ha det här på kolo :D riktigt kul va det :thumbup:
Jag har märkt att man måste vara väldigt försiktig och flexibel för att det ska funka med maten utan att det påverkar relationen till arbetskamraterna, dvs. man kan inte ta det här med kosten för långt för då risker man att hamna utanför.
Och andra relationer än de på jobbet också ... suck. Och jag undrar vad det är som är så provocerande? Jag kan tänka mig många beteenden som har betydligt större, och betydligt mer negativa, konsekvenser för omgivningen än vad man stoppar i lunchlådan men som får passera utan att någon lyfter på ögonbrynen. Så varför är just "matnormen" så känslig för avvikelser?
Semiramis
2005-08-25, 13:02
Och andra relationer än de på jobbet också ... suck. Och jag undrar vad det är som är så provocerande? Jag kan tänka mig många beteenden som har betydligt större, och betydligt mer negativa, konsekvenser för omgivningen än vad man stoppar i lunchlådan men som får passera utan att någon lyfter på ögonbrynen. Så varför är just "matnormen" så känslig för avvikelser? Ja det kan man verkligen undra! Jag som är vegetarian får ofta kommentarer typ "skönt att du tar ett glas vin i alla fall". Nu när jag tränar på allvar så blir det ofta att jag hoppar vinet också och då är det som om det är dubbelt provocerande. Jag menar, det borde ju vara få saker som påverkar andra människor mindre än vad jag äter eller inte äter och dricker eller inte dricker så länge de inte behöver laga min mat. Men det händer till och med ibland att jag tar ett glas vin och smuttar litet på fast jag inte vill ha det bara för att inte vara alltför avvikande. Det är egentligen inte riktigt klokt men behovet av att inte avvika alltför mycket från gruppen kan ibland vara överväldigande!
AngelLove
2005-08-25, 13:27
Haha... jag har faktiskt lyckats få tyst på mina kollegor numer.. de har väl blivit så vana vid ens annorlunda beteende. Det har t o m gått så långt att när de köper kakor&tårta till varandra så kommer de med ett gäng frukter till mig :hbang:
För att vara OnT, säger som de andra... Blir du utfryst pga din mat så är det inga arbetskollegor som det är lönt att kalla kollegor eller ha kontakt med.
Men det händer till och med ibland att jag tar ett glas vin och smuttar litet på fast jag inte vill ha det bara för att inte vara alltför avvikande.
Och hur väl känner jag inte igen DET DÄR ...? Egentligen är det väl inte ett så konstigt beteende heller; för hur kul blir en fest om samtliga närvarande skall kommentera hur mycket man dricker, eller snarare inte dricker? När alla har hunnit säga sitt brukar åtminstone inte jag ha så mycket kvar av festhumöret ...
Man anpassar sig för att passa in i gruppen - men varför är det så'na hårda krav för att passa in just när det gäller DET HÄR? Tilläggas kan att det i de sammanhang där jag rör mig (forkningssammanhang) finns gott om lite lagom udda typer, så att gränserna för vad som t.ex. är acceptabel klädsel (både på fest och i vardagssammanhang) är tämligen vida. Där är det alltså INTE så farligt om någon sticker ut lite ...
Fick lite pikar på mitt jobb i början..jag brydde mig inte & nu idag bryr dom sig inte alls över att jag står över tårtan, fikabrödet etc. Sen när dom ser resultaten man får av kosten & träningen som förstår dom väl att dom inte har mycket för o pika en. Bland alla kommentarer jag fått om min kropp så är & kommer nog för all framtid den bästa vara den jag fick i sommras från jobbets grinigaste gubbe som jag typ aldrig pratar med annars. Vi spelade brändboll med jobbet. Jag slängde av mig t-shirten då det blev varmt...efteråt när vi satt o snacka & då klämmer han plötsligt ur sig att han tyckte att jag hade en jättefin kropp! Jag tappade hakan & blev generad då det va den sista personen jag trodde jag skulle få höra nåt sådant från.. :em:
Fick lite pikar på mitt jobb i början..jag brydde mig inte & nu idag bryr dom sig inte alls över att jag står över tårtan, fikabrödet etc. Sen när dom ser resultaten man får av kosten & träningen som förstår dom väl att dom inte har mycket för o pika en. Bland alla kommentarer jag fått om min kropp så är & kommer nog för all framtid den bästa vara den jag fick i sommras från jobbets grinigaste gubbe som jag typ aldrig pratar med annars. Vi spelade brändboll med jobbet. Jag slängde av mig t-shirten då det blev varmt...efteråt när vi satt o snacka & då klämmer han plötsligt ur sig att han tyckte att jag hade en jättefin kropp! Jag tappade hakan & blev generad då det va den sista personen jag trodde jag skulle få höra nåt sådant från.. :em:
shit! ragg på jobbet! grattis :thumbup: *popcorn*
Skoja bara :laugh:
shit! ragg på jobbet! grattis :thumbup: *popcorn*
Skoja bara :laugh:
mmm av en 63årig arg jägargubbe! :naughty:
..vilka konstiga kollegor alla verkar ha.
På mitt jobb är alla väldigt intresserade och frågar om träning, mat etc- även dem som inte tränar/äter bra.
Verkar som jag har det rätt bra, för aldrig att jag känt mig "ifrågasatt" eller "utpekad".
Till dem som har kollegor som klagar etc: Bjud på en smakbit-som en utmaning :cool:
Mat är ju rätt socialt, så det måste vara trist om man känner sig uttittad när man sitter och käkar.
Kul att höra hur andra upplever detta. Det är inte så att jag blir utfryst eller mobbad pga maten, visst får man höra lite kommentarer då och då men det brukar inte vara direkt negativt. Det är väl mest att man kan känna sig uttittad och folk bildar förutfattade meningar om en. Sånt kan vara till en nackdel i arbetssammang, men oftast släpper det när folk lär känna en. Men visst blir det lite smygade med shakern ibland... egentligen borde man inte bry sig så mycket om vad andra tycker och tänker, får jobba på det lite mer.
Kul att höra hur andra upplever detta. Det är inte så att jag blir utfryst eller mobbad pga maten, visst får man höra lite kommentarer då och då men det brukar inte vara direkt negativt. Det är väl mest att man kan känna sig uttittad och folk bildar förutfattade meningar om en. Sånt kan vara till en nackdel i arbetssammang, men oftast släpper det när folk lär känna en. Men visst blir det lite smygade med shakern ibland... egentligen borde man inte bry sig så mycket om vad andra tycker och tänker, får jobba på det lite mer.
Dom veckor jag jobbade i somras skilde jag mig från övriga på ett sätt - det var att jag skjuttonimej gick upp och fikade för- och eftermiddag samt åt rejäl lunch!
I skolan har alla efter 4 år vant sig vid att det puffar upp kaseinpulver då och då i ansiktet på mig när jag blandat kaseindrinkar i skolan... Dom vet ju liksom att jag är konstig.
För övrigt har jag tidigare varit sådan som tackat nej till kaffebröd/godis/liknande när jag varit iväg på något och självklart då och då fått kommentarer om det men inte brytt mig nämnvärt. Då kände jag inget behov av det. Idag känner jag inte direkt sug efter kaffebröd bara för att man fikar, men blir jag bjuden så tackar jag inte nej för att det är onyttigt utan är jag sugen så äter jag fikabröd. Simple as that.
Till dem som har kollegor som klagar etc: Bjud på en smakbit-som en utmaning :cool:
Har bjudit flera av mina klasskompisar på mina proteindrinkar´och proteinbars och dom har tyckt att det varit rena kräkmedlet... Då inte klasskompisar jag inte känner närmare utan nära vänner :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.