handdator

Visa fullständig version : Köra på etanol i gammal bil

rosto
2005-08-24, 13:43
Soppan kostar nästan 12 kr/liter *grr* Nu blir det att börja mixtra med etanol i tanken.

Hur fungerar det med etanol i en Ascona från -85 ?

Pellefant
2005-08-24, 13:44
http://www.etanol.nu/

Vassego. :)

rosto
2005-08-24, 13:45
:thumbup: http://www.etanol.nu/

Vassego. :)

Pellefant
2005-08-24, 13:47
Såg nu i forumet där att står lite om Ascona också, sök. :)

internethjälten
2005-08-24, 13:48
...man kan köra alla förbränningsmotorer på etanl men frågan är bara om man vill ?

Loke
2005-08-24, 13:50
...man kan köra alla förbränningsmotorer på etanl men frågan är bara om man vill ?

Varför skulle man inte vilja?

internethjälten
2005-08-24, 13:56
Varför skulle man inte vilja?

..i nuläget kör jag med en sugmotor (ej överladdad med turbo eller kompressor) så jag ser ingen vits med att höja oktanhalten som man endast har nytta av om man vill ladda mer tryck i motorn utan att den spikar.

..sen är det en hel vetenskap att starta en motor på vintern som bara har etanol i tanken då det bara kommer bli som en pissestråle in i cylindern/insuget (DI eller I) istället för en finfördelad stråle.

..jag kör i dagsläget 50L 95okt samt 5L E85 i tanken för att alltid ta bort fukt men inte mer än 10% E85.

..innom 6månader så kommer E85 att kosta lika mkt som 95okt gör idag då politikerna nu kommit på hur mkt de förlorar på att alla kör med etanol på sommarhalvåret i sina vanliga bilar

Loke
2005-08-24, 14:08
..i nuläget kör jag med en sugmotor (ej överladdad med turbo eller kompressor) så jag ser ingen vits med att höja oktanhalten som man endast har nytta av om man vill ladda mer tryck i motorn utan att den spikar.

..sen är det en hel vetenskap att starta en motor på vintern som bara har etanol i tanken då det bara kommer bli som en pissestråle in i cylindern/insuget (DI eller I) istället för en finfördelad stråle.

..jag kör i dagsläget 50L 95okt samt 5L E85 i tanken för att alltid ta bort fukt men inte mer än 10% E85.

..innom 6månader så kommer E85 att kosta lika mkt som 95okt gör idag då politikerna nu kommit på hur mkt de förlorar på att alla kör med etanol på sommarhalvåret i sina vanliga bilar

Ok! Är alltid intresserad av folks åsikter och erfarenheter av etanol eftersom jag försker göra ett projektarbete om det.

Ja, det ska bli intressant att se hur politikerna reagerar. Det finns ju en stor möjlighet att vi får en borgerlig regering snart, och den skulle väl aldrig få för sig att höja skatterna. Kanske väljer de till och med att sänka bensinskatten, just för att alla väljer etanol ändå.

z_bumbi
2005-08-24, 14:11
...jag kör i dagsläget 50L 95okt samt 5L E85 i tanken för att alltid ta bort fukt men inte mer än 10% E85.

Har inte de flesta firmor redan tillräckligt med etanol i den vanliga bensinen eller är det bara vissa märken som har det så?

rosto
2005-08-24, 14:11
Det är principen som räknas ! kan jag lura staten på en liten en del av min dubbelbeskattade inkomst så känns det bättre.

christian
2005-08-24, 14:33
Har inte de flesta firmor redan tillräckligt med etanol i den vanliga bensinen eller är det bara vissa märken som har det så?

Det som används förkortas MTBE och är ett metanolderivat och har lägre energiinnehåll än bensinen i sig, det är därför som din bil kan dra lite mindre om du tankat någonstans där de inte tillsatt lika mycket. Mig veterligen använder alla det idag. I shells nya V-power kommer inte MTBE användas.

internethjälten
2005-08-24, 14:38

Ingen aning om hur det ligger till på den biten i detta landet. Det ända jag vet om färdigblandad bensin/etanol är borta i USA och där heter det "gasoline"...

Jag har i det i min gamla bil bara för att spriten binder upp vattnet och det löser sig i bensinen och kan sen åka med in för förbränning -detta blir biligare än att köpa K-sprit eller vad det nu heter...

//nicke

Liten Men Fet
2005-08-24, 14:45
Om man ska köra på etanol så måste man se till att bilen får fetare blandning annars går den snålt. Alltså den får för lite bränsle i förhållande till luft.
Man vill ge den 30-40% mer bränsle om man kör på etanol, har man en gammal bil med insprutning kan det räcka med att höja bränsletrycket genom att byta bränsletrycksregulatorn eller mickla med den.

Har man förgasare får man nog byta dom eller ombestycka dom med andra nålar och munstycken(?) Vet inte om det räcker.

Så räkna med att bilen tar minst 30 % mer soppa vilket förmodligen äter upp prisskillnaden tyvärr.

Sverker
2005-08-24, 14:47

All bensin i Sverige innehåller 5 % etanol 99.5 %. All bensin i Sverige samlagras i gigantiska cisterner så det är ingen skillnad mellan de olika bolagen ;)

5 % etanol räcker för att hålla vattnet borta från bensintanken.

internethjälten
2005-08-24, 14:48
Om man ska köra på etanol så måste man se till att bilen får fetare blandning annars går den snålt. Alltså den får för lite bränsle i förhållande till luft.
Man vill ge den 30-40% mer bränsle om man kör på etanol, har man en gammal bil med insprutning kan det räcka med att höja bränsletrycket genom att byta bränsletrycksregulatorn eller mickla med den.

Har man förgasare får man nog byta dom eller ombestycka dom med andra nålar och munstycken(?) Vet inte om det räcker.

Så räkna med att bilen tar minst 30 % mer soppa vilket förmodligen äter upp prisskillnaden tyvärr.

På en förgasarmotor måste man backa tändningen också ett par grader, på moderna insprutare styr ECU'n det -eller den ska det iaf när lambdan ger fel värden etc..

Men som du säger så drar deet ca 30% mer Etanol än Bensin så det verkliga pricet är ju 7.93x1.3 typ.. så det är inte så mkt billigare då det bara skapar en massa merjobb under motorhuven

Sverker
2005-08-24, 14:48
Jag skulle vara mycket försiktig med att köra etanol i en bensinmotor som inte är byggd för det. Etanol smörjer mycket dåligt och därmed ökar slitaget på motorn.

internethjälten
2005-08-24, 14:50
All bensin i Sverige innehåller 5 % etanol 99.5 %. All bensin i Sverige samlagras i gigantiska cisterner så det är ingen skillnad mellan de olika bolagen ;)

5 % etanol räcker för att hålla vattnet borta från bensintanken.

Ibland får man inte tanka hur lite som helst och att bara tanka i 3-4 liter kan bli svårt på vissa mackar... tyvärr...

Sverker
2005-08-24, 14:52
Ibland får man inte tanka hur lite som helst och att bara tanka i 3-4 liter kan bli svårt på vissa mackar... tyvärr...

:confused:

internethjälten
2005-08-24, 14:56
:confused:

Ahh, jag har frikort på Shell men de säljer inte E85 så jag måste åka till en ST1 mack för att tanka etanolen... brukar slå i 5 liter då man inte kan tanka mindre.

Du sa att 5% räcker men då är man väl nere på en 2-3 liter bara...

Lillgrabben
2005-08-24, 14:57

Du kan även tanka i en liter T-röd om du är rädd för vatten i tanken. Då har du inte problemet med att tanka "för lite".

Jag tror inte att ngn behöver tanka etanol på sommarhalvåret för att undvikva vattenutfällning i bränslesystemet, men vill man så är det ju bara att tanka.

Sverker
2005-08-24, 14:59
Bensinen är fördigblandad och klar. Det finns med 5 % etanol i all bensin.
Det innbär att det är minimal risk att få ispropp i bensinledningen i vinter.
Det betyder också att regeringen kan hålla löftet att en viss del av transporterna skall gå med förnybar energi ;)

rosto
2005-08-24, 16:03
Jag skulle vara mycket försiktig med att köra etanol i en bensinmotor som inte är byggd för det. Etanol smörjer mycket dåligt och därmed ökar slitaget på motorn.
Nu har jag tankat etanol i bilen, 50% E85 och 50% 95 oktan. Eftersom jag häller i blyersättning så tror jag inte att soppan kommer att smörja ventilerna för dåligt.

I övrigt tänker jag inte röra en skruv, det får bära eller brista.

aliquis
2005-08-24, 17:07

Så räkna med att bilen tar minst 30 % mer soppa vilket förmodligen äter upp prisskillnaden tyvärr.Fast miljövinsten finns ju där hur som helst, och det är väl den som är intressant.

Loke
2005-08-24, 19:17
Fast miljövinsten finns ju där hur som helst, och det är väl den som är intressant.

Fast vad händer om alla börjar använda etanol istället för bensin? Miljontals hektar öppna landskap måste börja användas för att odla sockerrör.

Jag tycker faktiskt att priset är det viktigaste skälet. Miljöfaktorn är inte så stor som man kunde önska.

Metal_boy_
2005-08-24, 19:23
Vanliga bilar ska man inte mixtra med bränslet till. Det finns en anledning till varför dom går bra på vanlig blyfri soppa, och det är för att dom är byggda för det.

Metal_boy_
2005-08-24, 19:26
Fast miljövinsten finns ju där hur som helst, och det är väl den som är intressant.

Det där kan man ju säkert diskutera. Långsiktigt så är det nog inte bra ändå om bilar börjar säcka och skära hit och dit så du får klyva blocken eller skrota skiten. Vilket i sin tur leder till att dumpa olja som inte är bra för miljön heller, men jag vet inte, bara en tanke.

Mehdi
2005-08-24, 22:42
Jag har varken bil eller körkort, men intresse i frågan har jag absolut.

Hittade lite om Aceton

http://pesn.com/2005/03/17/6900069_Acetone/

http://www.lubedev.com/smartgas/additive.htm

Har inte läst igenom tråden och vet inte om någon nämnt om att för mycket etanol MINSKAR effektiviteten, alltså man kommer inte fram lika långt med tillsatt etanol som utan. Ja, något sånt.

s_himself
2005-08-24, 22:48

precis.. det är inte direkt snällt emot kolvringar och dyl. skulle det dessutom bli nåt läckage pga att motor inte är byggd för att tåla E85 så är det gulligt om det läcker ut på grenröret eller nåt annat varmt :D

jag skulle inte köra en bil som inte är byggd för det på etanol. well, går väl blanda i en liten mängd. men smörjningen är ju för dålig.

PopEye2
2005-08-24, 23:31
klart det går bra att köra med E85 15% bensin resten etanol

Sverker
2005-08-25, 06:01
Jag har varken bil eller körkort, men intresse i frågan har jag absolut.

Hittade lite om Aceton

http://pesn.com/2005/03/17/6900069_Acetone/

http://www.lubedev.com/smartgas/additive.htm

Har inte läst igenom tråden och vet inte om någon nämnt om att för mycket etanol MINSKAR effektiviteten, alltså man kommer inte fram lika långt med tillsatt etanol som utan. Ja, något sånt.

Aceton är speciellt. Jag skulle vara MYCKET försiktig med att hella aceton i bilen. Aceton är oerhört aggresivt på nästan alla plaster och gummimaterial. Alltså en stor risk att acetonen löser upp packningar, ringar och slangar i bilen :( Att spilla aceton på lacken kan få samma effekt som bromsoljan, den löser upp lacken.

Etanol innehåller mindre förbränningsenergi än bensin. På samma sätt som det finns mer energi lagrat i diesel och förbrukningen är mindre diesel per mil går det åt mer etanol per körd mil.
Jämför energiinnehållet i fett mot kolhydrat.

aliquis
2005-08-25, 07:52
Det där kan man ju säkert diskutera. Långsiktigt så är det nog inte bra ändå om bilar börjar säcka och skära hit och dit så du får klyva blocken eller skrota skiten. Vilket i sin tur leder till att dumpa olja som inte är bra för miljön heller, men jag vet inte, bara en tanke.Nu var det ju priset på bränslet han talade om.

christian
2005-08-25, 08:32
Fast vad händer om alla börjar använda etanol istället för bensin? Miljontals hektar öppna landskap måste börja användas för att odla sockerrör.

..

Som en sidnotis:

Det beräknas att för att tillverka en liter bensin krävdes det ~18 ton kolbaserat "urmaterial" som en gång växt upp för att sedan bilda oljan. Inte lite det heller.

Jag ser hellre ett bränslealternativ som vi själva kan producera, om än lite dyrare än från brasilien eller var det kommer ifrån idag.

Metal_boy_
2005-08-25, 10:27
Nu var det ju priset på bränslet han talade om.

Syftade på att du tyckte man skulle det för miljöns skull även om det inte var det bästa för bilen.

m1cke
2005-08-25, 10:30
Skulle gärna vilja köra på E85 eller en blandning, skall bli kul att se hur regeringen skall hantera detta om (när) folk börjar köra på E85 i större utsträckning..

Men vågar inte i min bil (Audi S2 Avant) hade det varit en billigare/lättmekad bil så hade jag nog kört på, men är feg nu..

Och nu när Shell tar bort 98 och ersätter med den 50 öre dyrare Formula V bensinen så blir det ju ändå dyrare.. Får väl byta kort eller inbilla mig en prestanda höjning så jag kan motivera den högre kostnaden..

Är väl dags för en bensinsnålare bil snart kanske..

Metal_boy_
2005-08-25, 10:50
Skulle gärna vilja köra på E85 eller en blandning, skall bli kul att se hur regeringen skall hantera detta om (när) folk börjar köra på E85 i större utsträckning..

Men vågar inte i min bil (Audi S2 Avant) hade det varit en billigare/lättmekad bil så hade jag nog kört på, men är feg nu..

Och nu när Shell tar bort 98 och ersätter med den 50 öre dyrare Formula V bensinen så blir det ju ändå dyrare.. Får väl byta kort eller inbilla mig en prestanda höjning så jag kan motivera den högre kostnaden..

Är väl dags för en bensinsnålare bil snart kanske..

Har man sommar och vinterbil så kan man ju testa på vinterbilen. Om inte för att den bilen oftast brukar vara en skrothög som man inte är så rädd om, så för att bilen drar mer soppa på vintern.

m1cke
2005-08-25, 12:42
Har man sommar och vinterbil så kan man ju testa på vinterbilen. Om inte för att den bilen oftast brukar vara en skrothög som man inte är så rädd om, så för att bilen drar mer soppa på vintern.

Jo, fast den blir ju svårstartad vid kyla, så man vill ju inte ha det i vinterbilen..
så man får nog skaffa 2 skrothögar..

Ja fy.. snart är det vinter, då glider det upp emot 2L/mil..

Metal_boy_
2005-08-25, 21:07
Jo, fast den blir ju svårstartad vid kyla, så man vill ju inte ha det i vinterbilen..
så man får nog skaffa 2 skrothögar..

Ja fy.. snart är det vinter, då glider det upp emot 2L/mil..

Äh svårstartat löser vi med ett par skvättar fotogen :D

Ja fy fan och jag är inte klar med mina skärmar än på bilen. Blir kanske att plasta in skiten över vintern.