Visa fullständig version : Lågt blodtryck
Hej hej!
Idag under träning började jag känna mig lite yr. Efter lunch blev det värre och jag tog mitt blodtryck det låg kring 95/65, vilket är väldigt lågt för mig. Jag hade även lite oregelbunden puls. Känner nån igen dessa symptom under deff? Kan för litet kolhydratintag ge detta?
Kan vara värt att lägga till att jag ligger på ca 2700 kcal om dagen och intagit mycket protein och dragit ner så mycket jag kan på kolhydrater och fett.
intengt svar på din fråga, utan en fråga :) :
Hur mkt vätska intar du? DU skriver att du intar mkt protein+yrsel. Det känner jag igen från mina (halvlyckade) ketodieter. Då drack jag tydligen för lite.
Jag är inte medicinare, men jag chansar på att även blodtrycket sjunker vid lättare uttorkning?
Edit: klart som korvspad att man kan känna sig yr av en kolhydratsnål/energisnål diet. Hjärnans favvobränsle är kolhydrater.
Jag säger samma sak som Nadja: Dricker du som du skall? Äter du lite kolhydrat kan du ju ha tappat en del vätska (borde ha märkts på toabesöksfrekvensen i början) särskilt om du äter väldigt lite salt. Jag är inte heller medicinare, men fuskbiolog, och JAAAAA blodtrycket sjunker när vätskenivån sjunker. Blodtrycket ÄR ju ett vätsketryck.
LIgger själv på 90/6o till vardags, utan att ha några problem med yrsel, men jag märker rätt väl om jag inte dricker tillräckligt.
Du äter för lite kolhydrat helt enkelt.
Lite för mycket för att hamna i ren ketios men lite för lite för att kunna hålla blodsockret uppe. Det är min analys. Det är troligast lågt blodsocker du upplever.
userfriendly
2005-08-25, 06:30
Lite för mycket för att hamna i ren ketios men lite för lite för att kunna hålla blodsockret uppe. Det är min analys. Det är troligast lågt blodsocker du upplever.
jag håller med ovanstående!! varför har du dragit ner på kolisar o fett så mkt du kan?
Hur länge har du deffat med den fördelningen på p/f/k?
Lyss till den vises stämma.
F.ö. undar jag ibland varför det finns så många idéer om att det skulle vara bra att så långt det går UTESLUTA ett eller annat näringsämne (att dra ned är en sak, men att TA BORT är en annan); utan att var någon medicinare undrar jag om det verkligen kan vara bra på sikt?
Tack så mycket för alla svar! Ni är verkligen till stor hjälp! :hbang: Ska säga att jag inte mår så kass längre utan testade att byta lite protein mot kolhydrater och nu mår jag bättre.
intengt svar på din fråga, utan en fråga :) :
Hur mkt vätska intar du? DU skriver att du intar mkt protein+yrsel. Det känner jag igen från mina (halvlyckade) ketodieter. Då drack jag tydligen för lite.
Jag är inte medicinare, men jag chansar på att även blodtrycket sjunker vid lättare uttorkning?
Edit: klart som korvspad att man kan känna sig yr av en kolhydratsnål/energisnål diet. Hjärnans favvobränsle är kolhydrater.
Jag dricker mycket. Skulle tro att jag dricker 1,5 liter i timman.
jag håller med ovanstående!! varför har du dragit ner på kolisar o fett så mkt du kan?
Jag hittar inget bättre sätt att få i mig tillräckligt med protein och ändå inte ligga över 2700kcal och det har fungerat bra för mig fram tills igår.
Hur länge har du deffat med den fördelningen på p/f/k?
Ca 3 veckor, men har nog snålat in med på kolhydraterna det sistånde för att göra lite mer rum för fett i dieten. Innan dess så intog jag inte lika mycket protein, men tyckte då att jag tappade vikt för fort.
Lyss till den vises stämma.
F.ö. undar jag ibland varför det finns så många idéer om att det skulle vara bra att så långt det går UTESLUTA ett eller annat näringsämne (att dra ned är en sak, men att TA BORT är en annan); utan att var någon medicinare undrar jag om det verkligen kan vara bra på sikt?
Jag har aldrig uteslutit ett näringsämne helt, dock antagligen intagit för lite av fett eller kolhydrater ibland.
Jag dricker mycket. Skulle tro att jag dricker 1,5 liter i timman.
1,5dl eller?
1.5L * ca 16 vakna timmar = 24L om dagen, det kan man nog dö av skulle jag tro..
Lasse Kongo
2005-08-26, 06:12
Bra att du la till kolisar!
När ska folk lära sig att kolhydrater är sjukt viktigt!!!
Finns inga fördelar med att dra ner för mycket på kolhydraterna oavsett vid diet eller uppbyggnad, lägg hellre till en xtra promenad vid diet.
1,5dl eller?
1.5L * ca 16 vakna timmar = 24L om dagen, det kan man nog dö av skulle jag tro..
Instämmer, antingen felskrivet eller åxå..ja, jag vet inte :confused:
Har dock (tyvärr) läst på andra forum om folk som rekommenderar andra att dricka ca 2 liter vatten i timman! Jag fattar inte hur någon kan få ner så mkt?
Det finns väl ett begrepp som heter vattenförgiftning, om jag inte minns fel..
Äter man normalt så är det inte lika lätt att få vattenförgiftning; många av de kända fallen i Sverige har setts i samband med narkotika (som kan ge både extrem törst och något försämrat omdöme när det gäller hur mycket det är vettigt att dricka) och svettiga ravefester. Dock kan man spola ut lite för mycket salt och mineraler - och man kan skaffa sig den roliga defekten inkontinens.
1,5dl eller?
haha! ja... 1,5dl. Sen lägger jag ju självklart till vatten vid träning ca en halv liter under passet och en halv efter, kanske lite me t.o.m.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.