handdator

Visa fullständig version : Internet-nostalgi

wintersnowdrift
2005-08-24, 15:29
Av en slump hamnade jag idag på en sida som försökte efterlikna min "barndoms" favoritchatt: DoBeDo. Tror att jag var 12-13 år när jag var som mest aktiv där, företaget konkade i december 2001 och en hel kult gick i graven. Tänk er att Kolozzeum plötslig en dag bara skulle vara borta; jag blev förkrossad när mitt favorittillhåll på nätet försvann :cryout:. Särskilt som DoBeDo bland sina tusentals användare utsåg en "veckans DoBeDo:are" varje vecka och jag hade hört från "säkra källor" att det skulle bli jag nästa gång :devil:. Men som sagt, företaget hann gå i konkurs innan dess.

DoBeDo var en virtuell chatt, väldigt fin faktiskt, och man var en "figur" och kunde vandra runt i olika rum som alla låg på en paradisö.

Edit: Jag hittade förresten en myycket gammal screenshot som fanns sparad på min dator! Så här såg det ut i DoBeDo-världen:
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/ElakaDiana.jpg

Minns ni några speciella webplatser som ni hängde på men som nu har försvunnit? Eller som finns kvar men som ni tröttnade på? Dax för alla som liksom jag tillhör "internet-generationen" att bli lite nostalgiska! :)

//Kristin

Kwon
2005-08-24, 15:30
Viktigaste för mig är att Kolozzeum håller ett par år till iaf.

Pez
2005-08-24, 15:36
Viktigaste för mig är att Kolozzeum håller ett par år till iaf.
Vad händer om ett par år då? Blir du en pumpa då? :D

spacedog
Ehm...2001 är nästan förra året. Det lika lite nostalgi som förrförra julafton. Barnrumpor! :D

Kwon
Vad händer om ett par år då? Blir du en pumpa då? :D

LOL?!??! Jag Lollade högt!

Men jag förstår dock inte kommentaren! Tänker du på Askungen eller dylikt? :D

wintersnowdrift
2005-08-24, 15:40
Ehm...2001 är nästan förra året. Det lika lite nostalgi som förrförra julafton. Barnrumpor! :D

För mig är allt som hände innan 2000-talet definitivt nostalgi :D. 2001 är fyra år sedan, då var jag 14... känns som läääänge sen. Men folk som är typ 30 kanske inte vill kännas vid att fyra år faktiskt ÄR lång tid och att de faktiskt ÄR fya år äldre ;).

//Kristin

MilkmaN
2005-08-24, 15:41
Han menade, vadå? Vill du inte ha kolozzeum om några år?

Kwon
2005-08-24, 15:42
För mig är allt som hände innan 2000-talet definitivt nostalgi :D. 2001 är fyra år sedan, då var jag 14... känns som läääänge sen. Men folk som är typ 30 kanske inte vill kännas vid att fyra år faktiskt ÄR lång tid och att de faktiskt ÄR fya år äldre ;).

//Kristin

Kan säga att det jag saknar mest är faktiskt ALLT från 80-talet.

Musiken, Filmerna, Frisyrerna, Modet...ALLT!

Det var på något sätt mycket skönare på den tiden.

Kwon
2005-08-24, 15:43
Han menade, vadå? Vill du inte ha kolozzeum om några år?

Jojo, jag förstod att det var något dylikt, men det var just pumpa-referensen som gjorde mig paff.

Tänkte han på något från Askungen eller liknande? Och varför just Pumpa?

Jag vill försöka förstå hur mannen tänker.

MilkmaN
2005-08-24, 15:50
Jojo, jag förstod att det var något dylikt, men det var just pumpa-referensen som gjorde mig paff.

Jag vill försöka förstå hur mannen tänker.

Min gissning är att det bara var taget ur luften, men Pez's tankar kanske är mer avancerade än så :)

wintersnowdrift
2005-08-24, 15:50
Kan säga att det jag saknar mest är faktiskt ALLT från 80-talet.

Musiken, Filmerna, Frisyrerna, Modet...ALLT!

Det var på något sätt mycket skönare på den tiden.

Kanske var det så, jag var bara 3 år när 80-tal blev 90-tal så för mig är 80-talet bara pudelrock och pastellfärger ;).

Internet har ju inte så många år på nacken, drygt tio väl? (När fick internet sitt "stora" genombrott egentligen?) Därför tycker jag att allt som fanns på nätet innan 2000 känns väldigt "back in the days". Särskilt communities och forum som detta lär ju ha vuxit sedan dess?

//Kristin

z_bumbi
2005-08-24, 15:53

Vagnen i askungen var från början en pumpa, kl 12 så blev den plus lite andra saker liksom Askungen tillbakabildade till sitt normala tillstånd. Allt tillbakabildades utom den glassko som genom ett tidshål i universum inte bytte form som den skulle och hjälpte prinsen i sitt sökande efter nämda askungen..

mangemani
2005-08-24, 15:58
aldrig hört talas om det där dobedo,men däremot kommer jag ihåg "microsoft comic chat"....typ samma,man fick gå runt i rum och använda ansiktsuttryck när man pratade,kunde sen printa ut hala samtalet så det såg ut som en serie tidning....det är internet nostalgi för mej:)

Kwon
2005-08-24, 15:58
Vagnen i askungen var från början en pumpa, kl 12 så blev den plus lite andra saker liksom Askungen tillbakabildade till sitt normala tillstånd. Allt tillbakabildades utom den glassko som genom ett tidshål i universum inte bytte form som den skulle och hjälpte prinsen i sitt sökande efter nämda askungen..

Ok, menar Pez då att jag kommer återgå till gammal form (pumpan) om ett par år?

Eller vill han att jag skall skicka honom en glassko?

Kwon
2005-08-24, 16:02
Kanske var det så, jag var bara 3 år när 80-tal blev 90-tal så för mig är 80-talet bara pudelrock och pastellfärger ;).

Internet har ju inte så många år på nacken, drygt tio väl? (När fick internet sitt "stora" genombrott egentligen?) Därför tycker jag att allt som fanns på nätet innan 2000 känns väldigt "back in the days". Särskilt communities och forum som detta lär ju ha vuxit sedan dess?

//Kristin

Jo jag förstår det, jag minns inte så mycket själv från den tiden när jag var så ung som 3 år.

Hade du ställt denna fråga (minns ni några sajter som nu försvunnit) för flera år sedan hade jag nog kunnat svara på den.

Just nu känner jag mig mest senil.

Kolozzeum hoppas jag dock aldrig försvinner, pumpa eller inte pumpa.

z_bumbi
2005-08-24, 16:05
Ok, menar Pez då att jag kommer återgå till gammal form (pumpan) om ett par år?

Eller vill han att jag skall skicka honom en glassko?

Jag tror han vill ha ett par glasskor då han väl tänker tävla i bodyfitness när han väl får till makeupen som han vill ha den.

Langster
2005-08-24, 16:13
Tänk att de som VÄXTE UPP med internet börjar bli vuxna nu. Skrämmande!

Spinkot
2005-08-24, 16:57
Syskonskapet för Böfvelen!
Där hängde jag runt 98 och lekte Galed (Skogsalv),som var lönnmördare

spacedog
2005-08-24, 19:02

En bortklemad generation. På min tid var man tvungen att gå ut i skogen för att hitta porr.

mangemani
2005-08-24, 19:08
En bortklemad generation. På min tid var man tvungen att gå ut i skogen för att hitta porr.

under parnings tiden för björnar eller?
vilken slags porr hittar man i skogen?

spacedog
2005-08-24, 19:11
under parnings tiden för björnar eller?
vilken slags porr hittar man i skogen?

Ser ni? De förstår inte ens vad jag pratar om. *rolleyes* Allt skall serveras på silverfat numera. :D

Spinkot
2005-08-24, 19:25
Ser ni? De förstår inte ens vad jag pratar om. *rolleyes* Allt skall serveras på silverfat numera. :D

Jag har hittat porr i skogen som yngre,får jag vara med i oldschoolgänget då?

z_bumbi
2005-08-24, 19:34

:D

Genesis
2005-08-24, 19:39
Jag har hittat porr i skogen som yngre,får jag vara med i oldschoolgänget då?
Haha jag också. Fast jag kunde surfa porr hemma vid datorn då också. Men på skoltid var det jakt efter undangömda porrtidningar i skogen.
:thumbup:

Loke
2005-08-24, 19:59
Haha jag också. Fast jag kunde surfa porr hemma vid datorn då också. Men på skoltid var det jakt efter undangömda porrtidningar i skogen.

Jo, vi hade väl en tråd om detta förut?

Krokodil
2005-08-24, 22:30

:D

Bolio
2005-08-24, 22:35

Varför?

Krokodil
2005-08-24, 22:45
Varför?
För att man blir påmind hur gammal man själv är? *cry*

s_himself
2005-08-24, 22:57
hade ingen speciell sida som jag va på iaf..

napster är något som jag minns :)

fast hela 56k-tiden va lite magisk.. iaf nu såhär efteråt.

mangemani
2005-08-24, 22:59
just ja,ljudet från vårat första modem brings back memories*beeeep,bep bep beeeep* osv

Kwon
2005-08-24, 23:57
hade ingen speciell sida som jag va på iaf..

napster är något som jag minns :)

fast hela 56k-tiden va lite magisk.. iaf nu såhär efteråt.

NU kom jag på vad jag saknade förr (inte längre, tacka vet jag kabelmodem), BBS:er!

Man ringde upp via telefonlinjen (USCH!) och kunde pela pel o krejjer!

Va lite trist när BBS:er och modem blev omoderna.

ake
2005-08-25, 00:39
goatse.cx R.I.P

Trance
2005-08-25, 00:43
Argh, Rip också på:

www.goat.cx
www.lemonparty.org
www.tubgirl.com

Sidorna som hade det lilla extra.

High1ander
2005-08-25, 01:07
Jag har haft Internet sen 96, måste varit 11 år då :)

Dröjde inte länge förns man hitta den första porrsidan... det var dock helt oskyldigt, skulle in på Queens hemsida, så skrev bara queen.com, så fick man hästballe i nyllet :(

Jag kommer fan inte ihåg nått speciellt med Internet från de tidigare åren, men jag har ändå haft fri tillgång sen 97-98... Kommer ihåg att polaren alltid ville in på funplanet o tjatta, och att jag alltid kolla på medstroms.se nyheter...

Langster
2005-08-25, 07:13
Varför?
För att det kommer bli jävligt svårt att hitta porr i skogen nu.

aliquis
2005-08-25, 07:19
Min Internet-nostalgi:

#amigacafe, undernet.
http://www.altavista.com/
http://www.cucug.org/amiga.html
http://wuarchive.wustl.edu/aminet/

Något senare:
http://www.ann.lu/
http://www.amiga.org/

aliquis
2005-08-25, 07:28
Tiden före sidor översållade med banners, då Netscape 3.0 GOLD var kung, före flash, utan popups, då sökmotorer hittade privatpersoners websidor inriktade på deras intresse istället för företag som vill sälja grejer, då innehållet och tillgängligheten var viktigare än designen.

raZmus
2005-08-25, 07:29
För att det kommer bli jävligt svårt att hitta porr i skogen nu.

kharon
2005-08-25, 07:57
Tiden före sidor översållade med banners, då Netscape 3.0 GOLD var kung, före flash, utan popups, då sökmotorer hittade privatpersoners websidor inriktade på deras intresse istället för företag som vill sälja grejer, då innehållet och tillgängligheten var viktigare än designen.

Ah ljuva dar!

Kwon
2005-08-25, 07:58
Netscape ja, vicka minnen.

Sen kom termen Netscrape eller Netskräp av motståndarna.

Piranha
2005-08-25, 08:04
Ha ha ha BBS'erna är inte döda de finns nåra som man loggar in via telnet på ( Telix med ansi stöd är en fördel om man har )

Pirre ( gammal sysop på NCS )

Piranha
2005-08-25, 08:17
telix: ( för Dos )
http://www.telix.com/delta/deltacom/tfd/

Listan:
http://www.dmine.com/telnet/brieflist.htm

Nalfaren
2005-08-25, 08:32
Nostalgiskärmsläckaren med flygande Brödrostar...
Netscape 3 gold och usenet
Altavista sökmotor när den va som störst eller "först".
...

wintersnowdrift
2005-08-25, 12:12
just ja,ljudet från vårat första modem brings back memories*beeeep,bep bep beeeep* osv

Åh, jaa, modemljudet!
Tiden innan bredband känns faktiskt väldigt långt borta... Jag och min bror hade en "internetkvot", dvs x antal timmar vi fick vara uppkopplade per vecka, innan vi fick bredband :D. Gissa om det fuskades med den (vi skulle skriva upp hur länge vi var uppkopplade, 30 minuter "avrundades" till 10 osv ;)).

//Kristin

mangemani
2005-08-25, 12:18
samma här,fick betala en viss summa efter en viss lång tid,var fruktansvärt frustrerande när man satt och lirade nått online spel och man hela tiden fick ha ena ögat på klockan och det andra på spelet=/,nä tack gode gud att man sen fick ADSL,ingen höjdare men en klar förbättring :)

Trance
2005-08-25, 12:19

Hehe, bullshit. Innehållet var oftast kassa animerade gifs som snurrande döskallar, regnbågsfärgade streck, animerad eld etc. Samt en svart bakgrund med stjärnor.

kharon
2005-08-25, 12:25
Netscape ja, vicka minnen.

Sen kom termen Netscrape eller Netskräp av motståndarna.

Och kontringen MS Internet Exploder!!
LOL

christian
2005-08-25, 12:36
Givetvis körde man egen BBS.

Många BBS:er som också körde med att man bara fick ringa in kl 22-08 för att det var på deras vanliga lina och de måste kunna använda telefonen dagtid.. =)

Testade modem åt IBM gjorde man också, ett 28k8 som knappt fungerade.

Första riktiga modemet: ett USR Courier 33k6 flashuppgraderbart till både 56k2 V.90 och X2. Tror jag pröjsade 4200:- för det, ändå var det piratimport från Kanada.

Haft tillgång till internet sen -94, har jag för mig iaf. Då var det Wineasy som gällde. Han är rik nu.

Buckethead
2005-08-25, 13:02
Hehe, bullshit. Innehållet var oftast kassa animerade gifs som snurrande döskallar, regnbågsfärgade streck, animerad eld etc. Samt en svart bakgrund med stjärnor.
Åh! Har du varit in på min första sida hos Angelfire? :D

Jag kommer bara ihåg någon chatsida som såg ut som en pub med en massa olika rum. Var nån gång runt -95 som jag stötte på internet under högstadiet. Våran lärare var så stolt över att dom hade fixat internet till skolan och berättade att tillochmed vita huset hade en egen hemsida. Självklart försökte man hitta den och började knappa in whitehouse.com. Vilket visade sig ha ett helt annat innehåll än den med toppdomän .gov. ;)

wintersnowdrift
2005-08-25, 13:09
Våran lärare var så stolt över att dom hade fixat internet till skolan och berättade att tillochmed vita huset hade en egen hemsida.

Haha, det måste varit tider det. "Till och med Vita Huset". Säg den instutition idag som INTE har en egen hemsida och jag blir riktigt förvånad :).

//Kristin

Buckethead
2005-08-25, 13:15
Haha, det måste varit tider det. "Till och med Vita Huset". Säg den instutition idag som INTE har en egen hemsida och jag blir riktigt förvånad :).

//Kristin
Verkligen, han förklarade även för oss att om vi surfade runt på tvivelaktiga sidor på skolans datorer så skulle han slänga ut oss genom dörren med dörren stängd. :)

Ska tillägga att han var sträng men ändå en av dom bästa lärarna jag haft. Kom ihåg att vi ibland även fick spela spel i slutet på lektionerna. Då tog han fram lådan med speldisketterna som innehöll en massa windowsspel. Bl.a. Asteroid, Mastermind och dylika spel. Fattar inte att man tyckte sånt var kul. Vi hade ju ändå Doom 1&2 på den tiden.

Krokodil
2005-08-25, 18:30
Apropå skärmsläckare, ingen som kommer ihåg Johny Castaway? Jag kunde sitta och garva åt den skärmsläckaren i timmar. :)

christian
2005-08-26, 07:58
Apropå skärmsläckare, ingen som kommer ihåg Johny Castaway? Jag kunde sitta och garva åt den skärmsläckaren i timmar. :)

Åh, den måste jag bara ha!

Jishuku
2005-08-26, 08:24
Åh, den måste jag bara ha!

:D http://home.versatel.nl/jaapjp/